När besökarna själva får berätta

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stockholm Selections Stockholms Södra Skärgård
Advertisements

Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Manual till Citybreak Information System (CBIS) för att fylla i uppgifter till Points of Interest (POI) på meetings.visitsweden.com.
Välkomna till Malung-Sälens kommun. Malung-Sälens kommun med drygt invånare ligger i det natursköna Dalarna. Kommunen är en av Sveriges största.
Reseproduktion och försäljning
Hej hypotestest!. Bakgrund  Signifikansanalys  Signifikansprövning  Signifikanstest  Hypotesprövning  Hypotestest Kärt barn har många namn Inblandade:
FUTURE Research- based foresight STRATEGY Future- based strategy ACTION Strategy enforcement Framtiden för destination Halland Förstudie till processen.
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Kollektivtrafikbarometern 2013
Att övertyga ! Disposition och mall.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Ekoturism i Thailand Nawarat Wichien. Thailand Att besöka Thailand är mycket mer än sol, bad och shopping Har mycket varierad miljö. Eko-aktiviteter omfattar.
Begrepp.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
A Jump for a Sustainable Future ”Jump” and ”Hope” have the same meaning in swedish.
Söka information på internet. Vi ska prata om kapitel 3 Internet är det största nätverket som sträcker sig över hela världen. Om du är ansluten till internet.
Formellt, skarpt och snyggt
Låna pengar direkt? Pengar fattas för det mesta kan man tycka. Åtminstone fattas de just då de behövs som mest. Hur många gånger har du fått försaka något,
Nya möjligheter med hemagenter Christian Hultén, Transcom.
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
Uppsats. Du ska skriva en uppsats om något som har med musik att göra! Det kan till exempel vara en grupp eller ett instrument Du kommer att få lektionstid.
billån betalningsanmärkning
Vision: Halmstad City ska vara en självklar destination för shopping, upplevelser & mänskliga möten
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Trendspaning för besöksnäringen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Söka information på internet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Roadshow USA 2017 Vi träffade representanter för 13 olika rederier
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Medlemsundersökning 2016.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Förbättra klubbkvalitet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
20 års utvecklingsarbete tillsammans och resan fortsätter
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Presentationens avskrift:

När besökarna själva får berätta Som inledning till eftermiddagen som kommer att handlar om utvecklingen inom natur- och ekoturism, så tittar vi närmare på vad målgruppen, den globala resenären, tänker om Sverige och vår natur. Resultaten bygger dels på VisitSwedens Målgruppsanalys 2015, men även andra källor där målgruppen kommer till tals.

Den svenska naturen

Den svenska naturen De två starkaste associationerna till Sverige i vår varumärkesundersökning är att vi har en vacker natur och en orörd natur som är tillgänglig för alla. Detta att vi har en unik och orörd natur som är tillgänglig för alla, har också visat sig vara en av de saker som starkast driver intresset för att besöka Sverige på semestern.

Den svenska naturen Men det här gäller även för flera andra länder! Bl a dessa associeras faktiskt i ännu högre utsträckning till dessa värden, och det är viktigt att hålla i minnet.

”Big data” visar oss vad man söker på…

”Big data” visar oss vad man söker på… Nästan hälften (44%) av alla sökningar på Google om Sverige + turism från våra internationella marknader handlar om ”outdoor activities” ! (Leisure and entertainment: Beaches, Boating, Entertainment parks, Gambling, Leisure Activities, Nightlife, Shopping, Spa, Special Events Culture: Historical sites, Local gastronomy, Local people, Museums, Performing arts, UNESCO Outdoor activities: Adventure and Extreme, Diving, Fishing, Golf, Hiking, Hunting, Protected Areas, Surfing, Water sports, Winter sports. Target markets: Business, Couples, Family, LGBT, Senior, Youth and Backpackers. Niche markets: Animal watching, City Tourism, Cruises, Language courses, Luxury Tourism, Medical Tourism, Religious Tourism, Sustainable and Rural Tourism.)

9 av 10 vill uppleva naturen på sin Sverigeresa… Oavsett syfte med resan svarar 9 av 10 av våra globala resenärer, att naturen är en viktig del av semesterupplevelsen på deras tänkta Sverigesemester…

Detta gjorde besökarna nöjda! Och naturen nämns ofta som anledning till att man varit nöjd med Sverigesemestern… (Fråga F06: Vänligen beskriv vad som gjorde dig nöjd med semestern? Besökare som gett betyget 4-5 för den senaste semesterresan till Sverige fick denna följdfråga där de skrev in sina svar fritt)

Detta gjorde besökarna nöjda! Och naturen nämns ofta som anledning till att man varit nöjd med Sverigesemestern… (Fråga F06: Vänligen beskriv vad som gjorde dig nöjd med semestern? Besökare som gett betyget 4-5 för den senaste semesterresan till Sverige fick denna följdfråga där de skrev in sina svar fritt)

Drivkrafter för att resa på semester till Sverige

Drivkraftssegmenten vägleder För att få ännu mer kunskap om vad vi ska prata om när vi kommunicerar med de globala resenärerna i målgruppen, har vi delat in de globala resenärerna i tre segment som vi kallar drivkraftssegment. Anledningen till benämningen är att indelningen baseras på vad var och en tycker är viktigast med den tänkta Sverigeresan, dvs deras drivkrafter för Sverigebesöket. Vi har tre drivkraftssegment – Nyfikna upptäckare, Aktiva naturälskare och Vardagssmitande livsnjutare.

Viktigast på Sverigesemestern. Totalt på 11 marknader: c:a 36% av de globala resenärerna

Viktigast på Sverigesemestern. Totalt på 11 marknader: c:a 16% av de globala resenärerna

Viktigast på Sverigesemestern. Totalt på 11 marknader: c:a 28 % av de globala resenärerna

Går vi djupare ner och frågar om vad de vill göra i Sverige så kan vi se att den mest populära aktiviteten per segment skiljer sig åt…

Men trots skillnader så vill ändå nästan samtliga uppleva naturen på sin resa.

Och vad de vill göra har lite olika fokus…. Och vad för slags naturupplevelse de tänker sig har också lite olika fokus…

De flesta vandrare vill ta det lite lugnt… Avslutningsvis ett exempel från vandring. Vi frågade dem som är intresserade av vandring lite mer om vad det är för slags vandring de tänker sig och fick följande resultat. De aktiva naturälskarna är de som har störst andel intresserade, oavsett typ av vandring, men även bland dem så är faktiskt det vanligaste att man tänker sig en lättare vandring snarare än en tuffare.

Slutsatser av de globala resenärernas svar

“I liked the combination of culture and nature, visiting museums and walking”   ”It's a beautiful mix of history, scenery and culture with a modern edge” Och till sist, några exempel på alla de kommentarer vi fått in om naturupplevelser från de globala resenärer som varit på semester i Sverige.