Mediatr ä ning V ä xj ö stifts kyrkomusikerf ö renings å rsm ö te 9 mars 2009.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Advertisements

TT-GRUPPEN Grafik Färdiga sidor TT Kompetens Nyheter Bild/ video Grafik Text Feature ”Nyhetskunder””Uppdragskunder” bild •Redaktionellt innehåll •Skalfördelar.
TRAFFICKING - människohandel inom EU
Lösningsinriktad Pedagogik.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Vad gör livet så värdefullt?
Känner du att du har rätt att älska vem du vill utan att någon lägger sig i?
Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting.
Mål och betygskriterier
Vänsterskolan Medieskolan.
Medievanor.
Medievanor.
Formellt, skarpt och snyggt
Patric Elmén
Intervju inför ViV-projektet.
Kommunikation.
Att skriva en artikel.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Insändare Struktur och respons.
Att hålla en presentation
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Jaktmarker och Fiskevatten. Vad tänker ni på? Bakgrund Bildades 1913 Huvudkontor i Karlstad Cirka prenumeranter 70 % Jakt 30% Fiske Månadstidning.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Bättre Mediekontakter PRIORITERA MEDIA *Visa öppenhet *Var korrekt *Var snabb *Var ärlig *Var nåbar *Var proaktiv *Anpassa budskapet.
1. Uppgiften presenteras
Retorik för politiker Om konsten att fånga väljarens intresse Seminarium med: Jonas Vikman Moderator: Marie Litholm.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
Debattera.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Hur samarbeta med journalister? Kommunikationschef Päivi Musakka Högsta förvaltningsdomstolen Vasa
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Anställningsintervjun
Disposition till presentation Tredje kraften på besök hos niorna
Att skriva en debattartikel
Tidningar & Nyheter.
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
INTERVJU - förarbetet Vad är du intresserad av?
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Massmedia.
Information & kommunikation
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Media - vän eller fiende?. När Janne Josefsson ringer… Fråga vad saken gäller & vem mottagaren av informationen är Är du den mest lämpade att svara? Konsekvenserna.
Olika texter du behöver känna till
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Kriskommunikation.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Härnösand 31 aug – 2 sep 2012 Media och Kriskommunikation.
INTERVJUTEKNIK. Vad är en intervju [Norstedts Ord för Ord] samtal, utfrågning, (ibl. nära) enkät intervju' [Norstedts svenska ordbok] subst. intervjun.
Tredje uppgiften - umgänget med pressen Vad ska man tänka på? Presentation av Cecilia Sjöholm, Informationschef, Medicinska fakulteten, Lunds universitet.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Kommunikationsprocesser
INTERVJUTEKNIK.
Om konsten att bli intervjuad
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Klarar du en kris?.
Tips & trix.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Presentationens avskrift:

Mediatr ä ning V ä xj ö stifts kyrkomusikerf ö renings å rsm ö te 9 mars 2009

Du är… • Expert • Gräsrot/Hjälte • Buse/Ifrågasatt • Symbol … ett redskap för journalistens tes

Journalisten är… • Konsekvensneutral • Stressad • Ombud för läsarna • Inget helgon … ditt redskap för att nå målgruppen

TT Direkt Snabb Långsam Sensationell Saklig Ekot Lokalradio Aktuellt Rapport TV4Nyheter Expressen/ Aftonbladet Se & Hör Året Runt SvD DN Branschtidningar Lokalpress Aftonbl. Expressen webb Metro SVT24 DI

Så fungerar en redaktion • Morgonmöte • Dagbok • Hierarki • Reportern skriver flera artiklar samma dag • Få reportrar med specialkompetens • Deadline ska hållas • Redigering görs av redigeraren • Nyhetsbedöming görs av alla – chefen bestämmer • Många nyheter bygger på tips • Konkurrensen är hård

Nyhetsvärdering • Egen nyhet (scoop) • Dagsaktuell/färsk • Personifiering/kändis • Oväntad - oförutsägbar • Negativt slår positivt • Konflikt/drama • Berör många • Nära spridningsområdet • Identifikation - nytta • Upprör känslor - ”snackis”

När reportern ringer 1 • Fråga efter reporterns namn, redaktion och ärende • Fråga om vinkeln • Fråga vilka mer som ska intervjuas. Har han pratat med dom redan? • Fråga varför han vill intervjua just dig • Fråga när inslaget/ artikeln ska publiceras • Be att få ringa om minuter • Utgå från/fråga om samtalet spelas in

När reportern ringer 2 • Gör en “omvärldsanalys” • Formulera budskap • Stäm av med kollegor • Ring upp • Fråga om reportern tänker citera dig • Be att få godkänna citaten • Respektera om reportern har bråttom • Informera internt

Intervjun • Det viktigaste först • Acceptera inte förenklingar • Ta inte reporterns ord i din mun • Spekulera inte • Allt du säger är ”intervju” • Tala i bilder • Var inte rädd för tystnaden • Tala till målgruppen • Tappa inte humöret • Visa känslor

Om det blir fel • Räkna till 10 • Utvärdera krisen • Bemöt fakta • Kontakta reportern • Rättelsen blir mindre • Var proaktiv

11 goda råd • Ljug aldrig • Förbered dig • Sök nyckel-formuleringar • Tappa aldrig humöret • Du säger bara det du vill • Tala till målgruppen • Behandla media lika • Tänk bildmässigt • Kräv dina rättigheter • Undvik att säga nej • Ta initiativ

När du vill få ut information • Planera • Bygg relationer • Formulera budskap • Stäm av med kollegor • Välj kanal, media • Undersökningar (SIFO, Gallup, Temo) • Konflikter - agera • Följ debatten - och ring upp journalisten • Läs tidningar

Stort tack för idag! Henric Fangréus Solid Rock Media