Born Globals – nystartade, innovativa och internationella

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Advertisements

ENTREPRENÖRSKAP I ETABLERADE FÖRETAG EN NÖDVÄNDIGHET FÖR ÖVERLEVNAD
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Höstseminariet 2011 Tavastkyro Heidi Cavén, Forssa Rk.
IKEA och Linnéuniversitetet tillsammans
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
OWN LOGO CREATING THE MOBILE FUTURE Erik Stenberg, 14 Oktober 2009.
Högskolan i Jönköping.
 Staffan Hellberg & Tobias Engström  STS HT03-VT09  Utbytesår, engagemang, sidoprojekt, tilläggskurser  Bra år - positiva till STS! Om oss alumner.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Nyttiggörande av universitetsforskning Prof. Åsa Lindholm Dahlstrand School of Business and Engineering, Halmstad University &
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Handelshögskolan vid Karlstads universitet
Uppsatsförslag Åsa-Karin Engstrand, docent Företagsekonomi
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Ekonomihögskolan -ekonomer växer här
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
Logistics platforms for improved strategic flexibility
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
1 Innovationers betydelse Staffan Larsson Tillväxtanalys.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
© Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics, www
Inger James Örebro universitet. Fyra delstudier Hur familj, närstående, vårdpersonal skapar kunskap och förståelse i svåra komplexa situationer då liv.
Handlingsplanen för kulturella och kreativa näringar Ulrika Sturesdotter Andersson /
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Extern- 7HP redovisning Extern- 7HP redovisning Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering.
Samhällsentreprenörskap/ socialt entreprenörskap på Malmö högskola Stadshuset Malmö 26 februari Fredrik Björk, Urbana Studier.
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
European Commission Enterprise and Industry Business & Breakfast 23 november 2011 Pontus Sanneus & Peder Bylander.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Entreprenörskap och turismföretagande
Det lyhörda nätet Att lyssna och lyssnas till på nätet Metamatrix
Sammanfattning Artikel 15 VALUE INNOVATION IN BUSINESS MARKETS: BREAKING THE INDUSTRY RECIPE PAUL MATTHYSSENS, KOEN VANDENBEMPT & LISELORE BERGMAN SOFIE.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Strategiskt innovationsarbete Ingrid Arltoft Henriksson, Tillväxtverket Halmstad 23 februari.
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
1 Civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering 7HP och budgetering Företaget och den globala marknaden 4HP.
CIRCLE, Lund University, Sweden CENTER FOR INNOVATION, RESEARCH AND COMPETENCE IN THE LEARNING ECONOMY Företagande på Landsbygden Martin Andersson Lund.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Klusterutveckling Innovation och genusfrågor Tina Melin, Klusterprogrammet.
The organization of recycling process in Sweden in the context of sustainable development. Hanna Tsarkouskaya.
The explanatory foundations of relationship marketing theory Shelby D. Hunt, Dennis B. Arnett och Sreedhar Madhavaram Journal of Business & Industrial.
Samhällskunskap C & Geografi B, 2011/2012
Hervé Corvellec Institution för service management Lunds universitet.
© Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics,
© Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics, www
Valinformation till T6 Civilekonomprogrammet åk 3 6 oktober 2015 Henrik Nehler & Pernilla Mideskog.
Forskning om redovisning och revision
Företagsekonomiska institutionen.
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Extern- 7HP redovisning Extern- 7HP redovisning Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering.
Innovation & Gender Presentation 30 augusti Innovation på lika villkor! Jönköping.
Valinformation till T6 Civilekonomprogrammet åk 3 13 oktober 2016 Henrik Nehler & Pernilla Mideskog.
Aktuella trender inom högre utbildning med inriktning mot hållbarhet
Digitization and Management Consulting
Företagsekonomiska institutionen
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
Effektivt och Ansvarsfullt Strategiarbete
International Business & Economics Program 240 Credits
Hur gör vi inom Turismvetenskap?
Civilekonomprogrammet 240 hp
Programstruktur Civilekonomprogrammet HT 17
Valmöjligheter T5 FEK 30 HP eller NEK 30 HP NEK AFFÄRSRÄTT/FEK FEK
Civilekonomprogrammet 240 hp
Programstruktur Civilekonomprogrammet Mars 2016
Företagsekonomi termin 5
Programstruktur Civilekonomprogrammet
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
International Business & Economics Program 240 Credits
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
Företagsekonomi termin 5
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
Valmöjligheter T5 FEK 30 HP eller NEK 30 HP NEK AFFÄRSRÄTT/FEK FEK
Presentationens avskrift:

