”Vilket ämne är ädlast?”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elektrokemi What???.
Advertisements

KE ELEKTROKEMI MI Elektrokemi handlar om elektroner som hela
Metaller Järnkul .
Kemins grunder Föreläsning nr 1 Sid 6-15.
Periodiska systemet.
Ämnen har egenskaper Lukt surt beskt Smak sött salt.
Kemi.
Anne-Lie Hellström, Norrmalmskolan, Piteå –
Jonföreningar och molekyler
Göran Sellberg och Annika Adolfsson
Ämnenas smådelar Ingenting försvinner.
Kemisk Bindning Göran Stenman, Ursviksskolan 6-9, Ursviken –
Elektrokemi.
Grundläggande kemi För att kunna skilja på olika ämnen så talar man om ämnens olika egenskaper. Till exempel syrgas och kvävgas. Dessa båda gaser är osynliga.
Tänk på!!!!!!!!! Läs på etiketter Använd sked Använd skyddsglasögon
KEMISKA FÖRENINGAR MOLEKYLFÖRENINGAR eller JONFÖRENINGAR
Atomen Trådkurs 7.
Materia "allt som har både massa och volym"
Göran Sellberg och Annika Adolfsson
Föreningar.
Johan Karlsson, Pilängskolan, Lomma –
KEMI VAD ÄR KEMI? NO år 7 Källängens skola KEMINS GRUNDER 1.
Grundämnen Består endast av ett slags atomer Metaller Icke metaller.
Grundämne byggnad.
- Atommodellen & periodiska systemet
Oxidation Föreningar med syre Lämna ifrån sig elektroner till syret
Farliga ämnen.
Ämnens olika faser.
Kemiska reaktioner & fysikaliska förändringar
Kemi - Materia Begrepp inom Kemin.
DePiep.
Kemisk Bindning.
KEMISKA REAKTIONER KAP.2
KEMI Vad är det egentligen?.
Joner En jon är en lika vanlig partikel som atomer.
Tisdag 22:e mars Klass: B91 och B92 Sal E2
Elektrokemi Elektroner i rörelse.
Joner Li+ F-.
KEMI NO år 6 Källängens skola KEMI.
Man kan ha nytta av detta men det kräver viss förförståelse
Metalloxider Sid
Elektronskal Igår lärde vi oss att atomerna har flera elektronskal. De hade namnen k, l och m.
Metaller 3 Sid
betyder odelbar är så liten att man inte kan se den
Redoxreaktioner Sid I häftet.
Grundkemi åk 7B Gulbhar.
Syror och Baser. Syror och baser är frätande, det viktigaste att komma ihåg då vi laborerar är….. Skyddsglasögon.
Laboration del 2 Att redovisa resultat och tolka dem.
Elektrokemi Elektroner i rörelse. Galvanisk historia Luigi Galvani, 1737 – 1798 Gjorde experiment med grodlår och elektricitet som ledde till dagens batterier.
Elektrokemi. Kärna Positiva Protoner Neutrala Neutroner Runt om Negativa Elektroner ATOMENS BYGGNAD.
Gasolbrännare.
Johan Karlsson, Pilängskolan, Lomma –
PEDAGOGISKPLANERING KEMI ÅK 9 Syftet med att läsa kemi i åk 9: Genom undervisningen i ämnet kemi ska du sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla.
Ämnen har egenskaper Lukt surt beskt Smak sött salt.
Joner -är alltid laddade!.
Blandningar och lösningar
Ämnen med 1 valenselektron
Joner Li+ F-.
Atomens byggnad del 1 Vi ritar grundämne 1-20!.
Joner Li+ F-.
ELEKTROKEMI Grund 1 Vad är en ädel och oädel metall ur kemisk synvinkel? Efter grund 1 hoppas jag du kan svara på detta.
Göran Sellberg och Annika Adolfsson
Elektrokemi Elektroner i rörelse.
Anne-Lie Hellström, Norrmalmskolan, Piteå –
Joner Johan Karlsson, Pilängskolan, Lomma –
Atomer, joner och det periodiska systemet
KEMI NO år 6 Källängens skola KEMI.
Kemi – första terminen.
Elektrokemi Elektroner i rörelse.
Elektrokemi Elektroner i rörelse.
Presentationens avskrift:

”Vilket ämne är ädlast?” Uppgift: Laboration ”Vilket ämne är ädlast?”

När är ett ämne stabilt? När ämnet har fulla skal När ämnet har fulla delskal (gäller när elektronskalen överlappar varandra, d.v.s. grundämne nr 21 och framåt) Stabilitet handlar om att ämnet inte vill reagera. Ju mer stabilt ämne, desto mindre ”vilja” att delta i kemiska reaktioner!

”Vilket ämne är ädlast och vilket är oädlast?” Koppar (Cu), zink (Zn) och järn (Fe) är våra ämnen.

1. Spänningsserien, elektronegativitetsskalan: Oädlare metaller Ädlare metaller --> K – Na – Mg – Al – Zn – Fe – Pb – H – Cu – Ag – Pt – Au OBS! H är inte en metall!

2. Regel: Om en oädlare metall träffar på en ädlare jon byter de elektroner Den ädlare jonen blir då metall (atomform) Den oädlare metallen (atomform) blir då jon.

Vad har vi för material och materiel? Zn-bit (plåt) Fe- spik Cu-bit (plåt) Fe3+ -lösning Cu2+ -lösning Provrör Plåtsax Smärgelduk

Fe (spik) och Zn (bleck) och Cu (bleck) 3. Uppgift: Du har tillgång till följande metaller: Fe (spik) och Zn (bleck) och Cu (bleck) (när de är i metallisk form är de atomer) Du har tillgång till följande joner (i lösning): Fe 2+ och Cu 2+ Du får använda metallerna, lösningarna och så många provrör som behövs! ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Lycka till!