Varför marknadsföring?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Advertisements

Statistik vid Svenska handelshögskolan
Välkommen till Handels- och administrationsprogrammet HA.
Gymnasiearbetet p..
Varför är det viktigt att mäta?
Valinformation Inför åk 3
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Utlandsstudier för I:are
Meritportfölj målet - CV och presentation
Grundkurs i marknadsföring
/LMRHH-seminarium SAMARBETE PÅ SVENSKA MELLAN HÖGSKOLOR I HELSINGFORS Rapport utförd på uppdrag av RHH (Rektorsdelegationen för högskoleutbildningen.
FRÅN UTBILDNINGSSTRUKTUR TILL STUDIEPLAN
Prefekt, professor, ED, JD Matti Kukkonen
Civilekonomprogrammet 240 hp
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Handelshögskolan vid Karlstads universitet
Joint Master of Leadership in LIS - läget 9/08 Evighetsprojektet Nordisk magister i biblioteksledarskap Gunilla Widén-Wulff Informationsförvaltning / ÅA.
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Ekonomihögskolan -ekonomer växer här
Målseminarium för stöd för utbildning på forskarnivå Användarscenarier Annette Larsson
Första studieåret på Hanken
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Introduktion till marknadsföring som huvudämne 2014
Studieplanering Vårterminen 2012 Studiebyrån Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics
FB/TW AST Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Studier för diplomingenjörsexamen i huvudämnet processystemteknik inom det processtekniska.
© Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics, www
Att studerandena lär sig hantera information så att rätt person får rätt information i rätt tid ge kunskaper i bl.a. kunskapsorganisation, informationssökning,
Examensstrukturen Studiebyrån, augusti 2014
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
FB/TW AST Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Studier för teknologie kandidatexamen i huvudämnet processystemteknik inom det processtekniska.
Företagsledning och organisation Process
Att arbeta vetenskapligt
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Extern- 7HP redovisning Extern- 7HP redovisning Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Institutionen för datavetenskap vid Helsingfors universitet Studierådg. Greger Lindén PB 68 Gustaf Hällströms gata 2b Helsingfors universitet
Kv-hallinnon kevätpäivät Turku , Sessioryhmä I Tutkintojen akateeminen tunnustaminen – ulkomailta tulevien opiskelijoiden todistukset.
Institutionen för datavetenskap vid Helsingfors universitet PB 68 Gustaf Hällströms gata 2b Helsingfors universitet
Att studera psykologi Benny Salo, amanuens
Huvudämnesvalsinfo kemiteknik Kerstin Fagerström studierådgivare Rum 209, Gripen (2 vån) tfn Fakultetsområdet.
Studieuppläggning – datavetenskap Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
1 Civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering 7HP och budgetering Företaget och den globala marknaden 4HP.
Välkommen till institutionen för informationsteknologi Åbo Akademi – Institutionen för informationsteknologi 1.
Studieuppläggning - informationssystem Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt.
Finansiell ekonomi: Huvudämnesinformation
© Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics,
© Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics, www
E-government – utbildningarna Blekinge Tekniska Högskola.
Introduktion till marknadsföring som huvudämne 2015
1 Civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering 7HP och budgetering Företaget och den globala marknaden 4HP.
Valinformation till T6 Civilekonomprogrammet åk 3 6 oktober 2015 Henrik Nehler & Pernilla Mideskog.
Företagsekonomiska institutionen.
© Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics,
Informationsbehandling Mikael Laakso Forskardoktor
Huvudämnesval och studieplanering i Helsingfors Studiebyrån, våren 2016 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Extern- 7HP redovisning Extern- 7HP redovisning Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering.
Marknadföring som huvudämne Coolaste ämnet på Hanken Åke Finne © Åke Finne 2016.
Valinformation till T6 Civilekonomprogrammet åk 3 13 oktober 2016 Henrik Nehler & Pernilla Mideskog.
Företagsekonomiska institutionen
Design, strategi, management
International Business & Economics Program 240 Credits
Inriktningar årskurs 4 - Företagsekonomi
Civilekonomprogrammet 240 hp
Programstruktur Civilekonomprogrammet HT 17
Civilekonomprogrammet 240 hp
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
International Business & Economics Program 240 Credits
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
Presentationens avskrift:

Introduktion till marknadsföring som huvudämne Veronica Liljander Professor, prefekt Marknadsföring

Varför marknadsföring? Marknadsföringen ställer kunden i fokus. Ett företag kan inte vara framgångsrikt på långsikt om det inte har en förståelse för och ständigt utvecklar sina kundrelationer och relationer till övriga partners. Studier i marknadsföring på Hanken är ledningsorienterade och syftar till att utveckla en helhetssyn för marknadsföringsstyrning samt analytisk förmåga att hantera olika slag av marknadsföringsproblem. Vårt specialkunnande ligger på tjänste- och relationsmarknadsföring. Uppskattad, internationellt högtstående examen

Studier Marknadsföring har sedan länge varit ett av de största ämnena i Hanken, med en rätt jämn könsfördelning bland studerande. Vi ser gärna att våra studerande inkluderar utbytesstudier i sin examen, som en del av kand- eller magistersstudier. Det enda kriteriet för att få kurser utomlandsifrån godkända hos oss är att de är inom ämnet marknadsföring, eller klart relaterar till ämnet marknadsföring. Du kan också inkludera öppna högskolan kurser i din examen Vi ger inga rekommendationer om biämne, utan ger studerande fria händer att forma sin egen utbildning, enligt karriärmål. Notera emellertid att en bred utbildning alltid ger dig flera möjligheter än en snäv, och vi rekommenderar varmt att studerande kompletterar med kurser i t.ex. bokföring, redovisning, finansiell planering, företagsledning, handelsrätt och logistik. Corporate Social Responsibility frågor är också viktiga inom mf.

