GfK Consumer TrackingGfK Fashion*ScopeOktober 2009 Gain & Loss analys – sporthandeln GfK Fashion*Scope Januari – juni 2009/Januari – juni 2008.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pengar har flera funktioner:
Advertisements

Automatic Delivery Rewards
1 Tillväxtfakta - Så växer Sverige och dess regioner Ett urval av figurerna i Tillväxtfakta.
Indikatorerna Undvikbar slutenvård Återinskrivningar inom 30 dagar - 65 år och äldre 2009 till 2013 kvartal 2 Sammanställning av indikatorerna per kvartal.
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
Q1 Rapport 2010 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Penningpolitisk uppföljning april Lägre ränta nödvändig för att dämpa fallet i produktion och sysselsättning och klara inflationsmålet på två procent.
1 GfK Consumer Tracking“Så gick det 2009” Fredrik BendzJan 2010 Frågor och svar om rapporten Hur definieras ”storköparna” (”Heavy Buyers”)? Vi har specialstuderat.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
SCB:s medborgarundersökning våren 2009
1 GfK Consumer TrackingLidl & Netto Fredrik Ydell Februari 2010 Exempel på undersökningens layout och vilka nyckletal som redovisas. De varugrupper som.
Kapitel 11 Prissättning.
Marknaden – ett enkelt exempel Varian kap 1
GfK Fashion*Scope Översikt 2009.
Finansiell Stabilitet Juni Ökade kreditförluster största risken Svenska banker klarar ökade kreditförluster och är i en internationell jämförelse.
Penningpolitisk rapport juli 2009
Uppsatsförslag från forskningsgruppen ConTech Kontaktperson; Cecilia Enberg
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Kapitel 12 VALUTAMARKNADEN.
Figur 3 Figur 3 Antal hushåll med ekonomiskt bistånd
1 GfK Consumer TrackingVilka andra kanaler handlar man i? Fredrik Ydell Juni 2009 Vilka andra kanaler handlar man i? Undersökningen har gjort på detta.
Den Svenska Dagligvarumarknaden Översikt
SCB:s medborgarundersökning våren 2007
Fastighetsrelaterade index Vad tänker ni på ?. ALLMÄN INFORMATION OM OMSÄTTNINGEN PÅ FASTIGHETSMARKNADEN OCH OM PRISER OCH PRISUTVECKLINGEN PÅ FÖRSÅLDA.
1 GfK Consumer TrackingHomogen marknad Fredrik Ydell Maj 2009 Exempel på hur layouten ser ut för undersökningen. De indelningar som ingår i undersökningen.
Södertörnsnyckeltal 2008 – finansiella nyckeltal Agenda 09.10Traditionell analys 09.20Exempel Södertälje 09.30Frågor/synpunkter Jan Lorichs,
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
1.Välj en nod vilken som helst och markera den som öppen. Låt den bli rot. A R B F C D E G
SCB:s medborgarundersökning Resultat för Nacka kommun.
Jesper Hansson Slutlig efterfrågeutveckling – nya mönster i konjunturutveklingen? SIMRA 23 maj 2013.
SCB:s medborgarundersökning våren 2009 Resultat för Södertörnskommunerna Jenny Hjort.
Finansiell stabilitet Juni 2010 Presskonferens
Finansiell Stabilitet Juni Den finansiella stabiliteten i Sverige är tillfredställande Omgivande risker har ökat Finansiell Stabilitet 2008:1.
Att överföra data till PC Förberedelse 1.Installera Programvara, finns på CD i framfickan på väska) 2.Ta fram handenhet 3.Ta fram USB-interface Tanka USB-interface.
SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING
SCB:s medborgarundersökning Nackas resultat med jämförelser Genomförd 19 september – 8 november personer svarade (av 1500)
Presentation Q Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Förbättringsskolan Shewhart (1931, 1939) Förståelse för variation
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Företagens kompetensbehov Företagens kompetensbehov Våren 2006.
GfK. Growth from knowledge
Q3-rapport 2009 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Konjunkturen och penningpolitiken 20 nov 2009 Vice riksbankchef Barbro Wickman- Parak.
Q2-rapport 2009 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
GfK Consumer Tracking Scandinavia 2009 Price Premiums Vilka faktorer får konsumenten att köpa dyrare produkter i en kategori? GfK. Growth from Knowledge.
1 GfK Consumer TrackingLidl 6 år i Sverige Fredrik Ydell Oktober 2009 Lidl 6 år i Sverige Exempel på undersökningens layout. De varugrupper som redovisas,
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård Observera! Förändrad statistik för slutenvården fr.o.m. år 2010 Utveckling t.o.m. januari 2013.
Föreläsning 5 • Den grundläggande konkurrensmodellen (en gång till!)
Presskonferen s 20 januari Stark konjunktur, låg men stigande inflation Något starkare tillväxt i omvärlden Något starkare tillväxt i Sverige Ökad.
1 Kursens Mål Allmänbildning “Att kunna läsa tidningarnas ekonomisidor etc.” Att lära ut redskap (modeller) som kan användas för att göra en självständig.
1 Välkommen till Axfood Klimatcertifiering av mat. 15 juni 2010 Åsa Domeij, miljöchef.
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård Observera! Förändrad statistik för slutenvården fr.o.m. år 2010 Utveckling t.o.m. maj 2013 Materialet:
Bokslutskommuniké 2011 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Q2 Rapport 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Case – ABB, FG Wilson och Caterpillar Industrielll marknadsföring och Supply Chain Management GRUPP 9.
Q1 Rapport 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Säsongrensning: Serien rensas från säsongkomponenten genom beräkning av centrerade och viktade glidande medelvärden (centered moving averages, CMA): där.
Present.me Gratis program Skapa konto ”Ett digitalt verktyg på fritidshemmen”
Vad är risk?  Avkastningsrisk  Kapitalrisk  Kapitalhantering Riskspridning innebär att man gör sina placeringar i olika tillgångsslag med olika risker.
Så går det för skogsindustrierna
Statsupplåning – prognos och analys 2016:3
Aktieskola.se.
Ekonomi som motivation
Jan Bengtsson VD, Uniflex
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Hitta Kursvinnare? Vad bestämmer marknadens riktning?
Uppföljningsprocessen i Göteborgs Stad
Presentationens avskrift:

