A C B D Vems påstående stämmer?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Insikt 2013 Sundsvalls kommun
Advertisements

Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Hur lång tid tar det att räkna till en miljon?
Problemcentrerad undervisning metod Hokkaido lärarhögskolan (Asahikawa) Professor Kazuhiko Souma
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
xn + yn = zn Problemlösning Några enkla metoder
Algebra Kap 4 Mål: Lösa ekvationer
Programmeringsteknik Föreläsning 13 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Tentamensdags och lab 3…. Större program delas normalt upp i flera filer/moduler vilket har flera fördelar:  Programmets logiska struktur när man klumpar.
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
FL2 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
732G22 Grunder i statistisk metodik
Statistik.
Tentamensdags och lab 3…. Större program delas normalt upp i flera filer/moduler vilket har flera fördelar:  Programmets logiska struktur när man klumpar.
Vad är  ? Och vad har man det till?. Nio uppgifter Välj en av dessa nio uppgifter och utför den så bra du kan. Välj en av dessa nio uppgifter och utför.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Etik Moral Filosofi.
Introduktion sannolikhet
Statistik Tabeller och diagram.
Samhällsvetenskapliga metoder
Naturvetenskaplig undersökning
Insikt 2013 Haparanda stad En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Access 1 ITDA 2 Kurs Namn Klass Betyg En elev (namn) kommer att läsa många kurser och få ett betyg i varje kurs. Försök modellera om till funktionella.
Begrepp och samband Bo Sjöström
Negativa tal – några exempel
Några allmänna räkneregler för sannolikheter
Hälso- och sjukvårdsberedningarna Beredningarna består av fritidspolitiker från hela länet. Alla partier i landstingsfullmäktige är representerade (utom.
Experiment med vatten Densitet.
Mot aktiv undervisning med problemlösning och samtal i klassrummet
Hur ser universum ut? När vi tittar upp på himlen en natt så kan vi med blotta ögat se ett antal små prickar & ofta en större prick, månen. Den del av.
Lars Madej  Talmönster och talföljder  Funktioner.
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
Vad är Statistik? Inom statistik teorin studeras -Hur vi samlar in data. -Hur data analyseras och vilka slutsatser som kan dras från data. -Hur insamlad.
Betingade sannolikheter. 2 Antag att vi kastar en tärning och noterar antalet prickar som kommer upp. Låt A vara händelsen ”udda antal prickar”, dvs.
GENOMGÅNG 1.3 TAL I BRÅKFORM. Delbarhetsregler Alla jämna tal är delbara med 2. t.ex. 2, 14 och 78 Att vara delbar med betyder att det går jämnt ut då.
Sannolikhet och statistik Tabell Används för att ge en bra överblick av svaren man fått in, datan. Består av rader och kolumner. Frekvens Är hur många.
Kretsar och kopplingar För att en krets ska fungera så behöver den vara sluten. En krets består av ledare (som an leda ström) och olika komponenter/delar.
Du ska inom arbetsområdet lära dig att Tolka och förenkla uttryck med bokstäver Lösa enkla ekvationer Upptäcka och använda mönster och samband Skriva och.
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
Att rita en funktion i ett koordinatsystem
D A B C Vems påstående stämmer? I bilden står talen 9, – 11 och 2 3
B D A C Vems påstående stämmer? A 5x + 10 = 5x – 10 B
X 4.3 Sträcka, tid och hastighet
D A C B Vems påstående stämmer? Här finns fem geometriska figurer.
A C D B Vems påstående stämmer?
X Sannolikhet Om man kastar en sexsidig tärning kan det bli sex olika utfall. Sannolikheten är lika stor för varje utfall.
X 5.5 Lägesmått från tabeller och diagram
Medarbetarundersökning 2016
X Tid och rörelse Tidsbegrepp.
Diagram, kombinatorik & sannolikhet
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
Kapitel 2, mattespananrna
Mer om repetionssatser och arrayer
C A B D Vems påstående stämmer?
Y Division av bråk 1. Vilket eller vilka bråk på bråktavlan är lika med de här talen?  1 2 a) 1 3 b) 3 4 c) Beräkna med hjälp av.
Mattespanarna 6B kap 5 Catha Glaas, Lisa Ek
Y 4.8 Problemlösning med ekvationer
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Hit har vi kommit! Nu går vi vidare!.
Deltagarna börjar med att skriva in sina namn i resultat-tabellen.
A C B D Vems påstående stämmer?
Y 5.4 Tabeller och diagram Frekvens och relativ frekvens
Y 5.1 Hur stor är sannolikheten?
xn + yn = zn Problemlösning Några enkla metoder
Här finns fem geometriska figurer.
C A D B Vems påstående stämmer? Alex väger a kg och Bodil väger b kg.
Deltagarna skriver in sina namn i resultat-tabellen
Det handlar om multiplikation
RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 3
RESONEMANG OCH KOMMUNIKATION KAPITEL 6
Presentationens avskrift:

