Move! -mätinstrument för den fysiska funktionsförmåga

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Move! -mätinstrument för den fysiska prestationsförmågan
Advertisements

Move! -mätinstrument för den fysiska funktionsförmågan.
MIN AKTIVITET Vi är många som tycker om att röra på oss! Vad är det som händer med oss då?
Säsongen ”Om du svettas nu så får motståndarna svettas mer under säsongen” Fredrik Nygren 2011 Här är ditt egna fysprogram som du ska träna på.
Träningsprogram till musik, åk 8 Adolf Fredriks Musikklasser.
Klubbteknik ATT NÅ UT LÅNGT och KÄNNA pucken är hemligheten till en bra klubbteknik. Effektiva finter får du genom att du lyckas hittar ytor genom klara.
Benpress i maskin Sitt med fötterna lite mer än axelbrett i mitten av fotplattan. Se till att knäna är rakt ovanför tårna och att både tår och knän pekar.
Utfall Stå med fötterna tätt ihop och händerna på höfterna. Ha en stolt hållning i rygg och bröst, håll huvudet högt. Ta ett steg fram och böj det närmaste.
Fotbollskolan barn födda 2002 Bollek 1 Syfte: Lek – skjuta på mål Organisation: Två lag enligt skiss. 5 koner. Anvisning: När tränaren ropar ett nummer.
ÖVNINGAR P03. Uppvärmning 1.Uppvärmningsjogg med eller utan boll 2.Värma upp fötter, ben och rygg.
Nya regler och tolkningar SÄSONGEN ”No charge”-halvcirkeln förändras Tidigare räknades en spelare som berörde linjen som utanför området. Nu.
Övning Verkstad Mätning med skjutmått Skjutmått är ett mätdon, som vanligen används för mätning av små längder, 0–200 millimeter, men inom industrin finns.
Piteåmodellen Fotbollslekar
D A B C Vems påstående stämmer? I bilden står talen 9, – 11 och 2 3
Målvaktsutbildning grund del 1 - Målgrupp grön och blå nivå
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Sundsvall Slalomklubb November 2004
Certified coach - spjutkastning
Förebyggande av skador inom idrott
Fys-övningar.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
ÖVNINGSBANK – Träningspass 3: minuter, konstgräset
Målvaktsspel.
Kalmar FF P-04 inför säsongen 2017
SPELARUTBILDNINGSPLAN FÖRSVARSSPEL- FÖRHINDRA SPELUPPBYGGNAD 2
Fotbollsträning 27 april – Tips o ideér av Håkan Broman.
♫ Ljud – akustik ♪ Molekyler i rörelse.
Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 3 Övning (ca 15 min) 2 Övning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 Övning 14 Övning 13 Reserv
START utan boll, Alla spelare som väntar kör stopsladd åt båda hållen i väntan på sin tur Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 Övning 1: Skridskoteknik/klubbteknik.
AIK P03 U2 Träningsläger 18-19/8
(INNAN TRÄNING & INNAN MATCH)
SPELARUTBILDNINGSPLAN FÖRSVARSSPEL- FÖRHINDRA SPELUPPBYGGNAD 3
Excel En introduktion.
Brainstormingaktivitet
Agenda - Reflektioner vårsäsongen
Tränarmöte Ht-17 Hur agerar vi på träning Hur agerar vi på match
Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 3 Övning (ca 10 min)
F-06 Femkamp – station 1 Skjuta hårt Hur hårt kan du skjuta?
Skridskoteknik från Sebastian Falk
Bilaga 2 Sysselsättning - Fokusera på om utföraren måste avsätta resurser inom varje område för att ge stöd åt den enskilde och i så fall hur mycket?
Gympapass Vad är ett gympapass/micropass? Vilka delar ingår?
Svenska i gymnasieskolan
START utan boll, Alla spelare som väntar kör stopsladd åt båda hållen i väntan på sin tur Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 Övning 1: Skridskoteknik/klubbteknik.
Elev- och Föräldraenkät
Innebandy teori
FRIIDROTT ÅR KAST.
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Stockholmsenkäten 2014 – vad har ungdomarna svarat?
FRIIDROTT ÅR KAST.
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Enkät i gymnasieskolan 2015
Att rita perspektiv Följ med steg för steg.
FRIIDROTT ÅR SPRINT.
Övningsbank Ispass VSK F07
Träningsprogram Barn födda 08/ kl 09:30 -11:00
Steg 2 ANATOMI UPPVÄRMNING FYSISK TRÄNING
Löpledare Del B - Löpningen.
Löpledare Del C - Helheten.
leg audionomer Sunderby Sjukhus Luleå
Samband Y-axel Graderat 4 Kordinatsystem 3 2 1
Målformulering att sätta upp mål
Varmt välkomna till upptaktsmöte för P08 säsongen 2019
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
SoL övningskompendie Tema: Fint och dribbling
SoL övningskompendie Tema: Passning
Teori Kuben P07.
RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 5
Presentationens avskrift:

Move! -mätinstrument för den fysiska funktionsförmåga

Omständigheter Move-mätningarna görs inomhus i en gymnastiksal Utrymmets längd åtminstone 25 m (för 20 meters skyttellöpningen) En slät väg som är åtminstone två meter bred (för kast och lyra-kombinationen)

