Fokusgruppundersökning vid ÅAB hösten 2012

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Advertisements

H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 12:1 Olika metoder för kundundersökningar Skrivbordsundersökning: använder.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Mina vårdkontakter blev 2015……
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nätverk för lärare på fritidshem
Öka effektiviteten och produktiviteten
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Fokusgruppundersökning vid ÅAB hösten 2011
Synliggörandeprojektet i Laholm
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2014?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Hur kan biblioteket stöda genomströmningen vid Åbo Akademi?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
[Projektnamn] Utvärdering
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Fokusgruppundersökning vid ÅAB hösten 2012 Syfte: Att få respons på hur bibliotekets användare, i detta fall forskare, önskar att ÅAB skulle utveckla sina tjänster Målgrupp: Doktorander/forskande personal vid Åbo Akademi Arbetsgrupp: Eva Costiander-Huldén, Egil Gersow, Maria Lassén- Seger, Christel Lindfors, Disa Svenskberg och Eva Höglund Metod: Fokusgruppdiskussioner à 2 timmar den 30 och 31 oktober samt 1 november i CaféArt Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo 20.9.2018

Fokusgruppundersökningsmetoden En kvalitativ metod inom samhällsvetenskaplig forskning Genomförs som gruppdiskussioner (6-12 deltagare) under begränsad tid Deltagarna får fritt diskutera vissa givna teman under ledning av en moderator Viktig fördel: gruppen SAMVERKAR Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo 20.9.2018

Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo Deltagarna Deltagare till undersökningen rekryterades genom reklamblad (på anslagstavlor, kafferum vid ämnena och lunchställen vid ÅA), via e-post, på ÅAB:s hemsida och sociala medier samt i Meddelanden från Åbo Akademi 19 anmälde intresse, 18 deltog (i grupper om 6, 5 och 7 deltagare) 13 kvinnliga och 5 manliga forskare Representerade alla fakultetsområden Representerade allt från första årets doktorander till forskare som bedrivit forskning i tiotal år Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo 20.9.2018

Genomförandet av fokusgruppsessionerna Tre gruppsessioner à två timmar den 30 och 31 oktober samt 1 november i CaféArt Från arbetsgruppen deltog Maria i en session, Disa i två sessioner och Egil och Eva i alla tre Rollerna som moderator, sekreterare och iakttagare växlade Moderatorn höll i trådarna och gav de frågor/teman som skulle diskuteras Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo 20.9.2018

Diskussionsunderlaget I Öppningsfråga Namn, ämne, hur länge forskat Introduktionsfråga Beskriv bibliotekets roll i ditt dagliga arbete med en mening Övergångsfråga När var du senast nöjd respektive missnöjd med biblioteket? Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo 20.9.2018

Diskussionsunderlaget II Nyckelfrågor Informationssökning och -källor Var söker du information för din forskning? Använder du Nelliportalen? I vilket format är det material som du oftast använder? Användarutbildning Tycker du att du kan söka information tillräckligt bra och effektivt? Om du behöver hjälp med informationssökning, till vem vänder du dig? Får du tillräckligt med information om bibliotekets service? Önskar du få mer undervisning eller handledning i informationssökning eller något annat biblioteksrelaterat? Använder du dig av något referenshanteringsverktyg? Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo 20.9.2018

Diskussionsunderlaget III Nyckelfrågor Olika typer av biblioteksservice Vad tycker du om bibliotekets nylanserade Forskarservice? Hur publicerar du din forskning, vad betyder open access för dig och kunde biblioteket ha en roll i detta? Skulle du ha behov av bibliometriska analyser och kunde biblioteket ha en roll i detta? Hur ställer du dig till att få mer skräddarsydda och integrerade bibliotekstjänster? Åbo Akademis bibliotek | Domkyrkotorget 2-5 | 20500 Åbo 20.9.2018

Diskussionsunderlaget IV Avslutande frågor Vad kunde biblioteket förbättra? Summering av diskussionen Slutfråga Hur upplevde ni fokusgruppsessionen? Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo 20.9.2018

