Hur skulle ett effektivare skattesystem se ut?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Synpunkter på arbetslöshets- försäkringen Lars Calmfors Socialförsäkringsutredningens seminarium 14 februari.
1. Varför finns det pengar?
Samhällsekonomi 2.
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
Behöver Sverige en ny skattereform? Kommentarer på Peter Birch Sorensens rapport Ann-Sofie Kolm, Stockholm University.
Konjunkturer.
JAKTEN PÅ DEN FÖRSVINNANDE SKATTEN GLOBALISERING OCH RÖRLIGA SKATTEBASER Klas Eklund 1.
De sysselsättningspolitiska reformerna •Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Finansdepartementet Kommentarer till Konjunkturrådets rapport Statssekreterare Hans Lindberg 17 januari 2013.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Behovet av en ny skattereform
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
De samhällsekonomiska målen
Lägstalöner och lönespridning: Effekter på samhällsekonomin Lars Calmfors Svenskt Näringsliv 17/
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Internationell Ekonomi
Föreläsning 12 Sammanfattning
Föreläsning 9 Förväntningar och stabiliseringspolitik
Hur mäter man välstånd?.
Privat pensionssparande
Privat pensionssparande. Spara själv? Ska det verkligen behövas?
Ekonomiska kretsloppet
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
Lennart Flood Katarina Nordblom Daniel Waldenström
Mycket läsvärd rapport – mer debattskrift än prudentlig utvärdering Stöder en gyllene regel för finanspolitiken. Dynamisk finansiering Partiella kalkyler.
Skattepolitik i Sverige (och Danmark)
Svensk ekonomi – var är vi och vart ska vi? Lars Calmfors Controllerdagarna 20/ Stockholm.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Budgetpropositionen för 2015 Lars Calmfors Nationalekonomiska föreningen 11 november 2015.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Samhällsekonomi It´s all about the money!
Fler jobb. Inte ökade klyftor.. Bokslut för ,4 procents tillväxt i sysselsättningsökning 1,4 procents inflation 2,1 procents finansiellt.
Finansdepartementet Kommentarer på ESO-rapporten ”Swedish Tax Policy: Recent Trends and Future Challenges” ESO-seminarium 31 maj Statssekreterare Hans.
BNP (BruttoNationalProdukt):
Privatisering eller offentligt ägande? Privatisering tar sin utgångspunkt i New Public Management (NPM), och är (var) en reaktion på svårigheten att finansiera.
Inflation och deflation
KONJUNKTURINSTITUTET
Finanspolitiska rådets rapport 2014 Lars Calmfors 13/
Regeringens arbetsmarknadsreformer och lönebildningen Lars Calmfors ABF, Göteborg 5/
Tiggarna på våra gator – hur ska vi förhålla oss?
Svenskt Näringslivs reformagenda Lars Calmfors 16 juni 2014.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Samhällsresurser och fördelning
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
TCO, 15 mars 2016 En ny skattereform för ett nytt århundrade?
Företagsklimat Företagares och politikers syn på skatter, regler och kostnader Skillnader i synen på företagsklimatet 2010 Dalarnas län.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Hinder och möjligheter för lägre arbetslöshet på sikt Seminarium KOMMEK 17-18/
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
Fakta om Sveriges ekonomi BNP i Sverige, EU-15 och USA.
Lägstalöner och sysselsättning Lars Calmfors Lönebildningen inför avtalsrörelsen 2016 Svenskt Näringsliv 21/
Hållbarhetsrapport 2016 för de offentliga finanserna Konjunkturinstitutets årliga oberoende utvärdering av den långsiktiga hållbarheten i de offentliga.
Regeringens sysselsättningspolitik Lars Calmfors SNS Arbetsmarknadsdag 19 maj 2015.
Behovet av skattereform Lars Calmfors Folkpartiets skatteseminarium Almedalen 2/
School of Economics and Management | Department of Economics, Åsa Hansson Ett effektivt skattesystem Åsa Hansson.
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Kronobergs län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Kalmar län
SAMHÄLLsekonomi.
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Upplands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Gotlands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Södermanlands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Skåne län
Ekonomisk utveckling & Samhällsekonomiska målen
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Jönköpings län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Örebro län
KONJUNKTURINSTITUTET
Ekonomisk tillväxt Produktion och levnadsstandard
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Presentationens avskrift:

