Matematik I Föreläsning 2

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Talföljder formler och summor
Advertisements

Geometri 3x^5 Vinklar och areor Exponenter
Intresset uppstod… (Barns inflytande)
Enheter introduktion Hur lång är du?
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Från mönster till algebra
Välkommen till kursen Matematik I
4 4 Cirkeln är delad i 4 delar Delarna kallas fjärdedelar
Matematik med föräldrar
F3 Matematikrep Summatecknet Potensräkning Logaritmer Kombinatorik.
Matematik I Föreläsning
Matematik.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Funktioner och programorganisation
1 Logikprogrammering ons 11/9 David Hjelm. 2 Repetition Listor är sammansatta termer. De består av en ordnad mängd element. Elementen i en lista kan vara.
5. Grafiska objekt Redan på övning fem av sex! Här handlar det om att rita själv, färglägga och att låta kreativiteten flöda. Något för dig? Ritverktyg.
Vill du lära dig kort division?
Tiosystemet Vårt talsystem , Hela Decimalkomma Delar
1 Ingenjörsmetodik IT & ME 2009 Föreläsare Dr. Gunnar Malm.
Idag ska ni få lära er om vad Pi är och dess historia.
KAP 4 - GEOMETRI.
Bråktal Av: Kawa Ali Matte och NO lärare Örtagårdskolan Vt: 10
Stora additionstabellen
Växjö 15 april -04Språk & logik: Reguljära uttryck1 DAB760: Språk och logik 15/4: Finita automater och 13-15reguljära uttryck Leif Grönqvist
MaB: Andragradsekvationer
Av eleverna i 7m2 och deras lärare samt en uppgift på slutet...
Fritt efter Paul Vaderlinds bok Matte utan att räkna
En av de första städerna var Ur
Från binära till hexadecimala
Introduktion till matematik studierna på LTH
Individuellt val till 12/13
MÄTNING Människan har alltid behövt mäta saker.
Maryam Mohammadi, Broängsskolan, Tumba –
Algebra och ekvationer
De fyra elementen.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
Decimaltal Av: Kawa Ali Örtagårdskolan (Ht:2010).
Problemlösning Veckodagsproblemet Gissa talet Siffersumman.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
ARITMETIK – OM TAL.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Skala ToM Anders Pallin.
KOMPLETTERING AV MA1202 MATMAT02bb OK8028 Versionsdatum:
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
Föreläsning 7 Fysikexperiment 5p Poissonfördelningen Poissonfördelningen är en sannolikhetsfördelning för diskreta variabler som är mycket.
ORDET AREA BETYDER STORLEKEN AV ETT OMRÅDE
Räkneord Numeral.
RYMDGEOMETRI KUB HUR RITAR MAN EN KUB
Gör direkt: Gå till hemsidan: Klicka på dagens PowerPoint
MATMAT01b1 ATT KUNNA TILL PROV 1.
Digitalteknik 7.5 hp distans: Talsystem och koder 1.3.1
Flyttal ● Alla tal kan skrivas tal = ± m. 2 exp ● ± lagras separat (1 bit), resten är absolutbelopp ● m kallas mantissa och anger siffrorna i talet ● exp.
Matematikens Historia
Historik- Skriften.
med den kinesiska abakusen
Hur utvecklas den matematiska förmågan? AV-kurs, Stöd- och hälsoenheten Ur Manual Matematikscreening II (Adler, 2012)
Cirkelns omkrets och area. Vi går igenom de enklare begreppen om cirkelns omkrets - Omkretsen (O) i en cirkel är ett ”helt” varv. Radie(r) Diameter(d)
 Matematikhistoria: Talsymboler och talsystem  Något om olika talbaser  Tal i vanliga basen 10  Tiopotenser och grundpotensform.
Du ska inom arbetsområdet lära dig att Tolka och förenkla uttryck med bokstäver Lösa enkla ekvationer Upptäcka och använda mönster och samband Skriva och.
Kap 5 – Trigonometri och komplettering kurs 3c
= Lämna utrymme ovanför. Det kanske behöver skrivas något där.
= Själva uppställningen börjar precis som addition. Utrymme ovanför!
Aritmetik & algebra Geometri & bevis Förändring & procent Funktioner
Föreläsning 16: Tentan, att förbereda sig…
Kap 5 – Trigonometri och komplettering kurs 3c
Digitala tal och Boolesk algebra
Presentationens avskrift:

Matematik I Föreläsning 2 Heidi Hellstrand Lars Burman Välkomna till kursen Matematik I som vi inleder idag och gratulerar till ett mycket bra studieval. Jag känner mig mycket ivrig och förväntansfull inför att få handleda er genom denna betydelsefulla kurs. Bland er finns potentiella toppforskare, men framför allt kommer ni alla att under er lärarkarriär möta hundratals potentiella toppforskare. Som lärare har vi enormt stor inverkan på hur eleverna utvecklas och upplever ett visst ämne. Ett av de ämnen som är mest känsloladdade är just matematiken. När vi nu inleder denna kurs så finns det säkert många känslor bland er studerande, en del känner sig mycket ivriga, förväntansfulla som jag och kanske någon känner lite osäkerhet. Men det som är viktigt att komma ihåg, vi är här för att ta lärarperspektivet på detta ämne –älsklingsmatematik (om jag får låna Senja Larsens)!

