2018-09-17 Nationell alumnkonferens Maureen Hoppers Projektledare & Programansvarig Alumni
Idag Om SI Samarbeten kring internationell karriär Internationell alumni Introduktion för internationella studenter Informationsmaterial för hur internationella studenter kan få arbeta etc
Svenska Institutets uppdrag från regeringen: Sweden has the best climate for new innovation in Europe, according to the European Innovation Scoreboard.2 Geography Sweden is a part of Scandinavia. With its 450,000 square km (about 170,000 square miles), Sweden is the third largest country in Western Europe – almost the same size as Spain or France, and bigger than California. Sweden is a long country: 1,574 km (about 980 miles) stretching from north to south. About the same distance as Seattle-Los Angeles (1,541), Berlin-Moscow (1,619) or Mumbai-Calcutta (1,665). Sweden is, however, a small country in terms of population, with only 9.2 million inhabitants – which is about 0.1 percent of the world population. Consequently, Sweden is sparsely populated with roughly 22 inhabitants per square km. This can be compared to the population density in China (134/sq km), Hong Kong (6,688/sq km), India (318/sq km), European Union (112/sq km), Germany (231/sq km), Spain (87/sq km), UK (246/sq km). Almost 90 percent of the population live in southern Sweden, where we also find the three largest cities, Stockholm (capital, 1.2 million inhabitants), Göteborg, and Malmö. Wrap-up Over the past 100 years Sweden has made an extraordinary journey from a poor nation of peasants to one of the strongest economies in the world. The long distance between the northern and southern parts of Sweden creates dramatic contrasts in the landscape and nature across the country. Sweden offers mountains and glaciers up north, dense forests and thousands of lakes and rivers in the central parts and fertile farmlands in the south. Along the extensive coastline, of more than 2,700 kilometers (about 1,700 miles), lies a large number of unique archipelagos with tens of thousands of islands and rocks of various sizes. To sum up you can say that: Sweden is a country of opportunities offering a high quality of life with the human and nature in mind. Svenska Institutets uppdrag från regeringen: 1§ Svenska institutet har till uppgift att sprida information och kunskap om Sverige i utlandet och främja samarbete och långsiktiga relationer med andra länder inom områdena kultur, utbildning och forskning och demokrati samt samhällsliv i övrigt.
SI hjälper Sverige att nå internationella mål inom en rad nyckelområden genom Sverigefrämjande insatser på många plan. Vi verkar inom ramen för vad som brukar kallas offentlig diplomati, där vi för en dialog med aktörer i det civila samhället som komplement till traditionell diplomati. 4
SI:s budget 414 Mkr 2013 För att fullfölja vårt uppdrag har Svenska institutet för 2013 en total årsbudget på 414 miljoner kronor. Huvuddelen av SI:s budget utgörs av biståndsmedel (mörkgrönt) och medel för Östersjösamarbete (lila). En knapp fjärdedel av budgeten går till främjande. 5
Exempel på SI- främjande projekt i samarbete med NSU: Curators of Sweden Världens mest demokratiska Twitterkonto @Swedense När Svenska institutet och VisitSweden släppte Sveriges officiella Twitterkonto till allmänheten blev det mediala intresset världen över stort. Självklart skulle ett så demokratiskt och fritt land som Sverige vara först i världen med att låta sina invånare själva berätta om sitt land. I projektet Curators of Sweden får en ny svensk varje vecka ge sin egen bild av vardagen och aktuella frågor. Det visar inte bara upp en så ärlig bild av Sverige som möjligt utan visar även att vi utövar demokrati, även i vår kommunikation. Det här är kanske det tydligaste exemplet på hur vi jobbar med de fyra kärnvärdena: öppenhet, äkthet, nytänkande och omtänksamhet. Vi tänker bygga vidare på framgången. Tillsammans med hela Sverige förstås. Curators of Sweden har vunnit åtskilliga priser sedan det lanserades, däribland ett svenskt guldägg, Grand Prix Lions och två Silver Lions i Cannes, och guld vid Euro Effies Award i Bryssel. 6
