Explained and distilled for Everyone! ALM Live: Team Test Explained and distilled for Everyone! Micael Herkommer micael.herkommer@inexor.se
Introduktion Micael Herkommer INEXOR | EPiServer Professional Services Developer Coach & Solutions Architect INEXOR | EPiServer Professional Services VSTS Inner Circle Cornerstone EBC Advisor
Team Test Vad är tester egentligen? Varför ska jag bry mig? Hur kan jag använda tester? Vad kan jag vinna med tester? Hur kommer jag igång med tester?
Agenda Motivera er med behovet Gå igenom ursprungsproblemet Kom igång med Team Test TFS och VSTS Lite tips på vägen Frågor & avslutning
ALM Application Lifecycle Management Ett organiserat system!
Det lilla ordet: men... positivt negativt ”Alltså det ser verkligen jättebra ut, kanon, MEN...” -ett vanligt kundcitat vid en normal leverans någonstans i ett mjukvaruprojekt nära dig
...men Förändra den negativa reaktionen till något positivt: ”Gud-va-kul!” Förståelse = motiv Varför vill kunden ändra? Organisera din reaktion & verktyg Använd en metodik!
Kommunikation Beställare Användare Affärsanalytiker Projektledare Utvecklare Testare Driftsättare Förvaltare
Låt oss backa lite...
Myter och sanningar
You can’t test a program completely Possible inputs too large to test Too many possible paths User interface issues
You can’t test the program’s response to everything You’d have to test all valid input You’d have to test all invalid input You’d have to test all edited input You’d have to test all variations on input timing
You can’t test every path
You can’t find every design error
You can’t prove the program is correct using logic
Tester’s objective: Program verification! Not possible! Can’t test thoroughly enough Error discovery means tester failed Ineffective attitude: sucess at all cost
Så varför testa? Syftet är att finna problem! Syftet med att finna problem är att få dem fixade!
Team Test och TFS
Typer av tester Enhetstester Manuella tester Webbtester Webbservicetester Grupperade tester Generiska tester
Testverktyg Test viewer Test manager Test results
WIT Work items Bug State Triage Assignment Details Cycle of life
About the Tester The tester’s main goal is to discover and communicate problems with the product that could adversely impact its value. The tester must understand the context for the project and help others to make informed decisions based on this context. A key goal for the tester is to find and report the significant bugs in the product by testing the product. Once a bug is found, it is also the tester’s job to accurately communicate its impact and describe any workaround solutions that could lessen its impact. The tester makes bug descriptions and steps for recreating the bugs easy to understand and follow. The tester participates with the entire team in setting the quality standards for the product. The purpose of testing is to prove that known functions work correctly and to discover new product issues.
1-Define Test Approach Determine the project context. Determine the test mission. Assess possible testing techniques. Define the test metrics.
2-Write Validation Tests Identify the test area and environment. Identify test case flow details. Write the test cases.
3-Select and Run a Test Case Determine which test to execute. Identify the test configuration. Get the build. Execute the test. Analyze the test results. Close the work item.
4-Open a Bug Identify a bug. Assign the bug.
5-Conduct Exploratory Testing Establish session length. Meet persona expectations. Envision new persona goals.
Demonstrationer Enhetstester Webbservicetest Webbtest Extern indata Inspelning Validering Svarstider Värden
Demonstrationer Manuella tester Prestanda Lasttester Grupperade
Team Test Vad är tester egentligen? Varför ska jag bry mig? Hur kan jag använda tester? Vad kan jag vinna med tester? Hur kommer jag igång med tester?
Rekommendationer Testing Computer Software Software Testing w/VSTS Wiley Kaner | Falk | Nguyen (1983) Software Testing w/VSTS Wrox
Frågor och avslutning
Frågor och avslutning Tack för er tid! Ha en fortsatt trevlig dag!