Born Globals – nystartade, innovativa och internationella Svante Andersson – Högskolan i Halmstad Hélène Laurell– Högskolan i Halmstad Patrik Byhmer– Redsense

Vad är Born Globals?

Varför är det viktigt att studera Born Globals? Växer snabbare och annorlunda Innovativa Nya marknader, affärsmodeller, produkter, försäljningskanaler Exempel på hur man drar nytta av och kan lära sig av globaliseringen

Varför finns Born Globals?

Globalisering Bransch Born Globals Entreprenörer Nätverk

Vem är Born Global entreprenören? Olika bakgund (utbildning,ålder etc) Global mindset Drar nytta av tidigare erfarenheter (bl a bransch, internationell) Drar nytta av nätverk

Hur gör Born Globals?

Vilka marknader ? Många marknader Kulturell/ geografisk närhet inte viktigast Drar nytta av tidigare kontakter/kunskaper

Vilka marknadskanaler? Resurssnåla – situationsanpassade Formen inte det viktigaste – rätt Person är viktigare Drar nytta av tidigare kontakter/kunskaper

Organisation och ledarskap Jobbar mer strategiskt och proaktivt Decentraliserad organisation

Är det bra att vara Born Global? JA

Bygger en organisation som redan från start börjar lära sig att dra nytta av globala resurser och marknader

Hur kan vi skapa fler BornGlobals?

Internationalisering i utbildning

Magisterprogrammet i internationell marknadsföring Internationella marknadsföringsprogrammet Obligatorisk utlandspraktik

Marknadsföringsgruppen Högskolan i Halmstad

Forskarutbildning i Innovationsvetenskap Tradition vid Högskolan i Halmstad med utbildningar i gränssnittet ekonomi och teknik – Utvecklingsingenjörs- utbildning Innovationsvetenskap är ett flervetenskapligt forsknings- och undervisningsområde där skilda ämnen samverkar kring det gemensamma empiriska fenomenet innovationer. Området innovationsvetenskap vid Högskolan i Halmstad har en inriktning mot innovation, entreprenörskap, lärande, företagsstyrning, management, affärsutveckling och marknadsföring, särskilt ur ett internationellt perspektiv.

Referenser Andersson, S. 2000. Internationalization of the Firm from an Entrepreneurial Perspective. International Studies of Management & Organization, Vol. 30, No. 1, pp.65-94. Andersson, S & Wictor, I . 2003. Innovative internationalisation in new firms – Born Globals the Swedish case. Journal of International Entrepreneurship. Vol 1, No 3. pp 249-276. Andersson S. 2004. Internationalization in different industrial contexts. Journal of Business Venturing. Vol 19. No. 6. pp. 851-875. Andersson, S & Evangelista, F. 2006. The entrepreneur in the Born Global Firm in Australia and Sweden. Journal of Small Business and Enterprise Development. Vol 13. No. 4. Pp. 642-659. Andersson, S. & Svensson, G. 2009. (eds) Glocal Marketing, Studentlitteratur, Lund Andersson, S & Florén, H. 2011. Differences in managerial behavior between small international and non-international firms. Journal of International Entrepreneurship.Vol 9. No 3. pp. 233-258. Evers, N., Andersson, S. & Hannibal, M. 2012. Stakeholders and Marketing Capabilities in International New Ventures:  Evidence from Ireland, Sweden and Denmark. Journal of International Marketing (accepted for publication)