Sammanställning av diskussionsmaterialet I De mest allmänna synpunkterna: Nelliportalen är svår att använda Bibliotekets marknadsföring av sina tjänster kunde effektiveras Svårt att veta vilka elektroniska resurser som finns tillgängliga Mer skräddarsydd, ämnesvis undervisning i specifika databaser vid rätt tidpunkt önskas Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo 20.9.2018

Sammanställning av diskussionsmaterialet II Informationssökningskurs i början av doktorandstudierna önskas Mer individuell handledning och personlig service skulle vara välkommen Bibliotekets hemsida besöks inte så ofta Den personliga kontakten med bibliotekspersonalen upplevs som viktig Positiv inställning till nya, mer integrerade bibliotekstjänster Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo 20.9.2018

Beskriv bibliotekets roll i ditt dagliga arbete med en mening ”Grunden för min forskning” ”En väsentlig del av varje dags arbete” ”Biblioteket är min forskningsassistent” Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo 20.9.2018

När var du senast nöjd respektive missnöjd med biblioteket Nöjd är man när man hittar det man söker eller får det man beställt. Lån direkt till forskarens arbetsrum uppskattas! Missnöje över att nyaste nummer av elektroniska tidskrifter ej nås samt att äldre böcker som inte retrokatalogiserats inte hittas. ”Jag är hemskt nöjd. Man får genast svar då man frågar.” ”Jag är nöjd över att jag får alla böcker som jag önskar mig, även sådana som biblioteket inte har införskaffas.” Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo 20.9.2018

Var söker du information Google och Google Scholar används av de flesta Specifika databaser (bl a PubMed, JSTOR, Science Direct, SciFinder, patentdatabaser) föredras framom Nelli Många följer viktiga tidskrifters hemsidor Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo 20.9.2018

I vilket format är det material som du oftast använder? Då det gäller böcker vill de flesta ha tillgång till tryckta böcker Artiklar föredras i elektroniskt format Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo 20.9.2018

Åbo Akademis bibliotek | Domkyrkotorget 2-5 | 20500 Åbo Tycker du att du kan söka information tillräckligt bra och vem vänder du dig till ifall du behöver hjälp? De flesta är inte helt nöjda med sina färdigheter i informationssökning, de skulle vilja vara mer effektiva men de har ej tid att sätta sig in i nya databaser och söksätt Oftast vänder man sig till kolleger då man behöver hjälp med informationssökning Till bibliotekspersonalen vänder man sig om man inte hittar en specifik bok Åbo Akademis bibliotek | Domkyrkotorget 2-5 | 20500 Åbo 20.9.2018

Får du tillräckligt med information om bibliotekets service? De flesta medger att de nog får information, främst via e-post och anslagstavlor En uppmanar till att använda alla tänkbara marknadsföringskanaler hellre än att marknadsföra för lite Några tycker att biblioteket kunde marknadsföra sina kurser via egna kanaler och inte ”gömma” sig bland Lärcentrets kurser Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo 20.9.2018

Önskar du få mer undervisning eller handledning? Kurs i informationssökning då man inleder sina forskarstudier föreslås Boka bibliotekarie –tjänsten välkomnas ”Bra om ett ämne kan beställa en bibliotekarie för en dag, kombinerat med personlig handledning” Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo 20.9.2018

Använder du dig av något referenshanteringsverktyg? De flesta använder inget referenshanteringsprogram Ett par använder sig av RefWorks och några andra uttrycker intresse för programmet Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo 20.9.2018

Vad tycker du om bibliotekets nylanserade Forskarservice? Några har hört om den, för de flesta var det en nyhet Ett par har varit in på Forskarservice och tycker det är bra med samlad information för forskare Biblioteket uppmanas att marknadsföra tjänsten upprepade gånger Åbo Akademis bibliotek | Domkyrkotorget 2-5 | 20500 Åbo 20.9.2018

Åbo Akademis bibliotek | Domkyrkotorget 2-5 | 20500 Åbo Hur publicerar du din forskning, vad betyder open access för dig och kunde biblioteket ha en roll i detta? Ett fåtal har erfarenheter av publicering i open access tidskrifter och påpekar att det är dyrt samt att dessa tidskrifter har låg impact factor Mer information om open access efterlyses, men biblioteket upplevs inte ha en betydande roll i detta Doria borde marknadsföras bättre Åbo Akademis bibliotek | Domkyrkotorget 2-5 | 20500 Åbo 20.9.2018

