Företagarpanelen – Q3, 2009 AUGUSTI 2009 Jönköpings län.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Advertisements

Företagarpanelen – Q JUNI 2011 Kronobergs län.
Historiska flyttmönster – mot en öppen och ömsesidig global nordisk arbetsmarknad Dan Hjalmarsson GD/PhD Tillväxtanalys Utvärderar och analyserar grunderna.
Företagarpanelen – Q MARS 2011 Uppsala län inkl. Norrtälje.
Företagarpanelen – Q4, 2009 NOVEMBER 2009 Kronobergs län.
Företagarpanelen – Q3, 2010 AUGUSTI 2010 Östergötlands län.
Företagarpanelen – Q4, 2010 NOVEMBER 2010 Östergötlands län.
© Landja Marknadsanalys AB Säkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2009 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
Företagarpanelen – Q1, 2008 Februari 2008 Uppsala län.
Företagarpanelen – Q4, 2010 NOVEMBER 2010 Stockholms län.
Företagarpanelen – Q MARS 2011 Västmanlands län.
Maria Billstam Konjunkturbarometern April Barometerindikatorn Index, medelvärde = 100 Standardavvikelse = 10.
Ekonomiska förväntningar. Om undersökningen Syfte Att undersöka hur nuläget i ekonomin påverkat arbetstagarnas förväntningar på ekonomin och löneutvecklingen.
Företagarpanelen – Q3, 2008 Augusti 2008 Jönköpings län.
1 Novus Företagsledare om de nya sjukskrivningsreglerna Arne Modig Viktor Wemminger 1632.
Lars Calmfors Svenskt Näringsliv 22/
Var tredje småföretag saknar tjänstepension
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Värmlands län
NOVEMBER 2010 Kronobergs län
[Headline] Företagarpanelen – Q Kronobergs län 1.
November 2007 Stockholms län
Tågoperatörerna Järnvägsdagen
Företagarpanelen – Q4, 2010 NOVEMBER 2010 Uppsala län.
Om Småföretagsbarometern
Svenskt Näringsliv Undersökning bland småföretag angående finansieringskrav Markus Uvell & Annette Selberg 14 oktober 2004.
SEPTEMBER 2010 Södermanlands län
Augusti 2008 Västerbottens län
November 2008 Jönköping län
SEPTEMBER 2010 Stockholms län
[Headline] Företagarpanelen – Q Hela Sverige - Konjunkturfrågor 1.
[Headline] Företagarpanelen – Q Jönköpings län 1.
AUGUSTI 2010 Stockholms län
Företagarpanelen – Q MARS 2011 Örebro län.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Kalmar län.
Februari 2009 Västmanland län
Företagarpanelen - Finanskrisen 2008 Västmanlands Län
SEPTEMBER 2011 Östergötlands län
Företagarpanelen – Q2, 2010 MAJ 2010 Stockholms län.
AUGUSTI 2010 Västmanlands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Västernorrlands län
AUGUSTI 2010 Jönköpings län
Företagarpanelen – Q JUNI 2011 Kalmar län.
December 2006 Östergötlands län
Handlingsplan Verksamhet/process/område ____________________________________________________________ Datum Förändring att testa Mål Att göra Ansvar för.
November 2007 Jönköpings län
Augusti 2008 Västmanland län
Företagarpanelen – Q4, 2007 November 2007 Uppsala län.
SEPTEMBER 2010 Kronobergs län
Kvalitetsmätningen hösten 2017
Företagarpanelen – Q1, 2009 Februari 2009 Uppsala län.
Företagarpanelen – Q3, 2008 Augusti 2008 Uppsala län.
Sjukvårdsförsäkring – varför och för vem?
Besöksnäringens Konjunkturbarometer
Februari 2007 Värmlands län
Näringslivsanalys Umeå kommun
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Företagsklimatet i Värmlands län/Årjäng 2018
Export och import av några varugrupper 2017
Om undersökningen Utskick till deltagare i Företagarnas panel
Behov från intressenter Nöjda intressenter
Soloföretagare Företagarna 2015.
”Den Första Ingenjören”
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Det går bra nu. Men sen kommer….
Uppskattning av vinstnivåer i friskolor DemoskopPanelen
Nyckeltal från Centrum
Manual Sammanställning av enkätsvar.
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Arbetsmarknadsutsikterna
Presentationens avskrift:

Företagarpanelen – Q3, 2009 AUGUSTI 2009 Jönköpings län

2 Antalet anställda

3 Antal anställda, idag/för 6 mån sedan Källa: Demoskop Bas: Alla (2552)

4 Antal anställda, idag/för 6 mån sedan Förändringar i %-enheter netto (Högre – lägre) Bas: Alla (2552) Källa: Demoskop

5 Antal anställda, om 6 mån Källa: Demoskop Bas: Alla (2552)

6 Antal anställda, om 6 mån Förändringar i %-enheter netto (Högre – lägre) Källa: Demoskop Bas: Alla (2552)

7 Investeringarna

8 Investeringarna, idag/för 6 mån sedan Källa: Demoskop Bas: Alla (2552)

9 Investeringarna, idag/för 6 mån sedan Förändringar i %-enheter netto (Högre – lägre) Källa: Demoskop Bas: Alla (2552)

10 Investeringarna, om 6 mån Källa: Demoskop Bas: Alla (2552)

11 Investeringarna, om 6 mån Förändringar i %-enheter netto (Högre – lägre) Källa: Demoskop Bas: Alla (2552)

12 Produktionen/försäljningsvolymen

13 Produktionen/försäljningsvolymen, idag/för 6 mån sedan Källa: Demoskop Bas: Alla (2552)

14 Produktionen/försäljningsvolymen, idag/för 6 mån sedan Förändringar i %-enheter netto (Högre – lägre) Källa: Demoskop Bas: Alla (2552)

15 Produktionen/försäljningsvolymen, om 6 mån Källa: Demoskop Bas: Alla (2552)

16 Produktionen/försäljningsvolymen, om 6 mån Förändringar i %-enheter netto (Högre – lägre) Källa: Demoskop Bas: Alla (2552)

17 Företagslönsamhet

18 Lönsamhet i företaget idag Hur bedömer du att lönsamheten i Ert företag är idag? Medelvärde Bas: Alla (2552)

19 Arbetskraftskostnadsökning

20 Arbetskraftskostnadsökning - prishöjning Medlingsinstitutet och Konjunkturinstitutet bedömer att lönerna under perioden 2009–2011 kommer att öka med sammanlagt 8–9 procent. Kan sådana arbetskraftskostnadsökningar kompenseras med prishöjning på Era produkter/tjänster och produktivitetsökningar? Bas: Alla (2552)

21 Arbetskraftskostnadsökning - minska antalet fast anställda Skulle sådana arbetskraftskostnadsökningar innebära att Ert företag tvingas minska antalet fast anställda? Bas: Alla (2552)

22 Arbetskraftskostnadsökning - flytta verksamhet utomlands Skulle sådana arbetskraftskostnadsökningar leda till att ni överväger att flytta verksamhet utomlands? Bas: Alla (2552)

23 Om undersökningen Syfte Att löpande undersöka hur SN:s medlemsföretag ser på konjunkturutvecklingen och aktuella samhällsfrågor. Målgrupper intervjuer (55% svarsfrekvens) Metod Internetundersökning i Svenskt Näringslivs Företagarpanel med hjälp av Demoskop. Tidsperiod 6-17 augusti 2009