Dialogmöte BtB Kultur och fritid 2013-10-14.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

E-handel i Kungsbacka kommun Vår modell och syn på elektronisk handel
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Maximo Användarmöte hösten 2005 Från behov till betalning
Kort Proceedo presentation
Affärsintegration och Asset Management
IT-dagen 22 nov 2006 Elektronisk inköps- och fakturahantering Projektledare
BUP Budgetering, Uppföljning, Prognostisering. Projektet Bill Andersson Analys av verksamhetens informationsbehov.
Elektronisk fakturahantering
IM fakturahantering Bildspelet rullar automatiskt Du har fått ett mejl
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Att få rätt saker att hända
Elektronisk inköps- och fakturahantering LUPIN
BILDA + SENSUS SENSUS + BILDA. Beslut och vision Utgångspunkter för en vision -att möta en omvärld i förändring -tillsammans är vi så mycket mer -utgångspunkter.
Inköp Processen Direktleveranser Behov Beställningspunkt Larmlista
Ändamålsenlig drift KTH den 23 oktober Bakgrund och syfte »Ändamålsenlig drift är ett delprojekt inom Förnyad förvaltning som har till uppgift att.
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Affärssystemet SystemQ Attestering av leverantörsfakturor.
Tidplan omställningsarbete 2014
Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Håkan Skyllberg, BDO Direktionens säkerställande av IT- säkerhetsskyd d PROTOKOLLSBILAGA C Fullmäktiges protokoll ,
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Nytt ekonomisystem i Malmö stad
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Projektledare Agneta Sjöfors
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Handlingsplan för utveckling av exploateringsprocessen Ansvar och befogenheter I exploateringsprojekt Utkast 3 Exploateringsgruppen /Susanne Ek.
Utformningsprinciper Beställning till betalning i Winst Användare, Grupper och Roller Version A
Uppstartsmöten budget Grupp 1-4 Oktober 2012 NEKKtarinen, Intraservice.
Central Utbildning, pass 2 Beställning till betalning i Winst Version Komplettera med info om ordermatchningsrutin när denna lyfts ut till förvaltningarna.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Planerings- och uppföljningsprocessen kopplat till vår styrmodell
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Detta bildformat är den första bilden i presentationen
Analysera, justera och fastställa
Årsklocka SAM (systematiska arbetsmiljöarbetet) jan feb mar apr maj
Projekt Gränslös Räddningstjänst i GR
Gemensam tentamenshantering vid SLU:s huvudorter
Inköpsprocessen Tack för att jag får komma hit.
Banarbets- processen.
Förstudie Friluftslivets år 2020
Elsmart Solutions.
Beställarträff Äldreomsorg
Projekt Processhantering
INFORMATIONSSÄKERHETSPROGRAM 2020
Tidsplan.
Inköpsanalys – att nå inköpsmognad
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Äldreomsorg samt Hälso- och sjukvård
Välkommen Utbildning Winst för beställare
Ny version Gasell version Januar 2019 | Title of Presentation.
Leverantörsfakturor GAS
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
ViP - uppdrag Mars 2015.
Intern styrning och kontroll
Inledning Gasell Version 7 Nyheter i korthet Kontering & Attestering
Statusrapport införande
Dialogmöte BtB Utbildning
Presentation av antal spelande par år 2017
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Individ- & familjeomsorg samt funktionshinder
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

Dialogmöte BtB Kultur och fritid 2013-10-14

Syftet med möte Beskriva det nya arbetssättet – BtB i Winst 2.0 Föra en dialog om inköpsorganisationen inom sektorn. Hur går vi vidare? Min och pers tanke med presentationen: att försöka tydliggöra och förklara 1. rollerna 2. de två olika huvudflödena (beställning/betalning) 3. knyta samman rollerna med flödena, alltså vem gör vad i vilket flöde? Presentationen är därför utformad enligt följande princip: först presenter en bild av det översiktliga flöden/rollerna och att i nästa bild bygga på med mer detaljerad information. Bild: 3 . Hur vi gör idag 4 . Vad är Btb, vilka är nyttorna? 5. Hur vi ska göra i framtiden - Flöden (översiktligt och i generella termer) 6 . Vem ska göra vid – Attestuppbyggnad och dess koppling till de olika roller (översiktligt och i generella termer) 7-8. Förklara beställningsflödet mer ingående och koppla det till rollbeskrivningen i Winst (bild 8 – konkret exempel från sektorn) 9 . Förklara faktura flödet mer ingående utifrån de 3 flödestyperna. 10-12 . Respektive fakturaflödet kopplas till de olika rollerna. 13. Uppdraget som inköpsspecialist BtB? 14. Tidplan 15. Dialog – hur ska beställarorganisationen se ut i er sektor? NEKK BtB |Dialogmöte

Hur beställer och betalar vi idag? Behov av Material/Varor Måltids-beträde Bibliotekarie Adm. Gasell Chef NEKK BtB |Dialogmöte

