Integrationsramverk digitala vårdmöten 1177Vårdguiden Maria Berglund

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Federativa lösningar Hur blir federativa lösningar en naturlig grund för elektronisk samverkan mellan kommuner, myndigheter, landsting, privata utförare.
Advertisements

– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Förmågor & Centralt innehåll
Videokonsultation med medborgare
Juridik och beslutsstöd - vad gäller?
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Caroline Fruberg, Utvecklingsledare i Landstinget i Jönköpings län
Ramverk för patientmedverkan
”Vägen mot e-samhället”
E-hälsa och strategisk IT
Projekt eHälsa – Status maj 2013
Konfigurationsanalys Cosmic. ”Agenda” Sammanfattning Bakgrund Metodik/Angreppssätt Avgränsningar Resultat Observationer Slutsats och rekommendationer.
Patientens läkemedelsinformation Projektet Stockholms läns landsting samarbetar med Region Skåne och Västra Götalands regionen för att ta fram ett stöd.
Samma musik men olika teknik Tekniken byts ungefär vart femte år. Informationsinnehållet har oftast en livslängd som är 25–30 år, ibland ännu längre. Besluten.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Mina Vårdkontakter och HälsaFörMig - hur kompletterar de varandra?
Introduktion till Stöd och behandling nationell förvaltning
Varumärkesbyte: från Mina vårdkontakter till e-tjänster på 1177.se
Nytt sätt att ge patienter stöd och behandling
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Kunskapsdagarna sep. Synliggöra behov och frågor som finns inom olika områden, få svar på frågor, samverkan mellan lt/regioner i frågorna Varje.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Nationell Elektronisk remiss Erica Määttä Lindblad 6 april 2016.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
Stöd och Behandling nyutveckling Integration av visuell kommunikation och vårdsystem 1 Rita Bodin/Maria Berglund.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Workshop 4, Landstinget i Uppsala län Kristina Morén verksamhetsutvecklare VO Psykiatri.
Innovationer för framtidens sjukvård i Stockholms läns landsting Daniel Forslund (L) innovationslandstingsråd Innovationsroteln, Liberalerna i SLL.
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation Steg 2 Datum:
Sjukskrivningskollen Digitalt stöd för sjukskrivna.
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
Varför skapa ett digitalt vårdbesök?
Välkommen!. Välkommen! Fortsatt utveckling av e-tjänsten Stöd och behandling Anette Cederberg Programansvarig SKL Rebecca Anserud (H)järn kolls ambassadör.
Projekt Stöd och behandling
Tempen på införandet av e-hälsa
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Ramverk för patientmedverkan
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Sjukskrivningskollen Digitalt stödprogram för sjukskrivna
Region Örebro län Förvaltningsorganisation, tjänsteresa och riskanalys (10 minuter) Eftermiddagen
Förbättringsområde: Förbättrade förutsättningar för goda levnadsvanor
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Utvecklingsprojekt 2015 enligt förvaltningsplan
Thomas Molén Strateg Vård på distans, tf chef enheten för e-hälsa
Webbtidbokning för patientens och vårdens bästa
Jan Hellberg Crister Blom
Digital plattform Delaktig kommunikation
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
SLL om tjänster för det kommunala området
Med E-tjänst mot framtiden!
Resultat test Samordnad vårdplanering på distans
Tidiga insatser för att förebygga och förkorta sjukskrivningar
Material för socialtjänsten
Triagering – rätt vård till rätt patient i rätt tid
Förstudie av nationellt diagnostiskt nätverk patologi
Nästa generation webbtidbok är behovsdriven
PoC Mobilt Efos
Nationellt kliniskt kunskapsstöd
Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering
Min Vård - Landstinget Dalarnas digitala vårdcentral
En tjänst för ökad tillgänglighet
Test & Kvalitetssäkring
Programmet Stöd för första linjens digitala vård
Pilotprojekt – sjukgymnastbesök över internet
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Presentationens avskrift:

Integrationsramverk digitala vårdmöten 1177Vårdguiden Maria Berglund

Videotjänst inom ramen för Stöd och behandlingsplattformen Bakgrund och kort beskrivning av integrationsramverk Videoprojekt Stockholms läns landsting

Stöd och behandlingsplattformen Sedan 2016 är samtliga landsting och regioner anslutna till den nationella plattformen Stöd och behandling via 1177 Vårdguiden. I plattformen kan vårdgivaren på ett säkert sätt ge stöd, behandlingar och utbildningar till invånare via internet, enskilt eller som ett komplement till annan behandling. Tillämpningar i flera olika verksamhetsområden psykiatrisk vård och somatiskvård Vårdgivare ansvarar för publicerat innehåll och för kvaliteten i behandlingen.1177 Vårdguiden ansvarar för den tekniska lösningen med funktioner och gränssnitt.

Stöd och behandling för invånare Digital kommunikation på ett flexibelt sätt med stöd av formulär, text, bild, film och ljud I samband med en behandling, stöd eller utbildning Ta del av textinnehåll Fylla i självskattningar och göra övningar Ta del av kursmaterial Mätbatterier med färdiga formulär Dialog och få påminnelser till kommande händelser

Behandlare I Stöd och behandlingsplattformen kan vården; Följa patientens progress Ta del av formulärsvar och patientens skattningar Ge återkoppling Fånga upp avvikelser Kommunikation

Nyutveckling i Stöd och behandling 2016 - 2017 Stöd för visuell kommunikation (Video) Journalintegration; överföring av information från stöd och behandlingsplattformen till Vårdsystem Anslutning av externa applikationsprogramvara (Appar) Vårdplan cancer Dataexport för forskning och uppföljning

Stöd för visuell kommunikation (Video) Identifiera hur plattformen för Stöd och behandling på bästa sätt kan ge stöd för verksamheter som vill nyttja videosamtal. Stöd och behandlingsplattformen tillhandahåller ingen egen videotjänst, utan anslutningsarkitektur som kopplas mot vårdgivarnas lokala videolösningar. För att säkerställa att rätt personer deltar i möten som initieras via 1177Vårdguiden användes standard för autentisering av användare att nyttjas. Pilotverksamheter i, Västerbotten, Stockholms läns landsting

Samverkan mellan tjänster

Integrationsramverk för digitala vårdmöten / videomöten Beskriver de funktionella krav som leverantörers videotjänster behöver följa för att integrera med 1177 Vårdguidens olika e-tjänster Ramverket beskriver tekniska funktionalitet som behöver stödjas av leverantörers videotjänster för att uppnå säkra möten. Innehåller också instruktioner och beskrivning av de juridiska krav som behöver säkerställas. Syftet med ramverket är stötta verksamheten i sin kravställning av videomötestjänst. Verksamheterna kan välja sin egen upphandlade videoleverantör för anslutning till 1177 Vårdguidens som i sin tur kan samverka med de lokala verksamhetssystemen på ett nationellt och enhetligt sätt.

Integrationsramverket innehåller beskrivning kring; Återanvänder nationella stödtjänster och tjänstekontrakt - autentisering - avisering och inkorgstjänst, - tjänstekontrakt för tidbokning Följsamhet mot T-bokens styrande principer Lös koppling via uthoppstjänst Informationssäkerhet - stark autentisering för invånare och vårdpersonal - sekretess och loggning utifrån PDL - kryptering - hantering av personuppgifter

Integrationsramverk för digitala vårdmöten

Finns förutsättningar för en framgångsrik användning av video i Stöd och behandling? Ett tydligt JA samtliga medverkande vittnar hur värdefullt det är med video för verksamheten. En verksamhet menar att det har funkat bra och går så långt som att säga att det är en förutsättning för deras verksamhet. I en verksamhet använder man för första gången plattformen för Stöd och behandling i kombination med samtalsterapi och ser tydliga fördelar och tidsbesparingar när material i plattformen tillhandahålls i samband med samtalen. Fördelar exemplifieras bland annat med en patient med funktionshinder som har svårt att ta sig till mottagningen. Video är i dessa fall en förutsättning och/eller en enorm besparing för alla parter. De problem man stött på betraktar man från verksamheterna som barnsjukdomar, inte stoppande, och man tror att det bara kommer bli bättre. Överlag har man genomfört en majoritet framgångsrika samtal med patienter i lösningen som testats under piloten.

