Morön BK Vår fys träningsprofil
Historik Jörgen Wiklund REKO Mina tankar kring
Åldersindelning Ungdom Pubertet Elit/senior
Hur? Tema Fysisk skolning 7-13 år Fokus- bygga upp nervsystemet, muskel minne. Frekvens Reaktion Stabiliseringsträning/ Styrka. Balans i kroppen Rörelseskolning- rumsuppfattning, blandade hopp 7-10 år Rörlighet år när vi ”börjar stelna till” Dricka under träning, frukt efter träning
Målet! Målet är att man vid 13 års ålder ska vara stabil i bål, ha kontroll på knän samt att man bör tåla mer belastning. Förberedelse för att kunna bygga.
Hur? år- Puberteten Tema: bygga och stärka Fokus: Pubertet - mera fotbollsspecifikt Snabbhet Styrka 2 gånger per vecka Styrka muskelvolym- tvärsnitt muskler - styrkelokal Kondition Rörlighet Försiktigt med hoppträning! Kostföreläsning med spelare och föräldrar Kan gärna fylla på med sportdryck- egen- salt, socker, honung, ”smaksättare”
Målet! Målet är att här bygger vi för att kunna underhålla i nästa moment.
Hur? 16 år- elit- senior Tema underhållsträning Fotbollsspecifikt Riktmärke av typ GIH fysprofil- Madelene Göras. SOK fysprofil SVFF kravprofil Underhålla det man byggt upp Individ anpassad träning - träningsdagbok, minimikrav, Elitkrav, ”avtrappningskrav” Tester - minimikrav, Elitkrav, ”avtrappningskrav” Teori/ utbildning för spelare kring PRICE och Rehabträning Teori/ utbildning kring träningsfysiologi MAT!
Målet! Målet är att man klarar av hopp av alla olika slag, max styrka, kondition, anaerob uthållighet i enlighet med riktlinjer SOK, SVFF
Grupparbete Senior/ junior- hur tränar vi idag? Stämmer det MBK fysprofil? Något att andra på? Vad behöver jag för kunskap? Vad behöver vi för redskap? Ungdom- Hur kan ett pass se ut för att uppfylla MBK fysprofil just för min åldersgrupp? Sätt ihop ett pass för redovisning under praktiken i bollhallen. Vad behöver vi för kunskap? Vad behöver vi för redskap? Hur kan vi göra? Yngre ungdom- Hur kan ett pass se ut för att uppfylla MBK fysprofil just för min åldersgrupp? Sätt ihop ett pass för redovisning under praktiken i bollhallen. Vad behöver vi för kunskap? Vad behöver vi för redskap? Hur kan vi göra?