RMV:s rättsmed. databas

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Advertisements

Olycksfall bland barn och ungdomar
Dödsolyckor på väg med ”fyrhjulingar” Rev Källa: Trafikverkets djupstudiedata av omkomna i vägtrafiken.
Cyklisters singelolyckor - orsaker och skador
Göta Lejon Fordonsförsäkring (GLFF)
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
B (personbil) - olycksstatistik
Olyckor i vägtrafik David Wilde Olycksutredare Vägverket Region Stockholm.
1 Icke dödliga skador. På och vid sidan av väg Källa: Injury Database (IDB), Socialstyrelsen Ca sjukhusrapporterade skador perioden Källa:
Hearing 26 nov Stockholm Moderator: Roberto Vacchi
Det inträffar olyckor vid snökoterkörning ■Årligen omkommer ett tiotal personer och ungefär 800 skadas ■Två tredjedelar av dödsolyckorna inträffar på isen.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 15 augusti 188 omkomna mot 199 (2011) Jan - juli oförändrat i personbil, färre.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 13 juni 116 omkomna mot 128 (2011) Jan - maj oförändrat i personbil, färre mc.
1 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL.
11 Föräldramöte Team Välkomna till informationsmöte
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Jord- och skogsbruket är Sveriges mest olycksdrabbade bransch. Varje år omkommer personer, flera av dem barn. Skog 24 % Vedhantering 9 % Djur 20.
Barn som anhöriga – Landstinget i Värmland. Från 1 januari 2010 nya bestämmelser i 2g§ HSL om information, råd och stöd när barn under 18 år är anhöriga.
Kommunfullmäktige hur gör man ?. Frågor och interpellationer Rätten för fullmäktiges ledamöter att ställa interpellationer och frågor är viktig från demokratisk.
Upptaktsmöte 2015 U/F17. Agenda Ledarna kring lagen Truppen (U/F17) Träningar under säsongen Matcher (Serier) samt transporter buss och bil. Träningscup.
Ekonomiska förväntningar. Om undersökningen Syfte Att undersöka hur nuläget i ekonomin påverkat arbetstagarnas förväntningar på ekonomin och löneutvecklingen.
Två kanslier (Östersund & Sollefteå) med 3 anställda sedan 2000 Ideellt arbetande styrelse med 10 ledamöter 130st medlemsföreningar mellan Värmland &
Upptaktsmöte F mars. Mötets agenda Serier: Div 2 flickor, U-lag, Div 3 norra dam DM F16 Västgötaläger: Målvaktsläger, Spelarläger Registrering.
V36, 2016 Veckobrev för förskoleklasserna
Riv 65-årsgränsen och rädda liv
Föräldramöte – P
Omkomna i järnvägstrafik TRV
V.43: Veckobrev för förskoleklasserna
Rotarys medlemssituation – Översikt och distrikt 1410
Lathund Ladoksupport.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Sanna Rönkä och Sirpa Virtanen
Samla pant gör skillnad.. Både för Miljö och lagkassa!
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
STANNA, TITTA, VINKA Bakgrundsinformation
Polismän inblandade i skadehändelser med polisfordon – riskutsattheten bland manlig och kvinnlig polispersonal i Sverige Jörgen Lundälv, PhD, docent i.
Kan utlandsfödda minska bristen på civilingenjörer?
Stadens krisberedskap
Föräldramöte P/F f.11 och bollek
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Mc, Moped - olycksutveckling
Öppna jämförelser folkhälsa 2014
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Välkommen till infomöte den 18 november
SIMAIR i Trafikverkets region Syd
Klass 4 Rävar och Hjortar
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
TFF Försäkringsavdelningen.
Kl. 8:06 Larm singelolycka E6 mellan trp 25 och trp 26 södergående körbana, bil på tak. Total info: 1st person skadad, blöder från huvudet, tryck i bröstet.
Barnkonventionen.
Informationsmöte Bräcke Upprustning av väg 711 Bräcke-Albacken Anders Westlund Projektledare.
Basdokumentet Bildserie 6 PS-kurs / Skaraborg
Läget i cykelsäkerhetsarbetet
Strategi för hälsa TILLSAMMANS – VARJE DAG LITE BÄTTRE
Funktionellt hälsostatus
Omkomna på ”fyrhjulingar” (Källa RMV)
Polisrapporterade skadade på väg, fyrhjulingar
Lärdommar från tidigare NVF arbete Forsätt utnyttja delegaternas gigantiska kontaktnät Fortsätt med spännande seminarier Förbättra reklamen för de.
-från tanke till handling
B (personbil) - olycksstatistik
Försvarsförbundet Christer Landelius
Styrks översättning, utan bild måste giltigt id-handling visas upp
Föräldramöte 2019 Välkomna.
Artvise Kundtjänst -Handläggarutbildning.
Vår föreningslokal ligger mitt i Världsarvet
Varmt välkomna till upptaktsmöte för P08 säsongen 2019
B (personbil) - olycksstatistik
7 av 8 13-åringar rör på sig för lite
7 av 8 13-åringar rör på sig för lite
Presentationens avskrift:

RMV:s rättsmed. databas Dataunderlag omkomna och skadade på ”fyrhjulingar” (mc, terränghjuling, oregistrerad) Omkomna Skadade Rättmedicinalverket ca 74 st (2001-2012) Socialstyrelsen, besökt akutsjukhus ca 7 000 st (2007-2010) Polisrapporterade från STRADA, 558 skadade 2001-2012 TR TR Trv:s djupstudier 42 st Väg 44st TR 20% (ca 1400) RMV:s rättsmed. databas 27 st 30st Inte väg 80% (ca 5600)

Sammanfattning och slutsatser Dödsfall På och utanför väg Källa: Rättmedicinalverket ca 74 st (2001-2012) 58% i trafikområdet Medelålder 44 år 93% män 96% singelolyckor 44% vältning utan kollision med annat föremål 61% alkoholrelaterade och hög promillehalt (2007-2012, Eriksson, 2013) Skadefall På och utanför väg Källa: Socialstyrelsen, besökt akutsjukhus ca 7 000 st (2007-2010) 21% i trafikområdet, 22% i skogsområde och 19% på infart/parkering 40% barn under 15 år Armfraktur vanligaste skadan (20%)

Omkomna 2001-2012 Vägområde Utanför vägområde Källa: Rättmedicinalverket ca 44 st (2001-2012) 55% skallskador, 7% bröstkorgsskador 70% vältning 33% klämd under fordon Utanför vägområde Källa: Rättmedicinalverket ca 30 st (2001-2012) 15% skallskador, 26% bröstkorgsskador, 19% drunkning 60% vältning 56% klämd under fordon

Sammanfattning och slutsatser Mc-registrerade fyrhjulingar Dödsfall (9 st på väg, 2006-2012): Framförallt på väg Medelålder 44år 2/9 passagerare 5/9 ej hjälm varav 3 skulle överlevt med hjälm 7/9 singel, 1 korsning och 1 fotgängarkollision 5/9 förare alkoholpåverkade, medel 1.82 promille 6/7 singelolyckor var avkörning av väg Minst 4 av 9 omkom i en olycka där fyrhjulingen välte Ingen omkom genom att få fyrhjulingen över sig Skadefall på väg (174 st på väg, 2004-2012): Medelålder 34 8% passagerare 68% singelolyckor

Sammanfattning och slutsatser Terränghjuling Dödsfall (29 st på väg, 2001-2012): Medelålder 37år 1av 10 var passagerare 7av 10 hade inte hjälm varav ca 1/4 skulle överlevt med hjälm 9 av 10 var singelolyckor (1 korsning, 1 möte, övriga singelolyckor) 7 av 10 var alkoholpåverkade, medeltal 2.13 promille Vältning förekom i 3 av 4 olyckor varav 2/3 enbart vältning Av de som välte återfanns 1 av 3 under fordonet Skadefall (144 st på väg, 2003-2012): Medelålder 35 20% passagerare 56% singelolyckor

Sammanfattning och slutsatser Lekfordon/oregistrerad Dödsfall (2 st på väg): 2 fall av vältning där man omkom genom att få fyrhjulingen över sig Skadefall (258 st på väg): Medelålder 31 14% passagerare 57% singelolyckor