SI:s Målgrupper: Studiedestination Arbetsdestination Stipendier Allmänhet Beslutsfattare och opinionsbildare Talang Studiedestination Arbetsdestination Stipendier Alumnverksamhet Svenska språket Svenska institutet har fått uppdraget att marknadsföra Sverige som studie- och arbetsdestination. Vi vet att det finns människor i andra länder som kan bidra till vårt samhälle och vill få dem att välja Sverige. För ett land som Sverige är det centralt att attrahera talang, det vill säga studenter, forskare och arbetskraft. Det är viktigt att våra lärosäten rymmer en blandning av svenska och utländska studenter och forskare. Och när det gäller arbetskraft vet vi att det redan i dag finns brister på arbetskraft inom en rad områden. Vi hanterar stipendier för högre utbildning, och upprätthåller dialog med studenter efter examen via alumnverksamhet. En stor del av SI:s stipendier går till forskare och studenter från utvecklingsländer och bidrar därmed till utveckling i de länderna samtidigt som relationerna till Sverige stärks. En förutsättning för att människor ska trivas i Sverige är att de kan språket. Vi samarbetar med lärosäten och organisationer som undervisar i svenska språket. Vi ger dem stöd och utbyter lärdomar. Vi anordnar också undervisning i svenska på vårt kulturhus i Paris. Vi når även målgruppen talang genom digital och tryckt information, närvaro vid mässor och genom samarbeten med universitet och näringsliv. Bildinfo: Studenter i Sverige. Trainee program på Volvo i Göteborg. 7
Svenska institutets stipendieprogram 7 program som riktar sig till internationella studenter för att studera på era högskolor 400 nya 2013, Prognos 2014 är 800 nya stipendiater. Nyckeltal: - varje stipendiat: 231 000kr /år (avgift: 63000/termin, 9000levnadsomkostnader, 15000kr resebidrag) En investering och alumnverksamheten är en uppföljning av SI:s insatser till individerna som erbjuds stipendium
Bygga nätverk under studietiden: Ett nätverk som syftar till att bygga en stark och långvarig relation mellan Sverige och SI:s stipendiater. Deltagarna får möjlighet att delta i evenemang, workshoppar och företagsbesök i Sverige. Tema: Hållbarhet, samhälle, Innovation & kreativa näringar Ökad kännedom om Sverige, samt goodwill och kontakter. Hösten 2013 finns ca: 650 stipendiater i Sverige. SI Network for Future Global Leaders (NFGL) Diplomering här ca: 200 individer, 2016 är de 800.
Alumner? - vilka är de? - vad säger de om nätverk? SI Alumner: Fd stipendiater, svenskstudenter, hyresgästerna i Paris mfl. 59% säger att de skulle vilja vara aktiva Sverige relaterade alumnnätverk 79% vill ha information om alumnnätverk 87% säger att deras utbildning i Sverige har varit relevant för deras yrke/karriär Kommunikation: Facebook är nästan lika intressant som nyhetsbrev för nätverk, men många finnas på LinkedIn och använder LinkedIn. SANC Kina, Kambdoja, Stockholm, ST. Petersburg, Burkina Faso, Aten.
Vårt erbjudande & våra kanaler: www.blogs.sweden.se/alumni: - An Alumni Profile each week - Alumni bloggers, 3-4 alumni from, Belarus, Russia, Indonesia and Uganda, - Post open invitation for academic as well as social events are always posted Financial support and calls for alumni support (events and associations) Support to Swedish Foreign missions strategic and financial Mentorship programs for Senior and new alumni You can Subscribe to the blog or register interest: http://j.mp/sialumni_news Twitter: @SweInstitute #SIAlumni Instagram: SI Alumni or #sialumni Facebook: SI Network for Future Global Leaders and local groups LinkedIn: Swedish Institute Alumni (new as on May 1st 2013, now 1050 members)
Varför? Vilka samarbetar vi med? SI:s har fokus på SI finansierade alumner Alumnerna är goodwillambassadörer Ett attraktivt nätverk för Sverige i utlandet Våra (SI:s & Sveriges) vidareförmedlare Stärker Si:s trovärdighet i utlandet vid ex. rekrytering UM är vår viktigaste samarbetspart – de finns på plats! Efter diplomering/avslutad stipendietid görs utskick till UM med kontaktuppgifter till de nya alumnerna UM :s VP är en viktigt utgångspunkt för gemensamma aktiviteter för målgruppen Svenska lärosäten är en viktig part för att något till alumnerna. De är också era alumner!
