TÄNK NYTT OCH TÄNK STORT!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Metodstöd.
Advertisements

Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
Arne Ritari-stiftelsen Utbildning 1 Arne Ritari–stiftelsen rs Stiftelsens syfte, administration, verksamhetssätt och utveckling
Betydelsen av nyklubbildning EX-545A.SW. 2Lions Clubs InternationalBetydelsen av nyklubbildning Varför är nyklubbildning viktigt? •Att förnya och öka.
Vad innebär val av vårdenhet?
DI21 Mål Vilja Våga Verka Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia 1.
Välkomna till en träff om LEO. •Ge möjlighet till ungdomar att få en aktiv fritid. •Få ett intresse för Lions bland unga. •Få in yngre medlemmar i lionrörelsen.
Intervju inför ViV-projektet.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Att tillsammans påverka!
Zonordförandens roll Lions Clubs International Utbildning för zonordförande.
4.OMC Areamöten hösten 2009 Anna Hedin Vice guvernör.
SKYDDSNÄT BEHÖVS. BLI MEDLEM. Medlemsvärvning 2015.
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
LEOKLUBBPROGRAMMET Genom hjälpinsatser utvecklas ungdomar personligt och yrkesmässigt, upplever kamratskap och får möjlighet att göra sina hemorter till.
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.
Idéstuga – samla en grupp med både nya och gamla medlemmar och ta tillsammans fram förslag på nya aktiviteter.
Reviderat och sammanställt av Finn L Bangsgaard Att vara Klubbpresident.
Introduktion Steg 1. Lions Clubs International 1,35 milj medlemmar klubbar 206 länder och geografiska områden Sverige medlemmar.
Introduktion. Lions Clubs International 1,35 milj medlemmar klubbar 206 länder och geografiska områden Sverige medlemmar 500.
Välkomna till en träff om LEO. Ge möjlighet till ungdomar att få en aktiv fritid.Ge möjlighet till ungdomar att få en aktiv fritid. Få ett intresse för.
Klubbfunktionärer. Ledarskap Ansvar Krav Befogenheter Deltagande i möten –Zon, distrikt, multipeldistriktet Representation.
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Överlämning Distrikt 21. MÅLET med överlämning Zontas mission Zontas vision Conviction Commitment Courage.
Innan du börjar För mer hjälp kontaktar du klubbens IT-ordförande eller avdelningen Electronic Learning via e-post: Denna presentation.
Välkommen. Föreningens utvecklingsområden Föreningsidé Vision – Mål - Policy Struktur Kommunikation Materiella resurser Medlemmar.
Hjälparbete på riktigt! Projektorienterad medlemsvärvning.
1 Avsnitt 3: Leoklubbens administration. 2 Leoklubbens organisationsavgift Leoklubbens årsavgift Leoklubbens medlemsavgift Leoklubbprogrammets avgifter.
9/25/2016 Föräldraenkäten 2015 Förskola Munkebo. 9/25/ Vilken avdelning går ditt barn på? Munkebo 1.Diamanten68 (60%) 2.Juvelen46 (40%)
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
1 Avsnitt 4: Leoklubbmedlemskap. 2 Potentiella nya leomedlemmar bör uppfylla följande kvalifikationer: Måste vara i rätt åldersgrupp för Alpha (12-18.
Hjälparbete på riktigt! Projektorienterad medlemsvärvning.
HuFF – visionen som blev verklighet. 1) Att verkligen bli hela kommunens gemensamma elit- /representationslag och 2) Att vara en plattform för att samordna,
Medlemsenkät Vilka frågor tycker du är viktigast att Vårdförbundet arbetar med Inriktningsmål och operativa mål vårdförbundet avd Gävleborg
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
Stresshantering och säljplanering
Inner Wheel Sverige Byte av IT system
RAPPORT OM MEDLEMSTAPP OM MEDLEMMAR SOM LÄMNAR SPF SENIORERNA OCH VAD SOM KRÄVS FÖR ATT VINNA TILLBAKA DEM WEBBUNDERSÖKNING , SEPTEMBER
Älskade barn i skolan Ett EU projekt medfinansierat av
Lokalbokning i Outlook
Lokalbokning i Office 365 Falkenbergs kommun
Inspiration och idéer från klubbkonvent 2017
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Ingemar Karlsson Jan-Åke Rispling LC Askersund LC Karlsborg
Svenska som andraspråk 3
X-mottagningen: Väntetider 2001
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Förbundets arbete efter klubbkonventen 2017
Ingemar Karlsson Jan-Åke Rispling LC Askersund LC Karlsborg
Demokrati och din medievardag. Om filterbubblor
Detta är havsplanering
Detta är havsplanering
Det är spännande för Lions Clubs International att kunna sprida ett nytt utmärkelseprogram som belönar lionmedlemmar som hjälper vår organisation att växa.
Huvudföreningens uppgift är att
Här kommer vi att titta lite på hur vi vill arrangera JSM i framtiden, då vi har upptäckt att det är väldigt få klubbar som är intresserade av att ta sig.
”Valberednings- seminarium”
Hej! Vad roligt det ska bli att ha ett Tupperwareparty tillsammans med dig och dina vänner. Här kommer lite mer om det vi har pratat om.   Datum och klockslag.
Hej! Vad roligt det ska bli att ha ett Tupperwareparty tillsammans med dig och dina vänner. Här kommer lite mer om det vi har pratat om.   Datum och klockslag.
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Medlemsundersökning 2016.
Min vardag som handläggare
Hej! Vad roligt det ska bli att ha ett Tupperwareparty tillsammans med dig och dina vänner. Här kommer lite mer om det vi har pratat om.   Datum och klockslag.
SEKRETERAREN skall: Ingår i klubbstyrelsen och har som sina främsta ansvarsområden i klubben att: (uppgifterna kan variera mellan respektive klubb)
Hej! Vad roligt det ska bli att ha ett Tupperwareparty tillsammans med dig och dina vänner. Här kommer lite mer om det vi har pratat om.   Datum och klockslag.
ZO i distrikt 101-SM VAD HÄNDER NU??? ZON-MÖTEN
Förbättra klubbkvalitet
Tips för bättre kommunikation
Distrikt 2370 Presidentutbildning – PETS 2019 PDG Anna König.
[Infoga klubbens namn här]
Presentationens avskrift:

