VARFÖR IT SOM CENTRAL DEL I KURSEN GEOGRAFI 1 på småstadens gymnasium? © Grupp J Design av IT för lärande moment 3 vårvintern 2014
problem liten budget sjunkande elevresultat inaktuella läromedel mycket administrativt arbete sjunkande elevresultat underutnyttjad LMS inaktuella läromedel pendlande elever otydliga mål
Vision att IKT ska underlätta att få in världen utanför skolan återkoppling och bedömning en omfördelning av lärarnas tid tydligare kurs- och lärandemål ej platsbundet samarbetet aktuella läromedel
Vårt LMS har mycket Dokument: ned- och uppladdning Diskussionsforum & chat Inspelade genomgångar Personliga inställningar Betyg & bedömning Kalender & schema Övningar Länkar Epost mm Men inte allt
Varför externa verktyg? Fördelar Verktyg som eleverna känner till från sin fritid Det kommer alltid att komma nya användbara verktyg Eleverna kan ta med sig sina verktyg till högskolan, jobbet, föreningen Öppna undervisningen mot yttervärlden med t.ex. bloggar Webbpublicering ökar motivation Marknadsföring … Nackdelar Mycket att hålla reda på, som t.ex. inloggningsuppgifter Reklam och kommersiella intressen kan ge minskad trovärdighet
Vår lösning? Begränsa antalet IT-leverantörer Googles apps for edu (reklamfri) Välja enkla verktyg framför mer krävande I vissa fall köpa produkter istället för gratisversioner
Kungafamiljen och grupp J tackar för uppmärksamheten