Hur säkerställer vi affärsnyttan med MAXIMO implementation/användning?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
E-handel i Kungsbacka kommun Vår modell och syn på elektronisk handel
Advertisements

Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Hugo Pettersson & Sara Bodin
Att bygga målstyrt Underhåll
Maximo Användarmöte hösten 2005 Från behov till betalning
Avtal i Maximo Maximo Användarmöte Stenungsbaden 9 – 10 mars 2010
Framsteg AB Plenum 4. Värdebaserad implementation av Maximo
Värdeskapande användning av MAXIMO
Maximo Användarmöte Stenungsbaden 9 mars 2010
Framsteg Plenum 10 Framsteg skapar enkelhet genom att återanvända Best Practice Henrik Nyström Cecilia Svensson Affärsområdesansvarig Projektledare.
Hur säkerställer vi affärsnyttan med MAXIMO?
Kvalitetssäkring av grunddata
Kalmar, Ulf Lundgren Gunnar Gustavsson
© Aduct AB voxpop ”folkets röst” ett webb-baserat beslutstödssystem.
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Fallet KoS eller när vi fyra blir ett Akt 2 – Administration av lagret
Hösten 2011 Nortech Telecom
Peo Werne ICA AB Ett projekt inom ICA som syftar till att samla småskaliga, lokala producenter till en marknadsplats.
Ett arbete med att etablera
Affärsintegration och Asset Management
TRYGG LARMMOTTAGNING.
Beslutstöd i praktiken
Gunilla Nordin.
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
ISO/IEC kvalitetssäkrad IT-leverans
Användarmöte Maximo5 och mobilitet. © 2003 MRO Software, Inc. CONFIDENTIAL Maximo5 Flexibilitet i och med Maximo5, några exempel (Exempel är lösta med.
Processorienterat förbättringsarbete
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Peter Lysell, Business Intelligence Manager Capio
Varför vänta! Dra nytta av nya funktioner i Maximo
Maximo Användarmöte våren 2006 Utökad inköpsfunktionalitet I MXES
Maximo – Axapta Integrationer m.h.a. MS Biztalk Server 2004
Framsteg AB Plenum 2 Framsteg breddar Maximoerbjudandet med hjälp av molntjänster Henrik Nyström Affärsområdesansvarig Underhållssystem Framsteg.
Tillståndskontroll Avesta Jernverk.
Linjära Asset och GIS Maximo Användarförening Höstmöte 4-5 nov 2009.
IT-UPPHANDLING Föredrag vid SFMI:s konferens den 4 november 2014
Hur lång är en timme?.
Mål- och resultatstyrning
Välkomna till en dag om eArkiv
BIS PP Maintenance Management System Infor EAM Enterprise Edition.
Identitetshantering i praktiken
Sv På gång i NyA Anders Mobjörk. Sv Tidplan Ladok3-anpassningar Prioriterade utvecklingsprojekt Fortsatt satsning på kvalitet Förvaltningsplan.
Länk till kommersialisering i försörjningssektorn
Standardisering ger dig mer tid Peter Frodin. EFFECT-Direct / BDD Systems Management Server (SMS) Infrastucture Optimization Model (IOM) Vista Nästa steg.
Öppen diskussion angående stöd för PDL Av: Thomas Engdahl.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Att komma igång Checklistor och tips.
Välkommen till läkemedelsinformation
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Strategiska perspektiv på verksamheten
Henrik Heyman Bakgrund 1997 KS-beslut om e-handel 1998 Pilotprojekt e-handel Omogen teknik för e-handel 2000 Uppdrag att se över internfakturering.
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Gjutning-, skärande bearbetning och montering av aluminiumkomponenter
Dialect – Thomas Eriksson
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Från händelsstyrd till processtyrd IT-verksamhet ITIL / SLA i verkligheten Inge Hansson IT-chef Gunnar Kartman IT-arkitekt
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Nöjdare kunder med tydliga servicenivåer Therese Bülow BiTA Service Management AB Callcenter i fokus, Stockholm qpril 2012.
HFR 21 november 2008 Elektroniska beställningar – steget före e-fakturan.
Introduktion till The Rational IT Model
på personer i behov av hjälp
Kommunsamverkan för effektivare stödtjänster
Division Länsteknik Vårt uppdrag är att utveckla och förvalta Region Norrbottens tekniska infrastruktur och säkerställa patientsäkra IT och MT-system/utrustningar.
på personer i behov av hjälp
Systemanskaffning – IT-avdelningens syn
Program för effektivare ekonomiadministration
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Hur säkerställer vi affärsnyttan med MAXIMO implementation/användning? Gunnar Gustavsson, IBM Mats Eliasson, Framsteg

