Skattefinansieringen år 2015, md €

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Advertisements

Kommunalekonomins utveckling till år 2018 Källa: Basserviceprogrammet samt Kommunförbundets beräkningar.
Kommunalekonomins utveckling till år 2018 Källa: Basservicebudgeten samt Kommunförbundets beräkningar.
/MP Förändring i BNP och arbetslöshetsgrad , % % % Källa: Åren Statistikcentralen, prognos för åren
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
Förändring i BNP och antalet sysselsatta 2000–2014, i % jämfört med föregående års motsvarande kvartal /MP Källa: Statistikcentralen, nationalräkenskaperna.
,2 1,4 18,0 5,6 1,3 3,2 27,7 KOMMUNERNA skatteinkomster 20,6 KOMMUNERNA skatteinkomster 20,6 STATEN skatteinkomster 38,7 STATEN skatteinkomster.
Kommunalekonomins utveckling till år 2019 Källa: Programmet för kommunernas ekonomi samt Kommunförbundets beräkningar.
Kommunernas och samkommunernas bokslut år 2014 Källa: Statistikcentralen samt Kommunförbundets beräkningar.
Kommunalekonomins utveckling till år 2019 Källa: Programmet för kommunernas ekonomi samt Kommunförbundets beräkningar.
/MP % Förändring i BNP och antalet sysselsatta (15-74 åringar) , % Källa: Åren 1985–2014 Statistikcentralen, prognos 2015–2019 FM.
,7 1,5 18,2 6,4 1,5 2,4 27,8 KOMMUNERNA skatteinkomster 21,2 KOMMUNERNA skatteinkomster 21,2 STATEN skatteinkomster 39,3 STATEN skatteinkomster.
jh/hp 2,7 1,6 18,5 6,4 1,6 2,8 28,0 KOMMUNERNA skatteinkomster 21,8 KOMMUNERNA skatteinkomster 21,8 STATEN skatteinkomster 39,9 STATEN skatteinkomster.
Winnet Skånes 20-årsjubileum - Hur ser det ut i Skåne idag? Näringsliv Skåne Christian Lindell
Reflexioner över skuggbudgetar Seija Ilmakunnas Direktör, Löntagarnas forskningsinstitut Seminarium ”Skuggbudgeten – analytisk genomgång” Ekonomiska Samfundet.
SIRP is funded by Mistra, the foundation for strategic environmental research Hållbara bonussystem Maria Andersson Tommy Gärling Martin Hedesström Anders.
Kommunernas och samkommunernas bokslutsprognoser för 2015 samt budgetar och ekonomiplaner för Presskonferens Verkställande direktör.
Kommunernas, samkommunernas och kommunkoncernernas bokslut år 2015 Källa: Statistikcentralen samt Kommunförbundets beräkningar.
/MP % Förändring i BNP och antalet sysselsatta (15-74 åringar ) , % Källa: Åren 1985–2015 Statistikcentralen, prognos 2016–2020 FM %
Ekonomirapporten oktober 2015 Bettina Kashefi, SKL.
/hp Kommunernas och samkommunernas lånestock och likvida medel , md € Källa: Statistikcentralen.
Verkställande direktör Jari Koskinen
Kommunernas, samkommunernas och kommunkoncernernas bokslut år 2016, förhandsuppgift Källa: Statistikcentralen samt Kommunförbundets.
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2015
Kommunalekonomins utveckling till år 2020
Kommunalekonomins utveckling till år 2021 Källa: Programmet för kommunernas ekonomi samt Kommunförbundets beräkningar I utvecklingsprognosen.
Kommunalekonomins utveckling till år 2021
Livet i en välfärdsstat
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Skattefinansieringen år 2016, md €
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Förändring i BNP och antalet sysselsatta (15-74 åringar) , %
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Förändring i BNP och antalet sysselsatta (15-74 åringar)
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2016
Kvalitetsmätningen hösten 2017
Kommunernas, samkommunernas och kommunkoncernernas bokslut år 2016
Skattefinansieringen år 2016, md €
De kommunala arbetsgivarnas socialförsäkringsavgifter
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Verkställande direktör Jari Koskinen
Vanda stads bokslut 2016 Stadsfullmäktige
Ekonomirapporten, maj 2018 Alla tabeller
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Skattefinansieringen år 2016, md €
Förändring i BNP och antalet sysselsatta (15-74 åringar)
De kommunala arbetsgivarnas socialförsäkringsavgifter
De kommunala arbetsgivarnas socialförsäkringsavgifter
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
De kommunala arbetsgivarnas socialförsäkringsavgifter
Ekonomirapporten, december 2018 Alla diagram
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2017
BNP och de sysselsattas (15-74 –åringar) volymförändring åren , %
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
De kommunala arbetsgivarnas socialförsäkringsavgifter
Uppföljning Samverkansavtal Hjälpmedel till funktionshindrade
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Presentationens avskrift:

