RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 5

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Geometri 3x^5 Vinklar och areor Exponenter
Advertisements

Av eleverna i 7m2 och deras lärare samt en uppgift på slutet...
MÄTNING Människan har alltid behövt mäta saker.
Geometri Geo = jord Metri = mäta.
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
MÄTA MED LINJAL.
ORDET AREA BETYDER STORLEKEN AV ETT OMRÅDE
Programmeringsteknik
Jag önskar dig styrkan hos de fyra elementen Jag önskar dig styrkan hos de fyra elementen DENNA PRESENTATION GÅR IGÅNG AUTOMATISKT – SKRUVA BARA UPP DINA.
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Fjordskolan ÅK2.
Manada.se Kapitel 5 Geometri. 5.1 Omkrets och area.
Årstidsväxlingar Årstidsväxlingar Norra halvklotet Vår Höst Sommar Vinter.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Geometri Storheter och enheter Storheter är ex. längd, massa, tid. Enheter är det vi mäter storheter i. Ex. meter, sekund. Dimension Är något som ger något.
De mest använda knapparna Excel Start Ångra Gör om Fler knappar Vanligaste talformaten Klistra in Hämta format Inställningar tex För att placera.
Skala. Bild: Verklighet Längdskala Sträckan 5 cm Ska förstoras 2:1 Sträckan fördubblas.
Cirkelns omkrets och area. Vi går igenom de enklare begreppen om cirkelns omkrets - Omkretsen (O) i en cirkel är ett ”helt” varv. Radie(r) Diameter(d)
Omkrets, area och volym Synnöve Carlsson.  En sluten kurvas längd.  Omkretsen är längden ”runt om”.  Mäts i meter (med ev prefix).
MÅL 2015 Vinna serien. Punkter för att nå vårt MÅL Ge järnet på träning Gör maximal insats i alla övningar och spelmoment på träningen. Använd samma energi,
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
D A B C Vems påstående stämmer? I bilden står talen 9, – 11 och 2 3
Kap 2 - Algebra och ickelinjära modeller
D A C B Vems påstående stämmer? Här finns fem geometriska figurer.
Geometriska figurer Exempeluppgifter.
Fjällen Geografi åk 4.
X 3.2 Längd och skala Linje, stråle och sträcka
INFÖR NATIONELLA PROVET
Kurvor, derivator och integraler
INFÖR NATIONELLA PROVET
3.6 Area Parallellogram A = b ∙ h Romb A = b ∙ h Kvadrat A = s ∙ s
Företagspresentation
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
X 3.3 Vinklar En vinkel är ett mått på en vridning och mäts i grader.
Hur blir ett lag BRA?  Vi i laget På match & träning Jag som spelare
X Omkrets Olika fyrhörningar.
Varför bor vi där vi bor? Vi blir allt fler.
Regiongemensam elevenkät 2016
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
Uppställning addition utan tiotalsövergång
Ha kul ihop man måste få något gott på avslutningen
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
C A B D Vems påstående stämmer?
Y 3.1 Omkrets och area 9 cm2 Geometri i två dimensioner
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Hit har vi kommit! Nu går vi vidare!.
Y Enheter för volym  En sträcka har en dimension. Den har en längd som kan anges i t ex enheten en centimeter (1 cm).  1 cm En yta har.
Att rita perspektiv Följ med steg för steg.
Geometri Kapitel 5.
Geometriska satser och bevis
Y 3.3 Volym och begränsningsarea
Regiongemensam elevenkät 2016
Enheter.
Banutveckling för bättre spelupplevelse
Regiongemensam elevenkät 2016
TÄVLINGSMOMENT LÖPNING
Enheter.
Fysik Materia Rosita Järsäter, Bålbro skola, Rimbo –
Bråk Kapitel 1.
Algebra och icke-linjära modeller
TÄVLINGSMOMENT SIMNING
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
Tid, vikt och volym Kapitel 4
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
TÄVLINGSMOMENT LÖPNING
Här finns fem geometriska figurer.
Solinstrålning Jordens varmaste områden finns nära ekvatorn, i tropikerna, och de kallaste vid polerna. I tropikerna är det mycket varmt eftersom solen.
Det handlar om multiplikation
RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 3
RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 4
Presentationens avskrift:

RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 5

FRÅN STÖRRE TILL MINDRE LÄNGDENHETER Avsnitt 5.1 FRÅN STÖRRE TILL MINDRE LÄNGDENHETER

UPPGIFT 5 Förklara hur du tänker när du ska växla 7 cm 2 mm till millimeter.

