C A D B Vems påstående stämmer? Alex väger a kg och Bodil väger b kg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Talföljder formler och summor
Advertisements

Populärt brukar algebra ibland kallas för bokstavsräkning
Hur lång tid tar det att räkna till en miljon?
Gravitation & Cirkulär rörelse Centripetalacceleration Newtons Gravitationslag Satelliter Keplers lagar.
Problemcentrerad undervisning metod Hokkaido lärarhögskolan (Asahikawa) Professor Kazuhiko Souma
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
PROCENT 1.
xn + yn = zn Problemlösning Några enkla metoder
Algebra Kap 4 Mål: Lösa ekvationer
Nytt golv av finaste furu
Idag ska ni få lära er om vad Pi är och dess historia.
MaB: Andragradsekvationer
Av eleverna i 7m2 och deras lärare samt en uppgift på slutet...
Vad är  ? Och vad har man det till?. Nio uppgifter Välj en av dessa nio uppgifter och utför den så bra du kan. Välj en av dessa nio uppgifter och utför.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Geometri Geo = jord Metri = mäta.
Max start-guide Liten och väldigt snabbt ihopkastad.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Ekvationer Det är inte så svårt?.
Ulla-Britt är 48 år, Lena är 10 år yngre. Hur gammal är Lena? 48-10= Kolla här…Ulla-Britt är x år gammal. Lena är 10 år yngre. Skriv ett uttryck för Lenas.
Naturvetenskaplig undersökning
Gör direkt: Gå till hemsidan: Klicka på dagens PowerPoint
Öken Vi ska skriva om öken och hur befolkningen lever. Växter och djur och mycket mera saker.
Kunskapscheck matte Tal.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Den viktiga konsten att tala
Mot aktiv undervisning med problemlösning och samtal i klassrummet
Att räkna med bokstäver
Samband och förändring. Delen i procent Finns två metoder. Antingen räknar man först 1 % (genom att dividera med 100) och multiplicerar till den procenten.
Manada.se Kapitel 5 Geometri. 5.1 Omkrets och area.
Manada.se Algebra och funktioner. 1.1 Algebra och polynom Förkunskaper: Grundläggande algebra Konjugatregeln och kvadreringsreglerna Andragradsekvationer.
Lars Madej  Vad är omkrets?  Har jordklotet en omkrets?
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
Manada.se Geometrisk summa och linjär optimering.
Sannolikhet och statistik Tabell Används för att ge en bra överblick av svaren man fått in, datan. Består av rader och kolumner. Frekvens Är hur många.
Cirkelns omkrets och area. Vi går igenom de enklare begreppen om cirkelns omkrets - Omkretsen (O) i en cirkel är ett ”helt” varv. Radie(r) Diameter(d)
Du ska inom arbetsområdet lära dig att Tolka och förenkla uttryck med bokstäver Lösa enkla ekvationer Upptäcka och använda mönster och samband Skriva och.

D A B C Vems påstående stämmer? I bilden står talen 9, – 11 och 2 3
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
B D A C Vems påstående stämmer? A 5x + 10 = 5x – 10 B
Populärt brukar algebra ibland kallas för bokstavsräkning
D A C B Vems påstående stämmer? Här finns fem geometriska figurer.
Geometriska figurer Exempeluppgifter.
A C B D Vems påstående stämmer?
A C D B Vems påstående stämmer?
X 2.5 Problemlösning med ekvation
X 2.1 Algebraiska uttryck Kortets omkrets är: 3x + x + 3x + x = 8x
X 2.4 Ekvationer (V.L.) = (H.L.)
X Omkrets Olika fyrhörningar.
Kapitel 2, mattespananrna
C A B D Vems påstående stämmer?
Y 3.2 Cirkelns area A B C D E Aktivitet – cirkelns area
Y 3.1 Omkrets och area 9 cm2 Geometri i två dimensioner
4, 8, 12… är ett exempel på en talföljd.
Y 4.1 Algebraiska uttryck Teckna algebraiska uttryck
GRNMATC - KAP 2 ATT LÖSA PROBLEM.
Y 3.3 Volym och begränsningsarea
Y 3.6 Cylinder, kon och klot Cylinder
GRNMATC - KAP 2 ATT LÖSA PROBLEM.
Y 4.3 Uttryck med parenteser
A C B D Vems påstående stämmer?
xn + yn = zn Problemlösning Några enkla metoder
Y 5.3 Kombinatorik Kombinationer
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
Här finns fem geometriska figurer.
Det handlar om multiplikation
Presentationens avskrift:

C A D B Vems påstående stämmer? Alex väger a kg och Bodil väger b kg. Mellan de bådas vikter finns sambandet a – 0,1a = b. Är det något av påståendena som stämmer? Jag tror att Bodil väger 10 % mindre än Alex. C Bodil väger 10 kg mindre än Alex. A Fast man kan väl lika gärna säga att Alex väger 10 % mer än Bodil. D Det stämmer väl inte. Jag tror att Bodil väger 0,1 kg mindre än Alex. B

Vems metod är korrekt? Lös ekvationen 3x – 1 = 3 – 2(x – 1) – Vem har löst uppgiften korrekt? – Vilka fel har de andra gjort?

