Tre kritiska situationer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Advertisements

ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Distans- och hemförsäljningslagen
VÅRA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENTER
Konsumentköplagen.
Välkommen till en check av dina alkoholvanor! BALANS Effektiv hjälp för bättre alkoholvanor DEMO.
Konsumenttjänstlagen
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Tio handfasta argument
Kommunal konsument-vägledning
LAGAR OCH REGLER.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto Kvittot kan vara bra att ha om du vill: - Kontrollera så.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Lagar och Regler Kap. 5.
Hur vi hjälper kunden till rätt beslut
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Konsumenttjänstlagen
ATT VARA KONSUMENT. SANT ELLERFALSKT? En butik får höja priset hur mycket de vill.
Konsumentkreditlagen
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Hamnskydd Klicka på knappen i högra hörnet för att starta övningen
Säljsamtalet Vägen till köp.
Konsumenttjänstlagen
Tre kritiska situationer
Räkna fram resultatet Kapitel 7: Beräkna ekonomin
Inköpsrutiner.
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA)
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Konsumentköplagen.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Från 4 P till relationer Med kunden i centrum.
Kap.13 Vad är en fastighet Jordabalken
Bo Helin Stockholm Beredningsjurist
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
Fall från ARN. Fall från ARN Flyttjänst Sara vill ha skadestånd Flyttfirman svarar: Lampan var sönder när den packades ner Sara har packat själv och.
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Case seminarium Grupp 3, Azra Custovac, Anna Ojdanic & Indira Todorovac.
K19 Inköp & Försäljning Kundreskontra Leverantörsreskontra
Konsumentköplagen.
Köprätt.
Säljarbetets förutsättningar
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
- Ekonomi= hushållning med resurser.
Produktens olika delar
Butikens marknadsföring
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
 Centralt innehåll:  Konsumtion och ekonomi  Ungas privatekonomi, till exempel att handla över Internet, att låna pengar, att handla på kredit eller.
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 9 K ONSUMENT- skydd.
Konsumenträtt Kap. 8.
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 8 A VTA L OCH k ö p.
Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 11:1 Arbetsmiljö.
Att vara konsument En butik får höja priset hur mycket de vill. Sant falskteller?
Konsument-ekonomi Ord och begrepp.
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Konsumenträtt Germaine Hillerström.
Lagarna inom handel Kap. 13.
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Att sluta avtal.
Tre kritiska situationer
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Dialogmöte enskild pedagogisk omsorg.
Presentationens avskrift:

Tre kritiska situationer Kunden ångrar sig Kunden blir missnöjd Det går snett i kontakten med kunden

Öppet köp och bytesrätt Öppet köp innebär att kunden får komma tillbaka med varan och få pengarna tillbaka inom en angiven tid, som avtalats med kunden. Bytesrätt innebär att kunden får byta varan mot en annan vara eller få ett tillgodohavande inom en angiven tid. Det krävs ett skriftligt erbjudande om öppet köp och bytesrätt för att kunden ska kunna hävda det. Vilken tid som gäller står skrivet på kvittot.

Reklamationshantering Var lugn Lyssna på kunden Visa att du tar problemet på allvar Se framåt: Hur ska vi lösa problemet? Lös problemet utan att diskutera vems fel det är Lös era problem ordentligt – kunden ska inte behöva återkomma Kompensera kunden Se till att kunden känner sig nöjd

Allmänna reklamationsnämnden Hanterar tvister mellan näringsidkare och konsumenter Anmälan ska lämnas inom 6 månader ARN undersöker och tar in yttranden från säljaren ARN tar ställning ARN rekommenderar säljaren en åtgärd Följer säljaren inte rekommendationen publiceras företagsnamnet

Kundvård Följa upp köpet på telefon Registrera kunden i kundregistret Kundklubb med förmåner Hemsida Egen facebooksida

Uppgiften är nu att göra rollspel genom att svara på uppgifterna på sid 147.