Studierektor/universitetsadjunkt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Advertisements

för sjuksköterskeexamen ©
ANOVA ökad tillväxt och entreprenörskap
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Projekt Legitimation.nu/sprak. Utmaningar Lång väg till legitimation och integration Dåligt utnyttjande av individens egen motivation Ojämn tillgång till.
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
KORTA VÄGEN Projekt Utländska Akademiker (PUA)
Young People from a Public Care Background - pathways to education in Europe(YIPPEE) ”Ungdomar som varit placerade i familjehem eller på institution –
Projektledare: Pia Tingström Lektor Hälsouniversitetet Linköping
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
VFU inom sjuksköterskeutbildningen en arbetande konferens Jan Florin Rachel Nygren VFU.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Elevdemokrati i praktiken
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
BARNSKÖTARUTBILDNING
Umeå universitet och flyktingfrågan pågående aktiviteter Internationellt Scholars at Risk (SAR) Är ett internationellt nätverk av universitet och högskolor.
Att förkorta vägen för utlandsutbildade läkare till legitimation med kompletteringsutbildning Sören Berg, Medicinska fakulteten, Linköpings Universitet,
Korta vägen – en arbetsmarknadsutbildning på uppdrag av Arbetsförmedlingen Välkomna till Korta vägen!
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Välkomna till Ungoteket!
Presentationens avskrift:

Studierektor/universitetsadjunkt Kompletterande utbildning för legitimerade sjuksköterskor utbildade utanför EU/EES Uppdragsutbildning på distans Lisbeth Carlsson Studierektor/universitetsadjunkt

Vägen till svensk behörighet för dem som har utom-europeisk utbildning inom ett legitimationsyrke är orimligt lång

Projekt Legitimation.nu 2002 fick Västra Götalandsregionen genom Samverkansdelegationen i uppdrag att leda arbetet med en förstudie att som ett samverkansprojekt mellan Göteborgs universitet, Högskolan i Trollhättan/ /Uddevalla, Högskolan i Borås, Länsarbetsnämnden i Västra Götaland

Projekt Legitimation.nu Uppdraget Utveckla en dator- och distansbaserad utbildning i syfte att effektivisera språk- och kunskapsinlärning för personer med utländsk läkar- eller sjuksköterskeutbildning Vidare att undersöka förutsättningarna att med utnyttjande av ny teknik skapa bättre system för validering av reella kunskaper hos dessa personer

Projekt Legitimation.nu Projektet genomfördes under 2003-2005 i form av tre delprojekt; Läkare Sjuksköterskor Språk Valideringsarbetet har varit ett fjärde område som har berört både läkare- och sjuksköterskeprojekten

Projekt Legitimation.nu Sjuksköterskan Syftet var att skapa en modell för utveckling och genomförande av stödutbildning och validering för att korta studievägen till svensk sjuksköterskeexamen och till legitimation.

Projekt Legitimation.nu Att skapa en flexibel, IKT-baserad och individanpassad utbildning Att använda metoder för systematisk validering av sjuksköterskornas tidigare kunskaper Att genomförandet skall utgå från pedagogiska modeller och verktyg som bäst stimulerar sjuksköterskorna att nå den kunskapsnivå och språknivå Att målgruppen för utbildningen och valideringen är sjuksköterskor med en högskoleutbildning om minst 3 år i ett land utanför EU/EES-området

Projekt Legitimation.nu Övriga krav för deltagande; Uppehålls- och arbetstillstånd i Sverige Arbetssökande inom sitt yrke på Arbetsförmedlingen Godkänd på Socialstyrelsens språkprov, eller annan nivå som anses likvärdig

Kompletteringsutbildning för sjuksköterskor Inom Västra Götaland har kompletteringsutbildningar genomförts vid olika tillfällen, som Campus- och distansstudier under 20/40/60veckor.

Kompletteringsutbildning för sjuksköterskor Teoretisk och praktisk validering av vårdvetenskap motsvarande 6 veckor, ingår inte i ”själva” utbildningen Vårdvetenskap, 45 poäng, inklusive praktik Medicinsk vetenskap, 15 poäng

IT–stödd distansutbildning Telebildsändningar 1-2 ggr/v till 6 lärcentra Campusträffar Var 3-4 vecka, 1-3 dagar/ träff

Campusstudier styrkor och svagheter

Lärarnas syn på campusstudier Styrkor Personlig kontakt och kan då lära samtidigt. Bättre dialog än vid telebild. Frågor kan lättare diskuteras. Svagheter Boendet, man måste kanske bo på orten

Lärplattform styrkor och svagheter

Telebildsändningar styrkor och svagheter Komut

Campus- och distansstudier styrkor (lärarnas syn) Positivt att kombinera både campus och distansstudier Lär känna sina studenter väl, nästan en i taget Kan jämföras med ”klassrums- föreläsning” CD-inspelningar bra, men är envägs- kommunikation

Campus- och distansstudier svagheter (lärarnas syn) Tekniken vid telebildsändningar Intresset kan dala hos kursdeltagarna Språkproblem Ensamhet

Varför Campus- och distansstudier Traditionell utbildning till denna grupp är svår att genomföra med hänsyn till individuella skillnader i språkinlärning och lokala förutsättningar för stödutbildningar Besparings- och effektivitetskrav kan vara ett hinder, men kan också tvinga fram nya behov av metoder och tekniker för lärandet

Sjusköterskornas möjligheter att få: Varför Campus- och distansstudier för denna målgrupp Sjusköterskornas möjligheter att få: Svensk legitimation Integration Jämställdhet Sysselsättning Genom att studera i hemmiljö

Sammanfattning och varför Campus- och distansstudier för denna målgrupp Sjusköterskor med utbildning från länder utanför EU/EES – området bär på en kompetens som är efterfrågad inom vården, men utan svensk sjuksköterskelegitimation har de inte möjligheter att bidra fullt ut med sin kompetens.

Tack från Lisbeth Carlsson