Material 20 m skyttellöpning: tidtagarur, måttband, koner, tejp, ljudanläggning och ljudsignal för 20 m skyttellöpning, papper, blyertspennor, resultatblankett 5-steg utan ansats: åtminstone 15 m långt måttband, tejp, resultatblankett, vid behov en lång gymnastikmatta Höjning av överkroppen: mätningsremsor i förhand bestämd storlek (8 cm / åk 5 och 12 cm / åk 8) eller markeringstejp, A4-papper, gymnastikmattor, ljudanläggning och ljudsignal för höjning av överkroppen och resultatblankett

Material Armpress: tidtagarur, gymnastikmatta, resultatblankett, vid behov 10 cm högt mjuk föremål (t.ex. skumgummibit) Kroppens rörlighet: resultatblankett Kast och lyra-kombination: tennisboll, måttband, tejp, resultatblankett, vid behov en fanerskiva för att hänga upp i ribbstol som kastområde Kastområdets storlek 1,5 m x 1,5 m, nedre kanten 90 cm från golvet. Kastavstånd: åk 5 flickor 7 m, pojkar 8 m åk 8 flickor 8 m, pojkar 10 m

Förberedelser inför mätningen Kontroll av elevernas hälsotillstånd Kan inte delta i mätningarna: febrig vid en akut infektion lider av allvarliga hjärtproblem barn, som vid fysisk ansträngning har svindel- eller medvetslöshetsanfall barn, som har motionsförbud som ordinerats av läkare eller hälsovårdare

Förberedelser inför mätningen Kontroll av elevernas hälsotillstånd Eventuella begränsningar beaktade före deltagande i mätningarna: astmatiker (bra att se till att astmamedicin är tagen före mätningarna) diabetes (lönar sig att kontrollera att mellanmålet intagits) rörelserestriktion utfärdad av läkare, hälsovårdare eller fysioterapeut, t.ex. vid leders och musklers smärttillstånd (agerar utgående från ovannämnda experters ordination).

Anpassning av mätningarna Mätningarna anpassas när funktionsförmågan förutsätter detta. Anpassning görs in enlighet med elevens plan för lärande eller IP. → Ett tillämpät genomfört resultat antecknas på blanketten med specialtecken S

Eleverna informeras om mätningarna

Uppvärmning vid lektion 1 Förberedelser för mätningen av 20 m skyttellöpning och kroppens rörlighet: 7 min löpning inom ett angivet område, längs en angiven rutt eller enligt självplanerat innehåll (ex. tafatt eller fartfyllda bollspel)

Uppvärmning vid lektion 2 Förberedelser inför 5-steg utan ansats, kast och lyra-kombinationen, höjning av överkroppen och armpress 5 min löpning, grenhopp, ryggmuskelövningar, magmuskelövningar, snurrande av armarna, tänjning (axlar, höftböjare, fram- och baklåren) skakande av benen

Genomförande av mätningarna Efter en gemensam uppvärmning delar läraren in eleverna till stationerna Rekommenderad ordningsföljd: Lektion 1: 20 m skyttellöpning och kroppens rörlighet Lektion 2: 5-steg utan ansats, kast och lyra-kombination, höjning av överkroppen, armpress Efter varje försök får eleven veta sitt personliga resultatet. Förflyttningen mellan stationerna sker i en i förväg bestämda ordning.

De olika mätningarna

20 meters skyttellöpning

20 m skyttellöpningens resultat läraren tar tid med ett tidtagarur och meddelar sluttiden till skrivarparet för att inrikta elevparets koncentration kan elevparet få instruktionen att räkna antalet sprungna linjer

Kroppens rörlighet - 3 positioner

1. positionen: Huksittande

Tolkning av resultaten ”1”, om ryggen är rak hälarna är i golvet knäna är högst i 90 graders vinkel höftvinkeln är större än 45 grader armarna hålls uppe, blicken framåt fötterna och knäna hålls höftbrett I annat fall är resultatet ”0”

2. position: Nedre ryggens sträckning vid sittande ställning

Tolkning av resultaten ”1”, om nedre ryggen är rak benen är raka (alltså knäna böjs ej) höften är på sittknölarna båda händerna är på benen I annat fall är resultatet ”0”

3. position: Höger och vänster axels rörlighet

Tolkning av resultatet ”1”, om händerna rör eller snuddar varandra grundpositionen bibehålls och ryggen svankar inte prestationstempot är lugnt I annat fall är resultatet ”0”

5-steg utan ansats

Tolkning av resultatet Landningsstället mäts: resultatet mäts från kroppsdelen närmast avstampsplatsen med 10 cm:s noggrannhet Bokförs hur många meter och centimeter (ex. 11 m 30 cm =11.30)

Kast och lyra-kombination

Kast och lyra-kombinationens resultat Antal korrekt utförda kast (maxresultat 20 ggr) Prestationen underkänns om kastet inte startar bakom linjen bollen inte träffar inom det utmärkta området bollen inte fångas efter en studs

Höjning av överkroppen

Tolkning av resultatet Antalet korrekt utförda höjningar (maxresultat 75 ggr) Prestationen underkänns, om huvudet inte rör pappret vid landningen fingerspetsarna inte glider förbi linjen hälarna inte hålls i marken eleven inte håller takten

Armpress

Armpress

Resultat av armpress Antalet korrekt utförda armpressar under 60 sekunder Prestationen underkänns, om fötterna eller händerna är i för bred grenställning, fingrarna inte pekar framåt kroppen inte går ner i nivå med överarmarna höften faller för långt ner eller höftvinkeln förändras avsevärt armarna inte sträcks ut raka huvudet inte hålls i linje med kroppen