ACT- Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare

ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
Barnanpassad utredning
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Välkommen till Ungdomssamling!
Idrottslärare om astma
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Mindfulness – en hjälp på vägen
Projektföljeforskning
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Vad är du för typ av person?
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Livskompassen
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa Gruppledare 1 & Gruppledare 2
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
ACT Att hantera stress och främja hälsa Träff 7 – Att gå vidare
ACT Att hantera stress och främja hälsa
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig?
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
A. BOIJ AB Idé- och produktutveckling © 2009 Anita Boij Bild 1 av 41 F A L K Ö P I N G Ungdomars hälsa och drogvanor 2008 Undersökning bland niondeklassare.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 4 – Livskompassen
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Vem är jag, Vem är du?.
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare ACT Att leva livet fullt ut Träff 6 – Att fortsätta leva livet fullt ut Fredrik Livheim.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 4 – Hur kan jag hantera mina hinder? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
Presentationens avskrift:

ACT- Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv? Fredrik Livheim, www.livskompass.se Ditt namn & kollegans namn kursledare

Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv?

De fem djuren - En Qi Gong övning 1. Hjorten 3. Apan Börja med att stå med fötterna ihop. Flytta ut vänster fot så att du står med axelbredd mellan fötterna. 1. Hjorten - luta dig framåt, spana upp mot bergen långt bort    2. Björnen - fäll ner överkroppen, luta dig framåt, häng ner med huvudet  3. Apan - kupa händerna, sträck in händerna mellan benen, skopa upp energi, lyft upp nära kroppen, vid hjärtat, sträck ut händerna, som att ge en gåva   

De fem djuren - fortsättning 4. Tranan - sträck armarna uppåt, stå på tå   5. Örnen - böj armarna bakåt, ryggen bakåt, släpp ner vingarna bakom dig, gå i en cirkel tills du kommer upp framför kroppen i höjd med hjärtat, släpp ner armarna och stäng vingarna genom att ta dem till kroppen. Kliv tillbaka med vänster fot så att fötterna står ihop.

Förra veckans tanke ” Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar.” - Alice i underlandet, Lewis Caroll, 1865

Träff 1 Kim Bip-bionk De fem djuren. Livskompassen. Gå på 90-årskalas

Träff 2 De fem djuren Repetition av träff 1 Genomgång av öva mellan träffarna Livskompassen Paus Ljudbollen Balans och livsutrymme Ta steg mot det jag tycker är viktigt Planera att öva mellan träffarna

Veckans tanke ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas” - Søren Kierkegaard (1813-1855)

Hur mycket har du övat mellan träffarna? 1. Medveten närvaro 1 p per gång Prova på att lyssna på skivan. 2. Livskompassen 4 Poäng Fortsätta att fylla i min livskompass Max 4 poäng (2 poäng/vecka) 3. Skolan och andra aktiviteter 4 Poäng Delta i skolverksamheten och de andra schemalagda aktiviteterna Max 4 poäng (bedöm själv vilken poäng du ger dig, 1 - 4, 4 = varit med på allt). 3. Vem var jag när jag övade? Presterande Petra, undvikande Ulrik eller närvarande Nina?

Vem var jag när jag övade? Övat mellan träffarna Namn CD (max 7 p) Livskompass (max 5 p) Skola och motion (max 4 p) Vem var jag när jag övade? Presterande Petra Undvikande Ulrika Närvarande Nina

Vem var jag när jag övade? Övat mellan träffarna Namn CD (max 7 p) Livskompass (max 2 p) Skola och motion (max 5 p) Vem var jag när jag övade? Presterande Petra Undvikande Ulrika Närvarande Nina Totalt Håkan 4 2 3 Både P.P & N.N 9 Fredrik 7 1 N.N 12

Ge tjattret i din hjärna ett namn, vad heter din ’tjattrande apa’?

