SVENSKA FOTBOLLFÖRBUNDETS TRÄNARUTBILDNING C 6-12 ÅR KURSMODUL 2 VÄLKOMMEN TILL KURSMODUL 2 SVENSKA FOTBOLLFÖRBUNDETS TRÄNARUTBILDNING C 6-12 ÅR KURSMODUL 2
TRÄNARUTBILDNING C PROGRAM 2 TRÄNARUTBILDNING C PROGRAM KURSMODUL 2 08.30 – 10.30 Teori 3 – Återkoppling till Webbuppgift 1-6 Att kunna och förstå fotboll 10.30 – 11.00 Fika 11.00 – 12.30 Praktik 3 – Anfallsspel. Speluppbyggnad – spelbarhet och spelavstånd 12.30 – 13.30 Lunch 13.30 – 15.00 Teori 4 – Tränarens förhållningssätt under match Återkoppling till Webbuppgift 7-8 15.00 – 15.30 Paus och ombyte 15.30 – 17.00 Praktik 4 – Fysisk träning i barnfotbollen genom lek 17.30 – 18.00 Avslutning
SAMTALA OCH REFLEKTERA 3 SAMTALA OCH REFLEKTERA a. Hur ser du på att flickor och pojkar tränar fotboll tillsammans under perioden 6–12 år? b. Vad kan du göra för att de barn som du tränar ska: - stärka sin identitet - utveckla en god självkänsla - uppträda med gott självförtroende? c. Fotbollens spela, lek och lär är viktig för inriktningen av barnfotbollen och är ett stöd för tränarna. Diskutera på vilket sätt den kan vara detta. d. Om en förening har en elitinriktad verksamhet – vilka konsekvenser kan det få för barnen och barnrättsperspektivet?
SPEL 9-12 ÅR: 7 mot 7 Passningsspelet utvecklas 4 SPEL 9-12 ÅR: 7 mot 7 Passningsspelet utvecklas Grundförutsättningarna i anfallsspel Väggspel Kollektiva spelet tar form Färre omställningar Flera försöker erövra bollen samtidigt Bevakar motspelare – markerar
SAMTALA OCH REFLEKTERA 5 SAMTALA OCH REFLEKTERA a. Hur påverkas spelet av att antalet spelare ökar och att spelytan blir större när barnen går över från spel 5 mot 5 till spel 7 mot 7? b. Man pratar mycket om anfallsspel i barnfotbollen. Varför kan det vara viktigt att också prata om försvarsspel? c. När du gjorde en minianalys av en barnfotbollsmatch; vilka reflektioner gjorde du då?
SPELFÖRSTÅELSE – BETEENDEN 6 SPELFÖRSTÅELSE – BETEENDEN Vad gör barn med bra spelförståelse under spelet?
SPELFÖRSTÅELSE – BETEENDEN 7 SPELFÖRSTÅELSE – BETEENDEN Placerar sig i bra positioner Använder planens ytor effektivt Vinner tid genom sitt sätt att uppträda Löser situationer själv eller tillsammans med medspelare
TRÄNA SPELFÖRSTÅELSE Får upptäcka själva och ta egna beslut 8 TRÄNA SPELFÖRSTÅELSE Får upptäcka själva och ta egna beslut Får träna sin uppfattningsförmåga genom att röra mycket på huvudet Får förstärkning på beteenden som rör spelförståelse. Ge till exempel beröm till spelare som gör sig spelbara även om de inte får bollen
SPELFÖRSTÅELSE Beslutsfattande Spelträning Själv upptäcka 9 SPELFÖRSTÅELSE Beslutsfattande Spelträning Själv upptäcka Uppfattningsförmåga Rumsuppfattning Huvudrörelser – blicken Förutsättningar Anvisningar under träning Instruktioner om spelares position
10 SYMBOLER SYMBOLERNA Försvarsspelare Målvakt Boll Övningarna innehåller olika symboler beroende på vilken roll barnen har och vad de gör. Spelarens väg med boll Bollhållare Kon Spelarens väg utan boll Anfallsspelare 3:e lag eller spelare som tillhör bollhållande lag Bollens väg
ARBETSMODELLEN Vad ska tränas? Anvisningar Målsättning 11 Varför ska det tränas? Hur ska det tränas? Öva Organisation Anvisningar Sammanfattning Målsättning Syfte Frågor och instruktioner Övningen Skiss på övningen, antal spelare, mål, bollar, koner Övningsbeskrivning Återkoppling om vad, varför, hur
HUR? – TÄNK PÅ Väggspelgspel 12 HUR? – TÄNK PÅ Väggspelgspel HUR? – TÄNK PÅ (bollhållaren) Hur gör du så att motspelaren ska tro att du själv tänker gå förbi? Jag utmanar motspelaren. När passar du bollen till medspelaren? Vid rätt tillfälle. Inte för tidigt – då kan försvararen bryta väggens passning till mig. Inte för sent – då kan försvararen bryta min passning till väggen. HUR? – TÄNK PÅ (väggen) Vad ska du göra så att du kan få en passning från bollhållaren? Jag gör mig spelbar. Hur ska du stå med kroppen när bollhållaren passar? Jag ska stå halvt rättvänd mot bollhållaren så att jag direkt kan spela bollen i anfallsriktningen framför bollhållaren.
SAMTALA OCH REFLEKTERA 13 SAMTALA OCH REFLEKTERA Hur påverkade planeringen och gruppindelningen genomförandet av träningspassen? Diskutera hur ni tillämpade olika ledarbeteenden och lärandemetoder när ni genomförde träningspassen.
