Alex - Automatic LX Vägskyddssystem för plankorsningar September 2018

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
Advertisements

Från analoga till digitala Trygghetslarm Varför och hur?
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
"Framtida modell för informationsutbyte och
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Nya balkonger BRF Dragonen 2015 Före Efter
Workshop för GIS samordnare
Bibliotekens utveckling och behovet av samordning Mötesplats inför framtiden Borås, 13 oktober 2004 Gunnar Sahlin.
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Välkomna till en dag om eArkiv
(Företag LOGGA) Ett steg in i framtiden (Kundens Logga)
Projekt och Arkitektur
Att komma igång Checklistor och tips.
Mål med HSA Samla kvalitetssäkrad individ-, funktions- och organisationsinformation från samtliga vård- och omsorgsaktörer. Att kunna erbjuda säkra, väldefinierade.
Dagens problematik Trygghetslarm.
Lanseringsmöte för Agresso-tjänster
1. Vad skall vi börja med? 2. Vad händer sedan? 3. Hur vet vi till sist att allt fungerar? Anslutning till SITHS (steg för steg…) Avtal Leverantör Avtal.
Återkoppling från spridningskonferenser
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
Styrning av solskydd med VESTAMATIC May 2011.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Kommuner i samverkan – Anna projektet
Presentation Nytta TrefPunkt12 Karlshamn
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
E-ARKIV Johan Kjernald eSamordnare.
Design av autonoma mobila robotar TNE076 Kursen startar i januari 2004, 5p Finns nu som valbar för ED men andra kan också välja Går över två perioder Institutionen.
Ny mailtjänst vid LU Agenda –Nuvarande situation –Projektets mål –Framtida mål mars 2008, bild 1.
Introduktion till Stöd och behandling nationell förvaltning
Öppenhet – från vision till verklighet. E-tjänst barnomsorg Bakgrund Ett av Sambruks första projekt Volym E-tjänst Rätt i tiden Stark inlåsning Oligopolmarknad.
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
Fiberföreningar i samverkan
Presentation av Region Jönköpings läns status införande Stöd och behandling Anneli Uusitalo, september 2015.
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Utbildningar inom infrastruktur Viktor Finn Chef Trafikverksskolan.
Erfarenheter Upphandling NVF 3-4 juni 2010 Konkurrensen Affärsformer Beställarstrategi BEMAG, version
Svensk e-legitimation - Vägen framåt mot en gemensam lösning Eva Ekenberg, kanslichef Inger Greve, kommunikationsansvarig Offentliga rummet 27 maj 2016.
Informationsmöte kring E- legitimationsnämndens arbete mot morgondagens digitala behov.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Telefoni ” i korthet
Att mäta tillgänglighet Susanna Laurin
Koha – ett öppet bibliotekssystem Göteborg 8 december 2015.
EDS Luleå tekniska universitet Presentation på EDS Nätverksmöte Stockholm Christina Rask.
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
Inner Wheel Sverige Byte av IT system
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:5
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:2
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:4
Framtidens välfärdslösning
Universitetsadministrationen 2017
Beslut att fatta under/efter Q1 2017:
Information på Uppföljningsmöte
Dynamiskt inköpssystem för bränslepellets i korthet
Göteborgs Universitet Inför Digitala Salstentamina
Datadalens Sporthotell och Skiduthyrning
Valfrihetssystem – en möjlighet för dig?
Upphandling leverantör från
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Alex - Automatic LX Vägskyddssystem för plankorsningar November 2017
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist
Den nya LMS-tjänsten Minette Henriksson Produktägare 27 december 2018
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015
Tidsplan När införs GSIT 2.0?
Information på Uppföljningsmöte
Ny plattform webbtjänster
Ramavtalet ”e-Arkiv 2016” i korthet
Uppdrag IT-universitet 2018
Förbereda analys och beslut
Presentationens avskrift:

Alex - Automatic LX Vägskyddssystem för plankorsningar September 2018

Skydd vid våra 6475 plankorsningar Källa: Plk-webb 2014-01-17

2770 plankorsningar har aktiva skydd ACKUMULERAT UNDERHÅLLSBEHOV Hälften är mer än 25 år gamla

