Hälsolagledare 17 april 2015 Bästa Heby är ett utvecklingsarbete i Heby kommun med syfte att utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunen. Arbetet startade under våren 2014. Sker i hela kommunen och vi kommer jobba med detta under flera år framöver Varför har vi då startat upp ett kvalitetsarbete i kommunen? Innebär det att kvaliteten är dålig? Innebär det att vi inte jobbar med kvalitet? Ledningsgruppen – högsta cheferna i kommunen diskuterade frågan under våren vilket utmynnade i att man ville ta ett gemensamt helhetsgrepp kring frågan kvalitet. Startat upp en process och jag är processledare dvs håller ihop arbetet. Tog fram en kvalitetspolicy på uppdrag av den politiska ledningen. Beslutades av kommunfullmäktige under hösten 2014. Heby kommuns vision och kvalitetspolicy är utgångspunkt för allt arbete i Bästa Heby. Vision: ”Heby kommun – en växande landsbygdskommun med närhet, trygghet och livskvalitet.” Samarbete mellan alla förvaltningarna. Motor i arbetet en utvecklingsgrupp. Kommunchefens ledningsgrupp är styrgrupp.
Heby kommuns kvalitetspolicy Beslut i kommunfullmäktige hösten 2014. Grundläggande förhållningssätt och kvalitetskriterier. Definition på vad som är god kvalitet. Utgångspunkt för allt arbete som sker i kommunen oavsett sammanhang, nivå i organisationen eller leverantör. Grund för all styrning och uppföljning. Ett viktigt dokument – ett av de viktigaste styrdokumenten i kommunen. Gäller för all verksamhet och för alla anställda i kommunen – även förtroendevalda! Heby kommuns vision är utgångspunkt: En växande landsbygdskommun med närhet, trygghet och livskvalitet. Vad innebär detta för vår verksamhet! Hur kan vi använda det som står i policyn till vår verksamhet? Hur och Vad gör man egentligen för att förbättra kvaliteten? Bästa Heby – olika strategier som gäller för hela kommunen. Därefter bryta ner inom varje verksamhet. Policyn blir levande i det dagliga arbetet som sker i alla verksamheter.
Vad är god kvalitet? En subjektiv upplevelse. Att tillgodose behov och uppfylla realistiska förväntningar. Tjänstens kvalitet definieras av VAD som levereras och HUR den levereras. Vi definierar kvalitet på olika sätt. God kvalitet betraktas och uppfattas individuellt beroende på mottagarens behov och förväntan. Det som jag tycker är god kvalitet kanske inte du tycker är god kvalitet. Gör hela området till svårt men viktigt. I kvalitetspolicyn definieras god kvalitet ”att tillgodose behov och att med grund i lagar och regelverk, infria realistiska förväntningar för medborgaren, brukaren, medarbetaren och uppdragsgivaren (våra förtroendevalda) . Vad är realistiska förväntningar när det gäller ekonomistöd?, IT-stöd? Vad en sekreterare gör? Viktigt att man har en dialog och kommunikation. Stor risk att det glappar vilket kan leda till missnöje. Tjänstedeklarationerna ”Vi lovar!” vi förväntar oss!” Kvaliteten i en tjänst definieras både av VAD som levereras och HUR den levereras? God kvalitet = tillgodose behov och uppfylla realistiska förväntningar.
Dessa kvalitetskriterier ska prägla kommunens hela verksamhet. Bemötande Delaktighet och inflytande Tillförlitlighet och kontinuitet Enkelhet Tillgänglighet
Struktur och kultur För att lyckas med Bästa Heby, arbetar vi utifrån ett strukturellt och kulturellt perspektiv. Struktur Allt kvalitetsarbete ska följa en röd tråd i kommunen och vara en del av en helhet. Styrande dokument ska finnas för alla nödvändiga områden, vara kända av alla och följas. Styr- och uppföljningsprocessen ska vara känd av alla medarbetare, chefer, förtroendevalda. Kort och gott, det handlar om att ha ordning och reda! Det ska vara tydligt för alla vad som gäller. Vi behöver inte göra allt exakt lika men vi är alla en del av en helhet. Kommentera tjejerna. Kultur Vi strävar efter att skapa en kvalitetskultur i kommunen där vi arbetar mot ständiga förbättringar. Vi har en kultur där vi alltid har fokus på brukarnas bästa. Kultur är något som skapas och som är t ex ”Så här gör vi här”, ”Det har vi alltid gjort”. Jobba aktivt med att få fart, stärka och lägga på bränsle på den positiva kulturen. Men också i vissa sammanhang arbeta aktivt för att ändra kulturen. Att jobba med kvalitet är hur stor som helst – oändligt område. Vi behövder begränsa oss och göra det som ger bäst effekt. Enads om fyra målbilder – når vi dessa om 3-5 år så har vi lyckats! Och kvaliteten i Heby kommun har blivit bättre.