Livskompassen 11

Relationer - Tips för områden i din Livskompass Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du vara och vad vill du ha ut av dina relationer? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Skriv helst livsriktningar som du alltid kan utvecklas mot och som kan gälla livet ut. Att bli gift kan vara ett mål du har i livet men att vara en kärleksfull, ärlig och älskande partner speglar din livsriktning. Området relationer kan t ex innehålla: Intima relationer/nära relationer/parrelationer: Beskriv hur du vill vara i en nära relation. Skriv vilken typ av förhållande du vill ha. Försök fokusera på din roll i relationen. Familjerelationer: Beskriv hur du vill vara som bror/syster, far/mor, son /dotter. Beskriv vilka kvaliteter du vill ha i dessa relationer. Beskriv hur du skulle behandla andra i dessa relationer om du vore ditt perfekta jag. Vänner/socialt liv: Skriv vad det innebär att vara en god vän. Hur skulle du bete dig om du hade möjlighet att vara en perfekt vän? Försök beskriva ett idealiskt vänskapsförhållande.

Fritid - Tips för områden i din Livskompass Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du vara och vad vill du ha ut av din fritid? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Området fritid kan t ex innehålla: Fritidsaktiviteter: Beskriv den sorts liv du vill leva på din fritid. Ta med intressen, hobbies, sporter och fritidsaktiviteter. Egen tid, andlighet och harmoni: Med detta menas helt enkelt det du tycker att det betyder. Uppleva naturen? Gå i kyrkan? Meditera? Vara ensam en kväll? Samhällsengagemang: Vill du påverka samhället du lever i eller hjälpa andra? I så fall, vad är viktigt för dig?

Arbete/utbildning - Tips för områden i din Livskompass Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du vara och vad vill du ha ut av arbete eller utbildning? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Området arbete/utbildning kan t ex innehålla: Arbete: Vilken typ av arbete vill du ha? Skriv varför detta perfekta arbete tilltalar dig. Vilken typ av medarbetare vill du vara? Hur vill du att dina arbetsrelationer ska se ut? Utbildning och personlig utveckling: Vad vill du utbilda dig inom? Vad är viktigt i ditt liv? Vad är du nyfiken på? Varför vill du utbilda dig överhuvudtaget?

Hälsa - Tips för områden i din Livskompass Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du ta hand om dig själv? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Området hälsa kan t ex innehålla: Skriv ner dina livsriktningar som är kopplade till att bibehålla din fysiska hälsa. Skriv om ämnen som handlar om hälsan, som t ex sömn, rökning, motion och mat.

Livskompassen 11 ARBETE/UTBILDNING RELATIONER HÄLSA Arbete Förändra världen Välbetalt, stimulerande Kul kollegor, resor Hela tiden lära mer Resor, undervisa Utbildning Lära mer hela tiden Bli visare Ha kul med klasskompisarma RELATIONER Nära Relationer Älskande partner Frihet/utveckling Närhet tillsammans Roligt tillsammans Familjerelationer RakSkapa trygghet och ärlig kommunikation Sammanhållning Vänner/socialt liv Kontakt, stöd, förtroende Fritidsaktiviteter Umgås med vänner Variera mig Slappa Egen tid, andlighet Medveten närvaro Bo där jag trivs. Leva fullt ut, bada Samhällsengagemang Skapa en bättre värld Vänliga gester Tycka till om saker HÄLSA Bra och varierad mat Tillräckligt med sömn Regelbunden träning Regelbunden sex Regelbunden beröring Hålla mig ren och fräsch 11

Få jobb som förskolelärare Mål och riktning Ha ett stimulerande och roligt jobb där jag hjälper andra i sin utveckling. Fixa G i alla ämnen Komma in på utbildning Få jobb som förskolelärare

Paus?

Ljudbollen Skapa en ljudboll. Den har både storlek och ljud. Skicka i väg ljudbollen, nästa tar emot ljudbollen som den skickades i väg. Skapa en ny ljudboll och skicka i väg till din granne. Vad fick du för tankar under övningen?

