Datorernas Historia Anders Sandberg NADA, KTH.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
McLuhan: Understanding media
Advertisements

IT för personligt arbete F5
ENIAC Berättelsen om den första datorn
Varför är inte multisjuka äldre välkomna på sjukhus?
~ Den första mobiltelefonen ~
OPERATIVSYSTEM WINDOWS
Axzion – data i Klippan presenterar: IT-HISTORIA
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
I ett historiskt perspektiv
Kända berättande verk samt ord och begrepp som används i analys.
Levnadsvillkor och resursfördelning
Datavetenskapens roll. Datavetenskap •Vad är datavetenskapens roll i kognitionsvetenskapen?
DATORN Av: Sebastian Robin Mikael Joachim Christian.
Frågor Allmän IT-kunskap avsnitt 1 kapitel 1 Repetition 4
Miljarder möjligheter på en plats!
Historien om Internet Inledning • Hur kom Internet till? • Vilka tekniska framsteg möjliggjorde skapandet?
Globalisering.
Jag heter Carl X Gustav. Jag är kung i Sverige
Läsvanestudien En presentation från Dagspresskollegiet.
Funktioner och programorganisation
Erik Nässén, Placeringsrådgivare Handelsbanken Östersund
En övning i att formulera sig matematiskt
Tidig hypertext 1945 Vannevar Bush Memex Douglas Engelbart NLS/Augment Ted Nelson Xanadu 1975 ZOG/KMS 1978 Lippman Aspen Movie Map 1983 Shneiderman.
Ett tema om befolkningen i världen
PICKit2 programmer-to-go
Att kommunicera med datorer
Giuseppe Peano ( ) * Utvecklade också ett formellt språk, dock mer konventionellt än Freges. * Känd för sina axiom som definierade de naturliga.
Datorernas Framtid.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Datastrukturer och algoritmer Föreläsning 6 Asymtotisk analys.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Hur datatekniken har revolutionerat samhället
Välkommen till Del 1.
Av Oliver och Emil. En kort historia om Internet Datorn uppfanns i slutet av 1950-talet. Det var då man försökte koppla ihop flera datorer för att skicka.
Är du 40-, 50-, 60- eller 70-talets barn......??? Hur har du KUNNAT överleva?
Grundläggande datavetenskap 4p
Metoder för att räkna addition och subtraktion
Varför vi arbetar med lässtrategier och vad de ger oss
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Apple Macintosh, since Macintosh 128Kb. Macintosh 128k släpptes av Apple inc den 24 Januari Den såldes i över kopior det året. Datorn.
1969 – Bell Labs Multics utvecklas men läggs ner Thompson & Ritchie skapar Unics (senare Unix) för att spela Space Traveler.
FUNKTIONSMASKINER.
Transistorn – en introduktion Jonny Johansson. Agenda Då och nu Hur ser en den ut? På djupet om CMOS Grindar.
 Japan drar tillbaka trupper från Indonesien, nederländsk koloni  Strider mellan kolonister och frihetskämpar i tre år  Indonesien blir självständigt.
TEKNOLOGISKA FRAMSTEG SETT UR KEMISTENS SYNVINKEL Innovationer i kemi, maskinteknik och elektronik från slutet av 1800-talet fram till nu har t.ex. gjort.
Pass 3 Allmän IT Mjukvara IT-samhället Datasäkerhet Ergonomi
Datorns historia Vad är en dator? Kan vi kalla en kulram för en dator?
Ingrid Melinder, dekan Skolan för datavetenskap och kommunikation på KTH CSC Prefekt på NADA vid SU Välkomna till Ämneskonferens Datavetenskap och numerisk.
DATORKUNSKAP Introduktionsföreläsning
Från rökpelare till smartphone
Introduktion till Unix Peter Dalenius Institutionen för datavetenskap Linköpings universitet
Berättelsen om den första svenska datorn – BESK David Karlsson | Vetenskapsmetodik, CDT212 | MDH Västerås 2007.
Presentation of I. Name: Disputerat nu vår Forskningsintresset är:
Cyberbullying/ Nätmobbning
Efter andra världskriget var det svårt att generalisera kring filmer. Ingmar Bergman var en av de största filmskaparna.
Datorhistoria 1946 ENIAC – Electronic Numerical Integrator and Calculator elektronrör, vägde 30 ton! Strömförbrukning W Från mekaniska räknare.
Program. Symboliska samband Symboliska beteenden Matematisk kausalitet (orsak – verkan) 2x = y, y = x^2, y = kx + l.
Föreläsning 2 ITP Lisa Brouwers.
Renässansen ca Renässansen kännetecknas av ett nyväckt intresse för Antiken och dess kultur Medeltidens slummer är borta, ond bråd död, mystik.
Föreläsning2 Operativsystem.
Föreläsning 1 Introduktion till kursen. Algoritmer
Datorns historia.
Internet Historia: 1964 Kommunikationsystem för försvaret (USA)
Roligt lärande! Varför? Vad ? Hur?.
Veckans fördjupning handlar om en av historiens mest kända uppfinnare och konstnärer. Vet du vem det är? Rebusen nedan är en ledtråd till en av hans tavlor.
Grundläggande datavetenskap 4p
Programmera dina klasskamrater
Kommundirektören och digitaliseringen
Electronic Numerical Integrator And Computer
Z 1.3 Räkna med negativa tal
Presentationens avskrift:

Datorernas Historia Anders Sandberg NADA, KTH

Räknehjälpmedel Räkna med saker Abacus

Muhammad Ibn Al’khwarizimi Algoritmer: en process för att uppnå ett givet mål

Logaritmer Multiplikation är svårt - kan man göra om den till addition? 1612: John Napier inför logaritmer log(xy)=log(x)+log(y) Napiers ben

Räknestickan 1622: William Oughtreds Räknesticka

Räknemekanismer 1642: Blaise Pascal uppfinner en additionsmaskin.

Var Pascal först? Leonardo da Vinci? William Schickard 1623

Additionsmaskiner Leibnitz multiplikationsmaskin (1673) Kalkyleringsmaskiner Differensmaskiner

Something completely different... 1801: Joseph-Marie Jacquards automatiska vävstol med hålkort

Charles Babbage En analytisk maskin med program Ada Lovelace: första hackern

Kontorsmaskineri 1890: Amerikansk folkräkning. Holerith Tabulating Corporation

Förkrigstidens protodatorer Analoga räknemaskiner blir digitala Flera samtidiga och oberoende maskiner

1935-38 Konrad Zuse

1936-39 John Atanasoff & Clifford Berry

1937 Alan Turing Universell Turing Maskin: alla datorer är egentligen likadana Beräkningsbarhet: det finns saker man inte kan beräkna

Enigma 1940-44 knäckandet av Enigma i Bletchley park Bombe och Colossus

1944 Harvard Mark I Howard Aitken (med Grace Hopper)

ENIAC Planering startade 1943 1945 von Neumann föreslår att man ska lagra program snarare än bygga om datorn 1946 ENIAC klar i Philadelphia

40-talets datorer Reläer och radiorör Programmering genom omkoppling

1945: Hopper finner den första buggen

50-talets datorer Kärnminnen och trumminnen Diskminne Sverige: BARK 1950 och BESK 1954

Kompilatorer Hopper: varför återuppfinna hjulet hela tiden? Fortran LISP 1960 COBOL och Algol

60 Talet Transistorer istället för radiorör Datorer i affärslivet IBM 360 familjen Minidatorer Tidsdelning MULTICS till UNIX

Augmentation Research Center 1959-64 Douglas Engelbart & Co. uppfinner nästan allt: hypertext, dispositionsverktyg, videokonferenser, musen, 2D editering, fönster, multimedia och idébehandling.

Hackerkulturen Real Programmers MIT Railroad club Programmering som konst och nöje

70 Talet Mikroprocessorer Mikrodatorer Datornät 1977 Diffie & Hellman sparkar igång civil kryptografi.

Chip Moores lag

Hemdatorer Hembyggen 1975 Altair

Apple 1976 Apple II (samma år som Cray I) 1978 Visicalc, den första ”killer application”

1981: IBM PC, ZX 81

1983 ADA

1984: Macintosh

1986: Cray XMP

Internet Arpanet 1969 Från militär till universitet Domännamn 1983 Internet worm 1988 Tim Benners-Lee skapar WWW 1989 1993 märker världen nätet.

Dagsläget Gränssnitt fortfarande usla Snabb förändring (“Internet-tid”) Kommersialisering mot “gamla skolans” datorfolk Ännu inte integrerat i kultur, politik, ekonomi - eller vice versa

Heta Potatisar Intellectual Property Yttrandefrihet Standarder E-konomi Kommer att avgöra hur den globala kulturen fungerar

Länkar http://www.nada.kth.se/~asa/Multimedia/