Skattefinansieringen år 2015, md € för lagstadgade uppgifter Statsandelar STATEN skatteinkomster 39,9 8,2 KOMMUNERNA skatteinkomster 21,8 28,0 1,6 Moms och Övriga skatter 6,4 18,5 2,8 1,6 2,7 Fastighets-skatt Skatt på förvärvsinkomster Samfunds- skatt Skatt på kapitalinkomster 28.4.2016 jh/hp

Kommunernas skatteinkomster 2014-2017, md € Källa: Åren 2014-2015 Statistikcentralen, prognos för åren 2016-2017 Kommunförbundet 2014 2015 2016e 2017e Skatteslag Kommunalskatt 18,19 18,52 18,89 18,54 Samfundsskatt 1,46 1,64 1,54 1,55 Fastighetsskatt 1,51 1,60 1,65 1,78 Skatter sammanlagt 21,17 21,77 22,08 21,87 Ändring, % Kommunalskatt 1,3 1,8 2,0 -1,9 Samfundsskatt 11,4 12,3 -6,3 0,8 Fastighetsskatt 10,9 6,1 2,9 7,9 Skatter sammanlagt 2,5 2,9 1,4 -0,9 Skatteprocent, genomsn. 19,74 19,82 19,86 19,91 Samfundsskatteprocent 20,0 20,0 20,0 20,0 Andel av samfundsskatt, % 35,56 36,871) 30,922) 30,34 1) Överföringen av finansieringsansvaret för arbetsmarknadsstödet till kommunerna har kompenserats genom att kommunernas samfundsskatteandel höjts med 1,81 procentenheter fr.o.m. 2015 2) Den tillfälliga höjningen av kommunernas samfundsskatteandel på fem procentenheter tar slut år 2016 13.1.2017

Kommunernas skatteinkomster 1990-2017 Löpande priser enligt kommunernas bokslut, md € Källa: Åren 1990-2015 Statistikcentralen, prognos för åren 2016-2017 Kommunförbundet. 13.1.2017

Kommunernas skatteinkomster 2000-2017, md € fasta och löpande priser 1) Deflaterade med prisindex för basservicen Källa: Åren 2000-2015 Statistikcentralen Prognos för åren 2016-2017 Kommunförbundet. 13.1.2017

Kommunernas genomsnittliga inkomstskattesats 1965-2017 Aritmetiskt medeltal Vägt medeltal enligt den beskattningsbara inkomsten 13.1.2017

Kommunernas inkomstskattesatser åren 2000-2017 1) Vägts med de beskattningsbara inkomster som mots. den skatt som skall betalas. 2) I 2009 års antal ingår inte sammanslagna kommuner. 18.11.2016

Kommunernas inkomstskattesatser åren 1980-2017 18.11.2016

Kommunernas genomsnittliga inkomstskattesats och antal kommuner som höjt skattesatsen åren 1985-2017 % Antal kommuner Genomsnittlig inkomstskattesats Antal kommuner som höjt skattesatsen (i 2009 års antal ingår inte sammanslagna kommuner) 18.11.2016

Antal kommuner enligt inkomstskattesats 2017 (sammanlagt 311 kommuner) 18.11.2016

Kommunernas inkomstskattesatser år 2017 Källa: Kommunförbundets förfrågan Landets genomsnittliga skattesatser: - vägt medeltal 19,91 % - aritmetiskt medeltal 20,67 % Inkomstskattesats 2017: 16,50 – 19,25 (26) 19,50 – 20,25 (64) 20,50 – 20,75 (69) 21,00 – 21,50 (102) 21,75 – 22,50 (50) = landskapscentrum 16.1.2017

