MIN AKTIVITET Vi är många som tycker om att röra på oss! Vad är det som händer med oss då?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idrottsskador Idrottsskador är samma som arbetsskador och andra former av skador. Rörelserna du utför i idrottssammanhang sker ofta med maximal insats.
Advertisements

Ger hälsa och välbefinnande
Så kommer du i löparform!
Träningslära med kost.
Musklerna Vad vi än sysselsätter vår kropp med arbetar våra muskler.
En sammanfattning på saker som man inte får glömma till provet
Teoripass: Motion Tomi Alahelisten.
Hälsa och Kondition.
DET HÄR BEHÖVER VI FÖR ATT MÅ BRA:
Kondition och träning.
Människans Fysiologi.
Friskvård och träning I det här avsnittet berättar vi mer om hur familjelivet kan fungera för den som har MS. Kan man skaffa barn? Hur kan sexlivet förändras?
Varför behöver DU träna?
VARFÖR IDROTT I SKOLAN ? * Du ska få träna upp din fysiska, psykiska och sociala förmåga * Ämnet ska ge dig kunskaper om en hälsosam livsstil. *
”Teorin” bakom konditions- och styrketräning!
Kondition och dess metoder
Idrottsskador.
Styrketräning.
Min hälsa Nu och i framtiden!!! Varför skall vi träna/röra på oss?
Träningslära 9:or ht 11.
Träningslära Kondition
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Idrott och hälsa Vannhögskolan
Kroppen Träning Hälsa och kost Allemansrätten
Träningslära Styrka.
Uppvärmning?.
ERGONOMI Föreläsning 1 för ÅR
Teorigenomgång Teori – ca. 30 minuter. Vilka är vi? Vad är puls?
Hälsa och Kondition.
Fysisk aktivitet, kost och hälsa
Konditon Upplevelsen av ett motionspass påverkas vilken intensitet träningen har. Man kan dela upp konditionsträning i två delar: Högintensiv träning och.
Hälsa och Kondition.
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Idrottsskador åk 8.
Vad är styrka? Styrka är den förmågan musklerna har att dras samman
Vad är kondition? Kondition, eller uthållighet, är förmågan att kunna arbeta med hög intensitet (tempo/fart) under förhållandevis lång tid.
Motion och träning Idrott och hälsa 1.
STYRKETRÄNING Mia Jönsson FTT14/FTP
Mia Jönsson Idrott och hälsa
Kroppens anatomi.
1 Vad är kondition? Blodomloppets kapacitet att transportera syre (hjärtats storlek och styrka, andelen röda blodkroppar). Musklernas förmåga att ta.
Musklerna Ca 50 % av kroppsvikten.
I DROTT OCH HÄLSA F ÖREBYGGA SKADOR. S YFTE Genom undervisningen ska eleven ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: förebygga risker vid fysisk.
MIN AKTIVITET Vi är många som tycker om att röra på oss! Vad är det som händer med oss då?
MIN AKTIVITET Vi är många som tycker om att röra på oss! Vad är det som händer med oss då?
Hur påverkar sömn & frukost vår vardag. Hur viktigt är det egentligen?
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Hälsa och träning. Vad är hälsa? Fysiskt välbefinnande Psykiskt välbefinnande Socialt välbefinnande ”Hälsa är ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt.
TRÄNINGSLÄRA Våra kroppar är anpassade för ett liv i rörelse. Vad händer med våran kropp när vi rör oss för lite?
Träning (träna rätt) Minska risken för skador samt prestera bättre, orka mer, skjuta hårdare, springa snabbare mm. Bygger upp muskulatur samt tränar hjärta.
har som syfte att förbättra, och stärka, kroppen utifrån dess naturliga rörelsemönster Friskis&Svettis utgångspunkt för funktionell träning.
Konditionsträning. Bara löpning? Självklart inte!
UTHÅLLIGHET (KONDITION) Uthållighet är förmågan att stå emot trötthet vid långvarig belastning UTHÅLLIGHET Aerob Anaerob En persons uthållighet kan testas.
Kondition Pulsträning och syreupptagningsförmåga.
Weronica Helleberg Idrottslärare Finnbacksskolan
Kost, vila och uppladdning för ökad prestation samt minskad skaderisk
Utvärdering PT Mälarhöjdens skola vt2017.
Vad är styrka? Styrka är den förmågan musklerna har att dras samman
Målformulering att sätta upp mål
Styrka & styrketräning
Självbedömning Idrott och Hälsa ÅK 6
Nyheter teori 2017 Nytt teorihäfte
Hälsa och livsstil åk 8 kondition
Hälsa och livsstil åk 7 Kondition.
Temaarbete under 4 lektioner
Förebyggande av skador
Målformulering att sätta upp mål
FRIIDROTT ÅR SPRINT.
EN BRA LEKTION Skapa en lektion utifrån fem angivna mål
Presentationens avskrift:

MIN AKTIVITET Vi är många som tycker om att röra på oss! Vad är det som händer med oss då?