Erfarenheter Verksamheterna är övervägande positiva att fortsätta använda videomöten. Allt eftersom tiden gått har det blivit betydligt tydligare hur de bäst genomför möten. Det skiljer sig mycket hur erfarna invånarna är när det gäller utföra videosamtal. Det hjälper när en behandlare har möjlighet att stötta och vägleda invånarna. Har vid vissa tillfällen varit tekniska hinder som att bilden fryser eller problem med ljud. Projektet jobbar nu vidare med att stötta fler verksamheter som vill ansluta sina videotjänster till Stöd och behandlingsplattformen.

2017-08-15 E-hälsa och strategisk IT Videomöte SLL Syfte: ge invånare och vårdpersonal i SLL möjlighet att pilottesta videobesök i vården där patienten loggar in via 1177 Vårdguidens e- tjänster. Regionalt projekt inom Stockholms läns landsting Videotjänst tillhandahålls av upphandlad videoleverantör Pilottid 1 februari – 31 maj 2017 9 husläkarmottagningar 2017-08-15 E-hälsa och strategisk IT

Piloten har utvärderat/testat Integrationsramverk för videotjänster Funktionalitet och process/flöde Videomöten som besöksform Införandemodell 2017-08-15 E-hälsa och strategisk IT

Videotjänst

Hur har det gått? Ca 400 genomförda videomöten Stadig ökning antal genomförda möten under piloten under april och maj ökade från 30 till 50 videomöten/vecka Mer än 80 % är läkarbesök, 14 % är distriktssköterskebesök Men - en handfull av behandlarna gör flertalet videomöten 84 % 16 %

Upplevda nyttor och erfarenheter från patient Enkelt, smidigt och tidsbesparande Sparar tid och möda att slippa ta sig till mottagningen Kontakt med vården oavsett var man befinner sig Möjlighet till tätare kontakt under behandling Komplement till fysiska besök och telefonkontakt Tryggt att landstinget står bakom Från bedömningsformulär efter genomfört videomöte: Är du nöjd med videobesöket? Medelvärde 3,7 av 4 (177 svar) 2017-08-15 E-hälsa och strategisk IT

Upplevda nyttor och erfarenheter - vårdpersonal Effektivt och möjliggör nya arbetssätt Effektivare och mer fokuserade patientmöten Möjliggör ökad tillgänglighet och nya arbetssätt Svårt att rekrytera patienter Dubbelarbete vid utskick av kallelse Vill kunna ha videomöten med barn Från bedömningsformulär efter genomfört videomöte: Hur upplevde du kvaliteten på videosamtalet? Medelvärde 3,3 av 4 (265 svar) 2017-08-15 E-hälsa och strategisk IT

Lyckad pilot – stort underlag för utvärdering Integrationsramverket testat och vidareutvecklat Stabil teknik med få driftstopp och få supportärenden Nöjda deltagare överlag – särskilt stor nytta för patient Videomöten är ett bra komplement i vården Viktigt med införandestöd nära verksamheten 2017-08-15 E-hälsa och strategisk IT

Sammanfattning Integrationsramverk för videomöten i Stöd och behandling är under etablering. Lyckade piloter inom Stöd och behandling och 1177Vårdguidens e- tjänster. Stöd och behandling kommer att erbjuda fler vårdverksamheter att ansluta videotjänster. Överlämning och paketering kommer att ske under hösten tillsammans med Inera. Mer information och länkar finns på Inera.se

Tack! maria.berglund@sll.se