Debiterad kommunalskatt Hela landet år 2015, md. euro Md. € 124,7 124,7 Övrigt 12,9 Avdrag sml. 26,1: - löntagarens försäkr.avg. 5,9 - avdrag för ink. förvärv. 4,1 - pens.inkomstavdrag 6,4 - förvärvsinkomstavdrag 6,2 - grundavdrag 3,1 - övriga avdrag 0,4 Pensioner 29,4 98,5 Debiterad skatt = 14,94 % av förvärvsink. = Effektiv skatte- grad 2015 Löner 82,4 Avdrag från skatten -0,9 19,82 % 19,5 18,6 = genomsn. ink.sk.-% 14.12.2016/hp

Kommunala skattetsatser 1998-2017 % Inkomstskattesatsen (Vägt medelvärde för kommunernas skatte-satser) Många kommuner har kompenserat effekten av avdragshöjningen genom att höja sin skattesats. Även om den nominella skattesatsen har blivit högre, har skattegraden till och med sjunkit. Effektiv skattegrad (Kommunalskatt som ska betalas i proportion till förvärvsinkomsterna) 16.1.2017

Hur förändringarna i kommunernas inkomstskattesatser påverkat kommunernas skatteinkomster 2000-2017, mn € (Genomsn. inkomstskattesats år 1999 17,60 och år 2017 19,91) mn € 2 308 2 278 2 188 2 079 1 695 1 525 1 400 1 172 834 784 667 575 477 351 290 117 44 30 Förändr. i skattesats 0,05 0,02 0,11 0,26 0,08 0,17 0,10 0,06 0,09 0,05 0,38 0,19 0,08 0,14 0,36 0,08 0,04 0,05 %-enh.. Ändringarna i skattesatserna åren 2000-2016 ökar på skatteinkomsterna med 2,3 md euro år 2017 18.11.2016

Uppskattning av skattelindringarnas inverkan (netto) på kommunalskatten 1997-2017, mn € 4 000 3728 3 500 3333 3071 2930 2940 2918 3 000 2619 2490 2 500 2115 2 000 1622 1741 1598 1470 1 500 1349 990 1 000 757 587 494 827 438 500 202 202 De skattelindringar som gjorts åren 1997-2017 minskar kommunernas skatteinkomster med drygt 3,7 md euro år 2017. Av skattebortfallet har över 800 mn euro inte kompenserats. 4.1.2017

Nedskärningarna i statsandelen för kommunal basservice* 2012–2019, mn € Ny statsandelsnedskärning för året i fråga Kumulativ summa av tidigare nedskärningar Nyttan av avgiftshöjningar inom social- och hälsovården (40 mn €) fråntas kommunerna genom minskade statsandelar. -40 Effekten av ifrågavarande års frysning av indexhöjningarna (uppsk.) Kumulativa effekt av tidigare års frysning av indexhöjningarna (uppsk.) Indexbundna utgifter nedkärs med 75 mn € -75 Nedskärning pga av ”kiky”, år 2017 (356 mn €)+ ”Lex Lindström” (33 mn €) Nedskärningarna minskar statsandelarna med 2,2 md euro, dvs. ca 20 % på 2019 års nivå * Dessutom en nedskärning av UKM:s statsandelsfinansiering med ca 400 miljoner euro åren 2012-2015. Åren 2016-2019 är UKM:s nedskärningar uppskattningsvis över 220 miljoner euro i 2019 års nivå. 6.9.2016 sl/hp

Skatteinkomster och statsbidrag1) i kommuner och samkommuner åren 1985-2017,md € (Löpande priser) Statsbidragen för olika år är inte direkt jämförbara och de har därmed korrigerats. För åren 1997-2017 har de ökat med statsbidragsposterna enligt statens bokföring, såsom sysselsättningsstödet till kommunerna och enhetsprisfinansieringen till samkommunerna. På grund av statsandelsreformerna är uppgifterna för åren 2010-2017 ändå inte helt jämförbara med tidigare år. Yrkeshögskolornas finansieringsansvar flyttades över till staten år 2015, vilket innebär att nivån för åren 2015-17 inte är direkt jämförbara med tidigare år. Kompensering av lättnader i beskattningen i form av höjning av statsandelarna påverkar statsandelsnivån fr.o.m. år 2002. År 2017 utgör kompensationernas andel av statsbidragen till 2,9 md euro (28 %). 16.1.2017

