Framgångsfaktorer - Kvalitetsutveckling på sfi

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Metod Mätning 1 Kampanj: vecka Mätning: vecka Mätning 2 Kampanj: vecka Mätning: vecka Undersökningens målgrupp.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Exklusive nyanlända elever
November 2007 Stockholms län
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
November 2007 Jönköpings län
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Fastighetsbranschens knäckfrågor för en framgångsrik digitaliseringsresa Patrik Larsson, Meta.
Gymnasiearbete 100 p.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Månadsrapport oktober 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Skolverket – utvärdering för lärande Jessica Lindvert, chef insatsutvärdering ge en lägesbild av hur vi arbetar med utvärdering i Skolverket, och att.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Elev- och Föräldraenkät
nationell enkätundersökning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam elevenkät 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA
Årsrapport 2017 LSG sektor ÄO-HS
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Gymnasiearbete 100 p.
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Utvärdering av ESF-projektet InVäst
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Kortsiktig /Långsiktig effekt Leverans/ /prestation
Presentationens avskrift:

Framgångsfaktorer - Kvalitetsutveckling på sfi 26 AUGUSTI 2019

Kvalitetsutveckling av sfi Delprojektets syfte: ”Stärka sfi-verksamheters kvalitet med avseende på personalens kompetens och verksamhetens organisation”. Totalt har 46 sfi-verksamheter tagit del av InVästs kompetensutvecklingsinsatser (olika typer av insatser) Utvärderare – Serus AB Deltagande regioner: Göteborgsregionen Skaraborg Halland

Kvalitetsutveckling av sfi En del i Serus utvärderingsarbete: Identifiera framgångsfaktorer i utvecklingsarbetet med handledning/processtöd på sfi Utvärderingsmetoder Enkätundersökningar Intervjuer Observationer

UTGÅ FRÅN VERKSAMHETENS BEHOV INSATSENS OMFATTNING EXTERNT PROCESSTÖD FRAMGÅNGSFAKTORER UTGÅ FRÅN VERKSAMHETENS BEHOV - Bakar även in frågor avseende måluppfyllelse utifrån delmål i projektet.

Har InVäst-insatsen hjälpt dig att utveckla ditt arbete? Insatsens omfattning Individer som har tagit del av flera träffar under en längre period tenderar att vara mer positiva, och uppfattar i större utsträckning önskvärda effekter Har InVäst-insatsen hjälpt dig att utveckla ditt arbete? 1 till några enstaka träffar = 66 procent som uppgett att InVäst-insatsen har hjälp dem att utveckla sitt arbete (38 procent som uppgett de tre högre svarsalternativen). 6–12 månader eller längre än ett år = 85 procent av dessa som uppgett att InVäst-insatsen har hjälp dem att utveckla sitt arbete (67 procent som uppgett de tre högre svarsalternativen). (1 till några enstaka träffar) (Flera träffar under 6-12 månader, eller längre än ett år)

Insatsens omfattning Detta resultat är inte överraskande - tar tid att exempelvis stärka kvaliteten i verksamheten, utveckla nya arbetssätt och stärka det kollegiala lärandet Individer som tagit del av ett fåtal tillfällen uppger att de hade behövt mer tid/fler tillfällen för att insatsen skulle generera i några större förändringar Mer tid ger individerna större möjlighet att utforska, reflektera, diskutera och justera nya arbetssätt och metoder

UTGÅ FRÅN VERKSAMHETENS BEHOV INSATSENS OMFATTNING EXTERNT PROCESSTÖD FRAMGÅNGSFAKTORER UTGÅ FRÅN VERKSAMHETENS BEHOV - Bakar även in frågor avseende måluppfyllelse utifrån delmål i projektet.

Extern processtöd Erbjudits av delregionerna Halland och Göteborgsregionen Det externa processtödet har leds av en regional processledare och stödet har getts ute på verksamheterna utifrån identifierade behov Det externa processtödet uppfattas ha varit betydelsefullt utifrån: Bra med en extern aktör som ser på verksamheten med andra ögon Få ny inspiration/kunskap/verktyg för att utveckla undervisningen Värdefullt med extern aktör som har kunnat påpeka potentiella utvecklingsområden Bra med någon utifrån som kan driva på processen (inte alltid den tiden finns inom verksamheten) Det är vissa av deltagarna som menar att de kunde ha drivit processen själva, men poängterar att de förmodligen inte hade kommit lika långt som de gjort nu med processtödet

Extern processtöd Vi utvärderare uppfattar att det externa processledarstödet inte bara har varit viktigt utifrån att leda processen framåt och ge verksamheterna inspiration, utan också genom att sätta tydliga mål för verksamheterna Vi uppfattar att målet med insatsen har varit mer otydlig för deltagarna i Skaraborg, vilket vi delvis tror beror på att det inte funnits ett regionalt processledarstöd i regionen

UTGÅ FRÅN VERKSAMHETENS BEHOV INSATSENS OMFATTNING EXTERNT PROCESSTÖD FRAMGÅNGSFAKTORER UTGÅ FRÅN VERKSAMHETENS BEHOV - Bakar även in frågor avseende måluppfyllelse utifrån delmål i projektet.

Utgå från verksamhetens behov Resultatet från utvärderingsinsatserna visar på en hög korrelation mellan de individer som är mindre nöjda med insatsen och där insatsen inte mött verksamhetens och/eller elevernas behov Verksamheterna poängterar att det är viktigt att genomföra en grundläggande behovsanalys (innan insatsen påbörjas) Exempelvis utgå från skolresultat och/eller genomföra elevintervjuer Viktigt med förankring Ska en kvalitetsutvecklingsinsats genomföras ska den vara väl förankrad på samtliga nivåer Exempelvis var det flera deltagare från Skaraborg som poängterade att Skolverkets moduler för digital kompetens inte mötte deras eller elevernas behov Här hade det varit bra med en mer grundläggande behovsanalys Behovet hos både eleverna och verksamheterna skiljer sig åt

Slutsatser Finns verksamheter som utgått från elevernas behov och som har fått externt processledarstöd men som inte upplever några större förändringar (och omvänt, alltså verksamheter som upplever positiva förändringar men som inte fått externt processledarstöd) De identifierade framgångsfaktorerna betyder inte per automatisk att verksamheterna kommer nå ett bra resultat om de tillämpas Finns andra viktiga komponenter som kan vara viktiga för de enskilda verksamheter, exempelvis: Att det finns tid avsatt för kvalitetsutvecklingsarbeten Att det finns ett engagemang hos personal och ledning Beprövade metoder