ATT GÖRA ETT REKLAMBLAD

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
REKLAM OCH MARKNADSFÖRING
Advertisements

INTRODUKTION TILL LOGOTYPEN Greppa Näringen logotypen är den officiella avsändaren och vårt viktigaste verktyg. Logotypen har en klar och tydlig form.
Typografi Krav eller hjälp?.
Presentation av resmål
Skapa en lönsam kundrelation
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
Vetenskaplig poster Introduktion Slutsatsen först Målet med postern
Grafisk design av tryckt reklam
Marknadsföring av turism
Kunder och konkurrens driver ekonomin
Att skriva en artikel.
Artikel – reportage - debattartikel
Bokrecension av Siri Titel: Vitnos i djurparken.
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Affärsidé - företagets vägvisare
Vad är ett varumärke? Mer än bara en logotype!
”Att väcka intresse” distanskurs she 31 januari 2011 Fredrik Björk.
TYPOGRAFI.
Tillgänglig information och kommunikation
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
Varför reklam? Öka försäljningen
Marknadskommunikation och mediaval
Vittert vetande om webbdesign
Av Ewa Ögren Tullengymnasiet 2008
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Kärnan i all kommunikation
Inledning och avslutning
Idé koncept & Hur skulle ett koncept kunna se ut?
Marknadsföring av turism
Posterseminarium Inför Exjobbs-redovisningarna
Butikens marknadsföring
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
VINSTAGÅRDSSKOLAN UTBILDNINGSFÖRVALTNINGEN LAYOUT, TYPOGRAFI OCH TEXTFORMATERING Gjort av Björn Kindenberg för Vinstagårdsskolan.
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Björn Svensson Fredrik Krig Filip Edén.  Att sälja kläder online  Kunder ska kunna designa sina egna kläder  Låga priser  Kvalitet.
Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist Visuell Kommunikation.
GRAFISK FORM Ann Lundqvist Typografi. GRAFISK FORM Ann Lundqvist Typografi – Läran om bokstavsformerna och dess användning Teckensnitt – typsnitt - font.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt eller fel hur ni presenterar.
X-mottagningen: Väntetider 2001
Författarens för – och efternamn Arial regular
Kommunikation.
Wordgenomgång.
Logo för Sjukhus/Universitet
Typografi.
Reklam.
Kommunikation.
Kommunikation.
Typografi.
Rubrik Förnamn Efternamn (klass)
Produkt, pris, plats och påverkan
PowerPointmall för ”vetenskaplig poster” – rubrik med teckensnitt Mundo Sans eller Arial i regular 80 pt Författarens för – och efternamn 28pt regular.
MÅNGA olika TYPSNITT kan ge ett
Kort kärnfull rubrik Datum för evenemang, tid och plats om lämpligt
Välj detta som rubrikbild (ej film intro)
Evenemangsrubrik Evenemangsintroduktion Evenemangsunderrubrik Datum
PowerPointmall för ”vetenskaplig poster” – rubrik med teckensnitt Mundo Sans eller Arial i regular 72 pt Författarens för – och efternamn 28pt regular.
PowerPointmall för ”vetenskaplig poster” – rubrik med teckensnitt Mundo Sans eller Arial i regular 80 pt Författarens för – och efternamn 28pt regular.
Kort kärnfull rubrik Datum för evenemang, tid och plats om lämpligt
Kort kärnfull rubrik Datum för evenemang, tid och plats om lämpligt
Lagledarmöte för (tävlingens namn)
PowerPointmall för ”vetenskaplig poster” – rubrik med teckensnitt Mundo Sans eller Arial i regular 72 pt Författarens för – och efternamn 28pt regular.
Kort kärnfull rubrik Datum för evenemang, tid och plats om lämpligt
Kort kärnfull rubrik Datum för evenemang, tid och plats om lämpligt
Vilka vi är Northwind Traders
I den här uppgiften får du upp till ett
Budskap/verksamhet/projekt
Presentationens avskrift:

ATT GÖRA ETT REKLAMBLAD Marknadsföring 1

De fyra P:na Produkt (utseende, kvalitet, kvantitet? Mm) Pris (är priset viktigt? Eller inte?) Plats (var kan man köpa produkten? Påverkan

De 4P:na Produkt Pris Plats Påverkan

AIDAS(S) ATTENTION (fånga uppmärksamhet, sticka ut!) INTEREST (skapa intresse, nyfikenhet!) DESIRE (väcka behov, det här vill kunden ha!) ACTION (leda till handling, få kunden att komma dit) SATISFACTION (nöjd kund, skapa tillfredställelse)

AIDAS Attention Interest Desire Action Satisfaction

Enkel layout Rubriken skall vara slagkraftig Texten skall vara kort och lättläst Bilden skall stödja budskapet

RUBRIKEN Arial: Rubriken brukar vara i linjärt teckensnitt. Helvetica: Är också ett exempel på linjärt teckensnitt. Linjärt teckensnitt = utan ”klackar”

Brödtexten Garamond: Brödtext är flytande text. Times New Roman:”Klackarna” skapar en ”räls” som gör det mer lättläst för ögat.

Checklista för reklamblad Rubrik (fångar intresset) Bild (väcker uppmärksamhet) Bildtext (förstärker intresset, ger information) Pris (leder ev. till handling) Företagsfakta (logotyp, adress, öppettider mm.)

Checklista: Rubrik Bild Bildtext Pris Företagsfakta