ÖSlJ 2016 9 BROMSAR & SMÖRJNING Dag Bonnedal 2016
Friktion Rullande Glidande Kraft = friktion * last f Låg fo Hög Rullande fo f friktionskoefficient hastighet Låg Hög Glidande ÅLL1949 Kraft = friktion * last KEÅ Dag Bonnedal 2016
Bromsar Hävstångsbroms Skruvbroms Virå Lessebo Helgenäs Bromsblock (Bromssko) Bromshänge Bromsaxel Bromsbom Bromsdrag Vantskruv ÅLL1921 Bromsen efterjusteras endast med vantskruven närmast bromsaxeln. Dag Bonnedal 2016
Ångbroms a Ångtillopp b Till bromscylinder c Avlopp d Bromsmanometer Henschel a Ångtillopp b Till bromscylinder c Avlopp d Bromsmanometer Stängd Justera alltid handtaget så att läckaget blir så litet som möjligt! Annars tvättas oljan bort och ventilen skär. Lundberg 1902 Broms Dag Bonnedal 2016
Lokbroms Lotta Hunneberg KEÅ Virå Dylta Dag Bonnedal 2014
Lokbroms ÖSlJ 5 Hamra KLJ 3 Målerås Hhn 1969 Kosta 1947 Jvm ÖSlJ 5 Hamra Hhn 1969 hävstångsbroms + ångbroms DB KLJ 3 Målerås Kosta 1947 skruvbroms Äldre krav från Väg och Vatten: Loken skulle ha skruvbroms eller hävstång + ångbroms. Dag Bonnedal 2016
Lokbroms K.M. Nelsson, Nian Emsfors Utbromsning 3 Dylta 100 % KEÅ O Blom K.M. Nelsson, Nian Emsfors Utbromsning 3 Dylta 100 % 4 KM 80 % 5 Hamra 70 % 6 Sexan 160 % 8 Emsfors 140 % 9 Nian 90 % Max summa blocktryck/adhesionsvikt Dag Bonnedal 2016
Smörjkopppar Nålsmörjning Veksmörjning ÅLL1949 Dag Bonnedal 2014
Smörjkopp ÅLL1949 Dag Bonnedal 2014
Smörjpump Friedmann (typ NS) Mot veven: normalläge Mot glaset: glaset avstängt Mot en pump: den pumpen tar bara från glaset Detta är inte en smörjpress! Friedmann (typ NS) Dag Bonnedal 2016
Smörjpump Friedmann spärrventil Dosering Insugsskede och tryckskede ÅLL1949 28 Matarkolv och slid 29 Reglerkolv 35 Backventil Dag Bonnedal 2016
Lubrikator Virå Svårreglerad oljematning KEÅ DB Virå Svårreglerad oljematning Oljedroppar syns ej i siktglasen Sliderna ”råmar” svagt vid för lite olja Olja droppar ur pysarna vid för mycket Hälften av oljan kvar vid dagens slut Dag Bonnedal 2016
Lubrikator Lessebo Oljematning nästan omöjlig att reglera. DB Lessebo Oljematning nästan omöjlig att reglera. Saknar kondensbehållare Ångan kondenserar i oljebehållaren När man har mottryck i slidskåpen så stiger temperaturen till över 100 grader När mottrycket försvinner stötkokar det kondenserade vattnet och oljan flödar Dag Bonnedal 2016