Hur skulle ett effektivare skattesystem se ut? Lars Calmfors Almegas utbildningsdag 12 november 2013

Många avsteg från 1991 års skattereform Värnskatten Differentierad moms Avskaffad fastighetsskatt Jobbskatteavdrag RUT- och ROT-avdrag Lägre sociala avgifter för ungdomar och äldre Lägre inkomstskatt för äldre Slopad arvs-, gåvo- och förmögenhetsskatt Lägre bolagsskatt

Avstegen från 1991 års skattereform 1 Vägledande principer: neturalitet och likformighet Teori om optimal beskattning och överväganden om sysselsättningen spelade knappast någon roll - lägre skatter där beskattning ger upphov till stora beteendeeffekter - starkt argument för RUT-avdrag - argument men svagare för ROT-avdrag och lägre restaurangmoms - starkt argument för jobbskatteavdrag - beskattning av arbetsinkomster ger större snedvridningar av individers beslut om deltagande på arbetsmarknaden än av beslut om antalet arbetade timmar - öka inkomstskillnaden mellan att ha och inte ha arbete

Avstegen från 1991 års skattereform 2 Optimal beskattningsteori säger att konsumtionsbeskattningen ska vara högre där stora beteendeeffekter uppkommer - fel från denna utgångspunkt med lägre livsmedelsmoms - ineffektiv fördelningspolitik Teorin säger också att beskattningen ska vara högre av sådan konsumtion som är komplement till fritid/egenarbete - fel från denna utgångspunkt med lägre moms på kulturevenemang, böcker, turistrelaterade aktiviteter

Avstegen från 1991 års skattereform 3 Avskaffad fastighetsskatt bryter mot principen om neutralitet mellan olika investeringar - beskattning av den imputerade inkomsten av att inte betala hyra vid eget boende - integrerad del av kapitalinkomst- beskattningen i skattereformen Alternativt kan man se det som att boendekonsumtion är lägre beskattad än annan konsumtion

Avstegen från 1991 års skattereform 4 Oklart varför de sociala avgifterna ska vara lägre för ungdomar - överdrivna siffror för ungdomsarbetslösheten - arbetslöshet för ungdomar är ett mindre problem än arbetslöshet för äldre - mindre av scarring effects och kortare arbetslöshetsperioder - ineffektiv metod att minska arbetslösheten

Avstegen från 1991 års skattereform 5 Borttagen förmögenhetsskatt - förmögenhetsskatt minskar avkastningen på sparande och snedvrider därmed individers konsumtionsbeslut över tiden - lättare ta ut skatten på vissa tillgångar än andra - förmögna personer bosätter sig utomlands Liknande – men svagare – argument för slopad arvs- och gåvoskatt Lägre bolagsskatt till följd av internationell utveckling Men konflikt med fördelningsmål

Värnskatten: förändringar i förutsättningarna sedan 1991 års skattereform ”Traditionella” effektivitetsargument Internationell konkurrens om högutbildade Statsfinansiella aspekter Fördelningsaspekter

”Traditionella” effektivitetsaspekter Effekter på antalet arbetade timmar - snedvridningarna växer mer än proportionellt med marginalskatten Senaste två decennierna: skattningar av effekterna på beskattningsbar inkomst i stället för på arbetade timmar - intensitet - kompetens - utbildning Större samhällsekonomiska kostnader av höga marginalskatter än som man bedömde 1991

Phelps-Sadka-argumentet Se på dem som tjänar allra mest Sänk marginalskatten till noll enbart för inkomster över den högsta tidigare nivån Då blir det lönsamt för höginkomsttagarna att arbeta mer Samtidigt betalar de lika mycket skatt som tidigare Detta är en paretooptimal förändring Mindre extrem variant: sänk marginalskatten för inkomster över den tidigare högsta inkomstnivån - mer lönsamt för höginkomsttagarna att arbeta mer - samtidigt ökar skatteintäkterna och kan finansiera ökade transfereringar/offentlig konsumtion för låginkomsttagare