KONDITION Uthållighet, förmågan att arbeta under längre tid Kroppens förmåga att ta upp och transportera syre runt i kroppen Hjärtat och lungorna tränas Maxpuls ca205 slag/minut Arbetspuls ca155 slag/minut Vilopuls ca50-70 slag/minut Tre olika varianter av konditionsträning: Lätt- promenad, jogga, cykla, simma, (snacktempo ca 50-70% av maxpulsen) Medel- bollspel, löpning, simning, längdskidåkning, (svettigt ca 70-85% av maxpuls) Högintensiv- maximal ansträngning, intervaller (85-100% av maxpuls) Varierad konditionsträning ger bäst resultat! Vilken typ av konditionsträning får du med din aktivitet?

STYRKA Varje muskel består av ett antal fibrer, ju fler desto större muskel Vid styrketräning bryts muskelfibrerna ner Om vi äter bra och vilar byggs därefter fibrerna upp igen lite starkare som ”försvar”, det är så en muskel blir större/starkare Tänk på: Rätt teknik i lugnt tempo De stora muskelgrupperna Träna hela kroppen Använd kroppen som redskap eller bara lätta vikter Ät rätt och vila

RÖRLIGHET När du tränar en muskel så drar den ihop sig och blir kortare Viktigt att bibehålla alla musklers rörlighet Att stretcha hjälper inte mot träningsvärk I en uppvärmning kan du töja/mjuka upp en muskel men inte stretcha den. Tänk på: Stretcha inte en ouppvärmd muskel Slappna av i den muskel du stretchar 30-60 sek, upprepa Om du stretchar efter din aktivitet så varva ned minst fem minuter först. Det funkar minst lika bra att köra stretching/rörlighet en annan dag, se bara till att musklerna är uppvärmda. Stretchar du de muskelgrupper du tränar?

SKADOR VÄRM UPP! Kroppen behöver tid på sig att ställa om sig från vila till arbete. Uppvärmningen gör kroppen redo för huvudaktiviteten och minskar risken för skador.   När vi värmer upp ökar temperaturen i kroppen och vi kommer att prestera bättre. Det leder till att träningslusten ökar och prestationsförmågan förbättras. Cirkulationen i kroppen kommer igång ordentligt och muskler och leder blir mer elastiska och tåliga. Reaktions- och koncentrationsförmågan förbättras. Vrickning/stukning: avbryt träningen tryckförband högläge kyla avlasta Sträckning/Bristning: om bristning, tryckförband Skavsår: ”gå in” nya skor hemma sätt på specialplåster Träna aldrig vid feber, halsont eller infektion i kroppen! Vilka skador är vanliga på din aktivitet? Hur kan du undvika dessa?

VARFÖR TRÄNA? Piggare Ökad arbets- och koncentrationsförmåga Mindre stressad Minskar risk för vissa sjukdomar Bättre immunförsvar och läkningsförmåga Bättre självförtroende Bättre kondition och orkar mer i vardagen Ökar chanserna att kunna hålla igång när du blir äldre Du blir starkare i muskler, leder och skelett

1. Välj en aktivitet! 2. Skriv om aktiviteten! Fotboll? Dans? 1. Välj en aktivitet! 2. Skriv om aktiviteten! 3. Berätta om aktiviteten! 4. Lämna in ditt arbete!

Ditt skriftliga arbete skall innehålla MIN AKTIVITET är… Berätta kort om din aktivitet. Varför valde du just den? När, var, hur ofta? Tränar du bara eller tävlar du också? Beskriv kort en träning. ALLSIDIG TRÄNING? Vilken/Vilka sorts träning förekommer? (får du kondition, rörlighet, styrka, koordination av din aktivitet) Exempel på muskler/kroppsdelar som tränas mer än andra. Tränar man hela kroppen? TAKTIK/TEKNIK? Är din aktivitet svår? Vad är svårt? Tränar ni taktik och teknik? Vad gör ni då? Vilka knep och taktiska/tekniska råd skulle du ge en kompis som är nybörjare? SKADOR? Vilka är de vanligaste skadorna/största skaderiskerna? Hur gör du för att undvika skada? Gör ni skadeförebyggande övningar? Om inte, hur kan man göra? VARFÖR TRÄNA FÖRUTOM TRÄNING? Vad betyder aktiviteten för dig förutom träning? Vad är det som gör att du tränar? Påverkas humöret av aktiviteten (blir man avslappnad, arg, glad, koncentrerad…)? Hur känner du dig innan, under och efter aktiviteten? VARFÖR JUST…? Vilka möjligheter till fritidsaktiviteter finns nära dig? Har du valt fritidsaktivitet efter vad som finns nära dig? Vad hade du valt om allt fanns? Är det rättvist jämfört med vad som finns för andra i din klass/i kommunen/i landet? Skriv din text på dator eller för hand (ca 1 sida) och LÄMNA IN SENAST onsdag 8/11 6AB och torsdag 9/11 6EF!