Marknadsföring som huvudämne Vad blir man? Huvudsakligen arbetar marknadsföringsekonomer med marknadsföringsuppgifter – planering och analys, beslutsfattande och genomförande av marknadsföring för varor och tjänster, försäljningsuppgifter, eller ledning av marknadsförings- och försäljningsarbete i både stora och mindre företag i hemlandet och internationellt. Också allmänna företagsledaruppgifter ligger öppna för marknadsföringsekonomer. En stor del verkar i konsultföretag som reklambyråer, marknadsundersökningsföretag, marknadsförings- och kommunikationskonsultföretag, managementkonsult-företag, osv. Exempel på yrken: CRM-chef/ Key-account manager/Exportchef/ Enhetschef/ Företagsplaneringschef/ Produktchef/ Brand manager/ Försäljningschef, Inköpschef / Inköpare / Försäljare / Materialchef / Marknadsföringsassistent, Marknadsföringschef/ Projektledare på reklambyrå/ Reklamchef/ Mediaplanerare/ Konsult/ Producent/ Egen företagare

Kurser Grund-& ämnesstudiekurserna ger en inblick i marknadsföringens arbetsfält, verktyg och färdigheter för att analysera marknadsföringsproblem. Fördjupade studier analyserar marknadsföringsproblem ur ett ledningsperspektiv. Ett fördjupat metodkunnande ger goda förutsättningar för att planera, genomföra och utvärdera marknadsundersökningar (presenterade av konsulter/marknadsundersökningsföretag), och bedriva fortsatt forskning.

Vem är vi, var finns vi? Marknadsföring kan läsas i H:fors och Vasa Styrkeområde inom Hanken: Tjänste- och relationsmarknadsföring I H:fors sitter vi fysiskt i 3:e våningen mot Runebergsgatan 4 professorer (Liljander, Grönroos, Strandvik, Holmlund-Rytkönen) 3 post doc tjänster (Finne, Heinonen, Polsa) 2 t.f. tjänster Kauppinen-Räisänen, Lindberg-Repo 1 amanuens (Malin Wikstedt)

(förutsätter avklarad kand.avh. om inte annat nämns ) ÅK IV Fördjupade studier (förutsätter avklarad kand.avh. om inte annat nämns ) ÅK I ÅK II-III Grundstudier/Ämnesstudier Seminarium Period 1-4, (kan börjas höst eller vår, se kursbeskrivning på webben), 12 sp Avhandling Godkänd av UFR = 30 sp Marknadsföringsstrategi Period 4 / ÅK I 6sp Brand Management (E) Period 1, 8sp Service Science (E) Period 2 8sp Kvalitativa forskningsmetoder Period 4 8sp International Business (E) Ges av FLO Period 1 8sp Konsumentbeteende Period 3 8sp Service and relationship marketing (E) Period 1 8sp Quantitative Research Methods in Marketing (E) Period 2 8sp Business Concept Innovation (E) Period 4 8sp Business to Business marknadsföring Period 1 8sp Marketing of Services (E) Period 3 8sp Marknadsorienterad strategisk ledning Period 1 8sp Service and relationship marketing (E) Period 4 8sp E-business (E) Period 3 8sp Image management Period 2 8sp Kandidatavhandling Period 1-2 eller Period 3-4 10sp Customer Asset Management (E) Period 2 4sp Personlig försäljning Period 3 4sp Praktik 8sp Marknadsföringskurser i H:fors 2008-2009 (E) = Kursen ges på engelska

Magisterstudier 96 poäng 9 8 1 2 3 4 5 6 7 24 poäng Fritt valbara Examensstadga 2005 Du kan välja kurser för sammanlagt 24 sp från vilket ämne som helst i Hanken på ämnes eller fördjupad nivå 96+24=120 96 poäng Programbundna studier i marknadsföring Obligatoriska: 1) En av följande kurser (a-d, eller motsvarande): a) Service and Relationship Marketing (8 sp), eller b) Marknadsorienterad Strategisk Ledning (8 sp), eller c) Service Science (8 sp), eller Business Conept Innovation (8sp) 2) Kvalitativa Metoder (8 sp) 3) Multivariate Data Analysis (ämnes eller fördjupad, ges av ämnet Statistik). Ifall den har avklarats inom kandidatstudierna kan en annan valfri kurs i ekonomiska vetenskaper väljas (8 sp) 4) Quantitative Research Methods in Marketing (8sp) 1-4 = 32 poäng Övriga: 5) Valfri(a) kurs(er) i marknadsföring på ämnes eller fördjupad nivå motsvarande 8 sp (kan inte vara kursen praktik) 6) Valfri(a) kurs(er) i ekonomiska vetenskaper på ämnes eller fördjupad nivå motsvarande 8 sp (kan inte vara kursen praktik) 7) Språkkurs(er) motsvarande 6 sp. 8-9) Seminarium och ekonomavhandling tillsammans 42 sp 1-9 = 96 poäng Kurser i mf. 74 sp Andra kurser 22 sp Magister- avhandling 30 poäng 9 8 Seminarium 12 poäng 1 2 3 4 5 6 7