De privata företagen i Östhammar sysselsätter 5689 personer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Företagsklimat Östhammar Företagsklimat ScandInfo Marketing Research, december 2010 Bakgrundsinformation om deltagande företagare (Procent)
Advertisements

TEMO Organisationsindex 2004 Riksförbundet BRIS T
30 – 18 – 11 – – 134 – 124 – – 76 – 75 – 62.
Att möta demografiska förändringar Initiativ för hantering av demografiska utmaningar Workshop 27 mars 2012.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Lokalt företagsklimat Eskilstuna. © Demoskop, december 2007 Antal anställda i företagen som har besvarat enkäten Eskilstuna.
Prognos över arbetsmarknadsutsikterna i Stockholms län
Sverige Företagsklimat Lokalt företagsklimat 2009.
Blekinge Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? Vilket speciellt resmål eller plats skulle ni helst åka till i Sverige.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Företagsklimatet i Vaggeryd Elisabeth Nilsson Regionchef Svenskt Näringsliv.
Uppföljning av beslut om begränsad subvention för ARB Thord Redman Avdelningschef.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Landstingen och regionerna i diagram och siffror Jämförelsetal för verksamhet och.
Sökning gjord
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING GÄVLEBORGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING VÄSTERBOTTENS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÖNKÖPINGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÄMTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Konjunkturen i Uppsala län Konjunkturläget kv Juni 2016.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Juni 2016.
Resultat grundkrav och prestationer 2015 PRIO-nätverket
Regional ojämlikhet i Sverige. En historisk analys KERSTIN ENFLO, EKONOMISK HISTORISKA INSTITUTIONEN LUNDS UNIVERSITET.
Lokalt företagsklimat, Karlstad Program Lena Melesjö Windahl Presentation av enkätundersökningen om det lokala företagsklimatet i Karlstad.
Hur är företagsklimatet i Sölvesborg?. Lokalt företagsklimat Handlar om förutsättningar för företagande Vi definierar företagsklimatet som summan av de.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. april 2016 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Jonas Eriksson:
Företagarpanelen – Q4, 2009 NOVEMBER 2009 Kronobergs län.
Lokalt Företagsklimat Ranking Vad är företagsklimat och varför mäter vi det? Lokalt företagsklimat handlar om förutsättningar för företagande Lokalt.
Företagarpanelen – Q4, 2010 NOVEMBER 2010 Östergötlands län.
Extra Företagarpanel September 2010 Hela Sverige September 2010.
Vad är företagsklimat?. Om rankingen 2016 Rankingens olika delar Företags- klimat 2016.
Arvika Alla enkätfrågor för Arvika kommun 1 Företagarnas betyg sätts på skalan: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra.
Antal olyckor januari-juni *2014 jämfört med medelvärde år **2015 jämfört med medelvärde år ***2016 jämfört med medelvärde år LänMedelv.
Företagarpanelen – Q3, 2008 Augusti 2008 Jönköpings län.
Företagsklimatet i Oskarshamns kommun
Sveriges största näringslivsorganisation
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Psykisk hälsa och ohälsa: ett tudelat uppdrag
Lokalt företagsklimat Värmland 2017
NOVEMBER 2010 Kronobergs län
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2016
Konjunkturläget 2016 kv4 i Stockholmsregionen
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Konjunkturen i Uppsala län kv Mars 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Antal olyckor januari-november
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Lokalt företagsklimat Ödeshög
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Lokalt företagsklimat Söderköping
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Lokalt företagsklimat Nyköping
Antal olyckor januari-december
Organisationskonsulter
Företagsklimatet i Värmlands län/Årjäng 2018
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Månadsstatistik till och med april 2017
åkermarkspriser Helår 2016
Regionala Strama Västra Götalandsregionen
Åkermarkspriser helår 2013
Förgröningsrådgivning

Presentationens avskrift:

De privata företagen i Östhammar sysselsätter 5689 personer. Det ger varje år skatteintäkter på 1,4 miljarder. Det motsvarar 10340 förskoleplatser eller 62389 förlossningar. Varför är det viktigt att kommunerna arbetar med det lokala företagsklimatet? Bilden visar företagens välfärdsavtryck, det vill säga hur många personer företagen i varje kommun sysselsätter, vad det motsvarar i skatteintäkter och vad det i sin tur motsvarar i antal förskoleplatser eller sjuksköterskor. Den första delen visar antal förvärvsarbetande (nattbefolkning) i respektive kommun/län år 2016. Källa: SCB Skatteintäkter räknas fram med hjälp av lönesummor (exkl. arbetsgivaravgift) för dagbefolkningen i privat sektor 2016 multiplicerat med schablonbelopp för inkomstskatter och arbetsgivaravgifter. Till detta adderas schablon för bolagsskatt multiplicerat med antal anställda i privat sektor för dagbefolkningen. Källa: SCB Kostnaden per förlossning är det nationella genomsnittet för vaginal förlossning 2014 (23 071 kronor). Källa: SKL Kostnaden per förskoleplats är det nationella genomsnittet per förskoleplats 2016 (139 200 kronor). Källa: Skolverket www.foretagensvalfardsavtryck.se