Din livskompass senaste veckan Skaffa en nära relation Roligt tillsammans med andra Hålla kontakt med en vuxen som är viktig för mig 10 Vara ute Hela tiden lära mer 5 Bidra till något viktigt Leva fullt ut, hitta på kul saker Se till att ha roligt medan jag är på SiS Skapa trevligt där jag bor Regelbunden träning Regelbunden sex 11 Tillräckligt med sömn

Hur har ditt liv sett ut den senaste veckan Hur har ditt liv sett ut den senaste veckan? Väg in både: Kvantitet (mängd) & Kvalitet (hur vitalt/starkt/livskraftigt?)

Vad har vi undersökt idag? - summering

Hinder Vi kommer att prata mer om det nästa vecka. Om olika sätt att hantera hinder.

Att arbeta med till nästa träff Öva på att leva livet fullt ut 1. a) Fortsätta lyssna på skivan med medveten närvaro. b) Öva vardagsnärvaro 2. Fortsätta att arbeta med livskompassen. 3. Ta steg i min livsriktning. 4. Ta hand om min kropp ~ Vem är jag när jag övar mellan träffarna? ~ - Undvikande Ulrika/Ulrik - Presterande Petra/Peter - Närvarande Nina/Nico 26 26

Vilka steg i min livsriktning kan jag ta idag? Ta steg för att det är viktigt för mig. Vad kan jag göra redan idag? Är det ett lagom stort steg, inte för enkelt och inte för svårt? Gör jag det för min egen skull? Använd Livsriktning-Handlingar-Hinder. Planera steg att ta under veckan som kommer.

1. a) CD Medveten närvaro Dag? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 28 28

1. b) Medveten närvaro, vardagssyssla Vilken vardagssyssla? Förslag: När jag duschar När jag knyter skorna När jag går till/från matsalen När jag borstar tänderna När jag motionerar När jag pratar med någon När jag äter frukost När jag tvättar händerna När jag lägger mig 29 29

2. Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig? Handlingar Hinder Acceptera eller förändra? .

3. Min Livskompass - Fortsätta fylla i livsriktningar - Livsutrymme och balans eller Bull’s Eye Här ska jag lägga livskompasserna eller ”Bull’s eye” så att jag kommer ihåg att fylla i två gånger/vecka. 31 31

4. Ta hand om min kropp Vad? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 32 32

Veckans tanke ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas” - Søren Kierkegaard (1813-1855)

Lycka till!

Planering av att öva mellan träffarna

Livskompassen 11

Livskompassen 11

Livskompassen 11

Livskompassen 11

Livskompassen 11

Livskompassen 11 ARBETE/UTBILDNING RELATIONER HÄLSA Arbete Nära Relationer Familjerelationer Vänner/socialt liv Fritidsaktiviteter Egen tid, andlighet Samhällsengagemang HÄLSA Mat Sömn Träning 11

Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig? Handlingar Hinder Acceptera eller förändra? .

Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig. Handlingar Hinder Acceptera eller förändra? Arbete/Skola Relationer . Fritid Hälsa

Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig. Handlingar Hinder Acceptera eller förändra? Arbete/Skola Lära mig nya saker. Vara delaktig. Göra läxan i 30 minuter. Jobbigt att koncentrera mig. Acceptera att det kommer vara jobbigt. Jag gör det för att det är viktigt för mig. Relationer Vara en god vän, vara närvarande med andra. Ringa en kompis som jag har tappat kontakten med. Tankar om att det är pinsamt och att han/hon inte längre vill vara min kompis. Acceptera att tankarna finns där och ringa i alla fall. Fritid Träna på gym. Ge mig själv det utrymme jag behöver. Fråga min kontaktperson om vi kan träna på gymmet tillsammans. Att det är svårt att få tillgång till gymmet och tid med kontaktpersonen. Acceptera oavsett om svaret blir ja eller nej.