Fyrfältsproblem – kameler och dromedarer Beduinen Ali har både kameler och dromedarer. Sammanlagt har djuren 37 pucklar och 104 ben. En kamel har två pucklar och en dromedar en puckel. Hur många djur av varje slag har Ali?

Lösningsförslag Dromedarer Kameler Pucklar Ben 20 10 40 120 Fel Eftersom antalet ben är 104 är det sammanlagt 104 / 4 djur = 26 djur.  Dromedarer Kameler Pucklar Ben  Antag att det är x st dromedarer.  Då är det (26 – x) kameler.  20 10 40 120 Fel X + 2(26 – x) = 37 15 10 35 100 Fel X + 52 – 2x = 37 Ali har 15 dromedarer och 11 kameler 52 – x = 37 15 11 37 104 Rätt 52 – x +X = 37 + X 52 = 37 + X 52 – 37 = 37 – 37 + X Ali har 15 dromedarer och 11 kameler x = 15 Eftersom antalet ben är 104 är det sammanlagt 104 / 4 djur = 26 djur.  Man kan arbeta bakifrån på det här sättet:  Om alla djuren var dromedarer så skulle det vara 37 djur.  Om alla djuren var dromedarer så skulle antalet pucklar vara 26.  Men 4 ∙ 37 = 148 –> för många ben.  Med 33 dromedarer och 2 kameler så blir antalet ben 4 ∙ 35 = 140 –> för många ben.  Eftersom det är 37 pucklar sammanlagt är antalet kameler:   (37 – 26) = 11  På det här sättet kommer man så småningom fram till att det är 15 dromedarer och 11 kameler.  Antalet dromedarer är 26 – 11 = 15. 

Räkna och häpna – Repet runt jorden Tänk dig ett rep som läggs runt ekvatorn. Tänk dig sen att vi sätter upp ett rep på stolpar som är 1 m höga runt ekvatorn. Hur mycket längre är det yttre repet än det inre? A. Börja med att gissa hur mycket längre det yttre repet är. B. Räkna ut differensen så här: Kalla jordens diameter för d m. Det inre repet är lika långt som jordens omkrets. Teckna ett uttryck för hur långt det inre repet är. b) Teckna ett uttryck för diametern hos den yttre cirkeln. c) Teckna ett uttryck för längden av det yttre repet. d) Teckna ett uttryck för skillnaden i längd. e) Förenkla uttrycket. C. Hur mycket längre är det yttre repet än det inre? D. Hur bra stämde din gissning?

Lösningsförslag B. Vi kallar jordens diameter för d m. Det första repet är då π · d m.  Det andra repet står på 1 m höga stolpar.  Den cirkel som repet bildar har då diametern (d + 2) m.  Repets längd är π · (d + 2) m.  Skillnaden i längd uttryckt i meter är:  π · (d + 2) – π · d =  = π · d + π · 2 – π · d =  = π · 2 =  = 2π C. Det andra repet är 2π m ≈ 6 m längre än det första.

Resonerna och utveckla – rektangeltal och triangeltal Prickarna på bilderna i rutan ligger så att de bildar ett mönster i form av rektanglar. Antalet prickar bildar de så kallade rektangeltalen. De fyra första rektangeltalen är alltså 2, 6, 12 och 20. 1 Vilket rektangeltal kommer som nummer a) 5 b) 6 c) 7 2 Antalet prickar, det vill säga varje rektangeltal, kan skrivas som en produkt av två tal. Hur ser den produkten ut för rektangeltal nummer a) 1 b) 2 c) 3 3 Hur kan produkten skrivas för rektangeltal nummer a) 10 b) 100 c) 1 000 4 a) Teckna ett uttryck för det n:e rektangeltalet, det vill säga antalet prickar i figur n. b) Vilket är det 150:e rektangeltalet?

I den här rutan ligger prickarna i ett mönster i form av trianglar. Antalet prickar bildar de så kallade triangeltalen. De fyra första triangeltalen är alltså 1, 3, 6 och 10. 5 Vilket triangeltal kommer som nummer a) 5 b) 6 c) 7 6 Summan av de två första triangeltalen är 1 + 3 = 4. Summan av de två följande är 3 + 6 = 9. Fortsätt att bilda fler summor av två triangeltal som följer på varandra. Vad är gemensamt för alla summor? 7 Jämför de bilder som visar rektangeltal och triangeltal. a) Använd dig av bilderna eller försök på annat sätt teckna ett uttryck för det n:e triangeltalet, det vill säga antalet prickar i figur n. b) Vilket är det 250:e triangeltalet?

Lösningar a) 30 b) 42 c) 56 a) 1 · 2 b) 2 · 3 c) 3 · 4 a) n(n + 1) b) 150 · 151 = 22 650  5 a) 15 b) 21 c) 28  6 Summorna bildar så kallade jämna kvadrater.  1 + 3 = 4 = 22  3 + 6 = 9 = 32  6 + 10 = 16 = 42  10 + 15 = 25 = 52  osv    n(n + 1) 2 a) 7 b) 31 375 (tips räkna antalet prickar i respektive bild.)

Värdera och redovisa – New York Kristina och Erik åt middag på en restaurang i New York. Middagen kostade 61 dollar. De gav 15 % i dricks. En dollar var värd 8,65 kr. Hur många kronor kostade middagen med dricksen inräknad? Avrunda till tiotal.

– Vilken lösning är bäst? – Vilka brister ser du i de andra lösningarna?