Agenda Olika implementationssätt Hur säkerställa affärsnyttan med systemanvändning Best Practice MAXIMO Övriga frågor

Allt för vanlig implementation Mycket diskussioner runt hur systemet ska sättas upp. IT-avdelningen tycker inte att det nyinköpta systemet möter kraven på vad dem satt upp som policy. Mycket diskussioner med leverantören varför systemet inte klarar av de saker kunden önskar. Verksamheten känner sig överkörd och blir negativt inställda till det nya systemstödet. Utveckla/Implementera Analys/design Skönt nu är vi igång. Måste snacka med IT, vi får ju inte ut något från systemet. Alla i projektet är slutkörda och orkar inte mer. Ingen fortsatt utveckling. Värdeskapande Vi måste verkligen ha ett nytt system detta går inte längre!

Värdebaserad implementation Involvera verksamheten och IT tidigt I processen. Säkerställa rätt arbetsprocesser. Beslutstödsbehov är väldefinierade. Säkerställa framtidens IT-stöd genom en väldefinierad kravspecifikation. Analys/design Färdigställa IT-stöd enligt kravspecifikation Tätt samarbete med leverantör för att säkerställa framtida uppgraderingar. Rätt utbildningsnivå för alla användare. Utveckla/Implementera Säkerställa användandet av de nya systemstöden från dag ett. Mäta utfall mot de uppsatta målen. Starta upp vidareutvecklingen av verksamheten. Värdeskapande

Agenda Olika implementationssätt Hur säkerställa affärsnyttan med systemanvändning Best Practice MAXIMO Övriga frågor

Tydliggörande av målen Anläggningstillgänglighet Förebyggande Underhåll Underhållskostnad Strategiskt inköpsarbete Resursutnyttjande Optimering av förrådsvärde Att gå från reaktivt till proaktivt arbetssätt Taktiskt Händelsestyrt Strategiskt Värde

Standardisering av artiklar, Mål MAGU AB 2008-09 Fokusområde Produktion Underhåll Inköp Förråd IT Målområde Specifika mål TAK Servicegrad FU/Planering Lagervärde Tillgänglighet Kost. Effektivitet, Support. Planeringsgrad, Anl. prioritet Ramavtal, prisavtal, Kostnad/pris. Standardisering av artiklar, Lev. säkerhet

Mål MAGU AB 2008-09 Specifika mål Nyckeltal Tillgänglighet Teknisk tillgänglighet Antal fel/utrustning Antal fel/prioritet Tillgänglighet Plan AO/ Totala AO Instr.AO/ Totala AO Antal UO/ FU-rond Anl. prioritet Planeringsgrad, Anl. prioritet Ramavtal, prisavtal, Ledtid IO avtal/ Totala IO Ledtid behov till beställning Ledtid från best. till leverans Standardisering av artiklar, Lev. säkerhet Antal artiklar/ varugrupp Artiklar avtal/ Totala artiklar Reservationer/ totala uttag Kost. Effektivitet, Support. Antal öppna tickets. Tid för återställande av tjänst

