Servicekontrakt Viktigt att tänka på DaimlerChrysler
Batterispänning Sprinter Dagens fordon förbrukar mycket ström till halvljusautomatik, radio (CD), styrdon, bakgavellyft och dyl. Denna höga förbrukning tillsammans med kortare körsträckor, leder ovillkorligen till låg spänning på batteriet. Generatorn hinner inte lada på ström i samma utsträckning som den förbrukas Ström (A) Tid (t:mm) 0,201,001,202,00 Ex. En radio med CD spelare används under en timme från ett fulladdat batteri (motor avstängt). Hur lång tid tar det för en 90A generator att ladda på strömmen igen? Tomgång (ca. 50 min) Påslagen radio (ca. 8A) Max varv 4200 (ca. 8 min) 0,401,400,00 Bakgavellyften används i 10 min. (20A). Värdet är ca. 1t och 50 min på tomgång och ca. 15 min. på maxvarv. 68
DaimlerChrysler Strålkastare55W Bakljus10W Instrumentbelysning16W Innerbelysning15W Stereo (radio/CD)100W Centrallås280W Startmotor2000W Div. styrdon200W Kombiinstrument50W El-bakruta200 W X W UI Effekt lagen W = Effekt (Watt) U = Spänning (Volt) I = Ström (Ampere) 0,7A 1,0A 1,1A 3,6A 3,9A 7,1A 14,3A 20,0A 142,8A 4606W>300,0A Bakgavellyft120,0A 1680W Som standard har Sprintern en 90A generator, men kan utrustas med en 115A generator. Fortfarande får man tänka på förbrukning på div. utrustningar och system i fordonet. Startproblem får vi när batteriets kapacitet sjunker (ex. radion påslagen i en timme). När vi sedan vill starta motorn, och batteriet har mindre kapacitet, sjunker batteri spänningen i startögonblicket, och kommer den under V, så får vissa styrdon (WSP) för låg spänning och vill inte fungera.
DaimlerChrysler 5
9