TÄNK NYTT OCH TÄNK STORT! Idag har vi mer fritid men också större utbud av fritidssysselsättningar. Lions konkurrerar med allt annat, och vice versa.

Vi väljer det som ger oss mest utbyte och värde för de pengar och den tid vi lägger ner…….

men ……. Lions ger dig kamrater med liknande intresse. Lions ger dig tillfredsställelsen i att hjälpa andra.

Trivsel är så klart något du och dina klubbmedlemmar skapar tillsammans.

Visa att ni är stolta över klubben och era insatser! Sprid budskapet om att klubben är viktig, eftersom den genomför insatser i samhället. Delta i de evenemang som genomförs i samhället. Sälj in budskapet om Lions hos politikerna

Vid nyrekrytering Ta in yngre medlemmar i grupp och tillåt längre frånvaro pga yrke, barn, familj osv. Yngre medlemmar kanske bara kan ställa upp vid helgaktiviteter. Helt OK! Deltagandet ökar automatiskt i takt med att barnen växer upp.

Fråga dem som har svarat att ”de vill bli medlemmar senare” när det passar dem att bli kontaktade igen. Om du får svaret ”kanske” eller ”inte just nu” måste du komma ihåg att senare följa upp med dessa personer! Bjud in dem som har svarat ”kanske” till klubbmöten och serviceaktiviteter, så att de kan se vad klubben gör!

Information till nya (och ”gamla”) medlemmar. Omfattande och saklig information om Lions historia och vad Lions är idag till nya medlemmar är ett mycket viktigt steg i rekryterings- och utvecklingsprocessen. Glöm inte bort att uppdatera ”äldre” medlemmar om Lionsnyheter och om historiken om Lions

Var synliga! Sprid information om Lionklubben i de informationspaket som sänds till nyinflyttade personer. Fråga även lokala företag om att få informera om klubben i deras skyltfönster motsvarande

Det är viktigt att Lionsinformation ges till nya medlemmar. Informationen bör omfatta Lions historik och vad Lions gör runt om i världen, och att den genomförs snarast möjligt efter intagningsceremonin, för att därmed lägga grunden till ett livslångt medlemskap.