Skatteinkomster och statsbidrag1) i kommuner och samkommuner åren 1990-2017, i fasta priser indexerade (1990=100) Statsbidragen för olika år är inte direkt jämförbara och de har därmed korrigerats. För åren 1997-2017 har de ökat med statsbidragsposterna enligt statens bokföring, såsom sysselsättningsstödet till kommunerna och enhetsprisfinansieringen till samkommunerna. På grund av statsandelsreformerna är uppgifterna för åren 2010-2017 ändå inte helt jämförbara med tidigare år. Yrkeshögskolornas finansieringsansvar flyttades över till staten år 2015, vilket innebär att nivån för åren 2015-17 inte är direkt jämförbara med tidigare år. Kompensering av lättnader i beskattningen i form av höjning av statsandelarna påverkar statsandelsnivån fr.o.m. år 2002. År 2017 utgör kompensationernas andel av statsbidragen till 2,9 md euro (28 %). 16.1.2017

Kalkylerade skatteinkomster 1)= Utjämning av statsandelar år 2017 på basis av skatteinkomster (år 2015), €/inv. 7 329 €/inv. Utjämningsavdrag 3) = (7 329 – 3 708,03)*38,19 % -1 383 €/inv. 5 946 €/inv. Kalkylerade skatteinkomster 1)= 3 708,03 €/inv. = utjämningsgräns (100 %) Kalkylerade skatte- inkomster1) Utjämnings- tillägg 2) 1 393 €/inv. 3 360 €/inv. Kalkylerade skatte- inkomster1) 1 967 €/inv. Fasta Finland, medeltal Merijärvi Grankulla 1) I de kalkylerade skatteinkomsterna beaktas kalkylerad kommunalskatt, kommunens andel av samfundsskattens avkastning samt hälften av kärnkraftverkens kalkylerade fastighetsskatt. 2) Kommunens utjämningstillägg är 80 % av skillnaden mellan utjämningsgränsen och kommunens kalkylerade skatteinkomster 3) Kommunens utjämningsavdragsprocent för den del som överstiger utjämningsgränsen är 30 + den överstigande delens naturliga logaritm. 1.11.2016/hp

Utjämning av statsandelar på basis av skatteinkomster åren 2000-2017 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 Betalare: Kommuner, st. 95 89 78 75 76 57 61 62 63 62 62 31 32 30 milj. € -611 -788 -672 -698 -741 -789 -808 -820 -796 -827 -844 -576 -587 -616 Mottagare: Kommuner, st. 341 327 337 325 323 275 265 258 257 242 242 270 265 265 milj. € 534 635 705 722 763 785 785 803 761 779 794 1249 1272 1331 Sammanlagt: Kommuner, st. 436 416 415 400 399 332 326 320 320 304 304 301 297 295 milj. € -77 -153 33 24 22 -4 -23 -17 -35 -48 -50 673 685 715 Åren 1997-2000 med tre års och åren 2001-2014 med två års eftersläpning. Åren 1997-2001 övre gräns för utjämning 15 % av kalkylerade skatteinkomster. År 2006: utjämningsavdraget sänktes från 40 % till 37 %, utjämningsgränsen höjdes från 90 % till 91,86 %, kraftverk enligt allmän fastighetsskatte-%. Från och med 2010 har utjämningsnettot lagts till alla kommuners statsandelar i proportion till invånarantalet. År 2012 fastighetsskatten utlämnad ur utjämningsgrunderna. År 2015 höjdes utjämningsgränsen till 100 %. Utjämningsavdragsprocenten = 30 + den överstigande delens naturliga logaritm. Hälften av kärnkraftverkens fastighetsskatt beaktas i utjämningsgrunderna. Källa: FM/Kommunavdelningen 7.1.2017/hp