Multiplicera lika tal med 2 siffror som slutar på 5

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSB - Panelundersökning 4. Sammanfattning •HSB har startat en webbpanel genom vilken HSB önskar kartlägga medlemmars och förtroendevaldas åsikter kring.
Advertisements

Talföljder formler och summor
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Hur lång tid tar det att räkna till en miljon?
• Frågeledaren är den som vet svaren. De finns under en länk på sidan i kalendern. • Ni behöver antingen en 12-tärning eller två vanliga tärningar. • Slå.
Aktiva möten, metoder för lärande seminarier och konferenser
4 4 Cirkeln är delad i 4 delar Delarna kallas fjärdedelar
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
MaB: Ekvationssystem Allmänt
Uppställning division
Text och bild från wikipedia
2013.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
1 Arbetsmarknadsanknytning och övergång till arbete Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet.
En övning i att formulera sig matematiskt
De tävlande börjar med att skriva in sina namn i resultattabellen. PerUllaIngaEgon Per börjar slå med två sexsidiga tärningar. Han får 5 och 2. Gränsvärdet.
Enkät till projektledare om projektföljeforskning
Projektföljeforskning
Vill du lära dig kort division?
Nytt golv av finaste furu
Tal och de fyra räknesätten Lite multiplikation och mycket bråkräkning
Multiplicera lika tal med 3 siffror som slutar på 55
1 Ingenjörsmetodik IT & ME 2009 Föreläsare Dr. Gunnar Malm.
Namn på siffror i ett tal
Text och bild från wikipedia
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
VAD ÄR BRÅK? täljare bråkstreck nämnare täljare = kvot nämnare.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Från binära till hexadecimala
Testbild…. Bild 10 testbild… Bild 11 testbild… Bild 12.
PerUllaIngaEgon 1.Skriv in de tävlandes namn. 2. Per börjar slå med två tjugosidiga tärningar. Han får 15 och 5. Gränsvärdet för första höjden är =10,
Problemlösning, andragradare och kubikrötter Sid 75-85
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Köksbordsmaterial växtnäringsbalanser Bilder till kokboken om växtnäringsbalanser.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Beräkna en ekvation (metod 1)
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Procent.
Mer om tal MatteDirekt 6B.
Det handlar om multiplikation
Matematik A - Introduktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Skattningens medelfel
Några ihopsamlade knep för att göra multiplikationen lättare.
Decimaltal Av: Kawa Ali Örtagårdskolan (Ht:2010).
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
”Våga göra överslag!” En learning studie om vardaglig hantering av multiplikation med tvåsiffriga tal.
Grundläggande programmering
Hur vill vi svara? Stefan Johansson Svara på frågor – webb, papper, telefon Webb 4 Ja, gärna. 9 Det funkar. 3 Nej eller Helst inte Papper 1 Ja gärna.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Bråk Text och bild från wikipedia. Vad är bråk 1/3 5/8 1/27 3 _
Kristina Yondt
1 Förskola i förändring. 2 3 Personaltäthet – antal barn per årsarbetare kommunal förskola Utbildning – andel årsarbetare med pedagogisk högskoleutbildning.
Här är ditt liv, Bertil! 15/
:58 Hjälp oss att göra ST bättre1 Response Log.
5 8 Sätt in talen 1 till 9 i den magiska fyrkanten så att
Mer om tal MatteDirekt 6B.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Generationsdubbel Inomhus januari 2010 Grupp A X X X 1 32 Jungqvist/Mannerfelt Westerberg Fabricius Jungqvist/Mannerfelt Westerberg Fabricius.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Föreläsning 1 Procent Matematik. Olika sätt att tänka 5 % av 900? 900/100 = 9 5 ∙ 9 = 45 5% av % = 90 5% = 45.
Kunskapscheck matte Tal.
Negativa tal – några exempel
Digitalteknik 7.5 hp distans: Talsystem och koder 1.3.1
Addition-uppställning
Addition-uppställning
Aritmetik - tal. Delbarhet Ett tal är delbart med ett annat om kvoten blir ett heltal Alla jämna tal är delbara med 2 Alla tal var siffersumman är delbart.
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
Y Tiopotenser När man skriver stora tal är det ofta mycket praktiskt att använda potenser med basen 10. Sådana potenser kallas för.
Presentationens avskrift:

Multiplicera lika tal med 2 siffror som slutar på 5 Huvudräkning Del 1 Multiplicera lika tal med 2 siffror som slutar på 5

Jag vill visa dig ett sätt som gör att du snabbt kan multiplicera tvåsiffriga lika tal som slutar på 5 Å du, hur är det med multiplikationstabellen? Kan du upp till 12-ans tabell? Ja/nej - träningsdags?

