Ekonomiska ficktjuvar och impulsköp

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Advertisements

Svenskarnas shoppingmotiv – förnuft eller glädje? Ingela Gabrielsson, privatekonom 1.
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Jul klappar och övriga julutgifter Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Nordeas boendebarometer- om bostadspriser och boräntor Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Veckohandling eller impulsköp - så påverkas din hushållsekonomi Ingela Gabrielsson, privatekonom.
Dopgåvor så mycket lägger vi på presenterna
Studerande 2012 – ekonomi, boende och framtidsval Ingela Gabrielsson Privatekonom.
Omnibuss KPA Pension. 2 Hur skulle du reagera om du fick veta att dina pensionspengar placeras i företag som producerar pornografi? Med pensionspengar.
Sida 1 Låneläget 2007 Så ser svensken på sina bolån Synovate för Nordea Ingela Gabrielsson
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Semesterekonomi och planer 2016 Ingela Gabrielsson, privatekonom
Sida 1 Så ser svensken på sin semester 2007 Synovate Temo för Nordea Ingela gabrielsson
Sida 1 Så finansierar svensken och övriga nordbor sina större inköp En nordisk TEMO-undersökning för Nordea Nordisk Rapport Ingela Gabrielsson
Sida 1 Så julhandlar svenskarna 2007 Synovate Sweden för Nordea Anna Bäcklund
STOCKHOLMSENKÄTEN 2012 ELEVERNA I GRUNDSKOLANS ÅR 9 OCH GYMNASIET ÅR 2 SIDAN 1 SÖDERMALMS STADSDELSFÖRVALTNING BILAGA 1 – Redovisning av resultat från.
Ekonomiska förväntningar. Om undersökningen Syfte Att undersöka hur nuläget i ekonomin påverkat arbetstagarnas förväntningar på ekonomin och löneutvecklingen.
Nordeas boendebarometer- om bostadspriser, boräntor och boendeekonomi
Tidig upptäckt av KOL på Smålandsstenars vårdcentral
Julfirande 2016 – inköpsplaner för stora och små
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
PRV – upphovsrättsundersökning 2017
Månadsrapport oktober 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Stor majoritet av befolkningen önskar skydd mot sjunkande pensioner
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Stockholmsenkäten 2014 – vad har ungdomarna svarat?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Y 2.1 Andelen Tre av de tio ballongerna är blåa.
Stockholmsenkäten urval av stadsövergripande resultat
Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
Opinionsundersökning om storregion Svealand
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Akademikerförbundet SSR
Skolelevers drogvanor 2018
Så mycket lägger vi på våra trädgårdar och trädgårdsutrustning
Så tänker vi om våra bostadsräntor
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kostnader för inhyrd personal i hälso- och sjukvården
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Uppskattning av vinstnivåer i friskolor DemoskopPanelen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Omfattar fyra femårsperioder mellan 1985 och 2017
Presentationens avskrift:

Ekonomiska ficktjuvar och impulsköp Så mycket kostar våra småinköp Ingela Gabrielsson privatekonom Nordea 2018-01-18

Sammanfattning Sju av tio svenskar köper godis/snacks och sex av tio köper läsk/mineralvatten en eller flera gånger en vanlig månad. Runt varannan köper också till exempel snabbmat, kaffe/te och tar ett glas öl/vin på uteställen under en vanlig månad. 28 procent köper tobaksprodukter – en riktig ficktjuv – och nästan en av fem åker taxi en eller flera gånger under en vanlig månad. För den som köper alla dessa varor under en vecka kan summan uppgå till cirka 400 kronor. På ett år blir slutsumman närmare 20 000 kronor. Jämfört med föregående mätning som gjordes 2012, är det nu fler som köper godis/snacks, läsk/mineralvatten, tobaksprodukter samt öl/vin på uteställen.

Trots hälsotrender - vårt behov av godis och läsk har ökat sedan 2012

Vaneköparen kan lägga sammanlagt nära 400 kronor på olika småinköp under en vecka Hur mycket pengar lägger du ner på följande produkter för personligt bruk under en vanlig vecka? ~ 400 kr per vecka om man köper samtliga kategorier

Se upp för dina ekonomiska ficktjuvar – dom tar mer än du tror Andel som köper detta 2017 Kostnad per vecka kr Kostnad per månad kr Kostnad per år kr Kaffe/te 47% 25 100 1200 Läsk/mineral-vatten 57% 20 80 960 Godis/snacks 73% 28 112 1344 Snabbmat 52% 37 148 1776 Tobaks-produkter 28% 143 572 6864 Öl/vin 50% 72 288 3456 Taxi 18% 73 292 3504 Summa kr 398 kr 1 592 19 104

Om undersökningen Undersökningen är genomförd bland män och kvinnor 18-65 år i Sverige av YouGov på uppdrag av Nordea Undersökningen är genomförd under perioden 22 september – 4 oktober 2017 via YouGov Sveriges Internetpanel. En inbjudan till undersökningen skickades ut via e-mail till personer som passade in på kriterierna för studien. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.