Flyg fortare
Sträckflygutbildning på 70-talet Ställ MC-ringen på 3 m Följ MC-ringen tills det stiger med 3 Tillbringa resten av dagen på ett gärde 8 km ut… Det tog många år och hundratals utelandningar innan jag lärde mig att sträckflyga på riktigt På 2000-talet borde det vara enklare….
Förberedelser Flyg mycket! Överdriv inte teknik och förberedelserna Mental inställning Terräng och utelandningsplatser
Segelflygets utveckling 50-talet: Termikflygning 60-talet: MacCready 70-talet: Delfinstilen 80-talet; De långa gliden
Segelflygarens utveckling Termikflygning McCready Delfinstilen De långa gliden
Termikflygning Bestäm var det stiger Välj att kurva när du hamnat rätt i blåsan och det stiger bra och bestämt Ödsla inte tid på att leta stig Glid minst 2 mil mellan stigen Bestäm bästa arbetshöjd och höjdintervall Ex molnbas 2000 medför 1200-1800 m, vilket med glidtal 50 ger 30 km glid Centrera effektivt
Ögon- märke 3 s x 25 m/s = 75 m
Vind
Vind
Vind
Vind
Vind
Vind
Vad kostar 5 onödiga varv 5 varv x 20 s =100 s = 1.7 min 300 km med 100 km/h = 180 min 1,7 min = 1% av 180 1% av 100 km/h = 1km/h 3 km/h på 100 km
Ingen ide att kurva och centrera 5 m/s 400 m Ingen ide att kurva och centrera om det inte finns någon höjd att vinna
MacCready Släng ringen i metallåtervinningen
MacCready Släng ringen i metallåtervinningen Under 150 flyger man vid marginell finalglidning i medvind eller om man måste ”vänta ut” att termiken ska ta sig Flyg mellan 150 och 200 beroende på plan och väder Hissa inte i varje kytt Dra inte ner under 120 förrän du är säker på att det är ett riktigt stigområde Koppla bort speedcommand eller sätt omslag på 150 Omslag med klaffreglaget är det dummaste någon kommit på
Delfinstilen Handlar inte om att variera farten mellan 60 och 250 i takt med en okompenserad variometer Flyg där det stiger Följ molngator, upp till 60 graders kursavvikelse kan löna sig Dra ned farten lite när det stiger Följ molnskuggor ”molngator” finns även i blåväder
Vind
Vind
Jobba mot vinden X Vind
Jobba mot vinden X Vind
De långa gliden Flyg där det stiger Glid ut höjden Effektivt glidtal 50-80 i 180 km/h Konvergenslinjer Höjder och svackor
Vind
Konvergenslinjer i Bergslagen Publicerade av Gunnar Karlsson
Finalglidning Flyg in marginalen för de sista milen Glidtal 40 vid fem mil kvar är oftast fullt tillräckligt. Dvs 1250 m Vid två mil kvar bör man ha glidtal 30, dvs 700 m Vid en mil kvar är glidtal 25 ok dvs 400 m Att ta 500 m extra med 3 m/s kostar 180 s Det går inte att flyga in med ökad fart
Kapacitetsbudget Flyga flygplanet i > 7 h Fatta beslut i > 7 h Välja väg Ta termik Äta och dricka Hålla optimal fart Hissa i blåsorna Prata i radion
Mitt val Kapacitetsbudget Flyga flygplanet i > 7 h Fatta beslut i > 7 h Välja väg Ta termik Äta och dricka Hålla optimal fart Hissa i blåsorna Prata i radion Mitt val
Vad påverkar medelfarten? Medelstig Höjdvinst rakflygn. Glidfart Höjdvinst i termik Antal blåsor Höjd förlorad i termik Effektivt glidtal
HFIT 3000 Medelfart antal blåsor Höjd förlorad i termik medelstig höjdvinst rakflygn. glidfart höjdvinst i termik Glidtal NT 25 AVG 2,0 fart 150 Höjdvinst 10000 L/D 50
HFIT 3000 Medelfart antal blåsor Höjd förlorad i termik medelstig höjdvinst rakflygn. glidfart höjdvinst i termik Glidtal NT 25 AVG 2,0 fart 150 Höjdvinst 10000 L/D 50