Exempel på aktivieter Utgångspunkterna för aktivieteterna är RELEVANS: Hanoi, lördag den 26 oktober. Alumnträff i anslutning till ”Post-graduate, Study and research in Sweden day” där vinnaren av ”Sweden & Vietnam Student Competition” utses. Kampala, torsdag 30 oktober. Alumnträff i på ambassadörens Residens. Den 31/10 hålls även en ”Education Information Day” på Makerere Unv. Peking, Tisdag 5 november. Eventet sker i samarbete med ambassaden samt alumnföreningen SANC – Sweden Alumni Network China. Eventet är i anslutning till ”China Education Expo” samt SI:s rekryteringsevent ”Sweden Education & Career Day”. Shanghai, fredag den 8 november. Ett gemensamt Nordiskt Event som helt och hållet arrangeras av General Konsulatet (GK). St. Petersburg, fredag den 22 november. Seminarium i anslutning till utställningen ”Life Puzzels”. Seminariet som riktar sig till alumner och svenskstuderande kommer att beröra hur man som yrkesverksam kvinna hanterar karriär och familjelivet i Ryssland idag. Dar es Salaam, 5-7 december. Alumnevent i anslutning till Sverigedagarna som anordnas av ambassaden. Utgångspunkterna för aktivieteterna är RELEVANS: Finns det ett intresse från alumnerna? Finns det bra alumnunderlag? Är ambassaden intresserade av målgruppen och deras nätverk? Finns andra parter? Hur ser UD:s och SI:s prioriteringar ut? Mål, mått och uppföljning!
Exempel på aktivieter Alumnbidrag till 15 alumner som anordnar lokala alumnevent: Vitryssland, Ukraina och Georgien: Vitryssland, 18 oktober. En interaktiv PR workshop som leds av tre alumner. Vitryssland, 26 oktober. Alumner inom svenska språket anordnar ett seminarium kring återvinning på svenska under titeln ”Lättplats – en tungbörda?”. Ukraina, 8-9 november. Seminarium kring temat “Green Innovations”. Georgien, 15 November. Seminarium inom temat; “Social Entrepreneurship day in Tbilisi”. Ukraina, 25 november. Konferens med avstamp i MR inom Hälsa “The Right to Health in Ukraine”. Vitryssland, december, Seminarium inom grön teknologi under rubriken:”Research Dialogue on Sustainable Urban Development and Green Technology”. En uppföljning av likande seminarium inom samma tema och hölls under våren i Vitryssland. Ukraina, 22 jan. 2014, seminariet ”New Way of Thinking in the Age of Limited Resources” kring temat hållbarutveckling i samarabete med NGO ”Agency for European Innovations”. Alumnerna äger nätverken, vi faciliterar! Utgångspunkten för aktivietetern är även här RELEVANS: Finns det ett intresse från alumnerna? Finns det bra alumnunderlag? Mål, mått och uppföljning! Ansökningar publiceras på webben och ni är varmt välkomna att sprida dessa till era alumner i resp. land!
2014 Karriär & utveckling Mentor Program - Samarbete inom SI:s ledarskapsprogram i Indien, Kina, Norra Europa, MENA m.m. - vi handplockar ledare inom tematiska områden SI Alumni Forum – ett nytt ledarskspasprogram för alumner där tematik bestämms med UM Empowerment & Fördjupad professional kunskap inom utbildningsområdet, ex. Smart Living Challenge; se senaste inlägget på www.blog.sweden.se/alumni Vi använder befintliga nätverk, vilka är era?
Your Global Networking starts here, I’ll see you out there! From topp right, kickoff 2012 in Sweden, SANC- China, Indonesia, Vietnam, Russia, Brazil, Zambia
?
Tack! alumni@si.se Nyheter: j.mp/sialumni_news @SweInstitute #SIAlumni @maureenhoppers www.blogs.sweden.se/alumni alumni@si.se