bankID tar självbetjäningstjänster till nästa nivå

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Federativa lösningar Hur blir federativa lösningar en naturlig grund för elektronisk samverkan mellan kommuner, myndigheter, landsting, privata utförare.
Advertisements

Om bildspelet Detta bildspel är tänkt som ett bibliotek att plocka bilder ur. Om bildspelet ska användas av personer på bank är det viktigt att du målgruppsanpassar.
Om Handelsbanken.
Agenda förmiddag Presentation av närvarande samt våra roller
Varför är det viktigt att mäta?
Samhällsekonomi 2.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
• VD kommentar • Finansiell information • Verksamhet och marknad • Framtiden • Frågor- och svar 2 Agenda.
Finansfrukost 2 december 2010 Lena Apler, VD. Vad har Collector gjort under 2010? • Utvecklat en egen e-handelsplattform som nu lanseras under varumärket.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Nordisk slutkundsmarknad
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
Föreläsare: Per Sahlin
Del 2 av Nya betalningskanaler PayEx
PER AHLBOM PARTNERANSVARIG DIBS Oktober, KORT OM DIBS • kunder •13 miljon konsumenter •100 miljarder SEK •1 miljard transaktioner på tisdag.
Betaltjänster E-legitimation Juni 2013.
© Kamél Consulting & Chrysalis 2006 SAST Testledarskapet i förändring – eller Så blir du den bästa testledaren i vår spännande värld! Elisabeth Kamél &
Nya betalningskanaler
Om bildspelet Detta bildspel är tänkt som ett bibliotek att plocka bilder ur. Om bildspelet ska användas av personer på bank är det viktigt.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Projektbeskrivning för Affärschansprojekt VILNIUS 2007.
Miljarder möjligheter på en plats!
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Trio Enterprise Corporate and Concept Presentation
Internetbanken - Smidiga tjänster för vardagsekonomin.
Christian Zittenbaum Utbildningsansvarig Bisnode information
Digitalisering i Sverige Nordiska konferensen 10-12/6 2008
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Introduktion till IT och e-Tjänster Delkurs 3 1 Datorer i Nätverk En introduktion till ’Hård Infrastruktur’ DEL 1.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Microsoft i offentlig sektor
Visionary solutions, provided with care.
(Företag LOGGA) Ett steg in i framtiden (Kundens Logga)
”Vägen mot e-samhället”
Mobillån i Sverige Myter och verklighet. Snap shot Grundades 20 mars anställda varav 7 timanställda Affärsidé: Att ge svenska folket möjlighet.
Kompetenshöjning Öka verksamhetsnyttan av gjorda IT-investeringar Kompetenshöjning.
Uppstartsmöte Testbädd eID 2.0
Elektronisk attestering och signering
Säkerhetskrav vid informationsutbyte med aktörer inom vård och omsorg
SGF Personalkonferens, Bosön, 27 oktober 2008 Bo Bengtsson GIT = Golfens IT-system.
Projekt och Arkitektur
Koka PR-soppa på en spik Johanna Snickars. Nordnet – en Nordisk nätbank Nordnet erbjuder tjänster som gör det enkelt att spara och låna Med innovativa.
Lars Ramstierna
Introduktion till Lärplattformen
Handelsbankens Internet- och Mobiltjänster. PUWE Övrigt (t ex utanför.se) MOBI.
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
Internmöte Finansieringslösning nådd Telenor blir huvudägare med 90 % av aktierna och rösterna. Utfors blir Telenor Business Solution plattform.
Kundföretaget AB Namn, Företag 17 januari Agenda Kundföretaget AB Återförsäljare AB Mamut som leverantör Effektiv arbetsdag Behov hos Kundföretaget.
Offentlig sektors ramavtal för ärendehanteringssystem
Matcha transaktioner automatiskt Adra Match, automatiserad kontoavstämning Scalabruk April 2010 Niklas Ferm.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Vervas finansieringsprogram för e-id Anna Lundbergh November 2006.
Handelsbankens Internet- och Mobiltjänster
Atlassian Roadshow Karlstad Introduktion 1.Om oss 2.Om Atlassian 2.Nästa generations kundtjänst 3.Kortfilm – Agil utveckling 4.Confluence.
Idrottens Bank Swedbank & Sparbankernas sammarbete med Idrotts-Sverige
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Uppföljning av internationella benchmarks inom E-förvaltning
Informationsmöte kring E- legitimationsnämndens arbete mot morgondagens digitala behov.
Vilmale FINFO-dagen 2016.
CASINO UTAN KONTO. CASINO UTAN KONTO CASINO UTAN KONTO Casino utan konto är helt klart den bästa spelsidan för dig som vill spela på casino utan.
Direktupphandling av varor och tjänster
Presentation av Behörighetsbeställning på webben
Direktupphandling av varor och tjänster
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Aktivera administrationsmodulen i Business Online
Direktupphandling av varor och tjänster
Mina sidor – inloggade tjänster
Presentationens avskrift:

bankID tar självbetjäningstjänster till nästa nivå Sandra Brolin Department Manager Self Service Business Operations

Agenda En lösning för samtliga EnterCards produkter EnterCard – vilka är vi? En lösning för samtliga EnterCards produkter Varför valde EnterCard att använda BankID Vilket värde skapar BankID för EnterCard och kunden Till vilka tjänster använder EnterCard BankID Demo

EnterCard – vilka är vi? © EnterCard, January 2010 For internal use only Annika Vangstad

EnterCard 2005 ingick Barclays Bank och Swedbank ett Joint Venture - avtal och startade ett nordiskt företag med fokus enbart på kreditkort EnterCard skapades med ägarnas globala expertis tillsammans med lokal erfarenhet från den nordiska marknaden Detta har resulterat i en unik affärsmodell som gjort EnterCard till den snabbast växande aktören på den nordiska kreditkorts-marknaden EnterCard idag 1,5 miljoner kunder Mer än 12 etablerade partnerprogram Ger ut både Visa, MasterCard och American Express EnterCard finns i Sverige, Norge, Danmark och etablerar sig just nu i Finland 300 anställda Trondheim Oslo Helsinki Stockholm Copenhagen 4

EnterCard har flera nordiska partnerprogram Våra partnerprogram + Savings Banks

EnterCard’s egna kortprogram re:member Lanserades 2006 Riktar sig direkt till slutkund 80 000 kunder i Sverige 100 000 kunder i Norge Aktiva på internet

Varför valde EnterCard att använda BankID © EnterCard, 09 November 2007

Varför valde EnterCard att använda BankID Juridiken B2B företag Har inga egna kontor Har kunder oavsett bank Banksekretessen "Enskildas förhållanden till bank får inte obehörigen röjas" AML – Penningtvättsdirektivet Krav på kundkännedom EnterCard måste förlita sig på tredje part för identifiering av kund BankID är en juridiskt accepterad lösning med stor spridning hos kunder oavsett banktillhörighet

En lösning för EnterCards alla produkter © EnterCard, 13 November 2007

En lösning för samtliga EnterCards produkter EnterCard finns i de nordiska länderna och är organiserade med: Lokala marknadsenheter Gemensamma stödfunktioner såsom IT och kundtjänst Målet har varit en gemensam teknisk plattform som möjliggör unik anpassning till de lokala marknaderna och enskilda partners önskemål.

EnterCards lösning Vår samarbetspartner för att hantera BankID identifiering och signering är Signicat som supporterar hela den nordiska marknaden. Motsvarigheten till BankID finns i alla nordiska länder: Norsk BankID Norge Svensk BankID Sverige Nordea e-legitimation Sverige Telia e-legitimation Sverige NemID Danmark NetID Danmark TUPAS Finland Utvecklingen av webtjänsterna och integrationen till BankID-lösningen är gjord i samarbete med Kantega. Kantega har automatiserat ansökningsprocessen och utfört integrationen mot våra kreditbeviljnings- och kortsystem.