I samband med ett planerat informationsmöte för allmänheten finns det olika sätt att presentera Lions och klubben. Till exempel: Bjud in potentiella medlemmar och anhöriga för att träffas över en kopp kaffe med tilltugg och att LP och andra klubbmedlem informerar på ett personligt sätt. (bildunderlag finns på nätet)

Att “sälja” klubben …… Varje lionsklubb bör ha minst sex grundläggande kännetecken. Desto starkare dessa kännetecken är en del av klubbens verksamhet, desto mer framgångsrik kommer klubben att vara och desto mer tillväxt kommer klubben att uppleva. Dessa kännetecken kan vara det mest effektiva sättet att ”sälja” din klubb.

Ett större serviceprojekt som involverar alla medlemmar i klubben och som har stor positiv påverkan i det område där projektet genomförs. 2) En större insamlingsaktivitet som människor i samhället kan delta i och donera medel till. Kan exempelvis vara Världens Barn

3) Ett starkt PR-program som tillhandahåller fortlöpande kommunikation mellan klubbmedlemmarna samt mellan klubben och samhället. (Informera om Lions hemsidor) 4) Välorganiserade, intressanta, informativa och produktiva klubbmöten.

5) En känsla av laganda, samarbete och tillhörighet mellan klubbmedlemmarna. 6) Ett effektivt program för medlemstillväxt, medlemsutveckling och retention*/, vilket omedelbart informerar och involverar medlemmarna samt fortsätter att stödja deras utveckling under deras år av service. */ Retention ~ Stäng bakdörrarna och behåll medlemmarna

En produktiv och effektiv klubb som är synlig i samhället och som uppfyller sina mål gällande service säljer sig nästan själv till potentiella nya medlemmar. Det gäller således att synas på ett positivt sätt

Här följer tips…… STYRELSEN: Hur klubbens medlemskommitté och alla andra kan hjälpa till och hur man kan planera sitt arbete under året. STYRELSEN: Presidenten ska, i samråd med MO, ha tagit fram ett mål på hur många nya medlemmar som skall tas in under året Målet skall klargöras för klubbmedlemmarna, i samband med uppstarten av nya verksamhetsåret

MEDLEMSKOMMITTÉN Kommittén får en uppgift av Presidenten hur många nya medlemmar som de ska ta in under året. Lämpligt antal personer i kommittén är minst 2 st och max 5 st (beroende på ansatta mål och klubbstorleken)

Mål i klubben detta verksamhetsår: Välja in minst tre (3) nya och yngre medlemmar, gärna kvinnor och nysvenskar. Behålla medlemmar, de unga och de gamla, med rätt inställning. Diskutera: VAD ÄR RÄTT INSTÄLLNING?

Ta in förslag på namn på ev. nya medlemmar under första månadsmötet Titta på grannar, arbetskamrater, barn, bekanta Skaffa en pärm med namn och telefonnummer, mailadresser mm till presumtiva Lions.

Ta inte för givet att en person inte vill bli medlem. Fråga bara! Ta inte för givet att en person inte vill bli medlem. Genom att inte fråga har du fått ett ”nej” utan att ens ha ställt frågan! Om varje klubbmedlem frågar en (1) medborgare blir resultatet helt OK.

Riktad marknadsföring Riktad marknadsföring innebär att söka upp och kontakta en särskild grupp människor för att erbjuda dessa att bli medlemmar i din klubb eller att bilda en egen klubb. Ett tips: Be att få närvara vid olika gymnasieinformationer (lämna info om LEO)

Exempel på intressegrupper som kan ”bearbetas”: • Företagare • Ungdomsgrupper • Pensionärer • Etniska eller kulturella grupper • Idrottsklubbar • Föräldragrupper • Pensionärsgrupper • Husvagnsklubbar • Fotoklubbar Nysvenskar Skolor • Kooperativ • Media • Jordbrukare • Bokklubbar • Schackklubbar • Bilklubbar • Yrkesorganisationer • Båtklubbar • Hantverksgrupper

Att rekrytera nya medlemmar till klubben är alla medlemmars ansvar och därmed styrka. Det är även allas ansvar att se till att alla ”gamla” klubbmedlemmar trivs i klubben och ”hindrar” dem att lämna klubben.

Det är viktigt att medlemsordföranden tittar över vilken medlem som kan tänkas vara lämplig att bli: Styrelsemedlem i klubben ZO (börja som vZO) Distriktsstyrelseledamot