En undersökning av kaffedrickande som social interaktion Kaffepaus En undersökning av kaffedrickande som social interaktion
Frågeställning & Hypotes De flesta personer går till kaffemaskinen i grupp för att köpa kaffe. Det är fler personer som går till kaffemaskinen enskilt på morgonen och fler som går i grupp runt lunchtid.
Metod Observation 8-17 (onsdag), 8-13 (torsdag). Notering av besökares ankomsttid och om de tillhörde en grupp eller inte. Definition av en grupp: - 2 eller fler personer - Gruppen måste vara bildad innan de anländer vid kaffemaskinen Minst en person i gruppen (eller den enskilda personen) måste haft avsikten att köpa kaffe Avsikt: Gått fram till maskinen för att köpa kaffe oavsett om köpet genomfördes eller ej
Resultat
Observation och reflektion Det är fler människor som går till kaffemaskinen enskilt än i grupp. Oftast går människor till kaffemaskinen på förmiddagen (Speciellt runt kl. 10:00). Externa faktorer: Tekniska problem Schema Årstid & väder Bias: Definition av en grupp Begränsad tid