Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2017 Skypemöte 6 sept
Dagordning Välkommen! Syftet med mötet Nytt från Kemikalieinspektionen Målmanual Årlig uppföljning 2017, nationell och regional genomgång av underlag för bedömning, diskussion frågor Egna frågor från länsstyrelserna NV nya web och indikatorer
Syfte Stöd inför den årliga regionala uppföljningen av miljömålen. Främja kontakten mellan länsstyrelser och nationella myndigheter och mellan länsstyrelserna. Diskutera hur ”resultat” och ”analys och bedömning” samt bedömning av måluppfyllelse och utveckling i miljön ska tillämpas på det specifika miljökvalitetsmålet Få stöd för hur målmanualerna kan och ska tillämpas på det specifika miljökvalitetsmålet Lyfta fram bra exempel på ett eller några läns tidigare bedömningar som den nationella myndigheten har haft nytta av. Få information från ansvarig målmyndighet om vilka aspekter de önskar få särskilt belysta under årets uppföljning och bedömning
RÅU 2017 Frågor från Kemikalieinspektionen Har kommunerna i ert län en handlingsplan för förebyggande kemikaliearbete utöver tillsyn (t.ex. giftfri förskola, kemikaliekrav i upphandling, information till invånarna m.m.)? Hur många av kommunerna (mått eller länsstyrelsens uppskattning)? Har kommunerna i ert län har under året informerat invånarna/konsumenter om rätten att få information om farliga ämnen i varor, t.ex. genom en Våga Fråga- kampanj? Hur många av kommunerna (mått eller länsstyrelsens uppskattning)? (NV anvisningar, fokus på vad statliga myndigheter gjort, andra aktörer eventuellt som separat redovisning)
RÅU 2017 Nyheter och vad NV trycker på i anvisningarna NV anvisningar, fokus på vad statliga myndigheter gjort/andra aktörer med statliga styrmedel, annat av andra aktörer eventuellt som separat redovisning Åtgärder (och relevanta beslut) som fattats på regional eller lokal nivå i) regional nivå – myndigheter, ii) kommunal nivå, iii) näringslivet, som föranletts av styrmedel och iiii) Övriga åtgärder. Genusperspektiv - statistik ska vara könsuppdelad, i resultat- och analysdelarna bör ett genusperspektiv anläggas där det är relevant.