Starkare ekonomisk tillväxt i län med bra företagsklimat Grupp 1= fjärdedel län med bäst företagsklimat Grupp 4 = fjärdedel län med sämst företagsklimat Årlig procentuell ökning av BRP-volym, genomsnitt 2005-2015 Sammanfattande omdöme på det lokala företagsklimatet, genomsnitt 2005-2015 Varför är det viktigt att kommunerna arbetar med det lokala företagsklimatet? Starkare ekonomisk tillväxt i län med bra företagsklimat I den här bilden är Sveriges län indelade i fyra grupper, sorterat efter det genomsnittliga sammanfattande omdömet i respektive län. Grupp 1 representerar den fjärdedel län med bäst sammanfattande omdöme och grupp 4 representerar den fjärdedel län med sämst sammanfattande omdöme under perioden 2005-2015. Grupp 1: Jönköping, Kronoberg, Halland, Stockholm och Skåne Grupp 2: Värmland, Västra Götaland, Uppsala, Östergötland och Dalarna Grupp 3: Södermanland, Kalmar, Örebro, Västernorrland och Västerbotten Grupp 4: Västmanland, Blekinge, Jämtland, Gävleborg, Norrbotten och Gotland   Bilden visar att den genomsnittliga ekonomiska tillväxten i den fjärdedel län med sämst företagsklimat uppgick till 0,6 procent per år, vilket kan jämföras med en genomsnittlig ekonomisk tillväxt på 1,8 procent per år i den fjärdedel län med bäst företagsklimat under perioden. Vi ser alltså en starkare ekonomisk tillväxt i de län med ett bra företagsklimat. Med ekonomisk tillväxt menas den årliga procentuella förändringen i bruttoregionalprodukten (BRP) som varje år tas fram av SCB. Källa: SCB och Svenskt Näringsliv BRP = bruttoregionalprodukt

Lokalt företagsklimat 2018 Östhammar Om undersökningen i Östhammars kommun Lokalt företagsklimat 2018 Östhammar Metod: webbenkät, postal enkät och telefonintervjuer under perioden januari-april 2018 Primär målgrupp: Företag med minst en anställd (631 i Östhammars kommun) Antal svar från företagare: 102 (56%*) Genomfört av Demoskop på uppdrag av Svenskt Näringsliv Publicerades 15 maj 2018 *Sverigesnitt 49% Bilden visar bakomliggande fakta till undersökningen av det lokala företagsklimatet 2017.   Antal företag med minst en anställd kommer från SCB:s Företagsregister och visar antal arbetsställen tillhörande aktiva företag med minst en anställd 2016. Med aktiva företag menas samtliga juridiska och fysiska personer som är registrerade för moms, F-skatt eller som arbetsgivare. Vilka ingår i undersökningen? Samtliga ordinarie ledamöter i kommunfullmäktige ingår i undersökningen. Kontaktuppgifter levereras från Valmyndigheten till Demoskop. För företagen låter Svenskt Näringsliv Statistiska centralbyrån (SCB) ta fram ett urval utifrån kommunens storlek som levereras till Demoskop. I kommuner med färre än 50 000 invånare och färre än 1 200 företag/arbetsställen är huvudregeln att vi skickar ut 200 enkäter, förutsatt att det finns så många företag i populationen. I kommuner med antingen fler än 50 000 invånare och/eller fler än 1 200 företag/arbetsställen skickar vi enkäter till 400 företagare. I Malmö och Göteborg skickas 600 enkäter och i Stockholms stad 1200 enkäter. Populationen utgörs av samtliga privata företag med huvudkontor i kommunen, förutsatt att de har en omsättning på minst 300 000 kronor (i de kommuner som får 400 enkäter eller mer är omsättningskravet 500 000 kronor). Från populationen dras ett slumpmässigt urval stratifierat utifrån storleksgrupperna 0, 1-4, 5-9, 10-25, 26-200 och 201+. I första hand skickas enkäterna till Svenskt Näringslivs medlemsföretag och i andra hand till företag som inte är medlemmar i Svenskt Näringsliv. Vanligt är att ungefär två tredjedelar av urvalet består av medlemsföretag och en tredjedel av företag som inte är medlemmar i Svenskt Näringsliv. Arbetsställen med huvudkontor i en annan kommun ingår också i populationen förutsatt att de har minst 25 anställda. För urvalsgrupperna enmansföretag och arbetsställen har vi satt ett tak på att de maximalt var för sig får utgöra 10 procent av det totala urvalet, förutsatt att inte företagsstrukturen kräver fler för att uppnå urvalet. Svarsfrekvensen är framräknad utifrån nettourvalet, dvs. borträknat för till exempel nedlagda företag och företag utan verksamhet i kommunen. Östhammar 3

