ATT VARA KONSUMENT. SANT ELLERFALSKT? En butik får höja priset hur mycket de vill.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Reklampåverkan Reklam påverkar även om vi inte tror det.
Advertisements

ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Distans- och hemförsäljningslagen
VÅRA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENTER
Konsumentköplagen.
„Gå till H&M och köp ett par byxor"
TRYGGHET – SÅ FUNKAR DET
Konsumenttjänstlagen
BO OCH LEVA INTRODUKTION AV KAPITLET Hur undvika vräkning Samboregler
Föreläsning nr 2 röd kurs
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Tre kritiska situationer
Kommunal konsument-vägledning
LAGAR OCH REGLER.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto Kvittot kan vara bra att ha om du vill: - Kontrollera så.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Lagar och Regler Kap. 5.
Jenny Nyström.
Konsumenttjänstlagen
Arbetsområden Direktrådgivning Förebyggande arbete mot skolor, butiker, föreningar med mera Marknadskontroller, i egen regi eller på uppdrag av Konsumentverket.
Det var en gång tre systrar
Konsumenttjänstlagen
Tre kritiska situationer
BO OCH LEVA. Jag ska resa ett halvår och tänkte slå två flugor i en smäll – min kompis behöver en lägenhet och jag slipper betala hyra, så jag hyr ut.
TRYGGHET – SÅ FUNKAR DET. VÅRT SKYDDSNÄT Socialförsäkringen Avtalsförsäkringar Privata försäkringar.
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA)
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Bo och leva INTRODUKTION AV KAPITLET Hur undvika vräkning Samboregler
Konsumentköplagen.
Det var en gång en drake som hette Nidaros
ÖVERNATTNING VALHALL oktober
Kap.13 Vad är en fastighet Jordabalken
Bo Helin Stockholm Beredningsjurist
Fall från ARN. Fall från ARN Flyttjänst Sara vill ha skadestånd Flyttfirman svarar: Lampan var sönder när den packades ner Sara har packat själv och.
”Att ha rätt men inte få rätt” 4 fall från ARN Tvättärende Konsumenten kräver: Återbetalning av 700 kr i tvättkostnad för flammig Gucci- klänning. Företaget.
BO OCH LEVA. Jag ska resa ett halvår och tänkte slå två flugor i en smäll – min kompis behöver en lägenhet och jag slipper betala hyra, så jag hyr ut.
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Konsumentköplagen.
Avtalsrätt.
Köprätt.
Djurquiz Start. Vad är det här för djur? giraffelefantmonster.
VART TAR PENGARNA VÄGEN?. ”Knepigt, kontot är tomt och jag har egentligen inte köpt något.”
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
- Ekonomi= hushållning med resurser.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
 Centralt innehåll:  Konsumtion och ekonomi  Ungas privatekonomi, till exempel att handla över Internet, att låna pengar, att handla på kredit eller.
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 9 K ONSUMENT- skydd.
Konsumenträtt Kap. 8.
Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”
Lag om köp och byte av lös egendom Lag om köp och byte av lös egendom.
Lag om köp och byte av lös egendom Lag om köp och byte av lös egendom.
Att vara konsument En butik får höja priset hur mycket de vill. Sant falskteller?
Konsument-ekonomi Ord och begrepp.
En kort lektion i hur du inte blir blåst
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Kommunal konsument-vägledning
Konsumenträtt Germaine Hillerström.
Lagarna inom handel Kap. 13.
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Att sluta avtal.
Vad kostar lånet? INTRODUCERA KAPITLET
Fel i fastighet
Tre kritiska situationer
關心您 吸毒女阿麗的悲慘事件報導.
Presentationens avskrift:

ATT VARA KONSUMENT

SANT ELLERFALSKT? En butik får höja priset hur mycket de vill.

SANTELLER FALSKT ? Presentkort gäller alltid i minst 1 år.

SANT ELLER FALSKT ? Du har inte rätt att reklamera ett par jeans som du har köpt på rea.

VAD ÄR EGENTLIGEN ETT AVTAL?

ÖPPET KÖP

GARANTI

PRODUKTFÖRSÄKRING

FÅ KOLL PÅ DINA LAGSTADGADE RÄTTIGHETER!

VAD ÄR ”FEL”?

VEM ANSVARAR FÖR MOBILEN? Ronak köpte i december en mobiltelefon. Ett års garanti lämnades. I oktober lämnade hon in den till säljaren för reparation. Felet var att telefonen stängde av sig själv ibland. Hon fick besked om att telefonen var fuktskadad. Säljaren ville därför inte reparera telefonen på garantin. Ronak vände sig till nämnden och yrkade byte till ny telefon utan kostnad. Säljaren bestred yrkandet.

Få prisavdrag Häva köpet Få skadestånd Få varan reparerad eller få en ny vara FEL PÅ VARAN – VAD KAN MAN GÖRA DÅ?

VAD ÄR ”FEL”?

E-HANDEL

RÅD, HJÄLP OCH INFORMATION

ÖVNINGAR

David besökte en kväll studentkårens pub. Han betalade en entréavgift och lämnade in sin jacka i garderoben för bevakning. Han fick en numrerad bricka. När han skulle hämta ut sin jacka var den borta. David yrkade ersättning med kr för jacka. Han hade då gjort ett avdrag för ålder och bruk. Studentkåren bestred kravet. Man tog inget ansvar för förvaringen. Man hade också satt upp en skylt där det framgick att man inte ansvarade för inhängda jackor, väskor och dylikt. VEM ANSVARAR FÖR JACKAN?