Attraktiv Hemtjänst Om att utvärdera hemtjänst för dig som handläggare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Socialdokumentation Består av två delar!
Advertisements

LSS och SoL Jenny Ahlqvist och Cecilia Wallgren SDF Majorna-Linné.
Utvärdera hemtjänst (UH) Information till utförare av hemtjänst November HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
11 Kvaliteten i din hemtjänst Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Spånga-Tensta.
- Anhörigstöd - Riktlinjer och vägledning funktionshinderområdet Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
Ögondroppar efter ögonoperation Flödesschema för bedömning och utförande enligt Egenvårdsförordningen alt som Hälso-och Sjukvård.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Attraktiv Hemtjänst Introduktion i rambeslut för dig som kontaktpersonal.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Välkommen till information om lex Sarah
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Attraktiv Hemtjänst Introduktion i rambeslut för dig som handläggare.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Tensta grupp- och servicebostäder
Insatser enligt LSS och SoL
Samordnad vård och omsorgsplanering
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Värdegrund inom äldreomsorgen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
LSG Uppföljningsrapport
Revisionsredogörelsen 2017
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Attraktiv Hemtjänst Om att utvärdera hemtjänst för dig som handläggare

Bakgrund och syfte

Biståndshandläggning med rambeslut Rambeslut är exempelvis då ett beslut om hemtjänst anges i ett visst antal timmar utan att närmare precisera vad beslutet innebär. Tiden sätter ramar för arbetet. Rambeslut har länge ansetts som rättsosäkert eftersom den enskilde inte kan hävda sin rätt till en viss specifik insats. Handläggare ska vid rambeslut försäkra sig om att ”den enskilde har förstått beslutet och har möjlighet till delaktighet och inflytande i verkställigheten samt att han eller hon är tillfreds med resultatet. Rambeslut måste utvärderas”. ”Salutogen handläggning”, Westlund och Duckert, HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Syftet med modellen UH Individnivå - huvudsyfte - del av handläggningen Säkerställa att den enskildes behov tillgodoses – att rambeslutet inte blir rättsosäkert. Hantering av missnöje. Handläggare och chefer ska ta ansvar om den enskilde är missnöjd och vidta åtgärder. Bonus gruppnivå - avidentifierad statistik möjlig Tydliggör för chefer och medarbetare vilka områden som brukarna är nöjda respektive mindre nöjda med – en grund för verksamhetsuppföljning och utveckling på varje enhet. Regelbundna avstämningar till Kommunstyrelsen – ökar ex. den enskildes självbestämmande gällande att bestämma VAD som utförs? HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Följa upp och utvärdera

Följa upp och utvärdera Ur vägledning för hemtjänst: Alla beslut om hemtjänst ska följas upp och utvärderas av handläggaren på tre olika sätt. Säkerställa genomförandeplan Uppföljning om beslutet är anpassat till den enskildes behov Utvärdering för att säkerställa brukarnyttan HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Utvärdera Riktlinje: Handläggaren har ansvar för att brukarnyttan utvärderas, d.v.s. att säkerställa att den enskildes behov tillgodosetts. Att utvärdering sker är av stor vikt för att säkra den enskildes rättssäkerhet i förhållande till rambeslutet. Utdrag ur vägledning: Göteborgs Stad har valt att använda sig av rambeslut och det är därför av särskild vikt att handläggaren försäkrar sig om att den enskilde har förstått beslutet och har möjlighet till självbestämmande och inflytande i verkställigheten samt att hen är tillfreds med resultatet. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Socialtjänstprocessen HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Beslut på mindre än 3 månader Fatta beslut Säkerställa genom-förandeplan 2 veckor Ev. UH När den enskilde kan ha en uppfattning Följa upp – ny ansökan? 3 mån HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Säkerställa genom-förandeplan Beslut på 6 månader Fatta beslut Säkerställa genom-förandeplan 2 veckor Följa upp + UH 3 mån Följa upp – ny ansökan? 6 mån HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Säkerställa genom-förandeplan Beslut på 1 år Fatta beslut Säkerställa genom-förandeplan 2 veckor Följa upp + UH 3 mån Följa upp – ny ansökan? 1 år 3 mån 1 år HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Säkerställa genom-förandeplan Beslut på 3 år Fatta beslut Säkerställa genom-förandeplan 2 veckor Följa upp + UH 3 mån 1 år 2 år Följa upp – ny ansökan? 3 år HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Sammanfattning Görs på individnivå för att säkerställa att behoven tillgodoses UH är ett verktyg som används som en del av handläggarens ansvar att följa upp beslutet Resultatet av UH är en upprättad handling och därmed en del av den enskildes journal Resultatet av UH ska sparas ner och överföras till Treserva Genom registrering i dioevidence möjliggörs att aggregera resultat av alla enskildas utvärdering HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Modellen UH

