Tunga och långa fordon Johan Ullberg johan.ullberg@trafikverket.se
Norden Finland Danmark Färöarna 76 ton och 25,25 m på hela vägnätet (2013) längd 34,5 m (2019) försök med ännu tyngre fordon. Danmark försök med 60 ton och 25,25 m på huvudvägnätet (2014) tankar finns på längre fordon, 34,5 m Färöarna Maximalt 56 ton och 18,75 m Danska försöket ska pågå till 2030 (dvs. i praktiken implementerat)
Norden (forts.) Norge Sverige Island 60 ton och 25,25 m på delar av vägnätet (2014). försök med tyngre fordon (74 ton) Sverige 74 ton på utvalt vägnät (2018) Utredning om längre fordon (34,5 meter) Island 44 och 49 ton, 25,25 m (gods inklusive fisktransporter) 32 ton och 22 m (betong- och grustransporter)
Övriga Europa Nederländerna Spanien Portugal 60 ton och 25,25 m på huvudvägnätet (2013) Försök planeras med 32,5 m långa fordon. Spanien 60 ton och 25,25 m på utpekat vägnät (2015) Försök pågår med 32,5 m långa fordon. Portugal 60 ton och 25,25 m på utpekat vägnät och för träprodukter (2006)
Resten av världen Argentina Brasilien Sydafrika 75 ton och 30,25 m (2014) Brasilien 74 ton (91 ton med max 60 km/h) (2017) Sydafrika 80 ton och 30 m om fordonet är godkänt via PBS I glesbefolkade områden 185 ton och 43 m. PBS = Performance Based Standards (PBS). Det är ett system som mera beskriver fordonen genom dess egenskaper i relation till infrastrukturen, än genom dess mått och vikt.
Resten av världen (forts.) Kanada 63,5 ton och 27,5 m Mexiko upp till 80 ton och 31 m på begränsat vägnät. Australien På visst vägnät 132 ton och 60 m
Diskussionsfrågor Det finns en generell trend mot tyngre fordon Hur påverkar detta våra vägar? Behöver vi nya tekniska lösningar? Borde vi ge rekommendationer?