SAMTALA OCH REFLEKTERA 14 SAMTALA OCH REFLEKTERA Vad gör du som tränare och barnen under tiden före matchstart? Vilka rutiner har ni vid byten? Hur agerar du som coach? Hur hanterar du föräldrar och vilka roller har de? Hur kan du stötta domaren för att skapa en positiv miljö kring matchen?
TRÄNARENS FÖRHÅLLNINGS- SÄTT UNDER MATCH 15 TRÄNARENS FÖRHÅLLNINGS- SÄTT UNDER MATCH Lagindelning 6-9 år Dela in barnen i mindre grupper, 3-4 barn Låt två eller tre grupper bilda ett lag Inför varje match Variera grupper från match till match Spel 3 mot 3: 6 spelare i truppen Spel 5 mot 5: 7 spelare i truppen Rotera lagkapten, målvakt, frispark och hörna
TRÄNARENS FÖRHÅLLNINGS- SÄTT UNDER MATCH 16 TRÄNARENS FÖRHÅLLNINGS- SÄTT UNDER MATCH Lagindelning 9-12 år Variera grupper inför varje match Variera mellan homogena och heterogena lag Spel 7 mot 7: 10 spelare i truppen Varje barn ska haft alla som medspelare under säsongen Prova alla positioner Allt längre byten
FUTSAL Futsal: futbol + sala Spel 5 mot 5 inomhus 17 FUTSAL Futsal: futbol + sala Spel 5 mot 5 inomhus Mindre boll med dämpad studs Sedan 2006 i Sverige med FIFAs regelverk 2012 SvFF herrlandslag Världens snabbast växande sport
FUTSAL Bidrar till att utveckla spelarnas teknik och spelförståelse 18 FUTSAL Bidrar till att utveckla spelarnas teknik och spelförståelse Uppmuntrar till spel längs marken Komplement till fotbollsträning för barn och ungdomar Träna och spela inomhus under vinterhalvåret
FUTSAL Regler som i fotboll utomhus Spelformer för barn 19 FUTSAL Spelformer för barn 6-8 år: spel 3 mot 3 8-12 år: spel 4 mot 4 8-12 år: spel 5 mot 5 Regler som i fotboll utomhus
SAMTALA OCH REFLEKTERA 20 SAMTALA OCH REFLEKTERA Vilka möjligheter finns det med att våra barn och ungdomar spelar futsal under vinterhalvåret? Vid vilken ålder anser du att man kan börja spela futsal på spelplanen 40 x 20 meter? Vilka färdigheter utvecklar barn och ungdomar när de spelar futsal vilket är positivt även för deras fotbollsutveckling?
21 LEKEN Rolig Vad är lek? Spontan Frivillig På barnens villkor!
LEKEN Påverkan på psykisk utveckling Bidrar till en positiv självbild 22 LEKEN Påverkan på psykisk utveckling Bidrar till en positiv självbild Ökar koncentrationen Stimulerar uppfattningsförmågan
LEKEN Påverkan på fysisk utveckling Koordination Styrka Snabbhet 23 LEKEN Påverkan på fysisk utveckling Koordination Styrka Snabbhet Rörlighet Uthållighet
24 LEKEN Social träning Olika roller Samarbete Empati
SAMTALA OCH REFLEKTERA 25 SAMTALA OCH REFLEKTERA Vilka olika fysiska grund-kvaliteter tränar barnen när de passerar de olika hindren? Hur uppfattade barnen hinderbanan och vilka reflektioner gjorde du själv?
KOORDINATIVA KVALITETER 26 KOORDINATIVA KVALITETER Balans Rytm Reaktion Rumsorientering Kroppsuppfattning Anpassad kraftinsats Öga – hand – koordination Öga – fot – koordination
DE FYSISKA GRUNDKVALITETERNA 27 DE FYSISKA GRUNDKVALITETERNA ÅLDER 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Koordination Styrka Rörlighet Snabbhet Uthållighet 1 1 1 1 1 1 1 2 2 2 5 5 8 9 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 1 1 1 1 5 5 5 4 3 2 1 1 1 2 2 3 3 3 3 3 3 1 1 1 1 1 1 3 4 5 6 7 10 10 10 10 10 7 6 5 4 3 1 1 1 1
ALLMÄN TRÄNING – SPECIFIK TRÄNING 28 ALLMÄN TRÄNING – SPECIFIK TRÄNING Volym Allmän träning Specifik träning Ålder
BETYDELSEN AV ALLSIDIG TRÄNING 29 BETYDELSEN AV ALLSIDIG TRÄNING Allsidighet Specialisering Långsam resultatförbättring Direkt prestationshöjning Bred motorisk bas Snäv motorisk bas Påskyndar utvecklingen Stagnation och tillbakagång av koordinationen Stor verktygslåda Hämmar långsiktig utveckling Minskad skaderisk Ökad skaderisk Stor sannolikhet att Risk för att barnet slutar barnet fortsätter
B Ungdom webbuppgifter 1-2 dagar 30 TRÄNARUTBILDNING B UNGDOM B-diplom Ungdom 2 kursmoduler (2 dagar + 2 dagar) + webbuppgifter (1-2 dagar) B Ungdom webbuppgifter 1-2 dagar B Ungdom 2 kursdagar B Ungdom 2 kursdagar
31 TRÄNARUTBILDNING UEFA B