Till vilka tjänster använder EnterCard BankID © EnterCard, 13 November 2007

BankID’s användningsområden BankID är en e-legitimation som gör det möjligt för företag, banker, organisationer och myndigheter att både identifiera och ingå avtal med privatpersoner på Internet. BankID kan alltså användas till: Identifiering Signering EnterCard använder båda delarna, var för sig och tillsammans

E-Identifiering Sedan 2006 har EnterCard använt BankID som inloggningsmetod till internetbanken för existerande kunder. På internetbanken kan kunden: Se sina kreditkortsdetaljer med transaktionsöversikt och aktuellt saldo Fakturauppgifter och betalningsinformation Ansöka om kredithöjning Genomföra betalningar och överföringar Se information om sin bonus Ändra adressuppgifter och lägga till tilläggstjänster på kortet Kommunicera med kundtjänst via säker e-mail

E-Signering Under 2010 har EnterCard lanserat möjligheten för nya kunder att signera kreditkortsavtalet elektroniskt. Oavsett kanal kan nya kunder e-signera: Kreditkortsansökningar via internet Beviljade kunder får möjlighet att direkt e-signera sin ansökan Kreditkortsansökningar via brev Beviljade kunder får möjlighet att se sin ansökan på webben och skriva under den elektroniskt

E-Signering Kreditkortsansökningar via internet Ansöker på web E-sign Kort i brevlåda PIN i brevlåda Kund handlar Ansöker på web E-sign Kort till postkontor Hämta kort med ID PIN i brevlåda Kund handlar Kreditkortsansökningar via brev Ansöker via brev SMS- notifiering E-sign Kort i brevlåda PIN i brevlåda Kund handlar Ansöker via brev SMS- notifiering E-sign Kort till postkontor Hämta kort med ID PIN i brevlåda Kund handlar

Identifiering + Signering  Nästa nivå Att använda kombinationen av identifiering och signering ökar möjligheterna för självbetjäning och maximerar kundupplevelsen Ansökan om kreditkort sker på internet Avtalet signeras elektroniskt Signaturen används som identifiering Kunden får direkt erbjudande om att välja sin PIN-kod Kunden får kortet direkt hem i postlådan

Vilket värde skapar BankID för EnterCard och kunden © EnterCard, 13 November 2007

Kundens värde Genom att erbjuda möjligheten att använda BankID tror EnterCard att kundupplevelsen blir bättre och chansen att kunden stannar kvar ökar. Kund har tillgång till sin kontoinformation dygnet runt Snabbare och mer flexibel hjälp från kundtjänst Möjlighet att välja PIN-kod till sitt kort Kortare tid från ansökan till dess kunden har kortet i hand

Kunden har kortet i handen inom 4 dagar Ansöker på web E-sign Val av PIN Kort i brevlåda Kund handlar Ansöker på web E-sign Kort till postkontor Hämta kort med ID PIN i brevlåda Kund handlar 1-2 veckor

EnterCards värde Genom att använda BankID som identifierings och signeringsmetod för kunderna får EnterCard minskade kostnader och ökade möjligheter till merförsäljning. Reducerat antal samtal till kundtjänst E-arkiv – effektivare arbetsprocesser Ökad merförsäljning av tilläggstjänster Kostnadsbesparingar PUM/REK

Identifieringskostnad Lite statistik Internetansökningar Identifieringskostnad

Demo © EnterCard, 13 November 2007

Søknadsprosess Med elektronisk signering Kun dersom søknaden blir direkte godkjent i kredittscoring

Kom tilbake for signering Hvis søknad ikke ble signert på søknadstidspunktet vil kunden mottta en e-post, SMS eller brev med adresse til: Signering av kredittkortsøknad mulighet for selvvalgt PIN på sitt nye kort

Spørsmål ? © EnterCard, 13 November 2007