Beställning till betalning – Vad innebär förändringen och vad är nyttan? Ett systemstöd som ersätter dagens Winst samt Gasell Vad är nyttan/effekten? Enklare att följa lagar och policys Enklare att beställa rätt produkt av rätt leverantör Winst 2.0 Vad innebär förändringen? Gasell ersätts med Winst fakturahantering. Detta betyder att att inköp och fakturahantering hanteras i samma system – Winst 2.0. Nya kommungemensamma processer, regelverk och arbetssätt för beställning och fakturahantering införs i Stadens alla förvaltningar. Projektet har uppdrag att utforma en ny förvaltarorganisation för beställning till betalning tillsammans med SLK, UHB och IS. Detta för att hantera support samt säkra fortsatt förvaltning och utveckling av system och processer. Projektet omfattar endast Stadens förvaltningar! Vad är nyttan/effekten? Ökad trygget: Ökad avtalstrohet. Beställa rätt produkt av rätt leverantör. System och processer hjälper oss att följa lagar och policys (t ex LOU, inköpspolicy) Alla beställningar attesteras innan de skickas till leverantör, vilket ger ökad kontroll över inköpen Tidsbesparing: Effektivare processer med smartare systemlösningar (t ex automatisk matchning som gör att fakturor ej behöver hanteras om fakturan stämmer överens med beställning) Tiden som läggs på fakturahantering minskar. Tidsbesparingen gör att vi kan omfördela tiden till andra, värdeskapande aktiviteter. Tydlighet i roller och ansvar Förbättrad styrning och uppföljning Bättre överblick och möjlighet till effektiv analys genom en sammanhållen process- och systemlösning Tillgång till data på ett ställe. (Idag har vi både Gasell och Winst, och nästan alla inköp görs dessutom utanför Winst) Kostnadsbesparing: Lägre kostnader för inköp och fakturahantering tack vare bland annat en högre avtalstrohet, som ger oss bättre priser. Tydliga processer som säkerställer att vi betalar fakturor i tid och undviker dubbeljobb, påminnelser och dröjsmålsräntor NEKK BtB |Dialogmöte

Från beställning till betalning - flödesbeskrivning 1-3 Fakturaflöden Fakturor Beställningsflöde Fakturaflöde 1 Skapa och kontera beställning Attest av beställning Ankomst-hantering Matchning mot beställning/order/ leveranskvittens Klar-markerad faktura Betalning 2 Vad ska vi göra? Matchning mot abonnemang Leverans-kvittens 3 Granska och kontera Attest Övergripande om det olika flödena, att det finns två typer av flöden. Varje steg i flödet är kopplat till en de olika rollerna. NEKK BtB |Dialogmöte

Vem gör vad i beställnings- och fakturaflödet? Måltids-beträde Chef Beslutsattest Bibliotekarie Betalning Betalningsattest Kontrollattest Den som beställer, leverans-kvitterar och/eller granskar faktura. Kan ske vid olika tillfällen – både före och efter beslutsattest. Görs av den som attesterar beställning och/eller faktura. Attestant styrs utifrån ansvar och beslutsattestant kan inte vara samma som kontrollattestant. Görs av den som verkställer betalningen. Görs i Horisonten för samtliga förvaltningar. Förklara attestbegreppet – klargör skillnaden NEKK BtB |Dialogmöte

Beställningsflödet Fakturor Skapa och kontera beställning 1-3 Fakturaflöden Fakturor Fakturaflöde Skapa och kontera beställning Attest av beställning Ankomst-hantering 1 Matchning mot beställning/order/ leveranskvittens Klar-markerad faktura Betalning Vad ska vi göra? 2 Leverans-kvittens Matchning mot abonnemang 3 Granska och kontera Attest NEKK BtB |Dialogmöte

Roller i beställningsflödet Skapar och konterar beställningen Kontrollattest Attesterar beställning Beslutsattest Leverenskvittens Leverans-kvittens Attest av beställning Skapa och kontera beställning Chef Måltids-beträde -beställare Måltids-beträde -beställare Extra leveranskvitterare Kan leveranskvittera Anders beställning Kontrollattest Attest – Anna måste bli chef (budgetansvar) NEKK BtB |Dialogmöte

Fakturaflödet 1-3 Fakturor Ankomst-hantering Beställningsflöde 1 Skapa och kontera beställning Attest av beställning Ankomst-hantering Matchning mot beställning/order/ leveranskvittens Klar-markerad faktura Betalning 2 Vad ska vi göra? Matchning mot abonnemang Leverans-kvittens 3 Granska och kontera Attest NEKK BtB |Dialogmöte

Flöde 1 – Attest av beställning med matchning mot faktura Betalningshantering (Intraservice, Horisonten) Flöde 1 – Attest av beställning med matchning mot faktura Formaliakontroll Beställare Skapa Beställning Elektronisk rekvisition Kontering (Skicka) Kontrollattest Attest av Beställning (Godkänn) Beslutsattest Beställare Leverans- Kvittens Kontrollattest Betalnings Godkännande Betalningsattest Faktura ankomst Automatisk Matchning OK Vara/tjänst levereras Måltidsbeträde Chef Måltidsbeträde Användare kan genom att använda funktionen Ange annan granskare och Skicka för extra kontroll avvika från det som beskrivs som huvudflöde för fakturor. Styrs av ”Ansvar” i kontering Beställare och beslutsattestant alltid olika personer NEKK BtB |Dialogmöte