Deltagande företag 4 Antal anställda Bransch % Bilden visar fördelning på antal anställda och bransch bland de deltagande företagen i kommunen. Endast branscher med mer än 7 svar redovisas. Östhammar 4

Deltagande företagare Kön Ålder Bilden visar fördelning på kön och ålder bland de deltagande företagen i kommunen. Östhammar 5

Kontakter med kommunen senaste året Företagare i % Bilden visar de vanligaste kontakterna företagen har haft med kommunen jämfört med Sverigesnittet i fallande ordning på kommunnivå. Flera svar möjliga. Östhammar 6

Vad gällde kontakten med kommunen? Företagare i % Bilden visar de vanligaste ärendena vid företagens kontakter med kommunen jämfört med Sverigesnittet i fallande ordning på kommunnivå. Flera svar möjliga. Företag som svarade ”Ingen kontakt” på frågan om kontakter med kommunen är exkluderade från den här enkätfrågan. Östhammar 7

Sammanfattande omdöme på företagsklimatet i kommunen – Uppsala län Bilden visar snittbetyg på sammanfattande omdömet om företagsklimatet i kommunen 2018 för samtliga kommuner i länet. Skala: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra 6 = Utmärkt Östhammar

Alla enkätfrågor för Östhammars kommun Enkätfråga Betyg 2018 Jämfört med Sverige Jämfört med 2017 Toppkommun Sammanfattande omdöme 3,0 -0,4 +0,1 Munkfors 4,6 Allmänhetens attityder till företagande 3,7 -0,2 +/- 0 Danderyd 4,7 Konkurrens från kommunens verksamheter 3,6 -0,3 Ydre 5,2 Skolans attityder till företagande +0,3 Markaryd 4,5 Företagens egna initiativ 3,4 Medias attityder till företagande 3,3 Ale Kommunpolitikernas attityder 3,2 +0,2 4,8 Tjänstemännens attityder Vägnät, tåg och flyg 2,9 Sundbyberg 4,9 Tele- och IT-nät 2,8 -0,9 Landskrona Tillämpning av lagar och regler 4,2 Dialog med kommunledningen Kommunens information 2,7 -0,1 Service till företagen 4,3 Upphandling 2,6 +0,4 Kävlinge 3,8 Tillgång till medarbetare med relevant kompetens 3,5 Bilden visar samtliga enkätfrågor i fallande ordning med högst betyg överst och lägst underst (Sammanfattande omdöme visas alltid överst). Betyg över nivån för ”Bra” ligger ovanför grön linje och betygen under nivån för ”Godtagbart” ligger under röd linje. Betygen jämförs dels med Sverigesnittet och dels med förändring från föregående år. Grön ruta indikerar över Sverigesnittet eller positiv förändring. Röd ruta indikerar under Sverigesnittet eller en negativ förändring jämfört med föregående års mätning. Företagarnas betyg sätts på skalan: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra 6 = Utmärkt Östhammar 9

Potential för ökad konkurrens Nytt för i år Potential för ökad konkurrens Nytt för i år Bedriver din kommun eller kommunala bolag verksamhet som ditt företag skulle vilja utföra? Östhammar

5 exempel på verksamheter som skulle kunna utföras i privat regi Nytt för i år 5 exempel på verksamheter som skulle kunna utföras i privat regi Nytt för i år Jourverksamhet, Fastighetsservice bla Lokalvård mm Projektledning inom bygg och teknik Snöröjning måleri och golv Dessa 5 exemplen på verksamheter är slumpmässigt utvalda bland svaren i kommunen. Samtliga svar presenteras i separat lista.  

Fem rekommendationer till Östhammars kommun Snabbare handläggning Bättre dialog med kommunen Ökad förståelse Fler bostäder Förbättrad infrastruktur & IT Bilden visar de 5 mest prioriterade områdena i kommunen för att förbättra det lokala företagsklimatet, utifrån företagens svar (flervalsfråga). Östhammar 12

Kontakt SVENSKT NÄRINGSLIV UPPSALA LÄN Läs mer på www.foretagsklimat.se Rankingsläpp 2 OKTOBER SVENSKT NÄRINGSLIV UPPSALA LÄN Bangårdsgatan 13 753 20 Uppsala Regionchef: Anna-Lena Holmström www.svensktnaringsliv.se/uppsala