Åbo Akademis bibliotek | Domkyrkotorget 2-5 | 20500 Åbo Skulle du ha behov av bibliometriska analyser och kunde biblioteket ha en roll i detta? För de flesta är bibliometriska analyser inte så relevanta, eftersom de ej ännu publicerat så mycket Stora skillnader mellan olika ämnen Biblioteket kunde kanske ha en roll i detta Åbo Akademis bibliotek | Domkyrkotorget 2-5 | 20500 Åbo 20.9.2018

Åbo Akademis bibliotek | Domkyrkotorget 2-5 | 20500 Åbo Hur ställer du dig till att få mer skräddarsydda och integrerade bibliotekstjänster? Positivt Personliga mottagningstider för forskare föreslås Specialuppdrag välkomnas Åbo Akademis bibliotek | Domkyrkotorget 2-5 | 20500 Åbo 20.9.2018

Vad kunde biblioteket förbättra? Ökad synlighet Effektiverad marknadsföring Åbo Akademis bibliotek | Domkyrkotorget 2-5 | 20500 Åbo 20.9.2018

Övriga kommentarer Ämnesvisa listor på tidskrifter efterlyses Öppethållningstiderna diskuterades Undervisning i patentdatabaser önskas Branderska stipendieböckerna bra Möjligheten till inköpsförslag bra ”Biblioteket är en av de få funktionerna vid ÅA som fungerar bra” Åbo Akademis bibliotek | Domkyrkotorget 2-5 | 20500 Åbo 20.9.2018

Åbo Akademis bibliotek | Domkyrkotorget 2-5 | 20500 Åbo Summa summarum Forskarna uppskattar bibliotekets tjänster Personliga kontakten med bibliotekspersonalen är viktig Individuell handledning värdesätts högt Personlig service, t ex Boken till arbetsrummet, uppskattas Åbo Akademis bibliotek | Domkyrkotorget 2-5 | 20500 Åbo 20.9.2018

Deltagarnas konkreta förslag Ämnesbibliotekarierna kunde integreras mer på ämnena/institutionerna, t ex genom att närvara vid möten, för att bättre kunna utforma och integrera servicen till ämnena Aktiva åtgärder från bibliotekets sida efterlyses, t ex att ha specifika mottagnings- eller informationssökningsdagar för forskare Ämnesspecifika kurser i olika databaser (även i Nelli och RefWorks) efterlyses Obligatorisk informationssökningskurs för första årets doktorander Mobilapplikation för biblioteket och Alma Åbo Akademis bibliotek | Domkyrkotorget 2-5 | 20500 Åbo 20.9.2018

Åbo Akademis bibliotek | Domkyrkotorget 2-5 | 20500 Åbo Vad kan vi göra? Satsa på utbildning/fortbildning för personalen (bl a marknadsföring) Satsa på individuell handledning och personlig kontakt Fördela kunnandet och undervisningen i bl a olika databaser Satsa på utvecklingen av undervisningen och kursutbudet Öka synligheten, genom t ex medverkan i ÅA-seminarier och arbetsgrupper Åbo Akademis bibliotek | Domkyrkotorget 2-5 | 20500 Åbo 20.9.2018

Slutsatser om fokusgruppmetoden ÅAB-deltagarna uppskattade den personliga kontakten till forskarna och upplevde att de fick en bättre förståelse för vad forskarna behöver och vill ha Metoden var bra också i marknadsföringssyfte Forskardeltagarna uppskattade tillfället att få mötas ansikte mot ansikte och diskutera viktiga saker Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo 20.9.2018

Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo Framtiden Efter att ledningsgruppen tagit ställning till fokusgrupprapporten strävar vi till att utveckla våra tjänster för att bättre svara på forskarnas behov och önskemål En ständigt pågående utvecklingsprocess: -> verkställa en del förbättringsförslag -> följa upp resultaten -> nya användarundersökningar efter en tid Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo 20.9.2018