Regler för Riksnavigeringstävlingen 2010

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
2008 Motorflygförbundet KSAK Regler för Riksnavigeringstävlingen 2010 Riksomfattande Pågår under hela kalenderåret Tillgänglig för alla M-KSAKs medlemmar.
Advertisements

1 Riksnav KFK Anders Trönnberg Riksnav ett trevligt sätt att öva flygning med "tummen i kartan" efter klocka och kompass Riksnav är en trevlig.
Tjänster för orienteringsklubbar på Oxtract.se: Debitering av tävlingsavgifter Klubbstatistik Poängtabeller.
SSFs Regelkommitté 2008 Gröna regler Nybörjarregler 2008.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
My Hörting och Elin Johnsson
KFK Riksnavträning /Anders Tr.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Riksnavigeringen Enkel att genomföra med de data-hjälpmedel
Grupper.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Hantera kurstillfälle
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Från databas till Excel
Nybörjarregler 2008 Gröna regler SSFs Regelkommitté 2008
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Kartkontroll och godkänd karta
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Från timplan till schema Kommunadministratörsutbildningen
Upptaktsmöte onsdagsgolfen 2018 på Forsgårdens GK
Registrera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Friidrott med glädje, sundhet och utveckling
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
SKOLA24 • VANLIGA FRÅGOR december 2018 Vanliga frågor!
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
2018 TROLLHÄTTANS FRIIDROTT tackar våra sponsorer:
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
ATT DÖMA IMAC FREESTYLE
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Regler för Riksnavigeringstävlingen 2010 Motorflygförbundet KSAK Kan hämtas på www.ksak.se/M-KSAK/tavling/ Riksomfattande Pågår under hela kalenderåret Tillgänglig för alla M-KSAKs medlemmar Genomförs i hemmaklubb eller i samarbete med ”grannklubb”. Bygger på FAIs regler (endast tidhållning) Prisutdelning för varje klass i samband med årsmöte 2008

Deltagare och klassindelning Motorflygförbundet KSAK Klass 1. Någon i besättningen har deltagit i SM i Precisionsflygning. Klass 2. Ingen i besättningen har deltagit i SM i Precisionsflygning. (En besättning kan bestå av en eller flera deltagare). 2008

Tävlingstillfällen Motorflygförbundet KSAK Tävlingsperioden omfattar hela kalenderåret, (1/1-31/12). Deltagare får flyga fritt antal riksnavigeringsbanor under tävlingsperioden. Bana får flygas obegränsat antal gånger så länge tidkontrollerna är okända. Varje deltagande besättning väljer själv tidpunkter för sina flygningar. 2008

Tävlingsledning Motorflygförbundet KSAK Riksledare för RNT är flygsportansvarig i M-KSAK styrelse. Lokal tävlingsledning med tillräckliga kunskaper. 2008

Programvaror Motorflygförbundet KSAK Tillhandahålles via M-KSAK i samband med funktionärsutbildningen. En programvara per lokal tävlingsledning. - PFCM; för administration och utvärdering. - Ultimate Download; för nerladdning av filer. - Kartex; för banläggning, (nerladdas gratis från Lantmäteriet). 2008

Banläggning, krav Motorflygförbundet KSAK Karta, skala 1:250 000. (flygkarta med flyginformation är att föredra). Banan. - Längd 40-60 NM. - Fyra brytpunkter samt start och mål. - Banans bredd (korridor) totalt 2 NM. - Banan skall ligga i okontrollerad luft. Tidkontroller, totalt 16 st. - Samtliga brytpunkter samt start och mål. - Två (2) hemliga per ben. 2008

Banläggning, inmätning Motorflygförbundet KSAK Koordinatsystem WGS 84 Koordinatbestämning. Alternativ 1, (import av fil till PFCM). - Skapa bana med hjälp av Kartex. (Fugawi eller MapSource). Exportera textfil från t.ex. Kartex och importera den till PFCM. Alternativ 2, (manuell inläsning i PFCM). - Inmätning av koordinater; i digitala Gröna Kartan (skala 1:50 000) med GPS på plats i terrängen (Eniro) http://kartor.eniro.se/ (Länskartor) http://www.gis.lst.se/lanskartor - Distanser; mellan brytpunkter, kan beräknas automatiskt i PFCM till hemliga tidkontroller, mätning i kartan 2008

Genomförande av flygningen Motorflygförbundet KSAK Tävlingsuppgift - Följa banans färdlinje, korridor +/- 1 NM - Anpassa farten till uppgjord tidtabell Farter - TAS min. 55 kt - Därutöver i intervaller på 5 kt Flyghöjd - Rekommenderad Flyghöjd 1000ft GND 2008

Genomförande av flygningen Motorflygförbundet KSAK Kartpreparering. - Underlag: datorberäknad tidtabell baserad på vald starttid, TAS och vind samt med banans kurser och distanser. Kartpreparering - Den tävlande. - Tillåtet med stöd från tävlingsledare. - Färdigpreparerad karta från tävlingsledare. 2008

Utvärdering - resultatberäkning Motorflygförbundet KSAK Registrering av flygningen. - GPS eller speciell tävlingslogger. - GPS får ej användas som nav. hjälpmedel. - Loggning per distans eller tidintervall. Utvärdering. - Sker automatiskt i PFCM. - Prickbelastning enl. tabell. 2008

Rapportering av resultat Motorflygförbundet KSAK Resultat sänds till M-KSAK senast 30 dagar efter genomförandet. Ett resultat räcker för att deltaga i tävlingen. Data som ligger till grund för resultatet måste sparas för ev. kontroll. Namn på den tävlande, bana, starttid, TAS vind och loggfil (PFCM). För varje ny rapport som skickas in erhåller piloten en bonus på -10 prickar. Bonusen dras från bästa resultat. 2008

Riksaktivitetstävling mellan flygklubbar Motorflygförbundet KSAK Varje deltagares inrapporterat resultat ger en poäng. Varje deltagare kan genomföra obegränsat antal navigeringar. Poängen slås samman med poängen från Rikslandningstävlingen. Den klubb som har flest poäng i relation till antalet medlemmar vinner. 2008

Tävlingsresultat och priser Motorflygförbundet KSAK Insända tävlingsresultat sammanställs och publiceras på KSAK:s webbsida. ”Riksnavigeringsmästare” blir den som har bästa rapporterade resultat under året. Erhåller inteckning vandringspris som delas ut vid KSAK/MKSAK:s årsmöte. Plakett till segrare i varje klass. Här får bonuspoäng medtas Pris till bästa debutant (ej deltagit i SM). Piloten erbjuds att deltaga i nästa SM utan anmälningsavgift. 2008

Tabell över prickbelastning Motorflygförbundet KSAK Passering tidkontroll Prickar - Begränsning ± 2 sekunder. 0 - Ytterligare prickbelastning per sekund. 3 - Inte registrerad vid tidkontroll (inom 2 NM korridor), varje gång. 100 Passering av brytpunkt - Beskriven minutsväng ej utförd. 200 Flygning efter banan - Otillåten sväng (mer än 90º längre än 5 sek.) åt ena eller andra hållet. 200 2008