A C B D Vems påstående stämmer? Två sexsidiga tärningar kastas. Vad är mest sannolikt, att summan är ett jämnt eller ett udda tal? Är det något av påståendena som stämmer? Det är lika stor sannolikhet eftersom det finns lika många udda som jämna tal på tärningarna. A Jag tror att summan blir udda för att det blir det om ena tärningen visar ett udda tal och den andra ett jämnt tal. C Jag tror att det är mest sannolikt att det blir en jämn summa. Två udda tal blir ju ett jämnt tal. B Det är ju slumpen som avgör så det går väl inte att räkna ut. D

Vems metod är korrekt? Eleverna i en klass satte betyg på en skräckfilm. Tabellen visar resultatet. Vilket var medelbetyget? – Vem har löst uppgiften korrekt? – Vilka fel har de andra gjort?

Fyrfältsproblem – Fem syskon Filip är äldst av fem syskon. Han har en bror och tre systrar. Medelvärdet av hans fyra syskons ålder är 10 år. Medelvärdet för alla fem syskonens ålder är 11 år. Anna är 9 år och Oscar yngst med sina 7 år. Mira och Elin är tvillingar. Hur gamla är då Filip, Mira och Elin?

Filip är alltså 15 år. Sammanlagt är då Mira och Elin Medelvärdet för alla 5 syskonen är 11 år. De är 5 ∙ 11 år = 55 år Anna och Oscar är 9 år + 7 år = 16 år tillsammans och Filip, Mira och Elin är (55 – 16) år = 39 år. Antag att Filip är x år. Gissning 1: Filip är 13 år, Mira och Elin (39 – 13) år = 26 år. Då är Mira och Elin 13 år gamla. Men eftersom Filip är äldst kan inte Mira och Elin vara lika gamla som Filip. x + 4 ∙ 10 = 5 ∙ 11 x + 40 = 55 Gissning 2: Filip är 14 år. Då är Mira och Elin (39 – 14) år = 25 år tillsammans. Men eftersom Mira och Elin är tvillingar måste den sammanlagda åldern vara ett jämnt tal. x = 15 Filip är alltså 15 år. Sammanlagt är då Mira och Elin (40 – 9 – 7) år = 24 år. Det ger att Mira och Elin är 12 år. Gissning 3: Filip är 15 år. Mira och Elin är 24 år tillsammans. I så fall är Mira och Elin 12 år gamla. Filips fyra syskon är 40 år sammanlagt. (12 + 12 + 9 + 7) år = 40 år. Det stämmer! Man kan till exempel göra en tabell. Sammanlagt är de fem syskonen 5 ∙ 11 år = 55 år. De fyra yngre syskonen är sammanlagt 4 ∙ 10 år = 40 år. Mira och Elins sammanlagda ålder är då (40 – 9 – 7) år = 24 år. Mira och Elin är då 24 /2 = 12 år.

Räkna och häpna – HUR LÅNG BLIR raden? Sverige har ungefär tio miljoner invånare. Tänk dig att vi alla står i en lång rad bakom varandra. Hur lång skulle raden bli? 1. Gissa hur lång du tror att raden skulle bli. 2. Räkna fram ett svar. 3. Jämför ditt svar med Sveriges längd som är ungefär 160 mil.

Lösningsförslag tre gånger Sveriges längd. 2. 3. Vi räknar med att varje person behöver ett utrymme på 0,5 m. 2. Tio miljoner svenskar blir 5 miljoner meter = = 5 000 000 m = 5 000 km = 500 mil. 3. Sveriges längd är 157 mil Raden blir alltså drygt tre gånger Sveriges längd.

Resonerna och utveckla – TOLKA OCH RITA DIAGRAM Fem personer står och väntar vid en busshållplats. I tabellen ser du deras namn, ålder, vikt och längd. I diagrammet finns personerna vid busshållplatsen markerade med A–E. Para ihop personernas namn med rätt bokstav. Jämför ditt resultat med en kompis. 1 Rita av diagrammet och pricka in de fem personerna på rätta platser. Jämför ditt resultat med en kompis. 2

3 Rita av diagrammet, gradera på lämpligt sätt och pricka in de fem personerna i diagrammet. Jämför ditt resultat med en kompis.

Lösningar A: Anna B: Amanda C: Gunnar D: Felix E: Sune 1 2 3

Värdera och redovisa – En resa till kreta Zeynep följde med sin kompis Tina och hennes familj på en veckas semester till den grekiska ön Kreta. Planet till Kreta gick från Arlanda 10.55. De skulle vara på Arlanda en och en halv timme innan planet gick. De räknade med att resan till Arlanda skulle ta två timmar och en kvart. När behövde de åka hemifrån?

– Vilken lösning är bäst? – Vilka brister ser du i de andra lösningarna?