GfK Consumer TrackingGfK Fashion*ScopeOktober 2009 Gain & Loss analys – sporthandeln GfK Fashion*Scope Januari – juni 2009/Januari – juni 2008

2 GfK Consumer TrackingGfK Fashion*Scope – Gain&Loss SporthandelnOktober 2009 Gain & Loss analys Sporthandeln Rapportinnehåll: 1.Värdeutveckling sportbutiker. Hur mycket är konkurrensberoende och hur mycket är icke-konkurrensberoende? 2.Vinster resp. förluster mellan sporthandeln och större butikskedjor 3.Pendlingsgrad mellan sporthandeln och större butikskedjor 4.Analys av vinster och förluster för sporthandeln i relation till pendlingsgraden till andra kedjor

3 GfK Consumer TrackingGfK Fashion*Scope – Gain&Loss SporthandelnOktober 2009 Gain & Loss - Metodbeskrivning • Varje hushålls inköp jämförs mellan de båda perioderna. • Förändringen i inköp hos varje hushåll summeras till totalskeendet på marknaden. • En kanals värdeförändring förklaras av: - ej konkurrensberoende förändring (mer/mindre köp, nya/förlorade köpare av kategorin) - konkurrensberoende förändring (vinst/förlust till annan kanal) • Pendlingsgradsindex:- hög pendling indikerar substitut - låg pendling indikerar kompletterande kanal

4 GfK Consumer TrackingGfK Fashion*Scope – Gain&Loss SporthandelnOktober 2009 Nettoeffekt av konkurrensberoende vinster/förluster Nettoeffekt av nya/förlorade köpare Nettoeffekt av mer/mindre köp Utveckling, %-enheter Värdeutveckling Sportbutiker Jan-Jun 2009 / Jan-Jun 2008: + 9 % Gain & Loss Sportbutiker OBS! Fiktiva värden!

5 GfK Consumer TrackingGfK Fashion*Scope – Gain&Loss SporthandelnOktober 2009 Nettoförändring i miljoner SEK ur sporthandelns perspektiv Jan-Jun 2009 / Jan-Jun 2008 Gain & Loss Sportbutiker Nettovinster/nettoförluster OBS! Fiktiva värden!

6 GfK Consumer TrackingGfK Fashion*Scope – Gain&Loss SporthandelnOktober 2009 Gain & Loss Sportbutiker Pendlingsgrad OBS! Fiktiva värden! KomplementSubsititut Desto högre index väljer konsumenten desto oftare mellan dessa butiker i relation mot Sportbutiker, dvs. Sportbutiker substituerar främst med dessa. 100 = ”Förväntad” pendling

7 GfK Consumer TrackingGfK Fashion*Scope – Gain&Loss SporthandelnOktober 2009 Nettovinst samt låg konkurrensintensitet. Ej fokus men observera Nettoförlust samt låg konkurrensintensitet. Ej fokus men observera Nettovinst samt hög konkurrensintensitet. FOKUS! Framgångskriterier? Nettoförlust samt hög konkurrensintensitet. FOKUS! Motåtgärder? Matris över vinster/föruster och pendlingsgrad för sporthandeln