Målbilder I Bästa Heby fokuserar vi på fyra målbilder som alla är beroende av varandra och tillsammans bildar en helhet Vem är vi till för? Stolta medarbetare och chefer – alla med tydliga uppdrag! Tydlig intern styrning och struktur! En förebild för andra! Detta är ett långsiktigt arbete och vi arbetar mot målbilderna med en sikt på 3-5 år. När vi lyckats med detta, kommer kvalitén i kommunens verksamheter bli ännu bättre. Vill att ni kommer ihåg dessa fyra! Jag ska gå igenom var och en. Kommer återkomma till dessa under flera år
Vem är vi till för? Denna målbild handlar om att hela tiden ha fokus på ”Den vi är till för”. Detta gäller oavsett vilken roll eller arbete man har i kommunen. Skola i Heby –vilken? Kärnverksamhet –Stödjande verksamhet Det är lika viktigt för de stödjande verksamheterna som för kärnverksamheten att jobba med kvalitetsarbetet utifrån perspektivet ”Vem är vi till för?” Brukarundersökningar: Hur vet vi då om brukarna är nöjda med de tjänster som man får från de olika verksamheterna? Vi frågar! Varför frågar vi? Vi är intresserade av svaret När vi frågar – gör det då enkelt t ex hur nöjd är du med? Ifråga sätt inte svaren Analysera svaren i en analysgrupp Redovisa resultatet till de som har svarar och de som är ansvariga. Alternativa sätt att mäta nöjdheten Synpunkter och klagomål Brukare ska också på ett enkelt sätt kunna framföra sina synpunkter till verksamheterna. Utgångspunkten i arbetet är att vi vill att brukarna ska höra av sigVi tar alla synpunkter på allvar, jobbar systematiskt med dessa och använder dem sedan för att förbättra verksamheterna. Räcker det med ett gott bemötande? Ex sjukgymnast Vad händer om man samtidigt gör allt fel? Föreläsning om bemötande – Emanuel Ezra 13 januari
Föreläsning Emmanuel Ezra
Stolta medarbetare och chefer – alla med tydliga uppdrag! Kvalitet skapas i de olika verksamheterna i kommunen, som alla är beroende av medarbetare och chefer. Utgångspunkt för arbetet - alla vill göra ett bra jobb. Skapa förutsättningar för detta att leverera tjänster av god kvalitet i enlighet med kvalitetspolicyn. Det är också viktigt att vi är tydliga med vilka krav vi ställer på våra medarbetare och chefer. Våra duktiga sjukgymnaster och arbetsterapeuter – Tegelbacken Lönekriterier, chefsöverenskommelser, medarbetaröverenskommelser Genom stolta medarbetare och chefer, som trivs på sitt arbete, blir vi samtidigt en attraktiv arbetsgivare. På köpet blir vi också fler som har en positiv syn på Heby kommun. Vi strävar efter att medarbetare och chefer ska bli bärare av kvalitetsarbetet i kommunen. Vi arbetar också för att skapa en kultur inom alla verksamheter för ständiga förbättringar. Flera verksamheter har funnits länge och personalen har arbetat länge tillsammans. Samma gäller för chefer. Det är inget negativt utan ger en kontinuitet och stabilitiet. Men det är också lätt att bli hemma blind. Taket där hemma. Skapa en kultur där man arbetar med ständiga förbättringar. Behålla det som fungerar bra – inte av bekvämlighet utan för att det fungerar bra.
Tydlig intern styrning och struktur! Reningsverket i Heby – elskåp. Vi trodde att vi skulle hitta ett mycket avancerat rörsystem – men det var inte så mycket – allt åker samma väg En kommun styrs genom lagstiftning, styrande dokument och andra politiska beslut. Styrkedjan ska vara känd av alla och genomsyrar hela verksamheten. Kommunens vision och kvalitetspolicy ska löpa som en röd tråd genom hela styrprocessen och alla verksamheter. En tydlig struktur bidrar också till en bättre arbetsmiljö. Samtliga verksamheter ska aktivt genomföra ett systematiskt kvalitetsarbete. Varje förvaltning ansvarar själv för hur man arbetar systematiskt med kvalitet. Samtidigt blir det något gemensamt för alla förvaltningar och det är viktigt att lära av varandra och lyfta fram när man lyckats extra bra i sitt kvalitetsarbete.
En förebild för andra! Över 3000 nyckeltal per år i Kolada om mäter kommunerna på längden och bredden. Vi behöver välja ut några nyckeltal som avspeglar kvaliteten i verksamheterna och att jämföra oss med andra kommuner. Jämföra oss med oss själva. Har det blivit bättre eller sämre. Lära oss att använda nyckeltal – när ska vi fira! När ska vi reagera! När ska vi bara humma. Vilka områden ska vi fokusera på Kan vi bli en förebild för andra? Vore roligt om fler ville komma till oss för att se hur vi jobbar med kvalitet inom olika områden. Ett äldreboende, en skola, en metod när det gäller missbruk, reservvattentäkter. Det är roligt att vara duktig och det är ännu roligare om flera vet om det! Att bli en förebild för andra är inte ett självändamål utan ett resultat av ett hårt arbete som vi sedan kan vara stolta över och visa upp. Vi tror ändå att vara en förebild fyller en funktion för att både lyckas och hålla fast i ett kvalitetsarbete. Det är också viktigt att de olika verksamheterna inom kommun kan vara en förebild för varandra. Vi ska lyfta fram goda exempel och lära oss av varandra. Vi behöver också höja medvetenheten att alla anställda i kommunen, på olika sätt, är en förebild för andra – både som person och i sin profession.
Allt sitter ihop! Heby kommun – en växande landsbygdskommun med närhet, trygghet och livskvalitet Kvalitetspolicy Bästa Hebys målbilder På denna bild ser ni hur kvalitetsarbetet sitter ihop i kommunen! När vi sedan arbetar med att utveckla kvaliteten så rör vi oss samtidigt inom de olika områden som alla är beroende av varandra. Allt beroende på situation, vem vi träffar och vilket arbete som vi ska utföra. Visionen är utgångspunkt för allt arbete i kommunen Vi behöver ständigt arbeta med de olika kvalitetskriterierna i kommunens alla verksamheter. Genom att fokusera på Bästa Hebys fyra målbilder i de olika verksamheterna förbättras kvaliteten.
Grupparbete – Vem är vi till för? Vem är jag som hälsolagledare till för? (Vilka är mina brukare?) Vilket är mitt uppdrag som hälsolagledare? Hur gör jag för att ha ett professionellt bemötande som hälsolagledare?