Flöde 2 – Automatisk ordermatch ej OK Betalningshantering (Intraservice, Horisonten) Flöde 2 – Automatisk ordermatch ej OK Formaliakontroll Beställare Avvikelsehantering Granskning av faktura (Acceptera) Kontrollattest Attest av Faktura (Acceptera) Beslutsattest Beställare Skapa Beställning Elektronisk rekvisition Kontering (Skicka) Kontrollattest Attest av Beställning (Godkänn) Beslutsattest Beställare Leverans- Kvittens Kontrollattest Faktura ankomst Automatisk Matchning/ Slutkontroll Ej OK Betalnings- Godkännande Betalningsattest Vara/tjänst levereras Måltidsbeträde Chef Måltidsbeträde Måltidsbeträde Chef Styrs av ”Ansvar” i kontering Automatisk Matchning OK NEKK BtB |Dialogmöte

Flöde 3 – Faktura utan order - ”Vild” faktura Betalningshantering (Intraservice, Horisonten) Flöde 3 – Faktura utan order - ”Vild” faktura Formaliakontroll Fakturagranskare Granskning/ Kontering av faktura (Acceptera) Kontrollattest Attest av Faktura (Acceptera) Beslutsattest Faktura ankommer Betalnings- Godkännande Betalningsattest Styrs av beställarreferens Måltidsbeträde Chef Detta flöde vill vi undvika! Granskare och beslutsattestant alltid olika personer Styrs av ”Ansvar ”i kontering NEKK BtB |Dialogmöte

Vad händer nu? Nu påbörjas införandet av BtB Införandeorganisation beslutades i augusti 2013 Avstämd med produktionssamordningsgruppen Ekonomichef har utsett lokal projektgrupp (LPG) Kopplat till detta finns en projektgrupp per sektor (LPGS) NEKK BtB |Dialogmöte

Införandeorganisation LPGS - Utbildning LPGS – ÄO-HS Edyta Rozanska Sven Åberg Maria Engström Meron Ahlbom Inköpsspecialist BtB Ulla Persson Anette Donner Johanna Almgren Ann-Christine Östergren Inköpsspecialist BtB LPG Ekonomichef Ulla Persson Lisa Björck Edyta Rozanska Per Melin LPGS – KoF, stödfunktioner LPGS – IFO_FH Per Melin Paiman Nouri Elisabeth Sahlmen Inköpsspecialist BtB Lisa Björck Reine Wiklund Annelie Kärrman Christina Lindholm Elisabeth Iskrenovic Inköpsspecialist BtB LPG:s uppdrag: Överordnat samordningsansvar för införande. Stödjer det lokala arbetet i LPGS. Avrapportering till ekonomichef LPGS:s uppdrag Ansvarar för dialogen med respektive sektor samt avrapportering till LPG. Uppdrag från LPG. Genomför utbildningar samt stödjer sektorn både under och efter införandet NEKK BtB |Dialogmöte

Inköpsspecialist BtB – vad innebär uppdraget? vara en kontaktlänk mellan sektorn och den lokala projektgruppen i stadsdelen Bli utbildad – ge utbildning vara med att utbilda användarna och chefer i det nya systemet vara fortsatt stöd efter införandet 1-2 dagar i månaden Oktober-mars 2014 Mars 2014 Support NEKK BtB |Dialogmöte

Tidplan införande Upplägg av utbildningar – lägg in bild. 2013 2014 apr maj juni juli aug sept okt nov dec jan feb mars april maj juni X Uppstartsmöte 15/10 22/10 Dialog med sektorsledn. Respektive LPGS Dialog enhetschefer 18/11 Uppstartsmöte 27/1 Uppföljningsmöte 1 4/2 6/2 Central utb 1,2,3 Upplägg av utbildningar – lägg in bild. 19 /2 - 27 mars Lokala utbildningar 12/3 Driftstart 28/3 Uppföljningsmöte 2 NEKK BtB |Dialogmöte

Dialog Hur kan en effektiv beställarorganisation se ut i sektor Kultur & fritid? Vem ska vara inköpsspecialist BtB? - Hur kan förvaltningen få alla/fler beställningar att hanteras i Winst 2.0? Kan beställningar i större utsträckning samlas hos utsedda beställare? - Hur ska vi gå vidare? I vilket forum ska vi lyfta dessa frågor? NEKK BtB |Dialogmöte

Besök hemsidan för att få mer information https://quickr.goteborg.se/stadsledningskontoret_nekk Här finns t ex: Information om projektet Kontaktuppgifter Material från våra stormöten Informationsmaterial att använda på förvaltningen Utformningsprinciper Detaljerad utrullningsinformation NEKK | Beställning till betalning | Stormöte 2013-08-30

TACK FÖR IDAG! NEKK | Beställning till betalning | Stormöte 2013-08-30