Internationell konkurrens om högutbildade Sådana överväganden spelade liten roll 1991 Globaliseringen innebär specialisering på kunskapsintensiv produktion för ett land som Sverige Då viktigt kunna konkurrera om den mest kvalificerade arbetskraften Migration styrs av skillnader i förväntad nytta - beror bl a på skillnader i förväntad inkomst efter skatt Självklart att höga skatter för höginkomsttagare då är en negativ faktor för att attrahera kvalificerad arbetskraft Men högre offentlig konsumtion/mer generösa socialförsäkringar är en positiv faktor - mindre viktigt för höginkomst- än låginkomsttagare Sverige har inte följt med i internationell trend mot lägre högsta marginalskatter

Statsfinansiella aspekter Värnskatten ökade sannolikt skatteintäkterna på kort sikt - dessutom ökade acceptansen för 1990-talets finanspolitiska åtstramningar Flera kalkyler tyder på att ett borttagande av värnskatten skulle vara självfinansierande

Fördelningsargument Sverige har en internationellt sett mycket jämn inkomstfördelning Men inkomstskillnaderna har ökat sedan början av 1980-talet Ojämnare inkomstfördelning ökar värdet av omfördelning - avtagande marginalnytta

Nordic countries’ top 1% with break trend included, 1950–2006

Starkare eller svagare argument för att sänka de högsta marginalskatterna jämfört med 1990-talet Större bedömda ”traditionella” effektivets-effekter Det internationella konkur-rensargumentet är tyngre Inga statsfinansiella argument Större inkomstskillnader innebär att fördelnings-argument väger tyngre Men finns det andra mer effektiva fördelningsåtgärder? - fastighetsskatt - tidiga skolsatsningar på problemgrupper - mindre generösa 3:12- regler

En ny skattereform Återinför enhetlig moms Extra beskattning av förädlingsvärdet (löner och vinster) i finanssektorn Återinför fastighetsskatten - skulle också minska hushållens drivkrafter att låna för bostadsköp - sänk realisationsvinstbeskattningen vid bostadsförsäljningar - begränsningsregler Avskaffa värnskatten Slopa nedsättningen av de sociala avgifterna för ungdomar Ökade transfereringar på olika områden som kompensation? - barnbidrag, ensamstående föräldrar, taket i a-kasan, sjukersättning/sjukpenning - skattesänkningar för personer över 65?

Lägre kapitalinkomstskatt? Det skulle öka sparandet och minska riskerna för att hushållen ska överbelåna sig Men konflikt med fördelningsmål - ökad inkomstolikhet beror på mer ojämnt fördelade kapitalinkomster Begränsade ränteavdrag - större ojämlikhet i bostadskonsumtionen

Dåliga förutsättningar för en skattereform Nyttovinster av en skattereform utan negativa fördelningseffekter Men problemen är inte tillräckligt stora - stor skillnad mot läget före 1990/91 års reform - kapsejsat skattesystem Irrationella medborgare - tänker inte på att de offentliga utgifterna ska finansieras så effektivt som möjligt - instinktiv reaktion att det som är ”nödvändigt” inte ska beskattas (livsmedel, boende) - därför att sådana skatter inte går att undkomma? - på tvärs mot optimal beskattningsteori: enligt den bra om skatt inte beror på inkomst

Förutsättningar för en skattereform Osannolikt att problemen i skattesystemet är tillräckligt stora för att en skattereform ska komma till stånd Skattereform bara om politisk majoritet för höjda skatter - upprätthålla det offentliga välfärdsåtagandet - transfereringar som ökar i takt med lönerna - oförändrad/ökad kvalitet i vård och omsorg med åldrande befolkning - då kanske det går att få en diskussion om det effektivaste sättet att höja skatterna - pessimistisk slutsats men också i ett sådant läge som behovet av ett effektivt skattesystem är störst