Hur säkerställer vi affärsnyttan med MAXIMO implementation/användning? Gunnar Gustavsson, IBM Mats Eliasson, Framsteg
Agenda Olika implementationssätt Hur säkerställa affärsnyttan med systemanvändning Best Practice MAXIMO Övriga frågor
Allt för vanlig implementation Mycket diskussioner runt hur systemet ska sättas upp. IT-avdelningen tycker inte att det nyinköpta systemet möter kraven på vad dem satt upp som policy. Mycket diskussioner med leverantören varför systemet inte klarar av de saker kunden önskar. Verksamheten känner sig överkörd och blir negativt inställda till det nya systemstödet. Utveckla/Implementera Analys/design Skönt nu är vi igång. Måste snacka med IT, vi får ju inte ut något från systemet. Alla i projektet är slutkörda och orkar inte mer. Ingen fortsatt utveckling. Värdeskapande Vi måste verkligen ha ett nytt system detta går inte längre!
Värdebaserad implementation Involvera verksamheten och IT tidigt I processen. Säkerställa rätt arbetsprocesser. Beslutstödsbehov är väldefinierade. Säkerställa framtidens IT-stöd genom en väldefinierad kravspecifikation. Analys/design Färdigställa IT-stöd enligt kravspecifikation Tätt samarbete med leverantör för att säkerställa framtida uppgraderingar. Rätt utbildningsnivå för alla användare. Utveckla/Implementera Säkerställa användandet av de nya systemstöden från dag ett. Mäta utfall mot de uppsatta målen. Starta upp vidareutvecklingen av verksamheten. Värdeskapande
Agenda Olika implementationssätt Hur säkerställa affärsnyttan med systemanvändning Best Practice MAXIMO Övriga frågor
Tydliggörande av målen Anläggningstillgänglighet Förebyggande Underhåll Underhållskostnad Strategiskt inköpsarbete Resursutnyttjande Optimering av förrådsvärde Att gå från reaktivt till proaktivt arbetssätt Taktiskt Händelsestyrt Strategiskt Värde
Standardisering av artiklar, Mål MAGU AB 2008-09 Fokusområde Produktion Underhåll Inköp Förråd IT Målområde Specifika mål TAK Servicegrad FU/Planering Lagervärde Tillgänglighet Kost. Effektivitet, Support. Planeringsgrad, Anl. prioritet Ramavtal, prisavtal, Kostnad/pris. Standardisering av artiklar, Lev. säkerhet
Mål MAGU AB 2008-09 Specifika mål Nyckeltal Tillgänglighet Teknisk tillgänglighet Antal fel/utrustning Antal fel/prioritet Tillgänglighet Plan AO/ Totala AO Instr.AO/ Totala AO Antal UO/ FU-rond Anl. prioritet Planeringsgrad, Anl. prioritet Ramavtal, prisavtal, Ledtid IO avtal/ Totala IO Ledtid behov till beställning Ledtid från best. till leverans Standardisering av artiklar, Lev. säkerhet Antal artiklar/ varugrupp Artiklar avtal/ Totala artiklar Reservationer/ totala uttag Kost. Effektivitet, Support. Antal öppna tickets. Tid för återställande av tjänst
Mål MAGU AB 2008-09 Nyckeltal Processer Teknisk tillgänglighet Antal fel/utrustning Antal fel/prioritet Anläggning Antal artiklar/ varugrupp Artiklar avtal/ Totala artiklar Reservationer/ totala uttag Antal öppna tickets. Tid för återställande av tjänst Plan AO/ Totala AO Instr.AO/ Totala AO Antal UO/ FU-rond Anl. prioritet Arbetsorder IO avtal/ Totala IO Ledtid behov till beställning Ledtid från best. till leverans Resurser Inköp Förråd Förebyggande Underhåll Service desk
Agenda Olika implementationssätt Hur säkerställa affärsnyttan med systemanvändning Best Practice MAXIMO Övriga frågor
Arbetsorderhantering Automatisering av flöden Best Practice områden Anläggning Inköp Arbetsorderhantering Fakturakontroll FU Automatisering av flöden Förråd SLA
Andel utrustningar med felklass Anläggning Best Practice Nyckeltal Anläggningsstatus Andel utrustningar med felklass Allokering av felklasser Arbete / anläggningsprioritet Anläggningsprioritet
Arbetsorderhantering Best Practice Nyckeltal Statuskoder AO per AO-Typ AO-Typer Planerade AO / totalt antal AO Beredning av AO Planerat / utfall Tilldelning av AO AO med felkod / totalt antal AO Felkodsrapportering
FU – repetetiva arbeten Best Practice Nyckeltal Beredda arbetsinstruktioner Planerat / utfall Tillståndsstyrt FU Antal tillståndsstyrda FU / samtliga FU Uppföljnings AO med felkod Antal uppföljnings AO / antal FU
Fördelning internt / externt Resurser Best Practice Nyckeltal Resurskategorier Beläggningsgrad Kompetenser Fördelning internt / externt Kalender Verktyg
Reservering av material Förråd Best Practice Nyckeltal Reservering av material Uttag reserverat / totalt antal uttag Gemensam artikelkatalog Antal direktuttag / antal uttag Prisavtal Andel köp mot avtal Mobil lösning
Attest av inköp i förväg Best Practice Nyckeltal Attest av inköp i förväg Ledtid från behov till beställning Alla inköp via inköpsorder Antal inköp mot avtal / inköp totalt Inköpsavtal utöver prisavtal Antal e-handels inköp / inköp totalt E-handel Tjänstekatalog
Fakturakontroll Best Practice Nyckeltal E-faktura Antal e-fakturor / Samtliga fakturor Faktura elektroniskt via scanning Antal fakturor som matchar / Samtliga fakturor Attest innan köp Antal fakturor utan IO / Samtliga fakturor
IT Service Management Best Practice Nyckeltal Service Desk Antal öppna tickets Self Service Antal Self Service tickets / samtliga tickets ITIL Tid för återställande av tjänst
SLA Best Practice Nyckeltal Uttalad servicenivå mellan UH och produktion Serviceuppfyllelse Uttalad servicenivå mot entreprenörer
Automatisering av flöden Best Practice WorkFlow Rapporter Eskalering KPI:er Cron task
Teknisk tillgänglighet Mål MAGU AB 2008-09 Nyckeltal Processer Best Practice Teknisk tillgänglighet Antal fel/utrustning Antal fel/prioritet Anläggning Felklasser, Anläggn. prioritet Reservering material, Prisavtal, art. katalog Arbetsorder AO-typer, beredning felkodsrapportering Kategorier, kompetenser Verktyg, kalender Inköpsavtal, alla inköp Via IO Beredda arbetsinstr. Self service ITIL Plan AO/ Totala AO Instr.AO/ Totala AO Antal UO/ FU-rond Anl. prioritet Resurser Inköp IO avtal/ Totala IO Ledtid behov till beställning Ledtid från best. till leverans Förråd Antal artiklar/ varugrupp Artiklar avtal/ Totala artiklar Reservationer/ totala uttag FU Antal öppna tickets. Tid för återställande av tjänst Service desk
Frågor ?