Svaret = produkten av talen kommer alltid att sluta med siffrorna 25 (t.ex. 5*5=25 15*15=225)

Men vilka siffror börjar svaret (produkten) med, om den alltid slutar med siffrorna 25? Vi ser först hur det blir med 2-siffriga tal som slutar på 5

två-siffriga tal som slutar på 5 Detta huvudräkningsknep gäller för talen 15, 25, 35, 45, 55, 65, 75, 85, 95 två-siffriga tal som slutar på 5

Så här tänker du: (vi tar exemplet 25 Så här tänker du: (vi tar exemplet 25*25) Det svarstalet börjar med, får man genom att

Så här tänker du: (vi tar exemplet 25 Så här tänker du: (vi tar exemplet 25*25) Det svarstalet börjar med, får man genom att A) ta första siffran i talet (i vårt exempel 2)

Så här tänker du: (vi tar exemplet 25 Så här tänker du: (vi tar exemplet 25*25) Det svarstalet börjar med, får man genom att A) ta första siffran i talet (i vårt exempel 2) B) lägga till 1 till detta tal (i vårt exempel 2+1=3)

Så här tänker du: (vi tar exemplet 25 Så här tänker du: (vi tar exemplet 25*25) Det svarstalet börjar med, får man genom att A) ta första siffran i talet (i vårt exempel 2) B) lägga till 1 till detta tal (i vårt exempel 2+1=3) C) multiplicera de två talen med varandra 2*3

Så här tänker du: (vi tar exemplet 25 Så här tänker du: (vi tar exemplet 25*25) Det svarstalet börjar med, får man genom att A) ta första siffran i talet (i vårt exempel 2) B) lägga till 1 till detta tal (i vårt exempel 2+1=3) C) multiplicera de två talen med varandra 2*3 D) då får du 6

Så här tänker du: (vi tar exemplet 25 Så här tänker du: (vi tar exemplet 25*25) Det svarstalet börjar med, får man genom att A) ta första siffran i talet (i vårt exempel 2) B) lägga till 1 till detta tal (i vårt exempel 2+1=3) C) multiplicera de två talen med varandra 2*3 D) då får du 6 E) sätt 6 först i talet och fyll sedan på med 25 F) du får då 625 som är svaret

Vi tar några exempel till 45*45= ??25 4*(4+1)=4*5=20 45*45=2025 75*75= ??25 7*(7+1)=7*8=56 75*75=5625

Fungerar det med decimaltal? 15*15 = 225 1,5*15 = 225 1,5*1,5 = 225 Ja, som du ser ovan så är det samma sifferföljd i svaret. Du måste nu tänka på hur många decimaler det finns sammanlagt i talen och sätta lika många i svarstalet.

Fungerar det med decimaltal? 15*15 = 225 1,5*15 = 225 1,5*1,5 = 225 0 + 0 = 0 Ja, som du ser ovan så är det samma sifferföljd i svaret. Du måste nu tänka på hur många decimaler det finns sammanlagt i talen och sätta lika många i svarstalet.

Fungerar det med decimaltal? 15*15 = 225 1,5*15 = 225 1,5*1,5 = 225 0 + 0 = 0 1 + 0 = 1 Ja, som du ser ovan så är det samma sifferföljd i svaret. Du måste nu tänka på hur många decimaler det finns sammanlagt i talen och sätta lika många i svarstalet.

Fungerar det med decimaltal? 15*15 = 225 1,5*15 = 22,5 1,5*1,5 = 225 0 + 0 = 0 1 + 0 = 1 Ja, som du ser ovan så är det samma sifferföljd i svaret. Du måste nu tänka på hur många decimaler det finns sammanlagt i talen och sätta lika många i svarstalet.

Fungerar det med decimaltal? 15*15 = 225 1,5*15 = 22,5 1,5*1,5 = 225 0 + 0 = 0 1 + 0 = 1 1 + 1 = 2 Ja, som du ser ovan så är det samma sifferföljd i svaret. Du måste nu tänka på hur många decimaler det finns sammanlagt i talen och sätta lika många i svarstalet.

Fungerar det med decimaltal? 15*15 = 225 1,5*15 = 22,5 1,5*1,5 = 2,25 0 + 0 = 0 1 + 0 = 1 1 + 1 = 2 Ja, som du ser ovan så är det samma sifferföljd i svaret. Du måste nu tänka på hur många decimaler det finns sammanlagt i talen och sätta lika många i svarstalet.

Detta tips har presenterats av Torbjörn Johansson Skoldataenheten, Tibro torbjorn.johansson@edu.tibro.se