Mål MAGU AB 2008-09 Nyckeltal Processer Teknisk tillgänglighet Antal fel/utrustning Antal fel/prioritet Anläggning Antal artiklar/ varugrupp Artiklar avtal/ Totala artiklar Reservationer/ totala uttag Antal öppna tickets. Tid för återställande av tjänst Plan AO/ Totala AO Instr.AO/ Totala AO Antal UO/ FU-rond Anl. prioritet Arbetsorder IO avtal/ Totala IO Ledtid behov till beställning Ledtid från best. till leverans Resurser Inköp Förråd Förebyggande Underhåll Service desk

Agenda Olika implementationssätt Hur säkerställa affärsnyttan med systemanvändning Best Practice MAXIMO Övriga frågor

Arbetsorderhantering Automatisering av flöden Best Practice områden Anläggning Inköp Arbetsorderhantering Fakturakontroll FU Automatisering av flöden Förråd SLA

Andel utrustningar med felklass Anläggning Best Practice Nyckeltal Anläggningsstatus Andel utrustningar med felklass Allokering av felklasser Arbete / anläggningsprioritet Anläggningsprioritet

Arbetsorderhantering Best Practice Nyckeltal Statuskoder AO per AO-Typ AO-Typer Planerade AO / totalt antal AO Beredning av AO Planerat / utfall Tilldelning av AO AO med felkod / totalt antal AO Felkodsrapportering

FU – repetetiva arbeten Best Practice Nyckeltal Beredda arbetsinstruktioner Planerat / utfall Tillståndsstyrt FU Antal tillståndsstyrda FU / samtliga FU Uppföljnings AO med felkod Antal uppföljnings AO / antal FU

Fördelning internt / externt Resurser Best Practice Nyckeltal Resurskategorier Beläggningsgrad Kompetenser Fördelning internt / externt Kalender Verktyg

Reservering av material Förråd Best Practice Nyckeltal Reservering av material Uttag reserverat / totalt antal uttag Gemensam artikelkatalog Antal direktuttag / antal uttag Prisavtal Andel köp mot avtal Mobil lösning

Attest av inköp i förväg Best Practice Nyckeltal Attest av inköp i förväg Ledtid från behov till beställning Alla inköp via inköpsorder Antal inköp mot avtal / inköp totalt Inköpsavtal utöver prisavtal Antal e-handels inköp / inköp totalt E-handel Tjänstekatalog

Fakturakontroll Best Practice Nyckeltal E-faktura Antal e-fakturor / Samtliga fakturor Faktura elektroniskt via scanning Antal fakturor som matchar / Samtliga fakturor Attest innan köp Antal fakturor utan IO / Samtliga fakturor

IT Service Management Best Practice Nyckeltal Service Desk Antal öppna tickets Self Service Antal Self Service tickets / samtliga tickets ITIL Tid för återställande av tjänst

SLA Best Practice Nyckeltal Uttalad servicenivå mellan UH och produktion Serviceuppfyllelse Uttalad servicenivå mot entreprenörer

Automatisering av flöden Best Practice WorkFlow Rapporter Eskalering KPI:er Cron task

Teknisk tillgänglighet Mål MAGU AB 2008-09 Nyckeltal Processer Best Practice Teknisk tillgänglighet Antal fel/utrustning Antal fel/prioritet Anläggning Felklasser, Anläggn. prioritet Reservering material, Prisavtal, art. katalog Arbetsorder AO-typer, beredning felkodsrapportering Kategorier, kompetenser Verktyg, kalender Inköpsavtal, alla inköp Via IO Beredda arbetsinstr. Self service ITIL Plan AO/ Totala AO Instr.AO/ Totala AO Antal UO/ FU-rond Anl. prioritet Resurser Inköp IO avtal/ Totala IO Ledtid behov till beställning Ledtid från best. till leverans Förråd Antal artiklar/ varugrupp Artiklar avtal/ Totala artiklar Reservationer/ totala uttag FU Antal öppna tickets. Tid för återställande av tjänst Service desk

Frågor ?