Vad ska utvärderas med UH? Hemtjänstbeslut för alla personer oavsett ålder * Vi skiljer inte ram och ev. insatsbeslut om hemtjänst Modellen som ska användas kallas UH - utvärdering av hemtjänst * Modellen används inte för avlösning, ledsagning, boendestöd osv. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Vad består UH av? 11 bakgrundsfrågor som besvaras av handläggaren (ex. utförare, ålder, kön) 7 värderingsfrågor (samt 2 bakgrundsfrågor till kontinuitet) som besvaras av den enskilde alt. anhörig eller legal företrädare (ex. nöjd/missnöjd med kontinuitet, utförande, självbestämmande) HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Vem ställer frågorna? Handläggaren är ansvarig för uppföljning av sitt beslut om hemtjänst Handläggaren ställer frågorna inom ramen för sitt uppföljningsansvar Om handläggarens relation till den enskilde kan påverka svar i positiv el negativ riktning – ta upp med chef om att byta intervjuare HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Vem ska svara? Handläggare besvarar alltid bakgrundsfrågorna Den enskilde besvarar värderingsfrågorna Anhörig eller legal företrädare besvarar värderingsfrågorna om den enskilde inte vill eller kan Anhörig eller legal företrädare besvarar värderingsfrågorna utifrån sin värdering av hemtjänsten Förutsätter att det är en anhörig eller legal företrädare som kan ha en uppfattning/kännedom om den enskildes hemtjänst Om den enskilde inte vill/kan svara/inte utser anhörig/inte har legal företrädare – registrera enbart bakgrundsfrågorna HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Den enskilde medverkar själv Handläggaren svarar på bakgrunds-frågorna 1. personligt möte med den enskilde 2. telefon-intervju med den enskilde Den enskilde väljer att inte svara – utser en anhörig Handläggaren svarar på bakgrunds-frågorna Den enskilde utser en anhörig Dokumentera samtycke 1. personligt möte med den anhörige 2. telefon-intervju med den anhörige Den enskilde kan inte medverka, nedsatt beslutsförmåga Handläggaren svarar på bakgrunds-frågorna Legal före-trädare finns 1. personligt möte med före-trädaren 2. telefon-intervju med före-trädaren Den enskilde väljer att inte svara, utser ingen anhörig, legal företrädare finns inte Handläggaren svarar på bakgrunds-frågorna 1. personligt möte med den enskilde med den enskilde HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Hur ställs frågorna? I dialogintervju – inte skicka hem frågorna för besvarande Frågorna ställs i första hand vid ett personligt möte med den enskilde alt anhörig/legal företrädare I andra hand i telefonintervju med den enskilde alt anhörig/legal företrädare HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Om intervjun Läs frågorna före intervjun Anpassa frågorna till den enskilde om det behövs Se till att det är en ostörd miljö för dialogintervjun Använd tolk om det behövs (ej medarbetare från hemtjänsten) Förklara syftet med att den enskilde får möjlighet att utvärdera och att du vill kontakta utföraren om den enskilde är missnöjd Använd stöddokument för att förklara skattningsskalorna Ev träna på att presentera utvärderingens syfte (finns stödtext i anvisningarna) och på att ställa frågorna. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

När ska utvärdering göras? Senast tre månader från det att beslutet fattades och därefter minst en gång per år (om beslutet är längre än ett år) Riktmärke är att utvärderingen ska ske när den enskilde kan tänkas ha en uppfattning om hemtjänsten Dvs utvärdera när det utifrån ev. uppföljningsrutiner i din stadsdel är lämpligt HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Värderingsfrågor Åtgärder vid missnöje

Bakgrundsfrågor (handläggare) Stadsdel Typ av uppföljning (inom tre månader, årligen) Typ av beslut (ram eller insatsbeslut) Uppföljningsår Utförare av hemtjänst (resurskatalog inlagd) Kön Ålder Tid med hemtjänst Genomförandeplan el inte Huvudskäl till hemtjänst ( psykisk, fysisk funktionsnedsättning, social skäl, annat) Den enskilde el anhörig/legal företrädare svarat HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Värderingsfrågor (den enskilde el. annan) Nio frågor (sju värderingsfrågor) Subjektiv uppfattning Två skattningsskalor med 5 betygssteg Betyg 1-2 = underkänt, 3-5 = godkänt HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Värdera kontinuitet Hur ofta får du besök av hemtjänsten? Hur många olika personer från hemtjänsten har du fått besök av den senaste månaden? Hur nöjd eller missnöjd är du med det antal personer som kommit till dig den senaste månaden? HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Värdera självbestämmande Är du med och bestämmer VAD som ska göras hos dig? (Besvaras inte vid insatsbeslut) T.ex. vad som ska göras vid besöket/hos dig under veckan enligt genomförandeplanen. T.ex vad som är viktigt för dig vid besöket. Är du med och bestämmer HUR hjälpen ska utföras? Ex vad du gör själv, vad personalen ska göra, vad du och personalen ev. ska göra tillsammans, på vilket sätt vill du få hjälp med att duscha, hur du vill att städningen utförs. Är du med och bestämmer NÄR hjälpen ska utföras? T.ex. städning varannan vecka istället för var tredje vecka, fm, em, veckodag. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Värdera tid, bemötande och hemtjänst Har personalen tillräckligt med tid till de uppgifter som de ska göra hos dig? Hur nöjd eller missnöjd är du med personalens bemötande? Hur nöjd eller missnöjd (övergripande) är du med den hemtjänst du får? HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Om den enskilde är missnöjd Ett riktmärke är när den enskilde skattat betygsteg 1 - 2 Med syfte att den enskilde ska bli nöjd och få sina behov tillgodosedda: Steg 1: kontakta utförare Steg 2: ansvarig handläggare och utförare har ansvar för att tillsammans analysera den enskildes missnöje och utifrån respektives ansvar vidta lämpliga åtgärder Steg 3: om den enskilde skattat betygssteg 1 - ta ställning till om du som handläggare även ska rapportera avvikelse Dokumentera! Ex på åtgärd för handläggare skulle kunna vara har jag varit tillräckligt tydlig i mitt uppdrag till utföraren? HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Avvikelse o missförhållande Om den enskilde berättar saker av allvarlig natur, förklara att informationen kommer att hanteras inom ramen för avvikelsehantering och Lex Sarah HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Charlotte Nyberg Strategi/projektledare införa rambeslut och IBIC charlotte.nyberg@stadshuset.goteborg.se 031-368 05 76 Attraktiv Hemtjänst