RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 5
FRÅN STÖRRE TILL MINDRE LÄNGDENHETER Avsnitt 5.1 FRÅN STÖRRE TILL MINDRE LÄNGDENHETER
UPPGIFT 5 Förklara hur du tänker när du ska växla 7 cm 2 mm till millimeter.
UPPGIFT 10 Vilka av additionerna ger en summa som är mer än 1 m? Förklara hur du vet det utan att räkna.
UPPGIFT 24 Vem har rätt? Förklara hur du tänker.
UPPGIFT 31 Alma brukar gå tre olika vägar när hon går till skolan. Bilden visar de olika vägarna. Alma påstår att vägarna är lika långa, men kan det stämma? Förklara hur du tänker.
UPPGIFT 38 Förklara hur du räknar ut hur många millimeter det går på 10 m.
FRÅN MINDRE TILL STÖRRE LÄNGDENHETER Avsnitt 5.2 FRÅN MINDRE TILL STÖRRE LÄNGDENHETER
UPPGIFT 50 Vem eller vilka har rätt? Hur vet du det?
UPPGIFT 58 Hur tänker du om du ska växla 2 000 mm till meter?
UPPGIFT 65 Hur tänker du när du ska växla 12 000 mm till meter?
Avsnitt 5.3 MIL OCH KILOMETER
UPPGIFT 80 Melker räknar ut att en halv mil är lika med 5 000 m. Stämmer det? Förklara hur du tänker.
UPPGIFT 88 Vem har rätt? Förklara hur du tänker.
UPPGIFT 95 Jordens omkrets är 4 000 mil. En ljusstråle hinner sju och ett halvt varv runt jorden på en sekund. Sakine räknar ut att en ljusstråle hinner 300 000 km på en sekund. Stämmer det? Förklara hur du tänker.
Avsnitt 5.4 GEOMETRISKA FORMER
UPPGIFT 104 Ge något exempel på när man kan vilja räkna ut en omkrets.
UPPGIFT 115 ”Jag har hört att en kvadrat är en sorts rektangel”, säger Nurin. ”Jag har hört tvärtom, att en rektangel är en sorts kvadrat”, säger Arvid Har någon rätt? Förklara hur du tänker.
UPPGIFT 120 När en klocka visar 15.00 så bildar visarna en rät vinkel. ”Det gör de också när klockan är 18.15”, säger Samir. Har han rätt eller fel? Förklara hur du tänker.
UPPGIFT 125 Tänk dig att du ska rita rektanglar med omkretsen 20 cm. Hur många olika rektanglar skulle du kunna rita om alla sidors längd är ett helt antal centimeter?
Avsnitt 5.5 AREA
UPPGIFT 133 Vad är det för skillnad på enheterna cm och cm2.
UPPGIFT 140 Hur stor är arean om alla rutor har sidan 1 cm? Förklara hur du tänker.
UPPGIFT 146 b Alla rutor har sidan 1 cm. Ett snöre har lagts så att det bildar den figur som bilden visar. Tänk dig att snöret rätas ut och att det bildas en rektangel istället. Hur förändras figurens omkrets? Förklara hur du tänker.
Avsnitt 5.6 TEMA TEMADAGEN
UPPGIFT 152 På temadagen i skogen deltog 165 elever och 6 lärare. Personalen i skolmatsalen hade skickat med 340 korvar. Räckte det till två korvar var? Hur tänker du?
BLANDADE UPPGIFTER
UPPGIFT 163 En rektangel är 3 cm lång och 2 cm bred. ”Då är arean 6 cm”, säger Mimmi Men det svaret är fel. Förklara varför.
UPPGIFT 172 På en vägskylt kan det till exempel stå ”Järna 12”. Hur kan man veta hur långt det är när det inte står någon enhet?
UPPGIFT 186 a Hur tänker du när du ska räkna ut hur många kvadratcentimeter det går på en kvadratmeter?
TRÄNA
UPPGIFT 213 Förklara vad det är för skillnad på omkrets och area.
UTVECKLA
UPPGIFT 219 Från en punkt A till en punkt B är det 8 cm 5 mm. Från B till en punkt C är det 3 cm. Hur lång är den längsta möjliga sträckan mellan A och C? Hur lång är den kortast möjliga sträckan mellan A och C? Förklara hur du tänker.