Mediatr ä ning V ä xj ö stifts kyrkomusikerf ö renings å rsm ö te 9 mars 2009
Du är… • Expert • Gräsrot/Hjälte • Buse/Ifrågasatt • Symbol … ett redskap för journalistens tes
Journalisten är… • Konsekvensneutral • Stressad • Ombud för läsarna • Inget helgon … ditt redskap för att nå målgruppen
TT Direkt Snabb Långsam Sensationell Saklig Ekot Lokalradio Aktuellt Rapport TV4Nyheter Expressen/ Aftonbladet Se & Hör Året Runt SvD DN Branschtidningar Lokalpress Aftonbl. Expressen webb Metro SVT24 DI
Så fungerar en redaktion • Morgonmöte • Dagbok • Hierarki • Reportern skriver flera artiklar samma dag • Få reportrar med specialkompetens • Deadline ska hållas • Redigering görs av redigeraren • Nyhetsbedöming görs av alla – chefen bestämmer • Många nyheter bygger på tips • Konkurrensen är hård
Nyhetsvärdering • Egen nyhet (scoop) • Dagsaktuell/färsk • Personifiering/kändis • Oväntad - oförutsägbar • Negativt slår positivt • Konflikt/drama • Berör många • Nära spridningsområdet • Identifikation - nytta • Upprör känslor - ”snackis”
När reportern ringer 1 • Fråga efter reporterns namn, redaktion och ärende • Fråga om vinkeln • Fråga vilka mer som ska intervjuas. Har han pratat med dom redan? • Fråga varför han vill intervjua just dig • Fråga när inslaget/ artikeln ska publiceras • Be att få ringa om minuter • Utgå från/fråga om samtalet spelas in
När reportern ringer 2 • Gör en “omvärldsanalys” • Formulera budskap • Stäm av med kollegor • Ring upp • Fråga om reportern tänker citera dig • Be att få godkänna citaten • Respektera om reportern har bråttom • Informera internt
Intervjun • Det viktigaste först • Acceptera inte förenklingar • Ta inte reporterns ord i din mun • Spekulera inte • Allt du säger är ”intervju” • Tala i bilder • Var inte rädd för tystnaden • Tala till målgruppen • Tappa inte humöret • Visa känslor
Om det blir fel • Räkna till 10 • Utvärdera krisen • Bemöt fakta • Kontakta reportern • Rättelsen blir mindre • Var proaktiv
11 goda råd • Ljug aldrig • Förbered dig • Sök nyckel-formuleringar • Tappa aldrig humöret • Du säger bara det du vill • Tala till målgruppen • Behandla media lika • Tänk bildmässigt • Kräv dina rättigheter • Undvik att säga nej • Ta initiativ
När du vill få ut information • Planera • Bygg relationer • Formulera budskap • Stäm av med kollegor • Välj kanal, media • Undersökningar (SIFO, Gallup, Temo) • Konflikter - agera • Följ debatten - och ring upp journalisten • Läs tidningar
Stort tack för idag! Henric Fangréus Solid Rock Media