Discovery Tools - blev det som vi trodde?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
iPad fortsättningskurs
Advertisements

Kan vi konkurrera med Google? Hur ett discoverytverktyg kan förändra användningen av biblioteken. -Lisa Carlson.
5 söknycklar från Luleå universitetsbibliotek Du måste….
Sök och hitta – ny strategisk inriktning Tomas Johansson,
Hur ska jag kunna sova gott om natten när jag varje dag filtrerar bort 99,99% av den information jag kunde ha tagit till mig – hur kan jag vara säker på.
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Fujitsu 1. © Fujitsu 2008 Stockholm Libris inspirationsdag Kristian Wallin Anne Sandfær Fujitsu Services A/S.
Att söka och förvalta kunskap
CINERGY – kreativ samverkan och verktyg för regional tillväxt Regionala nämnden 14 september 2011.
© 2013 IBM Corporation Pure Data for Analytics (Netezza) David Rådberg BigData Sales SWE.
Från bokmagasin till diversehandel
Smartare administration i Quality Center HUGS 3 april 2008 Jan Czajkowski
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
CINAHL Börja med CINAHL Headings för att hitta ämnesord.
SVEP Kungl. biblioteket Stefan Andersson, Uppsala universitet DP1:Interoperabilitet Stefan Andersson Enheten för digital publicering, Uppsala.
LOPAC - ett samarbetsprojekt Göteborgs UB, Växjö, Lund, Uppsala LIBRIS.
Nationell databrunn – en förstudie
Sveriges lantbruksuniversitet Elektronisk publicering Internundervisning Ultunabiblioteket Aina Svensson, 28 februari Epsilons öppna.
TIPS & RÅDAKUTEN av Lina och Johan. SÖKA, LAGRA och ÖVERFÖRA INFORMATION PÅ DATORN - SÅ KAN DU GÖRA!
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
Logistics platforms for improved strategic flexibility
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Upphandling av stöd till bredband
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
EBP 2010 – 2014 hur har det gått ? Vad tycker ni? Stämmer det som framkommit? Om inte vad? Varför inte? Något att tillföra? Vad är det viktigaste vi ska.
Ämnesportaler och SBIGs SBIGs som idé Gertrud Berger, Bibliotekstjänst.
Ja jag tycker väl att alla utbildningar ska vara förankrade i en vetenskaplig grund, annars kan man väl lika gärna läsa en brevkurs inom ämnet, vi är ändå.
Samsökning med egen sökprofil. Projektet 3 år Statens Kulturråd Spridning idag: 5 län i norr, 7 län i söder.
Finns databaserna? Viktor Sarge Regionbibliotek Halland Utvecklingsledare – Digitala biblioteksmiljöer.
Webbfrukost 15 mars Webbpolicy ●Viktigaste kommunikationskanal ●Innehåll och struktur efter besökaren ●Tydlig avsändare – på varje webbsida ●Ett.
FEK B Vetenskaplig metod Databaser Magnus Olsson Umeå universitetsbibliotek Tjänstesida:
Fortlöpande chatt Skapa ämnesfeeds och spåra aktivitet
Introduktion till UB Programmet för turism, gastronomi och hospitalitymanagement, distans HT 2010 Magnus Olsson, Umeå UB Tel 786.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
Sociologi & Socialpsykologi C Magnus Olsson, Umeå UB
 Vad går uppgiften ut på?  Vilket ämne ska jag skriva om?  Vad vill jag veta?  Vilka frågor har jag?  Vad kan jag själv om detta?  Vad behöver jag.
Informatik C VT 2011 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Introduktion till Umeå UB Informatik A, ht-10 Magnus Olsson
Statistik C VT 2011 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Psykologprogrammet Termin 7 HT 2010 Litteraturöversikt Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Vill du lära dig lite om snapchat? Kolla då på denna videon.
ERM Essentials UUB Katarina Standár 14 juni 2011.
Studenter som resurs - en modell för undervisning i informationssökning? Pablo Tapia Malmö högskola Bibliotek och IT.
Varför inte bara Google?
Linnéuniversitetets alumnverksamhet. Utredning gjord En utredningsgrupp tillsattes våren Gruppen bestod av representanter från - Samtliga institutioner.
Referensgruppen 23/ Leveranser av programloggar Pirjo Svedberg MMS.
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Informationssökning för geodoktorander Geobiblioteket,
Introduktion till UB Turismprogrammet HT 2010 Magnus Olsson, Umeå UB Tel Tjänstesida:
Statistik C VT 2010 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Informatik C VT 2010 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Magnus Olsson TEL Tjänstesida:
Informationssökning Kulturgeografi A/Ekonomisk och politisk geografi Magnus Olsson, Umeå UB
SVEP Kungliga biblioteket 16 januari 2004 Eva Müller Uppsala universitetsbibliotek Tillgänglighet nu och i framtiden DP2: Långtidsbevarande Eva Müller.
En text på sju bilder om källor och olika sökverktyg
Informationssökning Freds- & konfliktstudier B Konflikters politiska ekonomi Magnus Olsson, Umeå Universitetsbibliotek Umeå
VÄLKOMNA! Toolstore slutkundsstöd för slutkunder Thommy Johansson, B&B Tools IT Ditt verktyg för ehandel av förnödenheter.
Improve today. Optimise tomorrow Bemanningsplanering för en värld i rörelse Enri Bimbashi, Product Manager.
Informationssökning Anu Salminoja
EDS Luleå tekniska universitet Presentation på EDS Nätverksmöte Stockholm Christina Rask.
Informationssökning Carina Ekengren Pedagogiska biblioteket
Pre-trip och risk management – konsolidering av global resedata
TFYY51 Informationssökning
Självständigt arbete 1 för gymnasielärare
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Informationssökning SPP500
Områdesmöte Vårterminen 2015.
Presentationens avskrift:

Discovery Tools - blev det som vi trodde? Hur många discoveryverktyg behöver ett bibliotek ha för att täcka in sina abonnemang? Erfarenheter från att hantera innehåll och relevansranking i discoveryverktyg Jonas Barck, Linnéuniversitetet Södertörns Högskola, fredagen den 14/3-2014

Ett Google för våra egna resurser - bättre än Google... Blev det som vi trodde? Ett Google för våra egna resurser - bättre än Google... En centralt placerad sökruta: inga val före sökningen - ingen som gör några val efter = relevansrankingen betyder allt!

Vad kan man förvänta sig av en Google-konkurrent? Smart keyword-sökning med relevansrankad träfflista avpassad för vårt språkområde och våra resurser Personligt anpassad träfflista som utnyttjar att vi faktiskt vet en hel del om våra användare Sökningar på flera språk (inklusive svenska) för att underlätta för våra studenter att hitta material på engelska Enkel ”den-databasen/titeln-har-vi-också"-administration

Blev det som vi trodde? Preliminär slutsats... Klarar inte att hantera sökningar som (Google-)förväntat Otillräckligt - och skevt - index Otillräcklig språkanpassning Svår att administrera

Är ett dåligt discoveryverktyg bättre än inget? Google Scholar VS Discovery Tool MINUS, GS: Inga garantier om fortlevnad. Mycket svårt att påverka utveckling och funktionalitet. Ingen tydlig avgränsning till just vårt bestånd, till just våra användare. Sämre hantering av metadata. MINUS, DT: Små resurser till utveckling. Bristfällig funktionalitet. Inriktad på försäljning och konkurrens, inte leverans. PLUS, GS: Stora resurser. Bra funktionalitet. Inriktad på leverans, inte försäljning. PLUS, DT: Garanti om fortlevnad så länge man betalar. Möjlighet att påverka. Möjlighet att avgränsa till vårt bestånd både, tryckt och elektroniskt. Mer ordnad hantering av metadata.

Lite framtidstankar… Från informationsplattform till kunskapsskapande plattform? Bibliotekariens roll som kravställare på leverantören – med möjlighet att påverka. Vägval 1: Konkurrera med Google – eller skapa ”något annat”? Vägval 2: Rejäla, snabba, exakta leveranser av metadata för tillgängliga resurser – eller något mer? Carl Grant: En KCP ska skapa ”extra värden”, inte bara leverera information. Pro-aktiva sökningar, dvs sökningar som tar hänsyn till vem som söker, vad personen har sökt på tidigare etc - med möjlighet till glidande serendepiditetslinjal Sammansmältning med verktyg för ”Research Communitys” som skapar förbindelser med andra forskare, med diskussioner kring artiklarna – (ex: Frontiers Research Network) Carl Grant: Knowledge Creation Platforms : The Next Step after Web-Scale Platforms. 027.7 Zeitschrift für Bibliothekskultur 2 (2013).

Blev det som vi hoppades? Blev det som vi trodde? Njaa, tyvärr… Blev det som vi hoppades? Njaa...knappast