UPPGIFT 10 Vilka av additionerna ger en summa som är mer än 1 m? Förklara hur du vet det utan att räkna.

UPPGIFT 24 Vem har rätt? Förklara hur du tänker.

UPPGIFT 31 Alma brukar gå tre olika vägar när hon går till skolan. Bilden visar de olika vägarna. Alma påstår att vägarna är lika långa, men kan det stämma? Förklara hur du tänker.

UPPGIFT 38 Förklara hur du räknar ut hur många millimeter det går på 10 m.

FRÅN MINDRE TILL STÖRRE LÄNGDENHETER Avsnitt 5.2 FRÅN MINDRE TILL STÖRRE LÄNGDENHETER

UPPGIFT 50 Vem eller vilka har rätt? Hur vet du det?

UPPGIFT 58 Hur tänker du om du ska växla 2 000 mm till meter?

UPPGIFT 65 Hur tänker du när du ska växla 12 000 mm till meter?

Avsnitt 5.3 MIL OCH KILOMETER

UPPGIFT 80 Melker räknar ut att en halv mil är lika med 5 000 m. Stämmer det? Förklara hur du tänker.

UPPGIFT 88 Vem har rätt? Förklara hur du tänker.

UPPGIFT 95 Jordens omkrets är 4 000 mil. En ljusstråle hinner sju och ett halvt varv runt jorden på en sekund. Sakine räknar ut att en ljusstråle hinner 300 000 km på en sekund. Stämmer det? Förklara hur du tänker.

Avsnitt 5.4 GEOMETRISKA FORMER

UPPGIFT 104 Ge något exempel på när man kan vilja räkna ut en omkrets.

UPPGIFT 115 ”Jag har hört att en kvadrat är en sorts rektangel”, säger Nurin. ”Jag har hört tvärtom, att en rektangel är en sorts kvadrat”, säger Arvid Har någon rätt? Förklara hur du tänker.

UPPGIFT 120 När en klocka visar 15.00 så bildar visarna en rät vinkel. ”Det gör de också när klockan är 18.15”, säger Samir. Har han rätt eller fel? Förklara hur du tänker.

UPPGIFT 125 Tänk dig att du ska rita rektanglar med omkretsen 20 cm. Hur många olika rektanglar skulle du kunna rita om alla sidors längd är ett helt antal centimeter?

Avsnitt 5.5 AREA

UPPGIFT 133 Vad är det för skillnad på enheterna cm och cm2.

UPPGIFT 140 Hur stor är arean om alla rutor har sidan 1 cm? Förklara hur du tänker.

UPPGIFT 146 b Alla rutor har sidan 1 cm. Ett snöre har lagts så att det bildar den figur som bilden visar. Tänk dig att snöret rätas ut och att det bildas en rektangel istället. Hur förändras figurens omkrets? Förklara hur du tänker.

Avsnitt 5.6 TEMA TEMADAGEN

UPPGIFT 152 På temadagen i skogen deltog 165 elever och 6 lärare. Personalen i skolmatsalen hade skickat med 340 korvar. Räckte det till två korvar var? Hur tänker du?

BLANDADE UPPGIFTER

UPPGIFT 163 En rektangel är 3 cm lång och 2 cm bred. ”Då är arean 6 cm”, säger Mimmi Men det svaret är fel. Förklara varför.

UPPGIFT 172 På en vägskylt kan det till exempel stå ”Järna 12”. Hur kan man veta hur långt det är när det inte står någon enhet?

UPPGIFT 186 a Hur tänker du när du ska räkna ut hur många kvadratcentimeter det går på en kvadratmeter?

TRÄNA

UPPGIFT 213 Förklara vad det är för skillnad på omkrets och area.

UTVECKLA

UPPGIFT 219 Från en punkt A till en punkt B är det 8 cm 5 mm. Från B till en punkt C är det 3 cm. Hur lång är den längsta möjliga sträckan mellan A och C? Hur lång är den kortast möjliga sträckan mellan A och C? Förklara hur du tänker.