Din muntliga redovisning För några klasskamrater i en liten grupp Läraren gör redovisningsgrupper Du ska lyssna på några redovisningar och efteråt berätta vad du tyckte var extra intressant Du väljer själv vad du vill berätta (du behöver inte berätta allt du har skrivit)

E C A Eleven kan samtala om egna upplevelser av fysiska aktiviteter och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang kring hur aktiviteterna kan påverka hälsan och den fysiska förmågan. Eleven kan samtala om egna upplevelser av fysiska aktiviteter och för då utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring hur aktiviteterna kan påverka hälsan och den fysiska förmågan. Eleven kan samtala om egna upplevelser av fysiska aktiviteter och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur aktiviteterna kan påverka hälsan och den fysiska förmågan. Eleven kan ge enkla beskrivningar av hur man förebygger skador som är förknippade med lekar, spel och idrotter. Eleven kan ge utvecklade beskrivningar av hur man förebygger skador som är förknippade med lekar, spel och idrotter. Eleven kan ge välutvecklade beskrivningar av hur man förebygger skador som är förknippade med lekar, spel och idrotter.

E Eleven kan samtala om egna upplevelser av fysiska aktiviteter och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang kring hur aktiviteterna kan påverka hälsan och den fysiska förmågan. När jag orienterar brukar jag bli glad för jag träffar mina kompisar och jag springer.

C Eleven kan samtala om egna upplevelser av fysiska aktiviteter och för då utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring hur aktiviteterna kan påverka hälsan och den fysiska förmågan. När jag orienterar brukar jag bli glad för jag träffar mina kompisar och jag springer. Flera i min orienteringsklubb går i en annan skola så dem träffar jag inte så ofta. När jag springer i skogen blir jag pigg och vaknar till efter att ha suttit still i skolan.

A Eleven kan samtala om egna upplevelser av fysiska aktiviteter och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur aktiviteterna kan påverka hälsan och den fysiska förmågan. När jag orienterar brukar jag bli glad för jag träffar mina kompisar och jag springer. Flera i min orienteringsklubb går i en annan skola så dem träffar jag inte så ofta. Ibland bestämmer vi att ses igen, även fast det inte är träning. Jag har min bästis i klubben. När jag springer blir jag pigg och vaknar till efter att ha suttit still i skolan. Kroppen behöver frisk luft, när jag är i skogen kommer syre in i kroppen genom andningen och då blir jag pigg.

E Eleven kan samtala om egna upplevelser av fysiska aktiviteter och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang kring hur aktiviteterna kan påverka hälsan och den fysiska förmågan. I orientering tränas kondition och benmuskler för vi springer mycket i skogen.

C Eleven kan samtala om egna upplevelser av fysiska aktiviteter och för då utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring hur aktiviteterna kan påverka hälsan och den fysiska förmågan. I orientering tränas konditionen för vi springer mycket i skogen. Hjärtat jobbar hårt ibland. När vi springer i skogen så blir det lite terränglöpning vilket är bra för både hjärtat och benmusklerna. Balansträning också minsann!

A Eleven kan samtala om egna upplevelser av fysiska aktiviteter och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur aktiviteterna kan påverka hälsan och den fysiska förmågan. I orientering tränas konditionen för vi springer mycket i skogen. När hjärtat är starkt behöver det inte slå lika snabbt för då kan det slå ut mycket blod i ett slag. I blodet finns syre som kroppen behöver för att orka. När vi springer i skogen så blir det lite terränglöpning vilket är bra för både hjärtat och benmusklerna. Musklerna tränas och blir starkare när jag tar i. Balansträning också minsann! För att inte ramla så parerar och anpassar jag rörelserna.

Eleven kan ge beskrivningar av hur man förebygger skador som är förknippade med lekar, spel och idrotter. E Enkla beskrivningar Man får passa sig när man springer i skogen så man inte snavar på rötter och sådant. Håll ögonen på marken! Värm upp innan! C Utvecklade beskrivningar Man får passa sig när man springer i skogen så man inte snavar på rötter och sådant. Håll ögonen på marken! Det är bäst att hålla balansen så man inte stukar foten eller skrapar upp armbåge och knä om man faller. Värm upp innan så sträcker du dig inte lika lätt. Man får passa sig när man springer i skogen så man inte snavar på rötter och sådant. Håll ögonen på marken! Det är bäst att hålla balansen så man inte stukar foten eller skrapar upp armbåge och knä om man faller. Det gäller att hålla ögonen inte bara på marken utan också på kartan och framför sig – rätt som det är kommer en grankvist framför ansiktet. Att stuka foten är inte roligt – tänk också på att ha bra skor! Värm upp innan så sträcker du dig inte lika lätt då musklerna är varma och redo för aktivitet. A Välutvecklade beskrivningar

Vilken aktivitet ska DU välja? Då kör vi igång! Vilken aktivitet ska DU välja?