Frågor från Sveriges Åkeriföretag Alkolås Kan levereras (Alcolock och Dräger) Bränslecellsbaserade lås Bältespåminnare Standard med ljus och ljud. Vågutrustning Finns på luftfjädrade axlar Numera även för släp (med ELC) Alkolås säljs i dagsläget som tillbehör och monteras av våra ÅF.
Frågor från Sveriges Åkeriföretag Ytterligare rening utöver lagkrav Vi har under lång tid levererat bilar med emissioner under lagkravens nivå. Upp till Euro 3 har vi kunnat leverera med CRT-filter (från fabrik på 9-liters) Behovet/nyttan minskar med Euro4 Tekniskt betydligt svårare med Euro4 Katalysator från fabrik (Oxicat eller SCR-kat) Tidig levererans av nästa emissions-steg
Frågor från Sveriges Åkeriföretag GPS Kan levereras, fleet management system Utrustning för sparsam körning Gasdetektor med larm Rökvarnare finns Gasdetektor ej från fabrik Bromssystem Mycket har hänt på senare år, EBS Vad är att anse som rimligt underhåll?
Frågor från Sveriges Åkeriföretag ESP för annat än dragbil Reglerteknik ej löst för lastbil+släpvagn Dolly finns inte i EU-direktiven Surrningspunkter Går att få främre på dragbilar System som övervakar trötthet Kan inte levereras f.n. Scania Alert (slumpmässiga ljud) Färdskrivare och arbetstidsregler
Frågor från Sveriges Åkeriföretag Oljor med låg miljöpåverkan Inget val i ordersystemet Verkstaden kan möjligen välja VaV finns på transmissionsoljor Integrerad OBU Förberedelse finns OBU:n ägs av Toll-Collect? Får ej monteras i Sverige Standardisering vore fint!
Frågor från Sveriges Åkeriföretag Bättre sidomarkaringsljus och reflexer Styrt av lagkrav Strålkastare och baklyktor i rätt antal Rätt antal i Sverige = fel antal i Europa Energiupptagande u-skydd fram Instämmer Prototypmodell framtagen för lobbying Förutsätter nya längdbestämmelser
Frågor från Sveriges Åkeriföretag Rätt dimensionerat elsystem För vad? Generatorkapaciteten styr Miljövarudeklaration Finns Uppgifter lämnade till SÅ Övrigt Lastbilen levereras oftast komplett från Scaniaorganisationen. Kortare ledtid högprioriterat.