Sverige och omvärlden 1948 var Sverige tidigt ute med att bygga automatiska vägskyddsanläggningar Idag har Trafikverket troligen Europas äldsta anläggningar med 65-85 år gammal teknik Inför högertrafik-omläggningen 1967 togs den senaste lösningen fram med JRK relä, producer-ade 1952-idag Skånebanan 2014

Projekt Alex – upphandlar nya vägskyddssystem Trafikverket har tecknat ramavtal med två Alex-leverantörer EFACEC Engenharia e Sistemas S.A. (Portugal) i konsortium (Xela) med Industrispår i Ystad AB Scheidt & Bachmann GmbH (Tyskland) Alex-leverantörerna anpassar nu sina produkter till Trafikverkets krav. De ska sedan genomgå erfarenhetsdrift i pilotanläggningar för att kunna bli tekniskt godkänd materiel Under 2020 inleds serieleveranser 70-100 vägskyddsanläggningar per år över 25 år Systemförvaltning och support i 25 år

Tidplan Upphandling annonserad – 2014 Kravspecificering – 2015+2016 Serieleveranser påbörjas – Q3 2020 Beslut om tekniskt godkänd materiel – Q2 2020 Erfarenhetsdrift – 6-9 månader Pilotinstallationer – Q4 2019 Ramavtal tecknade – augusti 2018 Anbuds fas - RFQ publicerades december 2016 Kravspecificering – 2015+2016 Upphandling annonserad – 2014

Systemöversikt Rosa färg: delsystem och komponenter som är anvisade (leverantören måste använda dessa) Gul färg: delsystem och komponenter som en Alex-leverantör erbjuder Blå färg: Alex-leverantörens ansvarsområde för förbindning och montage

Systemöversikt - detaljbild

Jämförelse med nuvarande vägskyddslösning Illustratör: Mattias Käll Ökad säkerhet på järnväg Loggning och diagnostik Ökad säkerhet på väg Intrångsskydd med bomkjolar och bomdriv utan klämrisk Lägre miljöpåverkan Ljudsignaler som anpassar sig efter nivå på bakgrundsljud Högre energieffektivitet Lägre underhållskostnader Minskat behov av säkerhetsbesiktning Krav på tillgänglighet och underhållsmässighet Felutpekning Ny IT lösning, för underhållspersonal Loggar och status överförs till centralt system Larm vid fel

Förslag till ny vägkur Ett exempel på ett teknikutrymme; Trängselskatte- projektet i Göteborg Industriellt byggsätt i 19 tums rack Låg byggnad (1,20 m) för att inte skymma sikten för vägtrafikanter Moduluppbyggt, en dörr per funktion Alex-produkten är endast en av flera moduler

Moduler/funktioner ELKRAFT Elcentral Överspänningsskydd Anslutning av reservelverk Likriktare och batterier för 10 h IT IP/MPLS nätverket via optisk fiber, xDSL eller GSM-R Tillträdeskontroll via passagesystemet Tjänst för övervakning av Likriktare och batterier Ny IT lösning för underhållspersonal SIGNAL Gränssnitt mot angränsande signalsystem ERTMS/Ställverk Spårledning (separat elkraft, NiCd) Frånkoppling Gemensam vägförsignal Linjeblockering ATC Alex-produkt Styrsystem för yttre objekt Automatik Klimatkontroll Hinderdetektor (projekt Hektor)

Fyra pilotinstallationer per leverantör En Alex-produkt ska genomgå erfarenhetsdrift med de fyra framtida skyddsalternativen för att validera alla komponenter och gränssnitt Helbom (styrd av ställverk) Halvbom (styrd av spårledningar; autonom på linje) GC väg / Plattform (komponenter i understorlek samt bomkjolar) Ägovägsbom (Manövreras med smart nyckel för autentisering; En lösning för brukare av enskild väg) Två Alex-leverantörer med vardera 4 pilotanläggningar ger 8 pilotanläggningar som Transportstyrelsen ska godkänna Framtida byggande projekt kan referera till säkerhetsbevisen för dessa pilotanläggningar

Tack för visat intresse! www.trafikverket.se