Föreläsning 2 Föreläsningens tema: Matematikens historia och olika talsystem Kommentarer till filmen: ”Historien om Ett” Lärandemål: Efter avslutad kurs förväntas en studerande inse matematikens betydelse för den mänskliga kulturen och kunna ge matematiken en historisk anknytning Efter föreläsningen: Läs kapitel 4 ur kursboken Emanuelsson, G. m.fl (1996) Matematik – ett kommunikationsämne. Göteborg: Nämnaren.

Var finns matematikens rötter?

Var finns matematikens rötter? Vilket folk uppfann matematiken? de gamla grekerna? (trodde man länge) de gamla egyptierna? ( ” efter 1923) de gamla babylonierna? ( ” efter 1933) de gamla sumererna? ( ” efter 1976) de gamla för-sumererna? ( ” efter 1992) eller kanske rentav något folk i Mellanöstern i förhistorisk tid, dvs före uppfinnandet av skriften Källa: Fröberg, J. (1992). Mesopotamisk matematik – del1. Nämnaren. 4/1992 4. Tillgänglig via http://ncm.gu.se/pdf/namnaren/0916_92_4.pdf

Euklidisk geometri i Grekland – tre klassiska problem Kubens fördubbling - hur lång är sidan i kuben med dubbelt så stor volym? Vinkelns tredelning Cirkelns kvadratur - kvadrat med samma area som en cirkel ALLA DESSA PROBLEM SKULLE LÖSAS MED PASSARE OCH LINJAL (+ PENNA FÖRSTÅS) VÄLKOMMEN MED PÅ KURSEN I GEOMETRI!

Talen – räknandets byggstenar De naturliga talen (N) 1, 2, 3, 4, 5, 6, ... (ibland räknas även talet 0) De hela talen (Z) bildas av de naturliga talen och deras motsatta tal, samt talet 0 ..., -5, -4, -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, 4, 5, ... Talraden/talramsan bildas av de naturliga talen, samt talet 0 0,1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, ... , 21, ... , 100, ...

Talen – räknandets byggstenar forts. Räkneord (talnamn) används för att uttrycka: Antal Tal som svarar på frågan hur många? (kardinaltal) t.ex. ”två”, ”fem”, ”femtiosex”, ”femmiljonerett” Det står fem bilar på gården, det finns ännu plats för två bilar. Ordning Tal som svarar på frågan vilken i ordningen? (ordningstal) t.ex. ”femte”, andra, femtiosjätte, femmiljonerförsta Den femte bilen är en Volvo. (Bil nummer fem är en Volvo.) Pelle är född den femte januari. Mätning Tal som svarar på frågan hur tung, hur lång, hur mycket längre etc.? t.ex. fem kilometer ≠ fem meter

Talen – räknandets byggstenar forts. OBS! Tal används också för att benämna och hålla ordning utan att vara räkneord t.ex. Strandgatan 2 Tävlande nummer 12 345 Personsignum 310377-177C Telefonnummer 0500 - 922050 Buss 18

Talen – räknandets byggstenar forts. Talrepresentationer ”Fem myror är fler än fyra elefanter”

Talen – räknandets byggstenar forts. ”tre” 3

Talsystem I ett positionssystem anger tecknets (siffrans) plats i talet talets värde Ett fullständigt positionssystem kräver att det finns ett tecken för ”ingenting” Vårt talsystem Fullständigt positionssystem Med tio tecken (0,1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9) kan vi skriva godtyckligt stora tal Ett ”tiosystem” (decimalsystem) Basen skrivs 10 och utläses ”tio” (1 = ett tiotal, 0 = inga ental)

Talsystem forts. Andra talsystem för att skriva (godtyckligt stora) tal är t.ex. Binära talsystemet med två tecken : 0 och 1 Femsystemet med fem tecken 0,1, 2, 3, 4 Sextonsystemet med sexton tecken : (det hexadecimala talsystemet) 0,1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, A, B, C, D, E, F

Sammanfattning föreläsning 2 Lärandemål: Efter avslutad kurs förväntas en studerande inse matematikens betydelse för den mänskliga kulturen och kunna ge matematiken en historisk anknytning Viktiga begrepp: Tal – antal – räkneord Tal – siffra Positionssystem ...

OCH SÅ ÄR DET DAGS FÖR DET INLEDANDE TESTET ...