Basic Swedish 1 Lektion 4, den 15 februari Välkomna

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KONJUNKTIONER.
Advertisements

Om verb Olika former Introduktionsfilm Hanna Hägerland
Den engelska ordföljden
Pronomen.
Svensk pluralbildning
Detta har vi lärt oss sedan vecka 12.
Schema – Shedule Grupp 2 Måndag 4/2 Hörsal 6 Torsdag 7/2 Hörsal 7
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Idag Today Repetition: siffror, klockan Repetition: numbers, the clock
Extra –s i presens.
Ing-form På engelska använder man -ing-form:
Dagens dikt Det är onsdag idag. Det är ganska fint väder:
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Svarar på frågorna: Var? Vart? Varifrån?
Lektion 7, fredag 22 februari, 2013
Satsdelar.
Schema – Shedule Grupp 2 Måndag 4/2 Hörsal 6 Torsdag 7/2 Hörsal 7
Sista lektionen Idag är det tisdag den 13:e november 2012.
Dagens dikt Idag är det måndag. Vi sitter i Hörsal 4. Det är februari.
Svenska – kurs 1 Internationella studenter
Huvudsatser och bisatser
How to learn a Second Language?
Presens och imperfekt av have. Translate! Jag har huvudvärk. Hon har en röd Volvo. De har två barn tillsammans.
Tryck på F5 för att börja. ”Klicka” sedan för att fortsätta.
Subjekt, predikat, objekt Huvudsats, bisats
The Clock.
Chapter Week Week 36 – Hello again. Survey Step 1: Write your name and the 1 of September on top of your survey sheet. CHAPTER WEEK Name:_ Emma __ Date:
Grammatik - satslära Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Ordföljden i svenskan (syntaxen)
Ordföljd.
A.Speaking B.1. Reading B.2. Listening C. Writing.
Meningar med bisats När vi skriver texter är det bra att använda bisatser. Det är bra att använda bisatser i meningar av många olika anledningar. Dels.
Skriva meningar i huvudsats Alla meningar måste innehålla minst ett verb. Verbet kommer alltid på andra plats i en huvudsats. En mening kan ha flera verb!
Satsadverbial Du måste alltid tänka på satsadverbialen när du läser, lyssnar, skriver och talar! Satsadverbial är viktiga eftersom de ändrar meningens.
Swedish for international students Kie FM Sandra Uitto Swedish teacher Language Center, Aalto University U-wing, II floor.
Konjunktioner Vad är en konjunktion? En konjunktion binder ihop huvudsatser.
Kapitel 2: vädret A.Matcha bild. 1.Det regnar! Du måste ta paraply. 2.Det är kallt idag, men det snöar inte. 3.Idag är det lite mulet, men solen skiner.
Grammatik och språkriktighet
Träna svenska A och B Häfte 5 Siffror och verb.
Träna svenska A och B Häfte 7 Klockan Jobb.
Facit test efter kapitel 1
GRAMMATIK – SATSLÄRA 2 Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Träna svenska A och B Häfte 7 Klockan Familjen Alm s dag.
Vad är en konjunktion? En konjunktion binder ihop huvudsatser.
Ordföljd huvudsats.
Nationella provets delar:
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Skriv stor bokstav och punkt i alla meningar. Kurs B: tala och skriva Skriv stor bokstav och punkt i alla meningar.
Åsa Karlsson, Nösnäsgymnasiet, Stenungsund –
Course info.
pro = before in time, place, order etc
Träna svenska A och B Häfte 7 Klockan Hör och härma.
Pronomen Subjekt och objekt
Verb Texterna 1.2, 1.3.
Satslära När du skriver en text sätter du ihop ord som blir till en eller flera satser. Dessa satser bildar då en mening, som börjar med stor bokstav och.
A. Speaking B.1. Reading B.2. Listening C. Writing.
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Nationella provets delar:
Basic Swedish 1 Lektion 2, den 8 februari Välkomna
Basic Swedish 1 Välkomna till kursen och välkomna till Sverige
Basic Swedish 1 Lektion 6, den 27 februari Välkomna
Vad är en konjunktion? En konjunktion binder ihop huvudsatser.
Pronomen Subjekt och objekt
Ordföljd huvudsats.
Satsschema - Hur använder man det?
Grammatik - satslära Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Vad är en konjunktion? En konjunktion binder ihop huvudsatser.
Presentationens avskrift:

Basic Swedish 1 Lektion 4, den 15 februari Välkomna Basic Swedish 1 Lektion 4, den 15 februari Välkomna! Lärare: Camilla Sveréus camilla.svereus@nordiska.uu.se

Substantiv i bestämd form – nouns in definite form, ”the” Vi har en bok. Boken är grön./Den är grön. Jag läser en kurs. Kursen är bra./Den är bra. Camilla har ett jobb. Jobbet är kul. /Det är kul. Hon jobbar på ett universitet. Universitetet ligger i Uppsala. /Det ligger i Uppsala. En-ord: + en boken, kursen Ett-ord: + et jobbet, universitetet Vokal i slutet – vowel at the end? + n en lärare, en penna läraren, pennan + t ett ämne, ett piano ämnet, pianot

Läxa till idag / Homework for today Textboken (grön bok): (-Vem är vem?, p.7.) -Anna är utbytesstudent, p.9. (Hörförståelse/Listening Hur mycket är klockan? p.14.) Hörförståelse/Listening kap 1 p. 83, Alfabetet Hörförståelse/Listening Kap 2,p.84, Siffror och klocka Uttal (gul/yellow bok): Uttal/Pronunciation 1, exercise 1, 2, 3 Uttal/Pronunciation 2, exercise 4 Grammatik (vit bok), exercise number: Nr 1, 2 (se 39) Nr 12 (se 41) Nr 31 (se 43)

Grammatik: övning 2 1 Läraren 2 Affären 3 bussen Tjejen, hon Killen, han 4 universitetet 5 telefonen Lektionen, den

Grammatik: övning 32, ordföljd (word order) 1 2 3 4 När läser du svenska? Vad studerar du i Uppsala? Bor du på Kantorsgatan? Talar du franska? Cyklar ni till kursen? Åker du buss till universitetet? Studerar Anna och David språk på Uppsala universitet? Var läser du svenska? Vem är lärare på kursen? Känner du Maria? (Subjekt) VERB (Subjekt)

Subjekt + verb together 4-ever! Verbet och subjektet älskar varandra! De måste alltid vara tillsammans. Separera dem inte!! The verb and the subject love each other. They must always be together. Please do not separate them!!

Ordföljd (word order) 1 2 3 4 Jag åker inte buss till universitetet. 1 2 3 4 Jag åker inte buss till universitetet. Anna och David studerar inte språk på Uppsala universitet. Vi pluggar inte svenska på Thunbergsvägen 3L. Talar du inte franska? (Subjekt) VERB (Subjekt) INTE

Annas dag (sidan 9) FRÅGEORD / question words: Var? = Where? Vad? = What? Hur dags? / Vilken tid? = At what time? Vart? = To where? Varför? = Why? Vem? = Who? När? = When? I par: läs texten och översätt (read and translate)! A: Fråga om Anna! (ask about Anna!) B: Fråga om varandra! (ask about each other!)

Ordföljd (word order) 1 2 3 4 (Subjekt, tid, plats…) VERB (Subjekt) INTE Jag åker inte buss till universitetet. Hon vaknar klockan kvart över sju. Halv åtta stiger hon upp. Halv nio går hon till bussen. Lektionen börjar kvart över nio. Tolv slutar den. Då går Anna hem och lagar mat. Verbet är på plats 2! Verbet och subjektet är tillsammans!

Öva! / Practice! Vad gör du? (What do you do?) På morgonen (in the morning) [VERB] jag… På universitetet (at university) [VERB] jag… På eftermiddagen (in the afternoon) [VERB] jag… På kvällen (in the evening) [VERB] jag… Klockan X [VERB] jag…

Väder Vad är det för väder idag? Är det varmt eller kallt idag? – Det är varmt/Det är kallt. Hur många grader är det? – Det är X grader. Vad är det för väder i din hemstad nu? (in your hometown now)

Läxa kapitel 2 (15, 20, 27 februari) Textboken: (Att vara i Uppsala, p. 11) På turistbyrån, p. 12 Hörförståelse/Listening p. 52 (Studentportalen: ”Kap. 2, I Uppsala”) Hörförståelse/Listening p. 85: Vad är det för väder? Grammatik (vit bok) Nr. 17, 18 (se 42) Nr. 31, 33, 34, 35 (se 43) Kapiteltest kap. 1-2 (kommer snart!) Repetera vokabulär och fraser! (Tips: quizlet.com)